מרכזיות voip – מדריך רכש מרכזיות טלפון לעסקים חייגו 077-8123111

צירי PRI בזק, סלקום, הוט ואורנג'

מרכזיות voip – מדריך רכש מרכזיות טלפון לעסקים חייגו 077-8123111

 

שוק התקשורת העסקית שינה את פניו עם כניסת שירותי מרכזיות IP ,

 

שמוזילים עלויות ומספקים יכולות מתקדמות.

 

בחירת מרכזיה הפכה לתהליך מורכב של שיקול דעת וקביעת המתווה לבחירה המתאימה ביותר לעסק ולתקציבו. לשאלה "כיצד לבחור מרכזיית טלפוניה לעסק" אין תשובה אחת ברורה. רבים מתפתים לא לשקול את כל החלופות ורוכשים מרכזיה (פיזית) ממוכר אגרסיבי, שמסתובב בין העסקים ומוכר להם מרכזיות הנחזות כמרכזיות IP זולות להפליא (בד"כ עם שמות יוקרה, אבל כמעט כולן מיוצרות בסין, בד"כ באותו מפעל).

מרכזיות IP לעסקים

טעמו המתוק של המחיר הנמוך נמוג הרבה לפני שמגלים את האיכות הנמוכה והמחיר היקר לאורך זמן של רכישה כזו. לא רק שהלקוח נלכד עם מרכזיה קניינית, טכנולוגיות ישנות ואיכויות שמע גרועות, אלא, בד"כ מרכזיה זו תתקלקל תוך כמה חודשים, מה שיגביר את התלות של הרוכש בחברה המוכרת. יש המוכרים ללקוחות פתאים מרכזיה בקוד פתוח – אסטריסק, שמותקנת על מחשב אישי בתוספת כמה כרטיסים זולים מסין. זאת, ע"י הורדת תוכנת אסטריסק מהאינטרנט והתקנתה על המחשב. ברור שזה מתכון בטוח לכישלון. גם המתקין, שמבטיח "הרים וגבעות" לעסק, ייעלם תוך זמן קצר אחרי ההתקנה הפיראטית הזו. קוד פתוח אין משמעותו קוד פרוץ ומופקר, ללא כיסוי תחזוקתי, התאמות מקומיות, הדרכה והטמעה, רמת שרות ואחריות, מגוף רציני מוכח ומוכר בשוק. די ברור היום, שיש לעבור לטכנולוגיות VoIP, אבל לא ברור איך, אצל מי, כמה זה יעלה ולמה. בכל מקרה, רכישת מרכזיה שאינה IP מלאה, היא בבחינת זריקת כסף לפח.

איך בוחרים מרכזיות IP?

ארגונים גדולים שוכרים יועצים או חברת ייעוץ תקשורת כדי לקבל מענה לשאלה זו. יש ארגונים הנוקטים בכלל הוותיק, שהיה נפוץ בתעשייה לפני כמה עשורים: "עוד לא פיטרו את המנהל שבחר ב-IBM ". אזי, הם בוחרים במרכזיה של סיסקו, תדיראן-טלקום או אוויה, ובזה מסתיים תהליך קבלת ההחלטות. עסקים קטנים עד בינוניים בוחרים במרכזיה של פנסוניק או LG, וגם כן נמנעים מלבדוק חלופות. אם רוצים לבזבז את הכסף, זו בדיוק הדרך הבטוחה ללכת בה.

מרכזיות IP לעסקים הצעת מחיר

הדרך הנכונה לבחור מרכזיה היא לבחור מה שמתאים, ויעלה הכי פחות כסף. כמובן, בלי להשתעבד לספק אחד ולמערכות קניינית ב"חתונה קתולית".

