תקשורת נתונים – איך לשמור על רציפות עסקית באמצעות רשת הסלולרית דור 4?

תקשורת נתונים – איך לשמור על רציפות עסקית
באמצעות סיוע ברשת הסלולרית דור 4?

 

ארגונים ועסקים רבים, ובמיוחד הקטנים והבינוניים, מחפשים פתרונות לשמירת רציפות התקשורת העסקית והטלפונית שלהם.

 

האם תשתיות סלולר (מדור 4, של סלקום) הן הפתרון המתאים לנפילה של תשתיות קוויות?

 

התלות של עסקים (בכל סדר גודל) בתשתיות המחשוב והטלפוניה שלהם, מובילה את העסקים לחיפוש של פתרונות לגיבוי של מערכות התקשורת ולשמירה על רציפות והמשכיות עסקית.

 

אחת החלופות לשמירת רציפות עסקית היא: חיבור חלופי בפס רחב בסלולר.

 

כיום, בגלל האמינות הלא גבוהה של תשתיות הסלולר בישראל, עסקים משתמשים בחיבורי פס רחב בסלולר לצרכים פרטיים ועסקיים שוטפים לסמארטפונים, למסופונים ולטאבלטים. יש המשתמשים בפס הרחב הסלולרי לצרכי גיבוי ושרידות לחיבורים הקוויים. מעטים העסקים, שתשתיות הפס הרחב בסלולר הם תשתית החיבור הראשית שלהם לקווי תקשורת נתונים ותמסורת למחשבי העסק.

חברת סלקום מציעה פתרון חדש בשם "דאבלנט", המאפשר לעסקים לשמור על רציפות עסקית, באמצעות שילוב שתי רשתות בחבילה אחת: פס רחב קווי (xDSL) ופס רחב סלולרי על רשת דור 4 של סלקום.

סלקום מציגה זאת כפתרון חדש וייחודי ללקוחות עסקיים, לרבות ובמיוחד לעסקים בעלי סניפים, כולל לעסקים בעלי רשת פרטית. פתרון המאפשר לשמור על רציפות עסקית באמצעות שילוב של שתי רשתות בחבילה אחת.

הפתרון מוצע בתצורה של נתב (מבית חברת AMIT מטאיוואן) המותקן בעסק, נתב, שיש בו גם חיבור קווי (במסגרת "השוק הסיטונאי") וגם חיבור סלולרי (עם SIM Card ל-Data סלולרי בלבד, שמותקן בנתב).

במקרה של תקלת תשתית קווית בעסק, או בסניף שלו, יתבצע ניתוב אוטומטי של תעבורת נתונים מהתשתית הנייחת לרשת הנתונים הסלולרית, באמצעות הנתב העסקי המתקדם (כך לדברי סלקום) וכך פעילות העסק תימשך ללא הפרעה. כשהחיבור הקווי יחזור לתקינותו, החיבור של העסק דרך הנתב יחזור אוטומטית מהחיבור הסלולר לחיבור הקווי.

 

יתרונות השירות (על פי סלקום):

  • המשכיות עסקית – הגלישה מתאפשרת גם בשעת תקלה בחיבור הקווי.
  • חדשנות – שילוב של רשת קווית וסלולרית במוצר אחד.
  • קורת גג אחת – כל החבילה ניתנת במקום אחד ע"י ספק אחד.
  • שירות – תמיכה ותחזוקה ע"י סלקום.

שירותי תמסורת תקשורת נתונים לעסקים

האם הפתרון של דאבלנט לשמירה על רציפות עסקית הוא הפתרון המתאים לעסקים?

הפתרון בשם דאבלנט של סלקום כלל אינו חדשני ואינו ייחודי. הראשונה להביא לשוק הישראלי פתרון של נתב סלולרי משולב רשת WiFi ועוד תכונות מעניינות הייתה דווקא חברה פרטית ישראלית (היום קוראים לזה "סטארטאפ") בשם ITS-Telecom, שהציגה ב-2008, אחרי שנתיים של פיתוח, מוצר מאוד מתקדם בשם Connecto. זה מוצר מתקדם יותר ממה שיש כיום לפרטנר מחברת וואווי הסינית, שמספקת נתב מדור קודם, או מסלקום עם הנתב מחברת Amit.

