מחשוב ענן בתחום התקשורת -האם ניתן לספק שירותים בענן?

המעבר למחשוב ענן בתחום התקשורת

פתרונות תקשורת מתקדמים לעסקים

 

מחשוב ענן בתחום התקשורת

 

"מחשוב ענן – הארגון מקבל את כל הדרוש לו דרך האינטרנט מתי שהוא צריך, ומשלם רק עבור השימוש בפועל.
בישראל, הנושא עדיין בחיתוליו, אך יש התחלות יפות".

 הקדמה

 אז מה זה מחשוב ענן? מדוע הוא נחשב להבטחה הבאה של עולם ה- IT? כיצד עולם הטלקום צפוי לקחת חלק בטרנד הזה? ננסה במאמר זה לשפוך מעט אור על עולם חדש ומעניין זה, שהופך את כל עולם ה- ICT על פניו. על החשיבות של מעבר ארגונים ועסקים למיקור חוץ בעולם ה- ICT, תוכלו לקרוא במאמרים אחרים באתר.

שירותי ענן לעסקים: ענן ציבורי מול ענן פרטי

 

כיום, סובלים ארגונים ועסקים רבים מהוצאות תקשורת גבוהות והוצאות תחזוקה, שו"ב (שליטה ובקרה) ואדמיניסטרציה בלתי סבירות, רק בגלל שהארגון העסק שלהם מבוזר על פני הארץ ואו בעולם. למרות המיתון, הוצאות התקשורת של ארגונים ועסקים לא קטנו. להפך, יש ארגונים שחוו גידול בהוצאות אלו, לרבות בשנת המיתון שעוברת על המשק. הגישות המתפתחות: שוק של מחשוב ענן, קוד פתוח בתקשורת – אסטריסק, מרכזיות טלפון בקוד פתוח, וירטואליזציה, מיקור חוץ – Hosted Services, SOA, ו – SaaS (Software as a Service), שנמצאות בתחילת דרכן לפלטפורמות של הארגונים, תקלנה, ללא ספק, על מערכות הניהול, והעברת המידע בארגון מבוזר. זאת, משום שבכל הטכנולוגיות הללו, אין כל משמעות או חשיבות היכן יושבים [פיזית] השרתים, המרכזיות, מערכי האחסון, ההגנה והגיבוי, ומערכות התכנה הארגוניות.

 יש כבר כמה התחלות מעניינות. בכמה ארגונים גדולים בישראל, למשל בארגון כמו אוסם – נסטלה, על כל חברות הבנות, החליטו לעבור למחשוב ענן, ובכך החליטו לחסל שם את כל מחלקת המחשוב (כ- 110 איש כולל עובדי קבלן והאינטגרטורים), וכל שירותי המחשוב למינם יינתנו ממחצית שנייה של 2009 מאתר מרכזי שמצוי בסידני באוסטרליה (!).

שירותי וירטואליזציה במודלים, שמתקרבים למחשוב ענן, נמצאים כבר בכמה גופי גדולים בישראל, לרבות בצה"ל.

גיבוי בענן - השוואת מחירים

 מהן העלויות למחשוב ענן?

 העלויות של שירותי מיקור חוץ בתצורת מחשוב ענן תלויות, בראש וראשונה, בצרכים של הארגון. מיקרוסופט, אחת הספקיות העתידיות החשובות בתחום זה, חשפה את פרויקט אזור – Azure וחשפה לגביו את העלויות הכרוכות במתן שירותי ענן בפתרון הזה. הפלטפורמה הזו תושק בנובמבר 2009. כוח מחשוב יעלה 12 סנט לשעה, ג'יגה-בייט של אחסון – 15 סנט, רוחב פס של ג'יגה בכתיבה לענן – 10 סנט וקריאה ממנו – 15 סנט. ללקוחות הרוצים שירותי ניהול של בסיסי נתונים, העלות תהיה 10 דולרים לג'יגה בייט, והשירותים יסופקו ע"י פלטפורמת SQL Azure. ניתן להשתמש בשירותי דוט-נט (.Net ) וביישומים של צד ג' תואמי מיקרוסופט, בעלות של 15 סנט ל- 100 אלף מסרי פעולה בתוספת רוחב הפס של הגישה. רמת השירות המובטחת ע"י מיקרוסופט והאינטגרטורים שלה תהיה 99.95% לזמינות הקישוריות והמחשוב ו- 99.9% למערכות האחסון. תוכנת שירות אוטומטית תנהל את בדיקת רמת העמידה של מיקרוסופט בהסכם השירות (SLA). הלקוחות יכולים להתחבר לשירות בענן ציבורי או בענן פרטי כרצונם ולפי תקציבם. בדיקות ROI ראשוניות של חברות ייעוץ ואינטגרציה הראו, שניתן להוכיח כאן ROI ברור ומהיר.

