הצצה ראשונה למערכת טלפוניה WebRTC

מערכת לשליחת הודעות טקסט SMS

הצצה ראשונה למערכת טלפוניה WebRTC

 

טכנולוגיית WebRTC תהפוך בשנים הקרובות לטכנולוגיה המובילה בעולם התקשורת. השאלה הנותרת: האם להיכנס כבר היום למימוש של פתרונות WebRTC ולזנוח את הפתרונות המוכרים בשוק?

 

 

שוק שירותי הטלפוניה העסקיים ובמרכזו שירותי מרכזיות עובר בשנים האחרונות טלטלה  מקבילה לטלטלה העוברת על עולם המחשב, שצועד בנתיב של וירטואליזציה עד לשירותי ענן (פרטי, ציבורי או היברידי). שירותי תשתיות התקשורת עושות כיום מסלול דומה לכיוון של SDN (ר"ת: Software Defined Networks) וכך גם קורה בעולם של שירותי הטלפוניה.

הצורך במרכזיה פיזית נעלם מזמן עם כניסת שירותי ה-Centrex (שבהמשך הדרך הפכו ל-IP-Centrex) ו-Hosted PBX לשוק. המגמה הזו המשיכה עם הווירטואליזציה (VPS) של שירותי התקשורת והמעבר לענן של מערכות תקשורת דוגמת ה-Lync של מיקרוסופט, כך שהשוק נמצא כיום במעבר מלא לענן. חברות מובילות בעולם וגם בארץ (דוגמת תדיראן טלקום) הפסיקו לייצר מרכזיות פיזיות והפכו להיות חברות תוכנה המספקות שירותי טלפוניה מבוסס תוכנה ובענן.

במקביל להתפתחות הפתרונות הקנייניים של החברות הגדולות לשירותי ומוצרי טלפוניה עסקיים, החל להתפתח שוק די מבוסס של פתרונות טלפוניה עסקיים המבוססים על קוד פתוח. כמה תוכנות קוד פתוח התחרו על ליבם של הלקוחות, כשכיום מערכות המבוססות על אסטריסק (Asterisk), הן המובילות בתחום הקוד הפתוח בטלפוניה. אסטריסק היא מערכת מרכזיה שלמה, שממומשת כולה בתוכנה המבוססת על קוד-פתוח, למעשה על מערכות הפעלה מסוג Linux. זו מערכת המספקת את כל המאפיינים המוכרים של מרכזיות לעסקים, ומחברת טלפוני IP, תוכנות IP, וטלפונים שאינם IP ועוד. שלא כמו המרכזיות הקלאסיות, Asterisk תומכת גם ביכולת IP רבות, דבר ההופך אותה לכלי רב-גוני, שמאפשר לארגון המשתמש בו לחסוך עלויות רבות בתחום תקשורת הטלפוניה. החזר ההשקעה (ROI) במערכות מבוססות אסטריסק הוא במרבית המקרים הטוב ביותר בשוק, כמו גם עלות ההשקעה הכוללת (TCO).

השלב הבא בווירטואליזציה של מערכות בקוד פתוח הוא המעבר לWebRTC, מערכת המשך לאסטריסק, שמכילה בתוכה את המנועים המרכזיים של האסטריסק, שנמצאים ברקע, בענן הטלפוניה. השרת המוכר של האסטריסק (מהגרסה האחרונה, גרסה 12) הוא התומך בקיום התקשורת של WebRTC בין כל מכשירי הקצה, למעט שיחות של Peer to Peer (בין כל 2 מכשירים), מכשירים היכולים לדבר ביניהם ישירות גם בלי שרת. השוני המרכזי בין WebRTC  לבין מערכות אסטריסק רגילות הוא היעדר הצורך "בתוכנת לקוח". דהיינו: בצד של המשתמש, אין צורך בכל תוכנה או מערכת תוכנה, אפילו לא של אסטריסק. הכל מבוסס על הדפדפן הקיים בכל מכשיר קצה, נייח או נייד, שיש כיום בעולם.

