מרכזיה וירטואלית לעסקים קטנים - מדריך רכש | Telecom Experts

מרכזיה וירטואלית לעסקים קטנים – מדריך רכש (מידע חדש)

הקלטת שיחות טלפון

מרכזיה וירטואלית לעסקים קטנים –
מה יגרום לבחור במרכזיה בענן?

 

מרכזיה וירטואלית לעסקים – כל מה שכל גולש, מנהל ובעל עסק צריכים ורוצים לדעת.

  1. מה זה "שירותי ענן" / מרכזיה וירטואלית בענן?

שירותי ענן הם בדיוק כמו כל שירותי המחשוב והטלפוניה המוכרים של העסק, אולם הם לא מתבצעים מקומית (על שרתים מקומיים), אלא אצל ספק שירות חיצוני.

המונח ענן די מטעה, כי אין כאן שום ענן. זה רק ביטוי ציורי להמחשה, שזה נעשה במקום מרוחק.

מדובר בשירותי מחשוב ותקשורת הניתנים ב –Data Center (דהיינו: מתקן של מערכות מחשוב) של ספק שירותי הענן, מתקן היכול להיות ממוקם בכל מקום בארץ, או ברחבי העולם. החיבור למתקנים הללו נעשה ברשת האינטרנט, ברשתות ייעודיות (סגורות) של ספקי תקשורת, או ברשתות של ספקי הענן עצמם, שבנו רשתות תקשורת עצמאיות כדי לשלוט גם על התעבורה לענן (ל-2 הכיוונים: מהעסק לענן ובחזרה).

יודגש, שאחת המטרות העיקריות, שהספקים של "שירותי תקשורת ומחשוב בענן" חרתו על דגלם, היא: לאפשר לכל לקוח עסקי שלהם, קטן כגדול, להתמקד בליבת העשייה שלו ולייצר לו שקט בעולם הטכנולוגי ובפלטפורמות השירותים. לכן, ההצלחה של שירותי ענן (מכל סוג), היא מדהימה ונמצאת בצמיחה מהירה ביותר.

בעלי עסקים צריכים לשאול את עצמם את השאלה החשובה הבאה: מה עוד אני יכול להוציא לענן? התשובה לשאלה הזו, במיוחד בעסקים קטנים עד בינוניים, היא: הכול.

אמנם, עסקים זקוקים לשירותי מחשוב ותקשורת (לרבות טלפוניה) בכל פעילותם. אולם, מדובר בסעיפי הוצאה בלתי נשלטים. לכן, עסקים מוצפים כיום בשפע של פתרונות תקשורת ומחשוב מתקדמים, לרבות בענן. לשם כל השוק העסקי והארגוני הולך.

היום די ברור, שעסקים קטנים עד בינוניים לא צריכים לבנות את התשתיות שלהם על בסיס שרתים פיזיים ורכיבי רשת פיזיים. ספקי שירותי הענן יכולים לספק להם מהענן את כל מה שהם צריכים. הם יכולים לרכוש הכל במודל של השכרה, גם את שירותי הרשת. הספקים הללו מספקים להם על הענן את כל השירותים הקיימים והם כל הזמן מוסיפים עוד שירותים חדשים הנבנים מעל לענן.

למעשה, לא קיים אפילו יישום אחד, שנעשה בו כיום שימוש בעסק, שלא ניתן להפעיל אותו בענן. הכל ניתן להעברה לענן, אפילו מערכות כבדות דוגמת ERP, רכש והנהלת חשבונות.

צמצום CAPEX וה-OPEX של העסק במעבר לטכנולוגיות שירותי ענן הוא ברור וההחזר על ההשקעה – ROI נמדד בחודשים ספורים ולעיתים פחות. כיום, עסקים קטנים בכל העולם מעדיפים לרכוש חבילות מחשוב מענן במקום שירות יחיד של אפליקציה מקומית אצלם. הסיבות: רצון לגמישות, הקלה על ניהול שירותי המחשוב וחיסכון בהוצאות על רכישות ותחזוקה.

בנוסף, תחום ה-Mobile העסקי עובר לענן. יותר ויותר עסקים נסמכים על שירותים ניידים מבוססי ענן לביצוע מטלות יומיות. סנכרון מטלות, דוא"ל וקבצים בין שרתים למכשירי סלולר – סמארטפונים וגם טאבלטים, הפך למקובל כמעט בכל רבדי השוק. אנו נמצאים קצת מאחור בהשוואה לעולם המערבי, אבל זה מתפתח בדיוק בכיוון הזה גם בישראל.

 

  1. מה מטריד מנהלים ובעלי עסקים בתחום הטלפוניה העסקית?

עסקים בישראל מוצפים בשנים האחרונות בהצעות לרכוש פתרונות של מרכזיה טלפונית לעסק שלהם, בשפע של פתרונות, שיכולים לבלבל כל בעל עסק ומנהל בעסק, שאמור להחליט על רכישת מערכת כזו, או שדרוג של מערכת הטלפוניה העסקית, משום שהיא התיישנה ולא מספקת את צרכי העסק של היום ומחר.

הגישה המובילה כיום וגם מחר: מרכזיית IP בענן. חשוב להבין: יש הבדלים עצומים בין סוגי המרכזיות ובמיוחד בסעיף ההוצאות לעסק. לדוגמה: מרכזיה בענן נמכרת במחיר של פורט לחודש ועל פי צריכה בפועל (מודל הנקרא SaaS), כיום במחירים של  כ- 10 ₪ לפורט, כולל כמעט הכל, ומה שחסר עולה במחיר אפסי לחודש, והעסק שולט על ההוצאות בצורה מלאה וזו למעשה ההוצאה העיקרית בתחום התקשורת הטלפונית (לרבות "קול סנטר" ו"שיחות ועידה").

