מרכזיות טלפונים לעסקים קטנים – סקירת יצרנים מובילים

עסקים קטנים מוצפים בשפע של פתרונות שבדרך כלל אינם מותאמים לצרכיהם ואינם מספקים מענה לצורך האקוטי של חיסכון בהוצאות התקשורת. אולם, התקשורת העסקית שינתה את פניה עם כניסת שירותי IP בטלפוניה בקוד פתוח ובענן, שמוזילים עלויות ומספקים יכולות מתקדמות.

בחירת מרכזיות טלפונים לעסקים קטנים הפכה לתהליך מורכב של שיקול דעת וקביעת המתווה לבחירה המתאימה ביותר לעסק ולתקציבו. לשאלה "כיצד לבחור מרכזיית טלפוניה לעסק" אין תשובה אחת ברורה. רבים מתפתים לא לשקול את כל החלופות ורוכשים מרכזיה (פיזית) ממוכר אגרסיבי, שמסתובב בין העסקים ומוכר להם מרכזיות הנחזות כמרכזיות IP זולות להפליא (בד"כ עם שמות יוקרה, אבל כמעט כולן מיוצרות בסין, בד"כ באותו מפעל).

מרכזיות טלפונים לעסקים קטנים

מרכזיות טלפונים לעסקים קטנים – השוואת מחירים

 

טעמו המתוק של המחיר הנמוך נמוג הרבה לפני שמגלים את האיכות הנמוכה והמחיר היקר לאורך זמן של רכישה כזו. לא רק שהלקוח נלכד עם מרכזיה קניינית, טכנולוגיות ישנות ואיכויות שמע גרועות, אלא, בד"כ מרכזיה זו תתקלקל תוך כמה חודשים, מה שיגביר את התלות של הרוכש בחברה המוכרת. יש המוכרים ללקוחות פתאים מרכזיה בקוד פתוח – אסטריסק, המותקנת על מחשב אישי בתוספת כמה כרטיסים זולים מסין. זאת, ע"י הורדת תוכנת אסטריסק מהאינטרנט והתקנתה על המחשב. ברור שזה מתכון בטוח לכישלון. גם המתקין שמבטיח "הרים וגבעות" לעסק, ייעלם תוך זמן קצר אחרי ההתקנה הפיראטית הזו. קוד פתוח אין משמעותו קוד פרוץ ומופקר, ללא כיסוי תחזוקתי, התאמות מקומיות, הדרכה והטמעה, רמת שרות ואחריות, מגוף רציני מוכח ומוכר בשוק. די ברור היום, שיש לעבור לטכנולוגיות VoIP, אבל לא ברור איך, אצל מי, כמה זה יעלה ולמה. בכל מקרה, רכישת מרכזייה שאינה IP מלאה, היא בבחינת זריקת כסף לפח.

מרכזיות טלפונים לעסקים קטנים

מרכזיות טלפונים לעסקים קטנים

מי הם השחקנים בשוק המרכזיות לעסקים קטנים?

בשוק הזה קיים, למעשה, מגוון רחב של פתרונות, שמנותחים בנפרד ובכלל זה:

א. פתרונות של הספקים המוכרים, חלקם ספקים של מרכזיות ארגוניות גדולות, שיש להם גם מרכזיות לעסקים קטנים: מרכזיות AVAYA/אוויה, מרכזיות קורל תדיראן טלקום, מרכזיות סיסקו/CISCO, מרכזיות פנסוניק, טלרד-קונג'י (וויזקום), LG, סימנס, ועוד. המובילה בשוק זה היא תדיראן טלקום, בין היתר, עם פתרון ה- Wholesale (פתרונות תקשורת כוללים מנוהלים מרחוק עם ליסינג תפעולי), ואחריה מרכזיית פנסוניק ו- LG. יודגש, שבשוק ה- SMB הישראלי יש עדיין מרכזיות אנלוגיות ישנות רבות, רבות מדי, לרבות מרכזיות יהלום LG  של בזקכל (לשעבר), מרכזיות נורטל (לשעבר) ו"מרכזיות כוכב" של טלרד –קונג'י (לשעבר).

ב. פתרונות IP-Centrex ו- IP-PRI. כיום מסופקים בעיקר ע"י קבוצת בזק.

ג. פתרונות בקוד פתוח בתקשורת (אסטריסק). כמות הספקים בתחום זה די גדולה.

ד. פתרונות בענן. כמות הספקים מתחילה להיות משמעותית.

ה. הפתרון של מיקרוסופט: Microsoft Lync 2010.

ו. פתרונות VoB לעסקים קטנים מאוד (SoHo). מסופקים בעיקר ע"י חברות ה- ISP.

מה הם ההבדלים בין כל הפתרונות למרכזיות טלפונים?

למעשה, אין כל מכנה משותף בין כל הפתרונות. כל עסק צריך להחליט על הפתרון המתאים לו ולצרכיו הספציפיים. עסקים רבים בחרו בפתרונות של IP-Centrex, מבלי להבין את ההשלכות הכוללות של ההחלטה ובחירה בחלופה הזו. כך גם רבים מתפתים לרכוש מרכזיות זולות של פנסוניק ו- LG. לטווח הארוך אין אלו הפתרונות הנכונים להשיג חיסכון בהוצאות התקשורת. ב"מדריך הרכש למרכזיות טלפון לעסקים" מצויים כל השיקולים שבעל עסק נדרש לשקול בבואו להחליט על המרכזיה והפתרון המתאים לצרכיו, גם לטווח ארוך.

התמורות והמהפכות, שעבר עולם התקשורת בעשור האחרון, לא פסחו גם על הטלפוניה הקווית, ומתבטאות בטכנולוגיית VoIP, קוד פתוח ופתרונות ענן, שמציגים תפיסה חדשה ורחבה לעולם תקשורת בכלל ולעולם העסקים בפרט. שילוב זה מעניק ללקוח כלי רב-גוני, שמאפשר לעסק ליהנות ממגוון עשיר וגמיש של תכונות ויכולות מתקדמות, שהיו עד עתה בלעדיות למרכזיות תקשורת גדולות, יקרות וייעודיות. זאת, תוך חיסכון עצום בעלויות התפעול והניהול לטווח הקצר ולטווח הארוך. שוק העסקים הקטנים עד הבינוניים (SMB) היה הראשון לאמץ גישות אלו, בגלל הרגישות הגבוהה של שוק זה להוצאות התקשורת.

איך בוחרים מרכזיית IP?

ארגונים גדולים שוכרים יועצים או חברת ייעוץ תקשורת כדי לקבל מענה לשאלה זו. יש ארגונים הנוקטים בכלל הוותיק, שהיה נפוץ בתעשייה לפני כמה עשורים: "עוד לא פיטרו את המנהל שבחר ב-IBM ". אזי, הם בוחרים במרכזיה של סיסקו, תדיראן-טלקום או אוויה, ובזה מסתיים תהליך קבלת ההחלטות. עסקים קטנים עד בינוניים בוחרים במרכזיה של פנסוניק או LG, וגם כן נמנעים מלבדוק חלופות. אם רוצים לבזבז את הכסף, זו בדיוק הדרך הבטוחה ללכת בה.

הדרך הנכונה לבחור מרכזיה היא לבחור מה שמתאים, ויעלה הכי פחות כסף. כמובן, בלי להשתעבד לספק אחד ולמערכות קניינית ב"חתונה קתולית".

מגמות חדשות בתחום מרכזיות לעסקים וארגונים גדולים:

המגמות החדשות יותר בתחום המרכזיות לעסקים וארגונים חדשים טרם הגיעו לישראל, אבל הן תגענה (ככל הנראה במהלך 2013). המגמה הבולטת: מתן שירותים כוללים בענן או כ- Hosted ע"י ספק תקשורת משולב ענק. ניתחנו בנפרד את היתרונות של שילוב שירותי תקשורת מספק אחד גדול (Quadruple Play). דוגמאות בולטות מחו"ל: שירותי התקשורת לעסקים של ספקיות הבזק והסלולר האמריקאיות הענקיות AT&T ו- Verizon.

במקביל, המגמות החדשות של שירותי תקשורת בקוד פתוח (אסטריסק) ובענן הגיעו במהלך 2011 לארגונים ולעסקים ברמת הביניים – SME, לאחר הצלחה די יפה ברמת ה- SMB. במהלך 2012 ואילך נראה פתרונות אלו מתפשטים גם לתחום הארגונים והעסקים הגדולים.

מהם המאפיינים הבולטים כיום בעסקים קטנים בבחירת מרכזיות טלפונים לעסקים קטנים?

א. אין ברוב העסקים הקטנים עד הבינוניים הפרדה בין יחידות ה- IT לתקשורת.

ב. ההחלטות ביחס לשירותי תקשורת נקבעות רק לעיתים רחוקות במכרזים פתוחים.

ג. בד"כ אין אנשי מקצוע בתחום התקשורת.

ד. יש נטייה לקחת שירותי מיקור חוץ לתקשורת, אם כי הדבר דורש שכנוע עמוק של בעלי התפקידים והמנהלים.

ה. חבילות משולבות, One-Stop-Shop ו- One Bill מתחילות להיות משמעותיות לפלח שוק זה, אם כי לא תמיד בעדיפות גבוהה.

ו. יש לעיתים רחוקות חשיבות למענה לצרכים ייחודיים, כמו: חיבור סניפים מרוחקים, חיבורי VPN, חיבור עובדים ניידים, עבודה מרחוק, שילוב סמארטפונים וטאבלטים, שליטה מרחוק, אבטחה, תחזוקה מרחוק, וכיו"ב. שירותי Contact Centers משולבי CRM (ולעיתים גם BI ו- UC) תופסים בד"כ מקום פחות בולט בחברות בשוק זה, אם כי הם קיימים וחשובים לעסקים רבים בשוק ה- SMB.

ז. במגזר זה קיימים גם מתחמים הקרויים "בניינים חכמים" ו/או פרוייקטי הפעלה/נס"ר, שמקבלים שירותי תקשורת מאוחדים מספקי תשתיות תקשורת למתחמים שכאלו. הטלפוניה, האינטרנט ושירותי תקשורת נוספים ניתנים ע"י ספק מרכזי אחד לכל המשרדים והדירות בבניין, בד"כ ב- One Bill. בישראל יש כ- 350 מתחמים כאלו, וזה פלח שוק מעניין, שהולך ומתרחב.

ח. המחיר וקלות התפעול והשימוש הם הפרמטרים המרכזיים בפלח שוק זה. עדיין מעטים בשוק זה מבינים ומיישמים את היתרונות בשילוב (Convergence) בין רשתות הטלפוניה והאינטרנט Data.

ט. "נאמנות לקוח" היא ברמה די נמוכה במגזר ה- SMB ובעלי העסק לא יהססו להחליף ספק ומרכזיה, אם זה ייראה להם משתלם יותר. כ"כ הסכמי תחזוקה ארוכי טווח הם נדירים ובד"כ התחזוקה מתבצעת "לפי קריאה".

י. עסקים ברמת ה- SMB מסתייעים לעיתים רחוקות בשירותי יעוץ ותכנון תקשורת, לרבות שירותי בקרת עלויות התקשורת וביצוע אופטימיזציה בהם.

מי הם השחקנים בשוק המקומי של מרכזיות לשוק ה- SMB?

כאמור, את המרכזיות הפיזיות, הקנייניות והיקרות מאוד (או הזולות מאוד) לא צריך לחפש. אנשי השיווק והמכירות שלהן מגיעים לעסקים בכל השוק ומנסים למכור את תוצרתם: סיסקו, אוויה, תדיראן-טלקום, פנסוניק, LG, טלרד-קונג'י (וויזקום), סימנס, ועוד. כמות המשווקים והמפיצים שלהן גדולה ומפוזרת בכל פינה והם מוכרים היטב בשוק.

השחקנים המוכרים בחלופות האחרות:

  • ספקי IP-Centrex: בזק (ובזק בינלאומי), נטוויז'ן סלקום וסמייל פרטנר.
  • ספקי מרכזיות בקוד פתוח: טיקל-רשתות, קסורקום, מידיקום, גטר-טק, בינת-סמך, קבוצת שטרודל, פוקוס-טלקום, יורוטק תקשורת, איזירן (לפתרונות Call Centers), מקשרון, אקספון-018, נס"ר להתיישבות (בעיקר לקיבוצים), ברידג'-טוק (לפתרונות שיחות ועידה), בזקום (לשיחות בינלאומיות), VoiceSpin, Voicenter, Voipli, PCS, The Flat Planet Phone, Kiwinet, IP Tech, AllegroNet, VoIP Store, Codefidence, SmartBase, Gama Operations (למערכות Unified Messaging), Innitel, ועוד.
  • ספקי מרכזיות בענן: The Flat Planet Phone, VoiceSpin, IsraelNumber, תדיראן-טלקום, Voicenter, בינת סמך, טיקל רשתות, קבוצת שטרודל, ועוד. בקרוב כנראה גם:PCS , ClubVPS, We!, קבוצת בזק, קבוצת הוט-מירס, קבוצת פרטנר-סמייל, קבוצת סלקום-נטוויז'ן ו- TripleC.

שורה תחתונה:

עסקים וארגונים קטנים יכולים להיכנס בשקט לבחינת פתרונות ב- VoIP, בין היתר בקוד פתוח בתקשורת, במיוחד בענן. הפתרונות, שיש כיום בשוק, זולים, יציבים, דוברי עברית, מכילים יכולות מתקדמות לרבות Call Canter, וידיאו חוזי, שילוב סלולר, BI, CRM, ו- UC, ומאובטחים לא פחות מפתרונות קנייניים. חשוב להקפיד על הסכם רמת שירות – SLA בכל פתרון בו בוחרים, מכל סוג.

לקבלת הצעות מחיר מספקי מרכזיות טלפון לעסקים קטנים בחינם לחץ כאן!

לשיחה אישית ומיידית עם מהנדס תקשורת מיכאל פנחס חייג/י: 077-8123111

סקירת ווידאו:

Avaya one-X® Deskphone 9670G IP Phone

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 8.0/10 (2 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
מרכזיות טלפונים לעסקים קטנים – סקירת יצרנים מובילים, 8.0 out of 10 based on 2 ratings