הצעדים והשיקולים המומלצים לבחירת מרכזיות IP:

א. הדבר הראשוני שצריך כל בעל עסק לשאול הוא די פשוט: האם בכלל יש צורך במרכזיה? התשובה, ברוב במקרים היא פשוטה: לאו מוחלט. אם ההבנה של תשובה זו טרם ברורה, מוצע לקרוא את המאמרים המתארים את שירותי הענן בטלפוניה. שאלה נוספת: האם העסק צריך שירותי Call Center בנוסף למרכזיה. גם כאן, התשובה פשוטה: בענן ניתן לקבל הכל, גם Call Center. קיצורו של עניין: הצורך של העסק או הארגון הוא לשוחח (לקבל ולהוציא שיחות). לצורך כך צריך טלפונים, בין פיזיים על השולחן ובין וירטואליים על המחשב הנייח או הנייד או על מכשיר הסלולר החכם. לא צריך מרכזיה לצורך כך. המרכזיה יכולה להיות בענן, בכל מקום בעולם. אין מה לדאוג לשרידות, אבטחה וכיו"ב. אלו נושאים שפתרו אותם מזמן. צריך כמובן לוודא שכל ההגנות וה- SLA קיימים ומתקיימים בהסכם השירות. זה הפתרון הזול ביותר, בעיקר בגלל שמשלמים על טלפוניה לפי צריכה, ללא דמי שימוש קבועים, רישיונות ושאר הוצאות תחזוקה ותמיכה מיותרות.

ב. חלופה לשירותי הענן הן שירותי מרכזיה וירטואלית במיקור חוץ אצל ספק התקשורת, מה שמוכנה IP-Centrex. זו חלופה פחות מועדפת ויותר יקרה משירותי הענן. אולם, היא נפוצה, מוכרת ומספקת שקט נפשי לעסק (כי השירות ניתן ע"י ספק תקשורת מוכר, גדול ורציני). סביר להניח, שבטווח הזמן של שנה עד שנתיים יעברו ספקי התקשורת בישראל, בדומה לעמיתיהם מהעולם, משירותי IP-Centrex לשירותי ענן, אבל אין עדיין מועד ברור למעבר שכזה.

ג. מרכזיה וירטואלית עם SIP TRUNK כשלב ביניים בדרך לענן: בזק מספקת כיום שירות, שיצא עם בשורת ה- SIP-Trunking בגרסה המכונה אצלה IP-PRI. לטענת בזק, מדובר בשירות מתקדם ואיכותי הרבה יותר מאשר זה של המתחרים, גם אם אין כרגע חיסכון כספי מוכח ללקוחות. לא ברור מדוע בזק מתמחרת שירות זה כמו שירות ה- PRI.

בזק מייעדת את השירות IP-PRI שלה ללקוחות עסקיים שיש להם מרכזיית טלפוניה עם IP, בין אם היא IP Enable ובין אם היא Pure IP. השירות נועד לתת מענה ללקוחות המעוניינים בפתרון IP קצה לקצה. השירות החדש מחייב את הלקוח להצטייד ברישיון SIP עבור המרכזיה הפרטית שלו. שכן, במעבר לעולם ה- IP עוברים מעולם החומרה לעולם התוכנה ולאפליקציות של תוכנה. בזק נכנסת כאן (כמו גם בתחומי תקשורת אחרים) למודל של שירותי תוכנה במקביל לשירותי החומרה. מודל התמחור נשאר אותו מודל של בזק ל- PRI. דהיינו: בשלב זה, הלקוח מרוויח ביכולות היישומים לטלפוניה אבל לא במחיר. זה אחד החסרונות בכך שמבצעים אמולציות על רשת ה- NGN, ולמעשה נשארים עם עולם ה- PRI הישן, היקר והמוכר. די ברור שבשנה הקרובה (2012) תשדרג בזק שירות זה ותהפוך אותו לשרות מלא בענן, עם מחירים המתאימים לשירות בענן ולא במחירי ה- PRI. מתחרותיה (סלקום-נטוויז'ן, פרטנר-סמייל, הוט-מירס) תצטרפנה גם הן לעולם הפתרונות הזה.

