IP PRI בזק או SIP TRUNK – מהו הפתרון המומלץ לעסקים? (מידע חדש)

IP PRI בזק או SIP TRUNK – מהו הפתרון המומלץ לעסקים?

IP PRI בזק או SIP TRUNK – מהו הפתרון המומלץ לעסקים?

 

בעלי מרכזיות IP ניצבים בפני דילמה: האם להתחבר לרשת הטלפוניה בחיבורי IP PRI של בזק או בחיבורי SIP Trunk של מתחרותיה?

 

איך בוחרים בפתרונות הטלפוניה החסכוניים והמתאימים ביותר למגזר העסקי והארגוני?

 

במהפכה שעובר עולם הטלפוניה, עסקים וארגונים, שעברו למרכזיות IP, ניצבים בפני מגוון של שיטות חיבור יחסית חדשות, ואינם יכולים לבדל בניהן. בזק, כמובילת שוק בתחום תשתיות התקשורת, הכניסה למילון המושגים בישראל את המונח IP PRI, מונח שנועד להתחרות ב- SIP Trunk. יחד עם זאת, שתי תצורות החיבור הללו משתמשות בפרוטוקול האיתותים SIP כפרוטוקול התקני ליצירת קשר טלפוני קצה לקצה במערכת הטלפוניה. דהיינו: ההבדלים בין השירותים הללו הם לאו דווקא בסוג הטכנולוגיה, שעומדת מאחורי המונחים, אלא ברמת והיקף השירות עם דגש על איכות השירות.

IP PRI בזק או SIP TRUNK – סקירה כללית:

 

שירותי IPPRI החליפו את שירותי ה- PRI הוותיקים בני השלושים שנה שהיו בבזק. מדובר בשירות, שנמצא על שדרת הליבה של בזק (רשת ה- NGN החדשה של בזק, שיושבת על שתי טבעות ארציות של מטרו-אתרנט). מדובר ברשת IP PRI פרטית של בזק עם פרוטוקול האיתותים SIP, שמחוברת למתג ברודסופט (BroadSoft). זה בדיוק אותו מתג, שרוב מתחרותיה משתמשות גם הן, אך לצרכי SIP Trunk.

 יש כמה הבדלים ברורים מבחינה שיווקית בין IP PRI לבין SIP Trunk.

ההבדל הראשון מאוד ברור: בזק היא ספקית יחידה של IP PRI לעסקים קטנים עד בינוניים, בעוד שמתחרותיה מציעות SIP Trunk. עבור עסקים גדולים יש מגוון פתרונות גם למתחרות בבזק, לרבות פתרונות PRI  על רשת IP.

ההבדל השני גם הוא מאוד ברור: כל שיחה קולית מקבלת בחיבור IP PRI בבזק לפחות 100 קסל"ש, מול כ- 30 קסל"ש, שנותנים לערוץ שיחה ספקי ה- SIP Trunk המתחרים בבזק. לכן, לטענת בזק, אין בעיות באיכות הקול והשיחה מתקבלת באופן 'נקי' מקצה לקצה ברשת ה- IPPRI שלה. מתחרותיה של בזק מכחישות טיעון זה.

מהם המאפיינים של רשת IP PRI בבזק?

שירות IP PRI הינו קישור IP, שמאפשר חיבור טלפוני לצורך ביצוע שיחות בין מרכזיות לעסקים מהסוגים: Pure IP ,IP Enable לרשת הטלפוניה של בזק.

תועלות ויתרונות עיקריים של IP PRI:

 

מבוסס על פרוטוקול SIP תקני ונפוץ.
  • חיסכון בהשקעה בכרטיס PRI, המתחבר למרכזיה (במרכזיות Pure IP).
  • אפשרות פירוט שיחות ברמת שלוחה.
  • זיהוי השלוחה המתקשרת בחיוג אל מחוץ לארגון.
  • כל עובד מקבל שיחות בחיוג ישיר.

טכנולוגיית השירות ודרישות בסיסיות: השירות מתאים למרכזיות Pure IP ו- IP Enable, שמותקנות בחצרות הלקוח. קיים צורך ברישיון SIP. בחיבור למרכזיית IP Enable נדרש כרטיס תואם. קישור IP מכיל 14-30 אפיקי דיבור, כך שאם צריך יותר אפיקי דיבור (שלוחות חיצוניות) יש צורך בשני חיבורים ומעלה.