הנקודה המרכזית: שימוש בקוד פתוח WebRTC מוביל להוזלה משמעותית יותר לעסקים מול שירותי האסטריסק, שאינם מבוססי WebRTC, מה שיאפשר שירותים חדשים ואטרקטיביים לעסקים. בנוסף, יודגש, שעבודה ב-WebRTC מוזילה בצורה משמעותית את התצורה הטכנולוגית. עבודה עם WebRTC בקונפיגורציה נכונה יכולה לייתר לחלוטין את הצורך ב-Session Border Controller (SBC) ועל ידי כך להוזיל משמעותית את עלויות ותקורות הניהול השוטפות לכל ספק שירותי תקשורת, הוזלה שניתן לגלגל אותה לצרכנים.

WebRTC

מרכזיות WebRTC ושירותי טלפוניה על הדפדפן – סקירה כללית

 

התקן החדש WebRTC נכנס כיום לעולם התקשורת ועתיד לשנות את תעשיית התקשורת מקצה לקצה, תעשייה שכבר עברה את מהפכת ה-VoIP וכעת נכנסת למהפכת ה-HTML5 והענן.

משמעות השם: Web Real Time Communication. המדובר בטכנולוגיות המוזילות את ההוצאות של כל אזרח (ועסק) ומספקות לו יכולות מתקדמות, שלא היו לו בטכנולוגיות התקשורת הישנות. מדובר במערכת תקשורת פתוחה העובדת היישר מתוך כל דפדפן (גרסאות ראשונות עובדות מעל דפדפני כרום ופיירפוקס). אין צורך בתוכנות מיוחדות, כמו בעולם ה-VoIP. יש רק לכתוב Java script API לשירות וכל השאר נעשה בענן ברשת האינטרנט.

השירות הזה תואם, כמובן, HTML5. כך, שכל מי שיודע לכתוב HTML יכול לבנות אצלו במחשב הביתי מערכת תקשורת ברמה של ספק תקשורת בינלאומי, לאין סוף שירותי תקשורת מלהיבים הפועלים על כל מכשיר קצה, ישן כחדש, נייח או נייד (לרבות סמארטפונים וטאבלטים).

גוגל החלה ביוזמה הזו אחרי רכישת חברת ההזנק GIPS. גוגל שחררה את הקוד, שפיתחה GIPS, לטובת קהילת המפתחים בעולם, במטרה לקדם את הרעיון של תקשורת חופשית מעל לדפדפן.

WebRTC
מה זה בדיוק
WebRTC?

זו טכנולוגיה פתוחה לתקשורת (פתוחה לגמרי, חופשית וחינמית. זאת, בניגוד ל-SIP, הפרוטוקול המרכזי של עולם ה- VoIP, שצריך לשלם עליו בגלל שהוא פרוטוקול מוגן וקנייני). היוזמה, כאמור, צמחה בגוגל (שתרמה את רוב חלקי הפאזל של הטכנולוגיה הזו), ארגון הקוד הפתוח מוזילה (מפתחי הדפדפן פיירפוקס) וחברת אופרה (מפתחת דפדפן חופשי בשם אופרה).

כיום, הפיתוח של המערכת החדשה לתקשורת נעשה במסגרת עמותת WebRTC, שבה חברים כל המובילים בשוק העולמי, כולל מיקרוסופט, אריקסון (שהייתה הראשונה, כבר במאי 2011, בהדגמה והוכחה, שהטכנולוגיה הזו ישימה), אודיו-קודס, אלקטל-לוסנט, דיג'יום, ג'נבנד, אורקל, AT&T, טלפוניקה ועוד. התקן המפותח בעמותה עובר אישורים ב-2 גופי תקינה לעולם האינטרנט: W3C ו- IETF. התקן (בגרסה הראשונה המלאה שלו) אושר. התקן מאפשר (כבר כיום): שיחות קול לכל יעד בעולם, מסרונים וצ'ט, שיחות וידיאו, משחקים מקוונים, Call Center, ויכולות מתקדמות לעבודה קבוצתית. כמו כל אפליקציה, יהיו סביב התקן הזה אין סוף אפליקציות חדשות, שעדיין לא פותחו, אותן יוכל להוריד כל משתמש קצה מהחנויות המתאימות למערכת ההפעלה שלו.