ד. למי שמתעקש לראות מרכזיה פיזית אצלו בעסק בארגון, ואינו מוכן לשמוע על החלופות של ענן, מיקור חוץ ווירטואליזציה, מומלץ לבחור במרכזיה בקוד פתוח – Asterisk. יש לבחור מרכזיה כזו רק מספק שיש לו תמיכה 24X7, ויש לו מערך התקנה ותמיכה מסודר, מוכר ויציב. רצוי מאוד לקבל המלצות מעסקים שכבר רכשו והתקינו מרכזיות מאותו ספק. היתרון במרכזיה בקוד פתוח: אין רישיונות. ההפרשים בעלויות בין מרכזיה בקוד פתוח למרכזיה קניינית הם לעיתים ניכרים. אולם, חשוב להחליט מי מספק את התמיכה למרכזיה, משום שאין מרכזיה פיזית בעולם שאינה זקוקה לתמיכה. נקודה חשובה: ישנם ספקי מרכזיות בקוד פתוח Asterisk, שמספקים את השירות במודל הווירטואלי ואו בענן, דהיינו: ללא מרכזיה פיזית בעסק. גישה זו מוזילה בצורה משמעותית את הפתרון של מרכזיה בקוד פתוח. בנוסף, רוב ספקי הפתרונות בקוד פתוח, שיש בשוק, מספקים בנוסף למרכזיה גם פתרונות Call Center, CRM, BI, ו- UC Unified Communications), מושג רחב בהרבה ממושג ה- UM = Unified Messaging) בקוד פתוח, שמבוססים על המרכזיה בקוד פתוח. כך שמדובר כאן בחיסכון כספי מאוד משמעותי לעסק. בד"כ מרכזיות אלו מכילות אפשרויות לחיבור שקוף לסלולר לרבות בנדידה (Roaming), מה שמחזק את יכולת החיסכון בהוצאות התקשורת באמצעות מרכזיות אלו. מערכת של UC המבוססת על קוד פתוח – Asterisk חוסכת לארגון יותר מ- 60% מהוצאות ההשקעה בתקשורת וכ- 80% מה- TCO, לעומת פתרונותIP  קנייניים. לכן, מומלץ לחפש ספקים, שיש אצלם את כל האפשרויות הללו, כך שניתן לבחור בין כמה חלופות של פתרון בקוד פתוח.

ניתן לאמוד את שוק פתרונות התקשורת בקוד פתוח בעולם בסוף 2010 בכ- 55 מיליארד דולרים. המדינות הבולטות כיום הינן ארה"ב (מקום הולדתו של Asterisk) ודרום אמריקה רבתי הנשלטת על ידי הפצת Elastix, המספקת UC ו- CRM משולב בקוד הפתוח אסטריסק. עפ"י ההערכות, יש בישראל בסוף 2010 כ- 16,000 התקנות של קוד פתוח בתקשורת, הכוללות שרת פעיל, בין אם מדובר במרכזיה או במערכת אפליקטיבית.

ספקי שירותים שונים, בעיקר בתחום שירותי מרכזיות בענן, הגדילו את המספרים הללו בצורה דרמטית בשנה האחרונה (2011). מדובר בצמיחה נאמדת של מאות אחוזים. זאת, בין היתר, הודות להפצות משולבות כגון Elastix, ומוצרי Embedded כדוגמת Positron ו- Digium, ובמיוחד עקב כניסת חברות מובילות בתחום לאספקת שירותי ענן (דוגמת חברות ה- ISP, וויספין, קבוצת שטרודל, טיקל רשתות, תדיראן טלקום, בינת סמך ועוד), לרבות שימוש בעננים ציבוריים בינלאומיים דוגמת אמזון. רף הכניסה לתחום ירד פלאים וכיום אין צורך בידע מעמיק, נדיר ויקר על מנת להטמיע מרכזיית IP, לרבות בקוד פתוח, בענן.

ה. חלופה מומלצת נוספת למי שמעוניין במרכזיה פיזית אך מבוססת תוכנה ובמחיר אטרקטיבי עם יכולות מתקדמות: לבחון את Microsoft Lync 2010. פתרון המתואר בהרחבה במאמר נפרד.