קבוצת בזק מציעה מגוון רחב של שירותי ערך מוסף, שנלווה ל-IPPRI , לרבות: שלוחה חכמה, שירותי אבטחה, גיבוי והתאוששות מאסון, SMS Direct ,Business Bphone,Call Protect , HD Voice ועוד.

צירי PRI בזק, סלקום, הוט ואורנג'

מהם המאפיינים של SIP TRUNK ברשת סלקום?

 

פתרון SIP TRUNK של סלקום דומים במאפיינים לזה של חברת בזק. בנוסף, סלקום השיקה שירות חדש הנקרא בשם, SIP Trunk-PRI, המאפשר זמינות מרבית של העסק והמשכיות עסקית על ידי גיבוי השיחות הנכנסות גם במקרה של תקלה.

השירות מאפשר לעסק לקבל שיחות נכנסות באופן רציף ואוטומטי דרך ה-SIP Trunk גם במקרה של תקלה ב-PRI. זאת, באמצעות הגדרת טווח מספור משותף לשני השירותים, כך שאין צורך בביצוע הפניית שיחות בשיטת "עקוב אחריי" כאשר יש תקלה. בסיום התקלה מתבצעת חזרה אוטומטית של הגדרות השיחה הראשוניות במרכזיה.

מהם המאפיינים של חיבורי SIP Trunk?

חיבורים מסוג SIP-Trunk לעסקים מאפשרים חיבורים של טלפוניה עסקית מ-2 שלוחות ועד מאות ואלפי שלוחות בכל רחבי הארץ (ולא במגבלות של 14 או 30 אפיקי דיבור לכל חיבור, כמו בבזק). מדובר, למעשה, בזניחת החיבור הישן ב- TDM בין מרכזיות, שיש בהן כבר IP, ומעבר לחיבור IP קצה לקצה. חיבור SIP Trunk הינו חיבור חדש יחסית, שמאפשר הוצאה / הכנסה של שיחות לרשת המפ"א ללא צורך במתאם ובממשק PRI (ממשק ISDN) במרכזיה (= חיסכון משמעותי בעלויות). החיבור אפשרי ללקוחות עם מרכזיית IP, שתומכת בטכנולוגיית SIP, ומאפשר העברת שיחות VoIP מקצה לקצה ללא המרות (כמו שיש ברשת של בזק), תוך שיפור איכות הקול מול ה- PRI הוותיק. ה- SIP Trunk חוסך לא רק בעלות ההשקעה החד-פעמית ברכישת כרטיס PRI או במתאמים, אלא גם בעלות התחזוקה השוטפת, תוך ניצול אופטימאלי של רוחב הפס בין מפעיל התקשורת לחצר הלקוח. לדוגמא: בקו מסוג SIP Trunk ברוחב פס של 2 MBps ניתן להעביר עד 60 ערוצי קול (תוך שימוש במנגנוני דחיסת קול), לעומת 30 ערוצים בלבד בטכנולוגיית PRI. והעיקר: ניתן לחזות מה יהיה חשבון התקשורת והטלפון החודשי, כי שירותים כאלו מסופקים לרוב ב- Fixed Flat Price. חברות לא מעטות מנצלות את ניידות המספרים כדי לבצע מעבר ל- SIP Trunk אצל ספקי התקשורת, שמאפשרים זאת, בחיבורי מרכזיות וסניפים ישירות ב- VoIP. בפתרונות תקשורת מסוג SIP Trunk  קל יותר לחבר לשלוחות סלולריות ושלוחות בענן, לרבות מגוון רחב של שירותי ערך מוסף ב- IP.

איך לבחור את הפתרון המתאים לעסק, בין IP PRI לבין SIP Trunk?

הבעיה המרכזית בפתרון של בזק ב- IP PRI היא, שהתמחור שלו הוא בדיוק כמו התמחור של שירותי ה- PRI הישנים והוותיקים. דהיינו: מעבר לקפיצה הטכנולוגית, מבחינה כלכלית, לקוח PRI של בזק, שמשדרג ל- IP PRI, לא חוסך מאומה בהוצאותיו. חסכון ממשי בהוצאות הטלפוניה ניתן לקבל רק במעבר ל- SIP Trunk. בזק, שמצויה תחת פיקוח רגולטורי הדוק, אינה יכולה להתחרות במחירים של מתחרותיה. לכן, בזק שמה את הדגש כאן על איכות השירות ואיכות השיחות.

לטענת בזק, יש כמה יתרונות בולטים לשירות IP PRI שלה מול שירות ה- SIP Trunk: 

א. התעבורה של הטלפוניה בחיבור של בזק מועברת על חיבורי IP PRI של 2 מגה סל"ש סימטרי לפחות, בעוד שאצל המתחרים זה 1 מגה סל"ש או לכל היותר 1.5 מגה סל"ש, ולעיתים אף פחות מכך.

ב. בבזק, כל שיחת טלפון מועברת בשיטות הקידוד המוכרות, ללא דחיסה, בעוד שאצל המתחרים – כל שיחה נדחסת עד כדי 16 קסל"ש או לכל היותר 32 קסל"ש, שזה חצי עד רבע מרוחב הפס, שמוקצה לכל ערוץ בבזק. מכאן, שאין לצפות לאיכות שיחה אצל המתחרים.

ג. בבזק, החיבור הוא PRI המוכר והוותיק עם השרידות הידועה של קווי בזק. אצל המתחרים, מדובר בקווי Data ולעיתים קווי אינטרנט ציבוריים ללא איכות ושרידות מובטחים.

ד. בקווי בזק, הריצוד (Jitter) והשיהוי (Delay) של החיבור קצה לקצה נשלטים בלעדית ע"י בזק ומובטחת בכך איכות השיחה. אצל המתחרים ה- Jitter משתנה במעבר בין רשתות, שלפעמים הן רשתות של מפעילות תקשורת שונות, ה- Delay הופך לנתון לא ברור במעברים הללו, ולכן אין לצפות לאיכות בשיחות אצל המתחרים.

ה. לטענת בזק, הציוד, שהיא מיישמת כיום בשירות החדש שלה, הרבה יותר מתקדם מרמת הציוד שיש אצל המתחרים.

אין בידינו כיום מבחנים אובייקטיביים לניתוח איכויות השיחה בין שירותי IP PRI של בזק לבין חיבורי SIP Trunk של המתחרות בבזק. אנו נשמח לדווח אם אכן זו המציאות בשטח אצל לקוחות. בשלב זה, אנו מקבלים ומציגים את הצהרותיה של בזק כלשונן ומקווים שאכן מדובר בשירות איכותי יותר ומתקדם.

אולם, נשאלת כאן השאלה: למה בכלל IP PRI SIP Trunk? למה להתלבט בניהן כאשר יש שפע של פתרונות ב"מיקור חוץ". זאת בלי כל התעסקות עם חומרה, תוכנה, תחזוקה ורישיונות? בין הפתרונות נזכיר כאן רק שלושה: IP Centrex, Hosted PBX ושירותי ענן. בכל אחד מהם החיסכון המושג גדול יותר מאשר כל שירות של IP PRI SIP Trunk. התשובה לשאלה הזו מצויה באמונה של מנהלים רבים שמרכזיה פיזית שאפשר לראות בעיניים בעסק, עדיפה על כל פתרון במיקור חוץ. בשלב זה של התפתחות השוק המקומי נוח לחברות התקשורת הגדולות, שללקוחות העסקיים והארגוניים יש שתי רשתות תקשורת: טלפוניה ו- Data נפרדות לחלוטין. זה הרבה יותר רווחי עבורן. המושג Convergence (לכידות) דילג מעל רוב העסקים במדינת ישראל ולא במקרה.

במצב הרגולטורי והתחרותי הקיים, המגזר הפרטי בישראל מקבל שירותים ויכולות מתקדמים יותר מאשר במגזר הארגוני והעסקי, בעוד שלפני כ- 20 שנה המצב היה הפוך. בעולם הגדול המצב הוא שונה: ארגונים ועסקים מקבלים שירותי תקשורת מתקדמים יותר מהמגזר הפרטי. במדינות רבות בעולם כבר הבינו מזמן, שהגישה הקיימת אצלנו היא "דרך ללא מוצא" והם יצאו ממנה זה מכבר.

בישראל, אין עדיין שירותי ענן לטלפוניה מצד ספקי התקשורת, מה שקיים בכל העולם המערבי. שירותי ענן בתקשורת מופצים כיום בישראל ע"י ספקים ואינטגרטורים עצמאיים דוגמת תדיראן טלקום, טריפל סי, בינת ועוד.

יש פתגם האומר: If it works, don't fix it ("אם זה עובד, אל תנסה לתקן את זה"). כנראה, שזו הגישה של רוב ספקיות התקשורת, שמשמרות את הלקוחות בתצורות חיבור יקרות ולא עדכניות. כל עוד הלקוחות בוחרים להישאר עם מרכזיה פיזית בתוך העסק, הברירה היא בבחירת חיבורי IP PRI מול SIP Trunk. לכל פתרון יש את היתרונות והחסרונות שלו. אם השיקול הוא כלכלי בלבד, אין ספק, שה- SIP Trunk הוא פתרון מועדף. אם איכות השירות היא הפרמטר החשוב לעסק, אזי הפתרון של IP PRI הוא הפתרון המועדף.

עדיין אתה לא בטוח איך לבחור את החיבור המתאים למרכזיות טלפון IP לעסק?

אספנו עבורך ב- Telecom  Experts את המומחים בתחום, תחת קורת גג אחת. מרכזיית טלפון טובה בחיבור המתאים, יכולה לחסוך לעסק מאות שקלים כל חודש, להקל על שירות הלקוחות ולהביא יותר תוצאות בפחות זמן. לפעמים הבדל קטן במרכזיות או אי הבנה של צרכי העסק, מובילה לבחירה לא אופטימאלית של מרכזית טלפונית IP וחיבור רשת טלפוניה לא מתאים. עם המומחים של Telecom – Experts כל עסק מקבל ללא עלות וללא כל התחייבות מספר הצעות אטרקטיביות מספקי תקשורת מובילים. כך, המומחים של Telecom Experts ילוו את בעל העסק לאורך כל הדרך, כולל ייעוץ ראשוני וסיוע במו"מ למול הספקים השונים, עד לסגירת עסקה, שמתאימה בדיוק לצורכי העסק.

טיפ:

מרכזיות חדישות מאפשרות חיבור של המרכזת ליותר מתצורת חיבור אחת. דהיינו: ניתן לחבר מרכזיה גם ל- IP PRI וגם ל- SIP Trunk במקביל. חיבור כפול טוב גם לצרכי שרידות והוא מצוין כדי לבחון את איכות השירות ואיכות השיחות.

לכן, מומלץ להקצות מספר שלוחות (למשל ביחידה מרוחקת או ביחידה השוכנת במקום אחד), שתחוברנה ב- IP PRI ומספר שלוחות שתחוברנה ב- SIP Trunk ולקבל את חוות דעת המשתמשים בהקשר של איכות השיחה והשירותים, שיש בכל רשת. לעיתים, ספקSIP Trunk אחד אינו משביע רצון. לכן, מומלץ וניתן להחליף ולבחור ודי במהירות בין ספקי SIP Trunk שיש בשוק (קבוצת סלקום/013, קבוצת פרטנר/012, קבוצת הוט, אקספון/018 ועוד). כך, ניתן לקבל חוות דעת מעשית ממשתמשי הקצה בתוך העסק ולקבל תמונה ברורה:

מה הפתרון העדיף לעסק בחיבור המרכזיה לרשת הטלפוניה?

 

IP PRI מול SIP Trunk – סכום המלצות

התגברות התחרות בין חברות התקשורת פתחה בפני הלקוחות העסקיים מגוון רחב של הזדמנויות לחסוך ולהפעיל שירותים חדשים לפי צרכיהם ולבחור במגוון רחב של פתרונות מרכזיה וחיבורי רשת טלפוניה מלהיבים וזולים. די ברור, שעלויות התקשורת הכרוכות בהמשך תחזוקת המרכזיות הישנות מעיקות על כל בעל עסק. בבחירת פתרונות מרכזיה חדשים לעסק יש להשקיע מחשבה ולקבל החלטות רק לאחר הבנת הצרכים של העסק. מומלץ לבחון את החלופות השונות הקיימות כיום, שהן רבות, ולקבל החלטה, שמבוססת על ניתוח צרכים מול החלופות הקיימות בשוק.

 נמאס לך לחפש קווי תקשורת / PRI לעסק שלך? – לחץ כאן וקבל ייעוץ ובונוס חינם.

 

 לשיחה אישית ומיידית עם מהנדס תקשורת מיכאל פנחס חייג/י: 077-8123111

 

 

השאר תגובה

פוסטים נוספים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
חיפוש באתר

איזו מרכזיית טלפון העסק שלך באמת צריך?שלא ימכרו לך ציוד מיותר!

לייעוץ טלפוני חינם ממהנדס מומחה ולקבלת הצעת מחיר - לחצו כאן

או התקשרו 077-812-3111

פוסטים אחרונים

View michael pinchas's profile on LinkedIn

קטגוריות