הפתרון בשם Connecto היה מוצר, שהתפתח מאוד מהר למוצר תואם גם חיבור לרשתות LTE (דור 4), כבר ב-2008 (!). זה היה מוצר פשוט מתקדם בגישת All-In-One והיה אז מוצר מהפכני גם בקנה מידה עולמי. היום, במחצית 2017 לכנות את שירות דאבלנט של סלקום כשירות חדשני וייחודי זה קצת פתטי.

אולם, המוצר הזה (Connecto) נכשל והחברה כבר לא קיימת. אחרי ה-Connecto, פלאפון הייתה הראשונה מבין חברות הסלולר דאז להציג נתב סלולרי המשלב בין פס רחב סלולרי ברשת HSUPA החדשה (אז) של פלאפון (למעשה בגרסת ה- High Speed GSM + של פלאפון, בדור 3.75 שהיה מעט יותר מהיר ממתחרותיה דאז), עם רשת פס רחב אלחוטי בטכנולוגיית ה-WiFi. מדובר היה במוצר מבית Novatel Wireless, שיובא אז לישראל באופן בלעדי ע"י Toyo Ram מרעננה. לאחר מכן הציגה פלאפון נתב סלולרי משולב נוסף, מחברת Option.

מיד אחריה (ב-2009) נכנסה לשוק ברעש גדול סלקום, עם נתב סלולרי לבית בשם GlobalSurfer II מחברת Option, מבוסס טכנולוגיות דור 3, שהיו אז בסלקום, שסיפק חיבור של שירות מרובע: פס רחב קווי, פס רחב סלולרי, ,WiFi טלפוניה ו-,SMS במוצר אחד (משוכלל יותר מהמוצר הקיים מבית Amit בשירות החדש דאבלנט). אולם, מדובר במוצר שגם הוא נעלם מזמן.

הסיבה די ברורה לכל הכישלונות של הפתרונות מהסוג הזה: לא שאלו את הלקוחות העסקיים, האם המוצר המשולב הזה עונה על הצרכים שלהם.

 

הצרכים המרכזיים של עסקים בתחום תקשורת נתונים הם:

  • חיבור אמין ויציב של פס רחב קווי. חיבור xDSL, כמו שמוצע בשירות דאבלנט, אינו כזה וגם פתרון כזה לא רלבנטי, אם בזק תעבור לחיבורי סיבים לבתים (בעקבות התחרות, שפרטנר החלה בה). לא ניתן לשדרג את הנתב הזה של סלקום. כך, שהפתרון הזה הוא לא רלבנטי לצרכים של היום ומחר.
  • חיבור סלולרי אמין ויציב. רשת דור 4 של סלקום לא מספקת את זה ולכן סלקום (כמו מתחרותיה) החלה לשדרג המעבר לדור 4.5 בסלולר (ובעתיד תעבור לדור 5). לא ניתן לשדרג את הנתב הזה בשירות דאבלנט של סלקום לדור 4.5. כך, שהפתרון הזה הוא לא רלבנטי לצרכים של היום ומחר.

אז איך שומרים על רציפות עסקית?

קודם כל בוחרים בתשתיות חיבור קוויות אמינות ושרידות (דהיינו: מטרו אתרנט או IPVPN). בנוסף, עוברים לשירותי ענן.

ברגע שעוברים לשירותי ענן בתקשורת, מחשוב וטלפוניה, ו / או לשירותים וירטואליים בטלפוניה (דוגמת IP-Centrex ו-Hosted PBX), כבר אין צורך בכפילות של הרשתות. רשת אחת יכולה להספיק לכל הצרכים, כולל לעבודה ניידת.