WebRTC קיים כבר בגרסאות לאנדרואיד, ל- iOS של אפל, ללינוקס, לחלונות ולמקינטוש. מי שרוצה חיבור SIP חופשי יכול להשתמש בספקי SIP חופשיים, למשל SIPML5 או JSSIP.

תקן WebRTC כולל בתוכו שפע של תקנים נלווים, כולם חופשיים, לכל תחום, החל מאיכות הקול, דרך אבטחת התקשורת ומעבר ב"חומות אש" ו- NAT, וכלה בווידיאו ועוד. יש תאימות מלאה לפרוטוקולים קיימים, כולל ל-SIP. כך, שניתן לשלב את ה-WebRTC בכל מערכת קיימת ולשמר את השקעות העבר. ב-2 שורות קוד בדפדפן ניתן להפוך כל טלפון IP לטלפון WebRTC.

יתרון נוסף של ה-WebRTC מול פתרונות VoIP הקיימים כבר שנים בשוק, שה-WebRTC הוא חלק ממערכת ההפעלה, הוא ממש חלק מהדפדפן. לכן, WebRTC לא זולל את הסוללה של מכשירי הקצה. שיחות קול או וידיאו ביישומים של VoIP המוכרים הם זוללי סוללה בקצב מהיר וגם גורמים להתחממות מכשירי הסמארטפון. זאת, משום שהם דורשים הרבה משאבי מחשוב. המכשיר מתאמץ לספק שירות ב-VoIP, ולכן גם האיכות של השיחות לא גבוהה. לעומת זאת, אין בעיות כאלו ב-WebRTC. התקשורת היא חלק טבעי ממערכת ה-Web, שהמכשיר מפעיל ממילא. לכן, לדעת המומחים זה העתיד של עולם התקשורת הטלפונית.

מהניסיון המצטבר בפיתוחים בתחום ה-WebRTC, גם ברוחבי פס נמוכים אפשר לקבל איכות שיחה ואיכות וידיאו, גם בהשוואה למוצרי VoIP קיימים ומתחרים דוגמת סקייפ ואסטריסק. ניתן לקיים כמה שיחות קול ואו וידיאו מעל לדפדפן במקביל, בתלות במערכת בצד השני (הצד של מקבל השיחה), ברוחבי הפס וביכולות של השרתים בדרך.

הערה חשובה:

לכל המוצרים בגישת ה-WebRTC יש סדרה שלמה של מוצרים נלווים, שנרכשים בנפרד ובראשם טלפוני מכשירי IP וכמובן חיבורי פס רחב. את התוכנות הנלוות ושירותי ערך מוסף רבים, לרבות Call Center מקצועי ויכולות הקלטה, רוכשים (אם נדרש) בענן בנפרד. יש לבדוק היטב טרם הרכישה אילו יכולות נכללות בחבילה הבסיסית של רכישת המרכזיה והשירות מסוג WebRTC ואילו נדרשות ברכישה נפרדת ואו רישיונות נפרדים.

מה הסטטוס של שירותי WebRTC בישראל?

שירותי WebRTC כבר קיימים בעולם ממספר לא מבוטל של ספקים. בישראל, שירותי WebRTC יסופקו במהלך 2014 ע"י ספקים גדולים דוגמת תדיראן טלקום, אוויה, סיסקו ואחרים. בנוסף, חלק מספקי שירותי הטלפוניה בענן בישראל יחלו לספק שירותי WebRTC. הספק הראשון יהיה, ככל המסתמן, Voicenter (קבוצת שטרודל), חברה, שיש לה שירותי ענן המופעלים בשוק כבר מספר שנים, עם כמה אלפי לקוחות בענן הבינלאומי שלה.