ו. עסקים קטנים מאוד (SoHo) יכולים לבחור בפתרון VoB Voice over Broadband)) מספקי התקשורת (אקספון-018, 012-סמייל, 013-נטוויז'ן, בזק-בינלאומי, בקרוב – הוט-מירס, ועוד), אצלם עסקים יכולים לחסוך בשילוב של תקשורת קווית לאינטרנט וטלפוניה. מדובר בפתרון, שבו ניתן להעביר עד 3 קווים על חיבור פס רחב רגיל, כשרשת האיתותים היא כמובן SIP. דהיינו: הלקוח יכול לקבל על חיבור פס רחב במחיר ללקוח פרטי עד 3 שלוחות קווי טלפון למרכזיית IP קטנה.

מרכזיה עסקית

מי הם השחקנים בשוק המקומי של מרכזיות IP?

כאמור, את המרכזיות הפיזיות, הקנייניות והיקרות מאוד (או הזולות מאוד) לא צריך לחפש. אנשי השיווק והמכירות שלהן מגיעים לעסקים בכל השוק ומנסים למכור את תוצרתם: סיסקו, אוויה, תדיראן-טלקום, פנסוניק, LG, טלרד-קונג'י (וויזקום) ועוד. כמות המשווקים והמפיצים שלהן גדולה ומפוזרת בכל פינה והם מוכרים היטב בשוק.

השחקנים המוכרים בחלופות האחרות לרכש מרכזיות IP:

  • ספקי IP-Centrex: בזק (ובזק בינלאומי), נטוויז'ן סלקום וסמייל פרטנר.
  • ספקי מרכזיות ופתרונות בקוד פתוח: טיקל-רשתות, קסורקום (יצרנית וספקית פתרונות מגוונים), מידיקום, גטר-טק, בינת-סמך, קבוצת שטרודל, פוקוס-טלקום, יורוטק תקשורת, איזירן (בעיקר לפתרונות Call Centers), מקשרון, אקספון-018, נס"ר להתיישבות (בעיקר לקיבוצים), ברידג'-טוק (לפתרונות שיחות ועידה), בזקום (לשיחות בינלאומיות), VoiceSpin, Voipli, PCS, The Flat Planet Phone, Kiwinet, IP Tech, AllegroNet, VoIP Store, Codefidence, SmartBase, Asterjet, Gama Operations (למערכות Unified Messaging), Innitel, ועוד.
  • ספקי מרכזיות בענן: The Flat Planet Phone, VoiceSpin, IsraelNumber, תדיראן-טלקום, בינת סמך, טיקל רשתות, קבוצת שטרודל, מיקרוסופט, ועוד. בקרוב כנראה גם:PCS , ClubVPS, We!, IBM, קבוצת בזק, קבוצת הוט-מירס, קבוצת פרטנר-סמייל, קבוצת סלקום-נטוויז'ן ו- TripleC.

שורה תחתונה:

עסקים וארגונים יכולים להיכנס בשקט לבחינת פתרונות ב- VoIP, בין היתר בקוד פתוח בתקשורת, במיוחד בענן. חשוב להקפיד על הסכם רמת שירות – SLA בכל פתרון בו בוחרים, מכל סוג. הפתרונות, שיש כיום בשוק, זולים, יציבים, דוברי עברית, מכילים יכולות מתקדמות לרבות Call Canter, CRM, BI, שילוב סלולר ו- UC, ומאובטחים לא פחות מפתרונות קנייניים.

לקבלת שירות למרכזיות טלפון במחירים הנמוכים ביותר בשוק – לחץ כאן

 

לקבלת הצעות מחיר מספקי מרכזיות טלפון IP בחינם לחץ כאן!

 

 לשיחה אישית ומיידית עם מהנדס תקשורת מיכאל פנחס חייג/י: 077-8123111

 

סקירת ווידאו מרכזיות IP לעסקים:

השאר תגובה

פוסטים נוספים