 מה זה מחשוב ענן?

 המבט הבסיסי ביותר על התחום: מחשוב ענן, הינו האפשרות לקבל גישה למשאבי מחשוב (גם חומרה וגם תוכנה), שמסופקים על ידי צד שלישי דרך האינטרנט.

הדוגמא הטובה ביותר למודל מחשוב ענן, היא השירות שאנו מקבלים מרשת החשמל: מתחברים לשקע בקיר, מקבלים שירות עפ"י דרישה ומשלמים עפ"י הצריכה בפועל.

יותר ויותר ארגונים מבינים את היתרונות של מחשוב ענן: חיסכון במקום, בחשמל, בקירור ולא צריך להשאיר עודפי מחשוב לזמני שיא ו/או חירום. הארגון מקבל את כל הדרוש לו מתי שהוא צריך, ומשלם רק עבור השימוש בפועל. אין צורך לדאוג לשום דבר הקשור בשרת (לא לחשמל, לא לקירור, גם לא לתחזוקה, לעדכונים, לאבטחת המידע או לגיבויים). את הכסף שהארגון חוסך, אפשר להשקיע בדברים החשובים באמת לארגון: מחקר ופיתוח, שיווק, לוגיסטיקה ועוד.

 מדוע נכנסות חברות הטלקום לאספקת שירותי מחשוב ענן?

 אספקת שירותים של מחשוב ענן מביאה לחברות הטלקום הזדמנות לנצל את ההשקעות האדירות שהן עשו במהלך השנים, בבניית תשתיות תקשורת רחבות פס ומערכי מחשוב גדולים, וכך לאפשר לגופים מסחריים לחסוך בעלויות התחזוקה ולהתחבר וליהנות מהמשאבים הללו. חברות הטלקום הן חברות עתירות מחשוב ומשאבי מחשוב. חברות הטלקום החלו לספק זה מכבר שירותי מיקור חוץ לעסקים וארגונים, למשל: IP-Centrex, שירותי Hosting, שירותי טלפוניה במיקור חוץ, שירותי מידע, תקשורת נתונים, שירותי אבטחה, ושירותים רבים נוספים.

 חברות הטלקום הגדולות לוטשות עיניים לעולם זה של אספקת שירותי מחשוב, מאחר שהוא מסומן על ידי מובילי שוק רבים כטרנד הבא של עולם המחשוב הארגוני. כך למשל, אמר לאחרונה מייקל דל, מייסד חברת Dell: "עכשיו מחשוב ענן הוא עסק של מאות מיליונים, בעוד כמה שנים הוא יהיה עסק של מיליארדי דולרים". חברת מריל-לינץ מעריכה, כי עד סוף השנה, 12% מכל שוק התוכנות העולמי ימצאו בתוך עננים. חברת גרטנר מנבאת כי "עד שנת 2012, 80% מהחברות המובילות בארה"ב ישלמו עבור שירותים מבוססי ענן, ו- 30% מהם ישלמו על תשתית של מחשוב ענן".

מחשוב ענן עשוי להיות מנוע צמיחה חשוב אף יותר לחברות הטלקום כדי להיחלץ ממיתון כלכלי. יותר ויותר ארגונים צפויים לחפש דרך לחסוך בעלויות ה- IT ולפנות למחשוב ענן כדרך להשגת חיסכון בהוצאות התקשורת והמחשוב שלהם. כניסה למתן שירותי 'מחשוב ענן' מסתמנת כמנוע צמיחה חדש ומבטיח לחברות התקשורת.