מבחינת עלות לעסק, זו השיטה הזולה ביותר המביאה את הערכים המוספים המרביים לעסק. אולם, טרם הטמעת הגישה הזו יש לדאוג להתאמת הרשת העסקית הפנימית והחיבורים החיצוניים לסוג כזה של מרכזיה.

מנהלים ובעלי עסקים מוצפים במונחים מאוד מבלבלים ובכללם: IP-Centrex ,VPS, מרכזיה בענן, Hosted PBX, מרכזיה מקומית, מרכזיה וירטואלית, מרכזיה בקוד פתוח אסטריסק, מרכזיית סיסקו (או: אוויה, תדיראן טלקום וכך הלאה), חיבורי IP-PRI ועוד.

עסקים רבים בישראל (בשונה מהעסקים ברחבי העולם המערבי וגם לא המערבי) עדיין רוכשים לעצמם מרכזיות טלפוניה פיזיות, שמותקנות בעסק וטלפוניים פיזיים המוצבים על השולחנות בעסקים. כיום, עסקים רוכשים רק טלפוני IP (ר"ת: Internet Protocol), לרבות בטכנולוגיית DECT (אלחוט), כדי לספק תאימות מרבית בין הטלפון על השולחן של העסק לבין המרכזיה של העסק.

קל ליפול בפח ול"חתונה קתולית" יקרה, כשיש שפע כזה של הצעות מתחרות בתחום המרכזיות לעסקים, הצעות, שרובן בכלל לא מתאים לצרכי העסקים של היום ומחר.

 

  1. מה זה מרכזיות וירטואליות?

המגוון והשונות של סוגי המרכזיות, שנמכרים בישראל לעסקים, הוא עצום. אולם, ניתן לחלק את התחום הזה ל-3 משפחות עיקריות של מרכזיות:

א. מרכזיות פיזיות (כיום מקובל בצורה של שרת או מתג), שמותקנות פיזית ב"חצרי הלקוח" (מכונה בשם On-Premise), ומצויות במשרדים של העסק, למשל, בארון התקשורת, או מותקנות בין מחשבי העסק.

ב. מרכזיות וירטואליות. המרכזיות הנפוצות במשפחה הזו הן מרכזיות IP-Centrex, וכן מרכזיות וירטואליות מסוגים שונים דוגמת מרכזיות מסוג VPS. כך, המרכזיה היא במתגים של ספק התקשורת המספק את השירות הזה לעסק על גבי תשתית ייעודית. כלומר: המרכזיה הפיזית עברה מהעסק לספק תקשורת והוא מנהל את המרכזיה עבור כל לקוחותיו.

בעבר שירות זה נקרא רק Centrex, אך עם המעבר לטכנולוגיות IP (ר"ת: Internet Protocol), גם שירות זה החל להיות מסופק בטכנולוגיית IP, ולכן הפך להיות IP-Centrex. אולם, במהות זה היה ונשאר "שירות וירטואלי". דהיינו: שירות מרוחק של מרכזיה הנמצאת אצל ספק התקשורת. בישראל, היו בעבר כמה ספקי תקשורת, שסיפקו שירות כזה, אבל בשנים האחרונות זה הצטמצם ל-2 ספקים גדולים: בזק (מובילת שוק) וסלקום.

רק בזק וסלקום שדרגו בשנים האחרונות את מערכות הסנטרקס שלהן. אולם, כל אחת ביצעה שדרוג בנתיב שדרוג שונה (בזק למעשה ביצעה שדרוג בפיתוח עצמי שלא מהיצרן המקורי של המתגים). כך, שאין כיום שום תאימות בין מערכות הסנטריקס של בזק לאלו של סלקום, שביצעה שדרוג דרך היצרן המקורי של המתגים.

מרכזיה וירטואלית מסופקת במודל עסקי לעיתים די דומה לענן, אבל יש הוצאות נוספות (דוגמת: הקלטות, "קול סנטר", נתב שיחות, "שיחות ועידה", אבטחת מידע ושרידות, חיבור לסלולר, חיבור ל- CRM או ERP, קו וציוד PRI ועוד). כך, שהשליטה על ההוצאות היא די בעייתית.

ג. מרכזיות בענן. כאן אין בכלל מרכזיה פיזית, כמו ב-2 הסוגים הקודמים, אלא מערכת תוכנה ומתגים, שנמצאת ב-Data Center מרוחק, מתקן של מערכות מחשוב, שיכול להיות בכל מקום בארץ, או ברחבי העולם. בישראל יש קרוב ל-50 מתקני ענן. כך, שהמבחר של שירותי ענן הוא עצום עם תחרות עזה ולכן הכוח נמצא בידי הלקוחות העסקיים.

במרכזיה פיזית בעסק, בשונה ממרכזיה בענן, אין מושג כזה (SaaS). יש עלות רכישה, שיכולה להיות עלות רכישה חד פעמית, או השכרה במודלים שונים של השכרה (דוגמת ליסינג), ומעבר לזה יש עלויות שוטפות כגון: ביטוח, חשמל, תחזוקה, רישיונות, הגנות, גיבויים, שרידות, אינטגרציה למערכות נוספות או מקבילות ועוד. בקיצור: "בור ללא תחתית".

 

  1. ממה יש להיזהר טרם בחירת מרכזיה לעסק?

עסקים רבים מדי בישראל נרתעים משום מה מהמעבר לענן ולחיבורי SIP-Trunk, למרות שהם כן מסכימים להתחבר בחיבורי IP-PRI למרכזיות סנטרקס וירטואליות של בזק (או סלקום). תשומת לב, שמבחינה טכנולוגית – זה אותו דבר.

לכן, יש בעלי עסקים ומנהלים הבוחרים (גם בגלל אי ההבנה הזו) לרכוש מרכזיית טלפון פיזית אצלם בעסק. כך, הם גם רוכשים פתרון ישן ומוגבל ביכולותיו וגם משלמים עליו פי כמה וכמה מהחלופות הקיימות של מרכזיות וירטואליות ובענן.

במציאות של השוק העסקי הישראלי, חלק לא קטן מבעלי העסקים בישראל, אינם מעכלים עדיין את העובדה, שהטלפון החכם – הסמארטפון, שיש להם ולעובדיהם ביד, יכול להיות גם השלוחה של הטלפון העסקי שלהם ומחובר למרכזיה העסקית, בדיוק כמו כל טלפון עסקי שולחני משוכלל, ואין צורך בכפילות הזו.

בנוסף, יש ספקים המציגים מרכזיות וירטואליות מסוג VPS כ"מרכזיות בענן", מה שאינו נכון. גם אין כל אפשרות טכנית קלה או מהירה להפוך "מרכזיית" VPS ומרכזיית IP-Centrex ל"מרכזיה בענן", כי אלו 2 טכנולוגיות שונות, בדורות טכנולוגיים שונים.

בנוסף, בבחירת פתרון IP-Centrex, הלקוח העסקי נלכד ב"חתונה קתולית" עם ספק השירות. אי אפשר לעבור בין בזק לסלקום (או להיפך) בשירות IP-Centrex. גם אי אפשר לעבור משירות סנטרקס ישן או IP-Centrex היותר מתקדם, לשירות ענן חדיש. יש לזרוק הכל ולהתחיל מחדש, ממש מאפס, ולאבד את כל השקעות העבר בשירותי טלפוניה מסוג Centrex או IP-Centrex.

 

מרכזיה וירטואלית לעסקים קטנים ובינוניים


מרכזיה וירטואלית בענן אצל ספקי התקשורת:

 

יש כאן שתי גישות מרכזיות השלובות זו בזו:

Hosted PBX. מדובר בשירות "מיקור חוץ" (Out-Sourcing) לטלפוניה ארגונית, לרבות שירותי הווידיאו, ושילובם במערכות תקשורת IP האחרות כמו מסרים מידיים, דואר אלקטרוני, UC, נוכחות (Presence), ועוד.

IP-Centrex – שירות מרכזיה וירטואלית לעסקים קטנים מסוג Hosted PBX, בגישת ה- Multi-Tenant (ארכיטקטורה בה יישום תוכנה אחד משרת לקוחות רבים). בשירות זה המרכזיה הפיזית בעסק הופכת למרכזיה וירטואלית אצל ספק השירות ובטכנולוגיות IP. בשירות IP-Centrex בד"כ אין שירותי וידיאו, Presence ו- UC, כך שמדובר בשירות Hosted בסיסי בלבד.

בשירות Hosted PBX \ IP-Centrex, משאבי המרכזיה מוקצים ללקוח כל הזמן מחוות שרתי ספק השירות. זאת, בניגוד לשירותי ענן, בהם המשאבים מוקצים ללקוח רק עפ"י דרישה ולכן התשלום בענן הוא לפי צריכה. בשתי הטכנולוגיות, מנקודת ראות הלקוח, הוא ניגש למרכזייה באותה תצורה: באמצעות דפדפן ברשת ה- Web.

מרכזיות ב- IP-Centrex או Hosted הן בדיוק אותן מרכזיות המוכרות בשוק אבל בהבדל חשוב אחד: מרכזיה וירטואלית אינה נמצא בחצרי הלקוח. למעשה, הלקוח אינו רואה את המרכזיה בכלל, אך מקבל את כל שירותיה ושירותי ערך מוסף נוספים, שמקורם בשירותי ה- Hosted. למעשה, הלקוח ניגש למערכת הטלפוניה עם דפדפן בממשק Web, עם מערכת ניהול עצמית.

לקבלת הצעת מחיר עבור מרכזיה וירטואלית ישירות למייל – השאירו פרטים כאן


יש הבדלים משמעותיים בין שירותי ענן לשירותי
Hosted:

 

  • שירותי Hosted (שנקראים גם IP-Centrex) הם שירותי "מיקור חוץ" ב- Multi-Tenant. דהיינו: מדובר בארכיטקטורה בה יישום תוכנה אחד משרת לקוחות רבים, במיקום פיזי אחד. בשירות זה המרכזיה הפיזית בעסק הופכת למרכזיה וירטואלית אצל ספק השירות ובטכנולוגיות IP. למעשה, השרתים הפיזיים הופכים להיות וירטואליים – Virtual Servers.
  • מרכזיה וירטואלית: או בשמה המקצועי IP Centrex, הינה מרכזיה וירטואלית לעסקים, חכמה ומתקדמת, שנמצאת פיזית אצל ספק השירות (Hosted) במקום בחצר הלקוח ומהווה תחליף מלא למרכזיה בארגון. הטיפול והשדרוגים של המרכזיה הווירטואלית נעשים אצל ספק השירות. לכן, מרכזיה ווירטואלית תהייה תמיד בקדמת הטכנולוגיה עם מגוון רחב של תכונות המתאימות עצמן לצרכי העסק ועובדיו ובעלויות חודשיות ידועות וקבועות מראש.
  • בשירות IC-Centrex, משאבי המרכזיה מוקצים ללקוח כל הזמן מחוות שרתי ספק השירות. זאת, בניגוד לשירותי ענן, בהם המשאבים מוקצים ללקוח רק על פי צרכיו. כאמור, בשתי הטכנולוגיות, מנקודת ראות הלקוח, הוא ניגש למרכזייה הווירטואלית באותה תצורה: באמצעות דפדפן ברשת ה- Web.
  • בד"כ שירותי ענן הם שירותים וירטואליים, שאינם נמצאים במקום פיזי אחד ומוגדר, היות והמשאבים מוקצים ללקוח לפי הצרכים והצריכה בפועל של השירותים ע"י הלקוח. שירות עננים הוא פיתוח המאפשר להשתמש בכוח עיבוד ומחשוב בפרוטוקולי האינטרנט. בענן מוקצים המשאבים והיישומים "על פי דרישה", העלויות הן אך ורק "על פי דרישה \ שימוש" של הלקוח (בדומה לשימוש ברשתות החשמל או המים). יש שני סוגי שירותי ענן: ענן פרטי המותקן בחצרי הלקוח וענן ציבורי, שהגישה אליו היא דרך רשת האינטרנט. ענן היברידי זו התצורה החדשה יותר, שמשלבת ענן פרטי עם ענן ציבורי. בענן ההיברידי בחלק של הענן הפרטי מצויים היישומים הקריטיים לארגון. כל שאר השירותים לרבות התקשורת מצויים בחלק של הענן הציבורי.
  • רמות השרידות ב- Hosted PBX \ IP-Centrex גבוהות יותר מאלו של הענן, משום שהחיבורים נעשים לרוב על תקשורת מבוססת קווים ייעודיים של ספק התקשורת ולא על רשת האינטרנט. בכל מקרה, על הלקוח לדרוש SLA מהספק ולעמוד על מילוי התחייבויותיו בכל הקשור לשרידות ורמת שירות.
  • בשירותי ענן, הנתונים והלוגיקה העסקית של מערכות המחשוב והטלפוניה נמצאים בשרתים ובמרכזי מחשבים מרוחקים. הם מופעלים מיחידות קצה מרוחקות בפרוטוקולי האינטרנט, ולמעשה, מכל מקום בארץ או בעולם. כתוצאה מכך, אין המשתמשים צריכים לרכוש ולנהל משאבי ומערכות מחשוב וטלפוניה, כמו שהם נדרשים ב- IP-Centrex. בענן, הלקוח יכול לקבל שירותי SIP מכל ספק בארץ או בעולם. לכן, אין משמעות גיאוגרפית למיקומה של המרכזיה, ויכולות הגיבויים והשרידות שלה הופכות לדינאמיות. הן עולות לעין שיעור מול השרידות של מרכזיה פיזית, שממוקמת במיקום קבוע. שימוש ב- IP-LCR עם חיבורי SIP-Trunk יכולים לחסוך לארגון 30% – 70% מהוצאות התקשורת, בתלות בדפוסי השימוש, תוך הגברת השרידות והאבטחה של שירותי התקשורת, עם תמיכה מובנית בפתרונות UC (תקשורת אחודה) בגישה זו.
  • שירותי ענן פרטי או היברידי יכולים לשמש "בניינים חכמים", בהם מוקמת מרכזיה וירטואלית אחת עבור כל הבניין בתצורת Virtual Machine. כך, ניתן לחבר את כל המשרדים בבניין למרכזיה זו באמצעות "בועות וירטואליות", שבהן כל משרד רואה את המרכזיה "שלו" בממשק Web. פתרון זה משלב בין תפיסת ה- IP-Centrex לתפיסת הענן.

שימוש בשירותי מרכזיה וירטואלית ב- SIP Trunk:

SIP Trunk – טכנולוגיה מחליפה ל- PRI \ ISDN  מבוססת פרוטוקולי האינטרנט ורשת האיתותים SIP. מדובר בחיבור חדש יחסית, שמאפשר הוצאה / הכנסה של שיחות לרשת ללא צורך במתאם ובממשק PRI (ממשק ISDN) במרכזיה (= חיסכון משמעותי בעלויות). החיבור אפשרי ללקוחות עם מרכזיית IP, שתומכת בטכנולוגיית SIP, ומאפשר העברת שיחות VoIP מקצה לקצה ללא המרות, תוך שיפור איכות הקול.

ה- SIP Trunk חוסך לא רק בעלות ההשקעה החד-פעמית ברכישת כרטיס PRI או במתאמים, אלא גם בעלות התחזוקה השוטפת, תוך ניצול אופטימאלי של רוחב הפס בין מפעיל התקשורת לחצר הלקוח. לדוגמא: בקו מסוג SIP Trunk ברוחב פס של 2 Mbps ניתן להעביר עד 60 ערוצי קול (תוך שימוש במנגנוני דחיסת קול), לעומת 30 ערוצים בלבד בטכנולוגיית PRI. והעיקר: ניתן לחזות מה יהיה חשבון התקשורת והטלפון החודשי, כי שירותים כאלו מסופקים לרוב ב- Fixed \ Flat Price.

מעבר ל- SIP Trunk יכול לחסוך עד כ- 50% ואף יותר מהוצאות התקשורת של העסק. זאת, בשילוב של (IP-LCR (Least Cost Routing, תוך יכולת להגברת השרידות של מערך התקשורת ע"י שלוב של מספר חיבורי SIP Trunk במקביל וחיבור גיבוי ל-.PSTN SIP Trunk מספק יתרונות משמעותיים לארגון המפעיל מערכת UC (תקשורת אחודה). שכן, אין צורך בהמרות של פרוטוקולים וסוגי תעבורה. פרוטוקול האיתותים SIP מטפל במקביל בכל סוגי התעבורה (לרבות וידיאו חוזי, אינטרנט ומסרים מידיים), מה שאינו אפשרי ב- PSTN.

מרכזיות המחוברות ב- SIP-Trunk הן בדיוק אותן המרכזיות המוכרות אבל בהבדל חשוב אחד: החיבור החיצוני נעשה ברשת SIP-Trunking ולא בחיבורי PRI. לקוחות המעוניינים לשמור על ציריPRI  כגיבוי לחיבורי ה-SIP-Trunk  יכולים לעשות זאת, תוך ביצוע Clusters בין החיבורים השונים, למעבר אוטומטי ושקוף בין החיבורים. המטרה של החלטה כזו: הגברת השרידות של המרכזיה. החיבור הינו פשוט, זול ותקני: נעשה לרוב בחיבור רשת רגיל (Ethernet).

שירותי SIP Trunk מתאימים גם לחיבורי ענן וגם לחיבורי Hosted PBX \ IP-Centrex.

 

מרכזיה וירטואלית בענן – מי השחקנים בשוק המקומי?

 

מוצגים כאן השחקנים המוכרים בתחום שירותי מיקור חוץ לטלפוניה בישראל:

  • ספקי IP-Centrex: בזק (ובזק בינלאומי), נטוויז'ן \ סלקום וסמייל \ פרטנר, בקרוב אקספון-018 והוט-מירס.
  • ספקי SIP Trunk:  נטוויז'ן \ סלקום וסמייל \ פרטנר, בקרוב: בזק (בזק בינלאומי), אקספון-018 והוט-מירס.
  • ספקי מרכזיות בענן: The Flat Planet Phone ,IsraelNumber, תדיראן טלקום, ,one1samba, טריוטק, בינת סמך ועוד.

מה מיוחד בשירות מרכזיה בענן?

  • המחיר ידוע מראש. המחיר לשלוחה בישראל הוא מתחת ל-10 ₪ לחודש (ברוב ספקי שירותי הענן בישראל זה סביב ה-8.5 ₪ לחודש).
  • אין התחייבות כלשהי ואין "קנסות יציאה".
  • העסק משלם רק על תשתית קווית אחת (תשתית האינטרנט) ולא על 2 תשתיות.  אין דמי התקנה והחיבור לשירותים בענן הוא פשוט ביותר (קליק של עכבר בדפדפן).
  • העסק מקבל בשירות הענן יכולות שהן חלק מהשירות ובכלל זה:
    • שירות לחיבורים הסלולריים.
    • שירותי הקלטת שיחות טלפון.
    • שירותי פקס למייל.
    • שירותי מספור בינלאומיים.
    • שירותי מוקד טלפוני (Call Center).
    • ניתוב שיחות מתקדם (IVR).
    • שיחות ועידה מורחבות.
    • יכולת להצפנת שיחות "קצה לקצה".
    • שירותי גיבוי ושרידות.
    • התממשקות שקופה וקלה לאפליקציות עסקיות כדוגמת CRM, "אופיס", ERP וכיו"ב.
    • חיבור קל ושקוף למערכות מקבילות בעסק.
  • יש יכולת תמיכה מלאה ב- OmniChannel (כלומר: חיבור לקוחות, עובדים ושותפים בכל צורה ובכל רשת, לרבות ב: צ'ט, פייסבוק, WhatsApp, סקייפ, דוא"ל, ובכל רשת חברתית אחרת הקיימת בעולם).
  • מחיר דקות השיחה בענן הוא נמוך (מחירי דקות שיחה ב-VoIP נמוכות יחסית).
  • אין צורך בטלפוני IP  על השולחן (אפשר להשתמש בסמארטפונים כשלוחות).
  • אם משתמשים בציוד ניתוב מתקדם ובמכשירי קצה תומכים, ניתן לקבל איכות קול HD.
  • הוספה והורדת שלוחות והוספה והורדת שירותים נעשות מיידית, בקליק של עכבר בפורטל השירות ואין צורך בקבלת אישורים כלשהם מספק השירות.

תשובות קצרות לשאלות נפוצות:

 

  1. מה נדרש לבדוק טרם רכישת מרכזית IP בענן למשרד?

טרם הרכישה מומלץ לבצע את הפעולות והבדיקות הבאות:
  • לבדוק את צרכי העסק בתחום התקשורת והטלפוניה במבט של 5 שנים קדימה (לפחות).
  • השאלה הבסיסית הראשונה, שיש לשאול: האם בכלל יש צורך במרכזיה טלפונית (פיזית) בעסק והאם לא כדאי לחבר את הסמארטפונים של העובדים למרכזיה העסקית, שתהיה בענן?
  • להחליט אם העסק זקוק למערכות תקשורת (מרכזיות טלפון) מקומיות (On Premise), או וירטואליות (דוגמת IP-Centrex, Hosted PBX ו-VPS), או טלפוניה בענן.
  • להחליט אם בעסק יהיה שימוש כעת או בקרוב במערכות טלפוניה חברתיות – עסקיות דוגמת "סקייפ לעסקים" \ Microsoft Teams המשולבות עם "אופיס 365" שהיא המערכת המובילה בעולם (כאן) לתחום העבודה הקבוצתית והשיתופית (או מערכות חברתיות מספקים מתחרים הקיימים בתחום הזה). יש כיום התפתחויות מדהימות דוגמת הפתרון של חברת AI מקבוצת אודיוקודס (ויש עוד מתחרים במשבצת הזו).
  • להחליט מהן התכונות הנדרשות מהמרכזיה ומהטלפונים הנלווים למרכזיה לצרכי העבודה ובמיוחד בתחום "העבודה הקבוצתית" ומעבר ל"תקשורת אחודה".
  1. מה נדרש לבדוק ברכישת דגם מסוים של מרכזיה בענן למשרד?

  • תאימות מלאה לתקן SIP. זה תנאי בסיסי מחייב לכל מרכזית IP ולכל טלפון IP.
  • תמיכה מלאה בעברית (חובה, ברוב העסקים בישראל).
  • תאימות לסקייפ או Microsoft Teams (או למערכת VoIP אחרת) – בכל מקום, שבו כבר נעשה או ייעשה בקרוב שימוש ב-Office 365 (או כל מערכת מתחרה) ובשירותי הענן של מיקרוסופט (או של כל חברה מתחרה).
  • מערכת אבטחה והגנה מלאה ומקיפה מובנית במרכזיה, או כשירות נלווה למרכזיה.
  • רמת שרידות והתאוששות מתקלות (או מאסון) מהירה.
  • יכולת הקלטת שיחות מובנית (דרישה רגולטורית, שכבר קיימת בתחומי פעילות עסקית רבים בישראל, במיוחד בעסקים נותני שירות) ועמידה ב"חוק 6 הדקות", למי שהרגולציה הספציפית הזו חלה על מוקדי השירות שלו.
  • יכולות של Call Center בסיסיות עם ממשק CTI (נדרש בכל עסק המספק שירות ותמיכה טלפונית).
  • תמיכה ב"שיחות ועידה" מכל סוג לפי צרכי העסק.
  • יכולות של BI (ר"ת: Business Intelligence), כדי להפיק תועלת עסקית מהמרכזיה ויכולת ניתוח והסקת מסקנות מהתעבורה העוברת בה ומהמגעים הטלפוניים והאחרים (דוגמת צ'ט, דוא"ל, רשת חברתית ועוד), עם הלקוחות, ספקים ושותפים של העסק.
  • תאימות ומוכנות לטכנולוגיות טלפוניה חדשות (ובמיוחד טכנולוגיית WebRTC – טלפוניה ישירות מהדפדפן).
  • חיבור לנתב שיחות (אם נתב השיחות אינו חלק מובנה במרכזיה).
  • חיבור קל ומהיר לשלוחות סלולריות בסמארטפון (וברשתות WiFi, היכן שיש).
  • תכונות נוספות הנדרשות לפי צרכים ספציפיים של העסק ועובדיו: הקלטות חכמות, Click-To-Talk, חיבור למערכת CRM ו\או ERP, אפשרות לחיבור ל-LDAP עסקי, יכולת חיבור ל-Outlook או מערכת דוא"ל עסקי לרבות ג'ימייל בגרסה העסקית, אפשרות תמיכה מלאה ב"תקשורת אחודה" ( Unified Communication- UC), אפשרות לזיהוי קולי (ולניתוב שיחות קולי), אפשרות תמיכה מלאה ב"עבודה קבוצתית", אפשרות לניהול עצמי בפורטל אינטרנטי, כולל ניהול יכולות המתקדמות דוגמת: Fax2Mail, העברת הודעות תא קולי למייל, ניהול קל של המספרים והתאים הקוליים של כל העובדים, פורטל אישי לכל עובד בשליטתו המלאה, חיבור קל לשירותים נוספים ומקבילים ולמערכות מקבילות דוגמת: מערכות פיקוח ובקרת כניסה, מצלמות אבטחה, מערכות אבטחה אלקטרוניות, מערכות כיבוי אש וגילוי עשן, מערכות כריזה, מערכת בקרת כניסה ויציאה של עובדים, מערכת מעליות, מערכות שליטה של חדרי ישיבות, מערכת מולטימדיה עסקית, תמיכה בפורטל עסקי ללקוחות קיימים ופוטנציאליים, סנסורים של מערכות "בית ועסק חכם" ועוד.

אנו חיים בעולם, שבו כמעט כולם משתמשים בסמארטפון שלהם גם לצרכי העבודה, וזה כולל יישומים חברתיים דוגמת WhatsApp, רשתות חברתיות, דוא"ל, צ'טים, סקייפ (קול ו\או וידאו), וכיו"ב, בתוך מקום העבודה, בבית או בדרכים, בארץ וברחבי העולם.

  1. מהן הסיבות המרכזית לאי בחירה של עסקים בישראל בפתרונות בענן?

  • חשש מגניבת מידע וסודות עסקיים (מה שמתרחש דווקא בפתרונות שאינם בענן…).
  • חשש מתקשורת לקויה בענן ואל הענן (מה שקורה דווקא בפתרונות שאינם בענן…).
  • אי הבנה מוחלטת מה זה מחשוב בענן. במיוחד אי הבנה מהם ההבדלים בין ענן פרטי, ענן ציבורי, ענן היברידי וענן מרובה – Multi-Cloud, שזה הלהיט בתחום זה, היום ומחר.
  • רצון לראות את הציוד והמערכות של העסק מול העיניים ואי אמונה במערכות וירטואליות, שלא ניתן לראות אותן בתוך העסק (On-Premise).
  • צורך יוצא דופן בשמירה על מידע ומערכות, דווקא בתוך העסק (טיעון קצת מוזר ותלוש מהמציאות, במיוחד כשצה"ל וכל שאר כוחות הביטחון ומשרדי הממשלה הכי רגישים וחסויים, משתמשים, זה מכבר, בשירותי ענן, גם לטלפוניה – פרויקט "שירלי"…).
  • אי הבנה בנושא ה-ROI (החזר על ההשקעה) במעבר לשירותי ענן.

בעולם המערבי, מעל ל-60% עד 80% מהעסקים (תלוי במדינה) עברו כבר באופן מלא לשירותי ענן, לרבות שירות אחסון מידע בענן. בישראל, ההתפתחות הזו החלה מעט מאוחר. אולם, היא תופסת תאוצה, שתלך ותגבר בשנים הקרובות.

יש תחומים ושווקים (דומת שוק חברות הייטק, שוק חברות ההזנק ועוד), שבהם כמעט 100% מהעסקים והארגונים בישראל, כבר נמצאים בעולם שירותי הענן. המעבר לשימוש בשירותי ענן סוחף את כל תחומי המחשוב והתקשורת העסקית, מה שמאפשר להתייעל ולשנות הרגלי עבודה ישנים ולא יעילים.

ישנן סיבות רבות מדוע בעלי עסקים ומנהלים בוחרים לעבור לשירותי ענן. אולם, אין ספק, שחיסכון בהוצאות ,ובמיוחד בהוצאות התקשורת והמחשוב, הוא "צו השעה" בכל עסק וארגון. לכן, שירותי מחשוב בענן ואחסון מידע בענן – הם ההווה והעתיד של התשתיות העסקיות, גם בישראל.

  1. האם צריך תשתית נפרדת למחשוב ולטלפוניה?

לא. ספקי השירות הוותיקים מעוניינים להנציח את המצב, שבו לעסק יש לפחות 2 תשתיות (למחשוב ולטלפוניה).

ספק, שאינו מציע לעסק לעבור לתשתית אחת אחודה, אינו ראוי להיות הספק של העסק. זאת, כי טובת העסק כלל לא עומדת מול עיניו, מעניין אותו רק זרם ההכנסות, שהוא יכול להמשיך לקבל לנצח מהעסק.

  1. האם יש צורך בפתרון "קול סנטר" נפרד מהמרכזיה?

לא. זה אחד היתרונות בשירותי מרכזיה בענן. "הקול סנטר" אף הוא בענן.

השנה החולפת הייתה "שנת מפנה דרמטית" (במדינות המערב כמו גם בישראל), בכל הקשור לתחום מוקדי שירות לקוחות (Call Centers). הסיבה די ברורה: הלקוחות פונים למוקדי השירות כמעט רק מהסמארטפונים. לכן, הם מבקשים רמת שירות המתאימה לסמארטפונים. הלקוחות משתמשים ברשתות חברתיות ובכלים, שיש להן בסמארטפונים, ומצפים לקבל שירות גם ברשתות חברתיות ובכלים דומים. מול זה, הטכנולוגיות של תחום מוקדי השירות התפתחו במהירות והבשילו לפתרונות חדשים ומלהיבים.

כפי שכבר הודגש על ידינו לא אחת, הדרך היעילה והאפקטיבית ביותר לחסוך בהוצאות התקשורת והטלפוניה היא להפוך את כל ה-CAPEX ל-OPEX. דהיינו: להיפטר מציוד, תוכנות, תפעול, שדרוג ותחזוקה ע"י בעלי העסק. הייעוד והמיקוד של עסקים זה לעסוק בעסקים, במכירות ובשירות ללקוחותיהם, לא בעיסוק במחשוב, תקשורת ובציוד תקשורת וטלפוניה. לכן, את נושא התקשורת והטלפוניה לרבות ה"קול סנטר", אפשר להעביר באופן מלא ל"מיקור חוץ", לספק שירותי תקשורת בענן, מה שמספק את הכל לעסק, כחלק בלתי נפרד מהשירות (בד"כ בעלות מזערית, מול כל חלופה אפשרית).

 

טיפים נוספים בתחום רכישת מרכזיות IP בענן לעסק:

כמו בכל מערכת תקשורת, לניסיון ולהתמחות בתחום ספציפי יש יתרון, מאשר רכישה של עודפי ציוד בזול מהמזרח הרחוק.

כיום, לפני שרוכשים מרכזיה וטלפוני IP עסקיים, יש צורך לענות על השאלה: האם בכלל יש צורך במכשירים כאלה בעסק? התשובה לשאלה הזו לא תמיד פשוטה או ברורה לבעלי העסק. 

 בנוסף, יש לשקול גם את רמת האמינות של הספק והאם אפשר לקבל ממנו אחריות ושירות ברמה נאותה (SLA – "הסכם רמת שירות"), בלי להיות כבולים אליו לעולמים ב"חתונה קתולית".

 

  1. איזה סוגי עננים מתאימים לצרכי הטלפוניה העסקית של היום ומחר?

המעבר של השוק העסקי היום ומחר היא לכיוון של Multi-Cloud (ריבוי עננים). מנהלים ובעלי עסקים חושבים, שזה דבר מאוד מסובך ולא מובן, בזמן שהם עצמם נמצאים כבר שנים (באופן אישי) ב-Multi-Cloud, ומתפעלים זאת בקלילות ובשקיפות ללא צורך בשום ידע טכני מעמיק או בכלל.

הכיצד? כל אחד מחזיק בידו סמארטפון. סמארטפון זו מערכת Multi-Cloud הכי נפוצה בעולם. אם אתה משתמש ב-Gmail אתה מחובר לענן של גוגל. במקביל אתה משתמש ב-WhatsApp ואז אתה מחובר לענן של פייסבוק. במקביל אתה משתמש באחת מהאפליקציות של אופיס, אז אתה מחובר לענן של מיקרוסופט. אתה מחובר ל-Waze  ואז אתה מחובר לענן שלה. אנשי הקשר שלך שמורים בענן של סמסונג או אפל (תלוי אם יש להם מכשיר של סמסונג או של אפל). וכך הלאה. כל מחזיק סמארטפון מחובר לפחות ל-10 עננים בו זמנית. כל מחזיק סמארטפון כבר יודע, שאפשר להעביר תמונה או כל מידע אחר בקלות מ-WhatsApp ל-Gmail, למרות ש-2 היישומים הללו שוכנים ב-2 עננים שונים לגמרי, שמצויים במקומות רחוקים זה מזה בעולם. הכל בקלי קלות.

במגזר העסקי זה אותו דבר, רק צריך להשתמש בכלים המתאימים ליישומים העסקיים. הכלים העסקיים עדיין אינם כה פשוטים כמו כל מה שיש בסמארטפון, אבל זה בדרך. יש כבר מערכות לניהול Multi-Cloud עסקי מהסמארטפון, בדיוק כמו שמשתמשים בכל יישום אחר בסמארטפון.

הכיוון של ניהול רשתות תקשורת ותשתיות ענן עובר לקוד פתוח. כלומר: אין צורך ברישיונות ותשלום על רישיונות תוכנה. אתה משלם על השירות (בד"כ במודל SaaS – תשלום על פי צריכה בפועל), על האינטגרציה, התמיכה, הפיתוח של התאמות מקומיות ספציפיות לעסק שלך וכיו"ב.

הכיוון החדש של תקשורת מבוססת שרתים וירטואליים בענן קרויה בשם VNF (ר"ת: Virtual Network Functions) וזו תהייה הטכנולוגיה המובילה, על פי חברת המחקר IDC, בכל רחבי העולם. בישראל זה טרם נפוץ, אבל זה יגיע די מהר גם לשוק הישראלי. עד 2022, כל ספקי השירות בענן וספקי התקשורת, במיוחד ספקי רשתות סלולר 5G, יספקו שירותי תקשורת ושרתים וירטואליים מבוססי VNF.

יודגש, שמנקודת המבט עסקית, העולם העסקי בכל סוגי העסקים ובכל סדר גודל הולך לעננים היברידיים עם ריבוי עננים (Multi Clouds). זו המציאות, וכולם ילכו לשם, כי החברות, שהן מובילות שוק, הולכות לשם, כי זה הצורך והרצון שלהן.

כבר כיום, כמעט כל העסקים הקטנים והבינוניים (גם בישראל) עברו לשירותי ענן. לא להתבלבל: אלה שירותי ענן מבוססי שרתים וירטואליים, לא VPS. הסיבה די ברורה: נמאס להם לנהל בעצמם ולשפוך כסף בלי חשבון על שרתים מקומיים. לכן, הם עוברים לענן ומגלים, שיש להם יותר אפשרויות והרבה מרווח להתפתחות עסקית. בענן גם קל יותר לתפעל את הלינוקס. בעבר, כל מי שהשתמש ב-SQL, היה כבול לתשתיות של מיקרוסופט. היום, SQL רץ גם על לינוקס. בדיוק אותו דבר. עולם התוכנה נפתח ויש יותר אפשרויות חדשות לכל סוגי הצרכנים ולכל סוגי האפליקציות.

כדי לענות לדרישות עסקיות חדשות, ארגונים מחפשים פתרונות לעומסי עבודה חדשים, החל מבינה מלאכותית (AI) עד לאינטרנט של דברים (IoT), כדי ליצור ולקדם יתרונות תחרותיים בשווקים צפופים.

פריסות ענן היברידי וריבוי עננים הן עתה תקן תעשייה. IDC צופה, שב-2020 תהיה ליותר מ-90% מהארגונים הגלובליים אסטרטגיית ריבוי עננים. הפלטפורמה החדשה מפשטת פריסות ענן היברידי וריבוי עננים כדי להאיץ את האופן בו ארגונים מטמיעים יישומים חדשים, ומסייעת לארגונים להצליח ולבדל את עצמם בתוך מערך גדל מתמיד של שווקים תחרותיים.

 יש בשוק הישראלי בעלי עסקים ומנהלים רבים המחפשים להעביר את התוכנות העסקיות שלהם לענן ובפרט תוכנות דוגמת: מערכת Priority או SAP (ל-ERP), מערכת אופיס עסקי ושירותי תקשורת, לרבות שירותי הטלפוניה העסקית. אולם, ההחלטה על המערכת, שתבצע את ההגירה הזו, היא לא החלטה פשוטה. עסקים ברמת ה-SMB וה-SME (קטנים עד בינוניים), מוצפים בשנים האחרונות בהצעות לרכוש פתרונות של שירותי מחשוב וירטואליים לרבות מרכזיה טלפונית לעסק שלהם, בשפע של פתרונות, שיכולים לבלבל כל בעל עסק ומנהל בעסק, שאמור להחליט על רכישת מערכת כזו, או שדרוג של מערכת המחשוב והטלפוניה העסקית שלו, משום שהן התיישנו ולא מספקות את צרכי העסק של היום ומחר. יש חשיבות עליונה לא ליפול בפח.

  1. מה הבדלים בין שירות וירטואלי בענן לשירות וירטואלי מסוג VPS?

שרתים וירטואליים (VPS) אינם שירותי ענן וירטואליים. גם שירותי IP-Centrex המסופקים ע"י בזק וסלקום הם סוג של VPS.

ספקים רבים נוטים להטעות את הלקוחות העסקיים, שאין להם איש מקצוע בתוך העסק, ולטעון, ש-VPS זה שירות ענן. זה בדיוק כמו לטעון שמכונית פיאט 600 היא מרצדס 300. קוראים לזה "הטעיה צרכנית".

 

מרכזיה וירטואלית בענן או IP Centrex – שורה תחתונה:

 

מנקודת מבט כלכלית טהורה, בחירה ב-IP Centrex היא בחירה ב"בור בלי תחתית", מבחינת שירותי הטלפוניה של העסק. אולם, רכישת פתרונות מתקדמים לתחום זה בענן, כמו כל רכישה בעסק, צריכה להיעשות רק לאחר בחינת צרכי המשתמשים בעסק ובחינת התשתיות הקיימות בעסק.

מומלץ לבצע תהליך מושכל של בחירת פתרונות מתקדמים לטלפוניה בענן בעסק ולתחר בין הספקים. אין להסתנוור רק מהמחיר ומהיכולות הטכניות של הספק. יש לשקול גם את רמת האמינות של הספק והאם אפשר לקבל ממנו אחריות ושירות ברמה נאותה (SLA), בלי להיות כבולים אליו לעולמים ב"חתונה קתולית". אנו עומדים לרשותכם לייעוץ ולסיוע בתהליך ההחלטה הזה.

עסקים וארגונים יכולים להיכנס בשקט לבחינת פתרונות במיקור חוץ בתקשורת, במיוחד בענן. הפתרונות, שיש כיום בשוק, זולים, יציבים, דוברי עברית, מכילים יכולות מתקדמות לרבות Call Canter ו- UC, ומאובטחים לא פחות מפתרונות קנייניים.

בחלק א' במאמר של שירותי טלפוניה לעסקים במיקור חוץ נסקרו החלופות לפתרונות טלפוניה במיקור חוץ ונסקר בהרחבה הפתרון בענן, כשבחלק זה יש התייחסות לשני מרכיבים נוספים במיקור חוץ של עולם הטלפוניה.

 

לקבלת הצעת מחיר עבור מרכזיה וירטואלית לעסקים קטנים – השאירו פרטים כאן

סקירת ווידאו – שירותי מרכזיה בענן וירטואלית

 

השאר תגובה

פוסטים נוספים