בכל מקרה, בגלל ההתפתחות של תחום העבודה הניידת במחשבים ניידים, טאבלטים וסמארטפונים, מומלץ לבחון רשת אלחוטית (WiFi או סלולרית) במקביל לרשת הקווית, במיוחד באזורים, שיש בהם יתרון לרשת האלחוטית (למשל: בחדרי ישיבות, בפינות אוכל, פינות ישיבה, בחצר פנימית, במחסנים, במקומות ציבוריים, בעסקים המשרתים קהל היושב בעסק ועוד).

העסקים, שאינם ארגוני ענק, מעוניינים לקבל את היכולות הקיימות של החברות הענקיות והעשירות, אבל במחיר צנוע המתאים לכיס שלהם. האם זה אפשרי? בהחלט כן.

כיום, השירות של IPVPN של בזק או הוט לעסקים מוצע במחירים סבירים והיתרון הגדול: המידע של תקשורת המחשבים לא נע על רשת האינטרנט הציבורית (כמו בפתרון ה-IPVPN המתחרה של סלקום ופרטנר), אלא על הרשת הפרטית של בזק או הוט. פתרון IPVPN הוא פתרון של "רשת חכמה" מאובטחת וגמישה, עם יכולות של "שירות מנוהל" וניצול מיטבי של קווי התקשורת לכל צורך.

כ"כ, חיבורי פס רחב של הוט לעסקים של 500 מגה (או 200 מגה לעסקים קטנים), מהווים בהחלט חלופה מומלצת לבחינה. יש כיום בשוק שפע של חבילות תקשורת משולבות ואטרקטיביות, גם מהוט.

 

טיפים לבחירת פתרונות שמירה על רציפות עסקית בתקשורת הנתונים של העסק:

יש לקחת בחשבון, שכדי לקבל "איכות שירות" ו"איכות עבודה" בפתרונות תקשורת של רציפות עסקית, צריך גם חיבור תקשורת איכותי (קו עם SLA), במסגרת חבילת תקשורת מתאימה לענן (דוגמת IPVPN), ולא חיבור לאינטרנט בגישת ה-Best Efforts, שיש כיום בחיבורים הפרטיים לאינטרנט (לרבות ב"שוק הסיטונאי"), מה שחלק מהעסקים מיישמים אצלם (כדי לחסוך בהוצאות התקשורת לאינטרנט).

חיבורי ה-SIP המומלצים למרכזיה הם חיבורי SIP Trunk של בזק או הוט (ולחילופין של סלקום או פרטנר, או מספקים מתחרים בעלי "רישיון אחוד"). הפתרונות של בזק והוט מבוצעים ברשת סגורה ולא על רשת האינטרנט, מה שמבוצע בסלקום, בפרטנר ואצל בעלי "רישיון אחוד".

מקובל לחשוב, שרמת שירות הלקוחות של בזק גבוהה, אך אסור להתעלם מכך, שהוט ביצעה מהלכים מאוד משמעותיים לשפר את תחום שירות הלקוחות שלה, כולל השירותים הטכניים והתמיכה הטכנית. כך, שהפער ברמת השירותים (והתמיכה הטכנית) בין בזק להוט הצטמצם.

לכן, עסקים קטנים עד בינוניים, שרוכשים שילוב שירותי תקשורת מספק אחד מתחרה בבזק דוגמת הוט לעסקים, הרכישה בוודאות תוזיל להם עלויות. בנוסף, ברמות המחירים של הוט, בזק אינה יכולה להציע את רוחבי הפס, שהוט מציעה לעסקים קטנים עד בינוניים. בנוסף, בזק חייבת לספק "חבילות פריקות" ללקוחותיה (כלומר: אין הנחה על עצם מתן כמה שירותים משולבים תחת חבילה אחת), מגבלה רגולטורית, שלא קיימת על הוט.

מכאן, לפני שבוחרים בפתרון כלשהו, יש להתייעץ ולבצע ניתוח מלא של צרכי העסק, הערכת הצרכים העתידיים של העסק, התחשבות בהשקעה האפשרית ותיחור מקצועי בין ספקים. הצרכים של משרד עורכי דין אינם דומים לצרכים של חנות רהיטים, רשת מרכולים, חברת הייטק, משרד סוכנות נסיעות, או של משרד רואי חשבון.