בעולם קיימים מזה כמה חודשים שירותי WebRTC, חלקם מכסים גם את ישראל. לדוגמה: חברת Vonage האמריקאית יצאה כבר בחודש אוגוסט 2013 בשירות WebRTC בשם Vonage Mobile, שמופעל מכל דפדפן נייד תומך ב-HTML5 – יש כאלו כבר במעל למיליארד סמארטפונים בעולם. יש גם גרסאות בחנויות האפליקציות. השירות כולל תמיכה מלאה בקול, וידיאו וטקסט וקישור לכל יעד בעולם במחירים מאוד נמוכים. השירות החדש בגרסה הסלולרית "מתלבש" על רשימת "אנשי הקשר" הקיימת במכשיר ומסתנכרן אוטומטית מול פייסבוק (למי שיש חשבון בפייסבוק). במקביל לחיוג למישהו, שאין לו WebRTC, שולחת המערכת SMS לנמען ומציעה לו לעבור ל-WebRTC ולחסוך עי"כ בהוצאות התקשורת הניידת שלו. המערכת קלה ופשוטה להפעלה ואינה דורשת כל תהליך למידה. יש תאימות לאחור למערכות ה-SIP ויכולות נוספות. לקוחות Vonage יכולים להיות ב-60 מדינות בעולם כולל בישראל ולדבר לכל יעד בעולם באותן מדינות במחיר חבילת תקשורת בסיסית (כולל קופסת מתאם טלפוניה לפס הרחב) לחיוג לכל יעד, שהוא 9.99 דולרים לחודש (ל-3 החודשים הראשונים, אחר כך זה 25.99 דולרים לחודש), בהסכם לשנה.

 

החלק, שמעניין בכל השירות החדש של Vonage, הוא המקום בו פותח השירות: מרכז הפיתוח של Vonage בישראל. בפיתוח החדיש הזה התמודדו ב-Vonage מול הצורך לשמור על איכות השימוש ושמירה על חווית השיחה והווידיאו, עם תאימות לכל המפרטים של וידיאו הקיימים בעולם הסלולרי במכשירים השונים, למנוע עומס על המעבד, מה שיכול לרוקן את סוללת המכשיר די מהר, ושמירה על ממשק פיתוח בקוד פתוח, כדי לאפשר למפתחים עצמאיים להוסיף יכולות על הבסיס, שפיתחה Vonage.

אנליסטים מציינים, שהמהלך של Vonage פתח תחרות בכל רחבי העולם מצד ספקי תקשורת זריזים, שיעברו גם הם לספק שירות ב-WebRTC, כולל חברות הסלולר הגדולות עצמן, שתנסינה למנוע בריחת לקוחות לשירותים מתחרים על הרשת הסלולרית שלהן. אגב, בתחום הקווי, המפעיל הראשון בעולם, שהחל לספק שירות (בשלב ראשון לעסקים) זו חברת twillio האמריקאית ומיד אחריה נכנסה לשוק הזה חברת  TokBoxהאמריקאית (שמתמקדת בשיחות ועידה במחירים אפסיים), שנרכשה די מהר ע"י ענקית התקשורת הספרדית – טלפוניקה ואחריה נכנסה לשוק חברת VoipBuster מלוקסמבורג. מאז, נוספו למרוץ חברות רבות, כולל ספקיות גדולות של מוצרים ושירותים מישראל (דוגמת אוויה (רדוויז'ן), אודיו-קודס, Vidyo, ותדיראן טלקום).

בשנה הקרובה נראה שירותים גם מצד ספקי פתרונות על כל המכשירים החדשים של אפל, טאבלטים וסמארטפונים, ויחל להיווצר Ecosystem שלם סביב עולם הפתרונות ל-WebRTC, בדיוק כמו שנוצר סביב קהילת האסטריסק. יש כאן רעיונות רבים המתגלגלים וממתינים ליישום. למשל: הורדת כל הטלפונים הפיזיים ועמדות התקשורת בכל מוקדי השירות – Call Centers. הנציגים במוקדי השירות יענו למתקשרים, בין בטלפוניה רגילה ובין בשילוב וידיאו, ישירות מהדפדפן שלהם, שיכול להיות על מחשב נייח או נייד, או על הסמארטפון של הנציג או הטאבלט שלו. הנציג יכול להיות בכל מקום בעולם, גם על חוף הים באי נופש, העיקר שיהיה לו קשר לאינטרנט.

על פי תחזית אנליסטים, כבר בסוף 2016 מעל ל-3 מיליארד מכשירים בעולם (נייחים כניידים) יכללו יכולות של WebRTC. לפחות 1 מיליארד בני אדם יעשו בזה שימוש כבר בסוף 2016. הגישה החדשה הזו גם יצרה מושג חדש בעולם העננים: CaaS = Communication as a Service.

אזהרה

יש לבצע הכנות ובדיקות לפני הכנסת מרכזיה בענן בגישת ה-WebRTC לעסק ובכלל זה: בדיקת הרשת והיכולת שלה לקלוט את מערכת הטלפוניה המחוברת לענן, בחינת שרידות הרשת והמערכת הטלפונית, בחינת שרידות החיבורים על רשת האינטרנט, בחינת אמצעי ההגנה למערכת, קביעת מדיניות שימוש במערכת ואכיפתה, התקנת תוכנות (אפליקציות) על מכשירי הקצה ובמיוחד הכוונה למכשירי הסלולר והטאבלטים. אנו עומדים לרשותכם לצורך ביצוע הבדיקות הללו.

מכאן, כל בעל עסק יכול וצריך לשקול את מכלול השיקולים הנכונים בבחירת מרכזיה לעסק, לרבות חישוב כל העלויות הישירות והנסתרות הכרוכות ברכישה כזו, תוך התחשבות בהתפתחות התחרות בשירותי התקשורת בישראל, שתהיה חזקה בשנה הקרובה.

החלטה על שירותי טלפוניה ב-WebRTC – טיפ:

עסקים קטנים כגדולים יכולים להיכנס ללא היסוס לבחינת פתרונות בענן ב-WebRTC עם אחד הספקים הבינלאומיים, במקביל לבחינת הכניסה לשירותי טלפוניה בענן, ולזנוח את הטלפוניה האנלוגית או ההיברידית הישנה (אם עדיין קיימת אצלם). עסק, שיש לו סניפים שלוחות בחו"ל, מומלץ לו להיכנס מיידית לשימוש ב-WebRTC בשלוחות בחו"ל.

במקביל, מומלץ להתנסות עם הפתרונות הקיימים כיום בשוק הישראלי בתחום שירותי הטלפוניה בענן, שהם זולים, יציבים, דוברי עברית, מכילים יכולות מתקדמות לרבות Call Center, וידיאו חוזי, שילוב סלולר, הקלטת שיחות, ו-U.C, ומאובטחים לא פחות מפתרונות קנייניים יקרים.

ניתן להתנסות בשירותי ענן בסניף אחד צדדי של העסק ואף בסניף אחר מרוחק (אם קיים), ולבחון האם שירותי הענן מתאימים לעסק וצרכיו, אם לאו, וניתן גם להחליף ספקי ענן די בקלות, אם רמת השירות של ספק שירותי ענן אינה מספקת. חשוב להקפיד על הסכם רמת שירות – SLA בכל סוג של פתרון בו בוחרים. רמת השירות היא החלק החשוב ביותר בבחירת שירותי מרכזיה מכל סוג.

   

שורה תחתונה:

בבחירת מרכזיה חדשה לעסק ובמיוחד מסוג WebRTC יש להשקיע מחשבה ולקבל החלטות רק לאחר הבנת הצרכים של בעל העסק. מומלץ לבחון את החלופות השונות הקיימות כיום בתחום המרכזיות, שהן רבות, ולקבל החלטה המבוססת על ניתוח צרכים מול החלופות הקיימות בשוק. אנו, בכל מקרה, עומדים לרשותכם לסייע בבחינת החלופות השונות, הצגת יתרונות וחסרונות של כל חלופה, על מנת שתבחרו בחלופה האופטימלית מבחינתכם.

 נמאס לך לחפש מרכזיית טלפון IP מתאימה לעסק? – לחץ כאן וקבל ייעוץ ובונוס חינם.

WebRTC – Wow And How GDL-Israel:

 

Introduction to WebRTC Apps:

 


 

 10 דברים טובים שמרכזיית טלפון אופטימלית עושה לעסק שלך

 

השאר תגובה

פוסטים נוספים

איזו מרכזיית טלפון העסק שלך באמת צריך?שלא ימכרו לך ציוד מיותר!

לייעוץ טלפוני חינם ממהנדס מומחה ולקבלת הצעת מחיר - לחצו כאן

או התקשרו 077-812-3111

פוסטים אחרונים

View michael pinchas's profile on LinkedIn  

קטגוריות