 מחשוב ענן בישראל?

 כרגע לומדות חברות הטלקום הישראליות את הנושא ומתכוונות לספק שירות של מחשוב ענן בעתיד הקרוב. השאלה היא לא אם אלא מתי. מדובר בתחום חדשני, שטרם מוכר בשוק המקומי שלנו.

האיגוד הישראלי לטכנולוגיות גריד מרכז חברות ישראליות רבות, שמפתחות או עושות שימוש בשירותי ענן, חברות, שמפתחות טכנולוגיות עבור חברות המציעות שירותי ענן. האיגוד שזוכה לסיוע תוכנית "מגנט" של המדען הראשי במשרד התמ"ת, הינו שותף של איגוד הגריד העולמי (OGF) וחברים בו למעלה מ- 40 גופים. האיגוד מנהל מסגרות של שיתוף ידע וניסיון באמצעות כנסים בינלאומיים, סדנאות, מרכז ידע ועוד. באתר איגוד הגריד הישראלי ניתן למצוא חומר תיאורטי ומחקרי רב, לרבות דוגמאות ליישומי מחשוב ענן ברחבי העולם ובישראל, למי שרוצה להעמיק את הידע שלו בתחום חדש זה.

 האם ניתן לספק שירותי תקשורת וטלפוניה במחשוב ענן?

התשובה ברורה: בהחלט כן. מי שחושב, שתקשורת וטלפוניה מחייבים "ברזלים" ותוכנות בחצר הארגון, פשוט טועה. ספקי שירותי טלפוניה המבוססת על קוד פתוח בתקשורת – אסטריסק, כבר מספקים שירותים כאלו במודל SaaS. חברות תקשורת חדשות החלו לספק שירותים אלו במודל של מחשוב ענן. במקום לשלם 30 אלף דולרים על מרכזייה ולשלם אחזקה חודשית יקרה ושירותי תמיכה מקרוב או מרחוק לטלפוניה, רוכשים שירותי טלפוניה מלאים מספק השירות ומשלמים לפי פורט או היקף תעבורה, או לפי מודל של Flat Rate. החיסכון הכספי כאן הוא עצום. בנוסף, ספק השירות מספק לארגון שירותי ערך מוסף כמו: אבטחה, שיחות ועידה, שירותי Call Center, שירותי IVR, חיבורים לעקיפת עלויות ה- Roaming בסלולר ועקיפת עלויות החיוג הבינלאומי, ועוד. בכל השלוחות בארגון ניתן להתקין טלפוני IP מבוססי SIP עם יכולות מתקדמות. דוגמה לעלות: ספק ישראלי מציע שירותי Call Center במודל של Hosting במחיר של 19 דולרים לחודש לעמדה, כולל הכול. פרויקטיםכאלו קיימים כברבכל העולם וניצנים ראשונים נראים גם בארצנו.

מחשוב ענן בתחום התקשורת – שורה תחתונה

 כפי שהצגנו כאן לא אחת, מומלץ לבחון מה הפתרון המתאים לכל עסק, לאור התחרות המתפתחת בין היצרנים והספקים השונים. תחום מחשוב ענן הוא תחום חדש עם פוטנציאל עצום לחסכון במשאבים ולהתייעלות ארגונית. לא ניתן לבצע את המעבר ללא תכנון מדוקדק וייעוץ צמוד. אנו עומדים לשירותכם לביצוע ייעוץ שכזה.

 

 לחץ כאן כדי ליצור קשר, נייעץ כיצד להיערך נכון בטיפול בשלוחות וסניפים מרוחקים, ותתחיל לחסוך כבר מהחודש הקרוב. 

 לשיחה אישית ומיידית עם מהנדס תקשורת מיכאל פנחס חייג/י: 077-8123111

 

גיבוי בענן – השוואת מחירים – כל מה שחשוב לדעת לפני שבוחרים ספק!

 

 

נמאס לכם לחפש פתרונות תקשורת ומחשוב ענן מתקדמים?

 

 

השאר תגובה

פוסטים נוספים