הדרך הנכונה לבחור ספק ורשת תקשורת מחשבים לעסק היא לבחור מה שמתאים, ושיעלה הכי פחות כסף. זאת, בלי להשתעבד לספק אחד במערכות קניינית בגישת "החתונה הקתולית" ובחוזה דרקוני מלא "חורים".

הקמת תשתית תקשורת / רשתות תקשורת

הקמת תשתית תקשורת / רשתות תקשורת

שורה תחתונה בפתרונות שמירה על רציפות עסקית בתקשורת הנתונים של העסק ברמת ה-SMB:

בבחירת פתרונות שמירה על רציפות עסקית בתקשורת הנתונים של העסק המתאימה לצרכי העסק, יש להשקיע מחשבה ולקבל החלטות רק לאחר הבנת כל הצרכים של בעל העסק. מומלץ לבחון את החלופות השונות הקיימות כיום בתחום תקשורת מחשבים לעסק, שהן רבות, ולקבל החלטה על רכישה וקבלת חיבור רשת חדשה המבוססת על ניתוח מקצועי של צרכים מול החלופות הקיימות בשוק.

מומלץ מאוד לדרוש SLA (ר"ת: (Service Level Agreement מספק השירות בכל תחום שייבחר. ספק, שאינו מוכן לספק הסכם ,SLA מומלץ לא להתקרב אליו. החלק החשוב ביותר ב"הסכם רמת שירות" כזה אינו היקף ההסכם ועלויותיו, אלא הקנסות \ החזרים \ זיכויים על אי עמידה בהסכם. אין לחתום הסכם עם ספק, שאינו מוכן להגדיר מול ההתחייבויות שלו את הקנסות \ זיכויים \ החזרים כספיים, שהוא חייב בהם עקב אי עמידה בהסכם.

אין לקבל את טיוטת ההסכם כ"כזה ראה וקדש". כל חוזה הוא בסיס למו"מ. בנוסף לדברים הברורים, שיש להגדיר בהסכם עפ"י רמת השירות הנדרשת (זמני תגובה לתקלות, עלויות, כיסוי ועלויות של סעיפי תקלות ושירות שאינם בהסכם, וכיו"ב), חובה לציין מול כל סעיף מה ההחזר \ זיכוי \ קנס, שהספק ישלם אם הוא אינו עומד בהתחייבויות שלו.

אנו עומדים לרשותכם לייעוץ ולסיוע בתהליך הזה ולסייע בתהליך בחירת פתרונות שמירה על רציפות עסקית בתקשורת הנתונים של העסק, כי מדובר ב"מסע" מול ספק השירות ולא בפעילות חד-פעמית.

 

לכן נשאלות כאן השאלות:

מה הבעיה הגדולה ביותר הקיימת בעסק שלך, שאתה מאמין, שתוכל לפתור בבחירת פתרונות לשמירה על רציפות עסקית בתקשורת הנתונים של העסק מספק המתאים לצרכיך?

 מה אתה יודע על ההבדלים בין סוגי פתרונות לשמירה על רציפות עסקית בתקשורת הנתונים של העסק? מה סוג או סוגי הפתרונות המתאימים לצרכים שלך? 

ממה אתה לא מרוצה בפתרונות לשמירה על רציפות עסקית בתקשורת הנתונים של העסק שלך? שתף אותנו. 

איך אתה חושב, שאני יכול לעזור לך לבחור את הפתרונות לשמירה על רציפות עסקית בתקשורת הנתונים של העסק המתאים לצרכיך?

 

לשיחה אישית ומיידית עם מהנדס תקשורת מיכאל פנחס חייג/י: 077-8123111

 

לקבלת הצעות מחיר מספקי שירותי תקשורת נתונים לעסקים בחינם לחץ כאן!

 

סרטון: סלקום גאה להציג את דאבלנט 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 8.0/10 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
תקשורת נתונים – איך לשמור על רציפות עסקית באמצעות רשת הסלולרית דור 4?, 8.0 out of 10 based on 1 rating
פורסם בקטגוריה שירותי טלפון מספקי תקשורת, עם התגים , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *