שילוב מצלמות אבטחה ומרכזיות IP? פתרון אפשרי ואף מומלץ

מצלמות אבטחה DVR

שילוב מצלמות אבטחה ומרכזיות IP? פתרון אפשרי ואף מומלץ

 

עולם המרכזיות ועולם מצלמות האבטחה צועדים במהירות למיזוג. השאלה המרכזית, שכל מנהל אמור לשאול את עצמו: כיצד ולרכוש ציוד ושירותים, שמביאים לו ערך עסקי?

 

בעלי עסקים קטנים עד בינוניים (SMBSME) בישראל מפעילים מספר מערכות תקשורת ובכללן 2 מערכות הנמצאות כמעט בכל העסקים, בכל סדר גודל של עסק ובכל סקטור עסקי בשוק הישראלי: מרכזיה טלפונית ומערכת מצלמות אבטחה.

עד לאחרונה, היה מדובר ב-2 מערכות נפרדות הנרכשות מ-2 ספקים שונים, שאין ביניהם כל קשר, לא ישיר ולא עקיף. רכישת מרכזיה נעשתה בתהליך אחד מול ספקי ציוד ושירותי טלפוניה (בד"כ ספקים גדולים דוגמת בזק או תדיראן, יורוקום פנסוניק ועוד), בעוד שרכישת מצלמות אבטחה נעשתה בתהליך לגמרי אחר, מול ספק ומתקין מצלמות אבטחה. בד"כ ספק המצלמות הוא גם ספק המחשבים לעסק או ספק מערכות האבטחה לעסק (ברוב המקרים מדובר בעסקים קטנים ולעיתים שכונתיים העוסקים במכירה, התקנת ותחזוקה של ציוד אבטחה ובמצלמות אבטחה, במקביל למכירת ותחזוקת רשתות מחשבים). לא היה כל קשר בין המרכזיה לבין מצלמות האבטחה. שתיהן הותקנו ותוחזקו ע"י ספקים שונים ושימשו (לכאורה) למטרות שונות.

אולם, העידן הזה נגמר זה מכבר. כל מצלמות האבטחה הנמכרות בשוק הן מצלמות מבוססות IP, יושבות ברשת הפנימית (LAN) ולעיתים מחוברות ל-WAN (לרשת האינטרנט) כדי לאפשר צפייה במצלמות מכל מקום, לרבות דרך מכשיר הסלולר של בעל העסק או מי מעובדיו.

גם המרכזיות הנמכרות כיום בשוק, מרכזיות פיזיות או וירטואליות, הן מבוססות על IP ומקשרות את השלוחות (הטלפונים) על רשת ה-LAN ב-IP ומחוברות גם ל-WAN לתקשורת IP חיצונית (ברשת האינטרנט או ברשת חיצונית פרטית).

מכאן, נשאלת השאלה: עם 2 המוצרים והשירותים הללו מבוססים על IP, אז למה הם לא עובדים יחד? התשובה ברורה: אין שום סיבה מדוע הם לא יעבדו יחד במשולב.

מצלמות אבטחה ומרכזיות IP?

איך מחברים מצלמת אבטחה למרכזיה העסקית?

פשוט מאוד: מגדירים את המצלמה כשלוחה במרכזיה. לכל מצלמה יש מספר IP ברשת הפנימית ומגדירים אותה כשלוחה כמו כל שלוחה טלפונית. אין הבדל בין מכשיר טלפון IP (ובמיוחד אם נשווה זאת לטלפון IP מתקדם, שיש בו מצלמה), לבין מצלמת אבטחה רגילה מבוססת IP. זה, שהמצלמה מותקנת במקומות מסוימים של העסק (מול הפתח, על הקיר החיצוני של העסק, או לכוונים מסוימים, שנקבעו ע"י בעל העסק), לא אומר, שיש הבדל בשימוש בה מנקודת הראות של המרכזיה. עבור המרכזיה זה Port IP. בדיוק כמו כל Port.

יתרה מכך. מצלמות חדשות יכולות להירשם בשרת SIP בדיוק כמו כל שלוחה בעסק. כך, ע"י חיוג למספר השלוחה, שהיא מצלמת אבטחה, ניתן באמצעות מכשיר קצה המציג וידיאו לראות את הצילום הנעשה במצלמת האבטחה.

מכשירי קצה המציגים תמונת וידיאו ממצלמת אבטחה יכולים להיות אחד מאלו:

א. מכשיר טלפון IP בעל מסך (רצוי צבעוני).

ב. סמארטפון.

ג. טאבלט

ד. מחשב נייד

ה. מחשב נייח.

אם במצלמת האבטחה קיימת בנוסף לצילום הווידיאו גם הקלטת קול, ניתן לשמוע את הקול בכל מכשירי הקצה הללו (במחשב הנייח או הנייד יש צורך, כמובן, ברמקולים).

יש בשוק מבצעים המשלבים בין הפתרונות של מרכזיה ומצלמות אבטחה. כמובן, שיש לבחון בצורה מקצועית כל פתרון כזה.

דוגמאות למבצעים (יודגש, שיש מגוון של פתרונות דומים בשוק):

א. פוקוס טלקום מציעה לכל הרוכש טלפון IP עם וידיאו, קבלת מצלמת אבטחה ב-IP (של Grandstream) במתנה. מצלמת ה-IP של Grandstream היא בעלת יכולת רישום אוטומטית כשלוחת SIP לכל דבר ע"ג כל מרכזיה, וכך בעת צלצול אליה באמצעות טלפון וידאו, ניתן להציג את השידור ולקלוט את השמע.

ב. חברת בזק מציעה שירות הנקרא BCam המבוסס על חיבור מצלמות אבטחה לרשת ה-IP של העסק עם אפליקציות למכשירי הסלולר. כך, שניתן לצפות במצלמות מכל סמארטפון או טאבלט. שירות BCam כולל שירות הקלטת מצלמות לענן בזק, צפייה וניהול של מצלמות מכל מקום ובכל זמן באמצעות דפדפן אינטרנט, ממשק צפייה וניהול אינטואיטיבי במספר שפות, קבלת התראות ב-SMS או בדוא"ל בזמן אמת, אפשרות לצפות בעד 16 מצלמות בו זמנית, הפצת וידאו באיכות גבוהה למספר לא מוגבל של משתמשים – כאשר מספר הצופים אינו משפיע על צריכת רוחב הפס של המצלמה, הגנה מפני גנבה של שרתי הקלטה מקומיים, הצתה או אסונות אחרים ועוד. השירות של בזק מסופק על גבי רשת ADSL בטכנולוגיית NGN של בזק או על גבי תשתית IPVPN, ובאמצעות מצלמות IP במגוון דגמים. ניתן לבצע את התקנת המערכת הזו לבד בגלל פשטות הפעלתה.

האם ניתן לחבר למרכזיה גם מצלמות אבטחה ישנות המחוברות לקופסת אבטחה?

בהחלט. זאת, כל עוד קופסת האבטחה מבוססת IP. לעיתים, מצלמות האבטחה בעסק הן אנלוגיות (מדור ישן ללא IP), אבל הן מקושרות לקופסת מיתוג ושליטה, והקופסה עצמה מחוברת לרשת הפנימית ב-IP. כך, ניתן לחבר את קופסת המיתוג למרכזיה, ופותרים בכך את חוסר היכולת לחבר ישירות את המצלמות, שאינן IP, למרכזיה.

גם אם קופסת המיתוג של המצלמות הנמצאת כבר בעסק היא ישנה ואיננה מבוססת על IP, ניתן לחבר לה מתאם (מגשר – Gateway), שיהפוך אותה לקופסת IP ועי"כ היא תוכל להתחבר למרכזיה.

האם ניתן לחבר עוד מכשירים (שאינם טלפונים) למרכזיית IP?

בהחלט. זה תלוי, בראש וראשונה בניתוח צרכי העסק. כיום, בעולם ה-IP, ניתן לחבר כל מוצר IP אל המרכזיה. בתכנון נבון, המרכזיה תהיה "מרכז תקשורת" עסקי שלם ולא רק "מרכזיית טלפוניה".

דוגמאות לרשימת צרכים לסוגי עסקים שונים המגיעה מניתוח הצרכים של העסק:

א. עבודה וירטואלית – מרחוק, לרבות עבודה מהבית ועבודה בתנועה. עסקים רבים, למרות שיש בהם עסק פיזי קבוע, מבצעים את עבודתם בתצורות שונות, שאינן ממקום פיזי אחד מוגדר, לרבות בנסיעה ללקוח (להתקנה או למתן שירות). בעסקים כאלו מבצעים את עבודה מכל מקום, לרבות מהבית. בכל אחת מהתצורות הללו יש לנתח את הצורך ולבחון מה המענה המתאים לצורך הזה.

די ברור, ש"עבודה קבוצתית" ומתואמת מביאה ערך עסקי גבוה יותר לעסק, ולכן, יש לבחון כיצד המרכזיה משרתת את המטרות של "עבודה קבוצתית" שקופה וקלה לתפעול ע"י משתמשי הקצה בכל מקום ובכל תצורה. יש לכך פתרונות מגוונים.

ב. עובדים ניידים. ישנם עסקים, שמעצם טיבם הם עסקים ניידים ולא נייחים. למשל: סוכני מכירות, סוכני ביטוח, נהגי הובלות, נהגי טקסי, מדריכי תיירים וכך הלאה. יש גם עסקים המעדיפים לאשר לעובדיהם שימוש במכשירי הניידים שלהם (BYOD) כדי שיהיו זמינים בכל עת ויוכלו לתת בכל מצב מענה ללקוחות ספקים וכיו"ב. במקרים כאלה יש צורך "במרכזיה סלולרית", שהקישור אל העובד או המנהל יהיה בלתי תלוי במיקומו ובמכשיר הקצה הנמצא בידיו. זה ניתן לביצוע בשיטות שונות כגון: "צלצול כפול" (על השולחן ועל המכשיר הנייד בו זמנית), "הפניית שיחות חכמה", שימוש בתוכנות עסקיות לעבודה קבוצתית על המכשירים הניידים ועוד.

ג. שירותי מזכירות ואו תמיכה ושירות מצומצמים. בעסקים קטנים עד בינוניים רבים, מספיקה עמדה אחת (לעיתים שתיים) של מזכירה כדי לספק מענה לכל הפניות בכל נושא. במקרים כאלה, שירותי המרכזיה בתחום ה-CRM (שירות לקוחות) יכולים להיות מצומצמים. אולם, יש לתכנן מה קורה אם המזכירה איננה, או היא עמוסה, או מעבר לשעות עבודתה. בד"כ מקובל לשקול הפניית שיחות למוקד שירות חיצוני, כאשר זמן ההמתנה ממושך מעל פרק זמן מסוים, או מחוץ לשעות הפעילות של העסק (כך עסק קטן יכול להיראות כעסק גדול, שמספק שירות 24/7 ובזמינות גבוהה).

ד. שילוב שירותים. עם ההתקדמות הטכנולוגית בשירות המחשוב והטלפוניה, נעשה מיזוג בין שירותי המחשוב והטלפוניה למה שקרוי U.C (ר"ת: Unified Communications). דהיינו: משלבים יכולות מחשוב וטלפוניה כדי לייעל את העבודה ולחסוך בהוצאות. שילוב שירותים ברמה הכי בסיסית חוסך בנייר (למשל בשירות Fax to Mail), מאפשר שליטה טובה יותר במסרים ובתהליכי קבלת החלטות, חוסך בטפסים ומאפשר לתאם לוחות זמנים טוב יותר (למשל בשילוב בין ה-Outlook לשירותי התזכורת במרכזיה).

ה. שירותי טלפוניה מיוחדים. לעסקים רבים יש צרכים שונים לשירותי הטלפוניה ובכלל זה: חיוג ישיר פנימה לכל שלוחה, גם לעסק קטן, כולל הגדרת מספר אחד לטלפון ופקס, כאשר הפקס והודעות קוליות מועברים כהודעת מייל לעובד, הקלטת שיחות, רישום שיחות, תיבות קוליות לכל עובד, חיבור למערכת כריזה, קריינות למענה הקולי, IVR חכם, הצפנת שיחות, אבטחה והגנה על המידע העסקי, שילוב של מצלמות מכל סוג (לא רק מצלמות אבטחה, גם לדוגמה לצרכי עבודה קבוצתית), שילוב של אינטרקום, שיחות ועידה בקול או בווידיאו, רשת אלחוטית WiFi ועוד. יש לנתח כל אחד מהצרכים ולבחון כיצד המרכזיה עונה (אם עונה) על הצרכים הללו ואיך מחברים אליה את השירותים הדרושים.

מכאן, כל בעל עסק יכול וצריך לשקול את מכלול השיקולים הנכונים בבחירת מרכזיה והמוצרים הנלווים אליה, לרבות חישוב כל העלויות הישירות והנסתרות הכרוכות ברכישה כזו לאור ניתוח הצרכים של העסק, תוך התחשבות בהתפתחות התחרות בשירותי התקשורת בישראל, שתהיה חזקה בשנה הקרובה.

החלטה על חיבור מרכזיה למצלמות אבטחה – טיפ:

עסקים קטנים כגדולים, יכולים להיכנס ללא היסוס לבחינת פתרונות בענן, ולזנוח את הטלפוניה האנלוגית או ההיברידית הישנה (אם עדיין קיימת אצלם) ומצלמות האבטחה הישנות, שאינן IP (אם עדיין קיימות אצלם).

מומלץ להתנסות עם אחד מהפתרונות הקיימים כיום בשוק בתחום שירותי הטלפוניה בענן, שהם זולים, יציבים, דוברי עברית, מכילים יכולות מתקדמות לרבות Call Center, וידיאו חוזי, שילוב סלולר, הקלטות, ו-UC ומאובטחים לא פחות מפתרונות קנייניים יקרים.

ניתן להתנסות בשירותי ענן בסניף אחד צדדי של העסק ובסניף אחר (אם קיים) או בקבוצת עובדים מוגדרת, ולבחון האם שירותי הענן מתאימים לעסק וצרכיו אם לאו. ניתן גם להחליף ספקי ענן די בקלות אם רמת השירות של ספק שירותי ענן אינה מספקת. חשוב להקפיד על הסכם רמת שירות – SLA בכל סוג של פתרון בו בוחרים. רמת השירות היא החלק החשוב ביותר בבחירת שירותי מרכזיה.

    

שורה תחתונה:

בבחירת מרכזיה המסוגלת לחבר אליה מצלמות אבטחה לעסק יש להשקיע מחשבה ולקבל החלטות רק לאחר הבנת הצרכים של בעל העסק. מומלץ לבחון את החלופות השונות הקיימות כיום בתחום המרכזיות ובתחום ציוד מצלמות האבטחה, שהן רבות, ולקבל החלטה המבוססת על ניתוח צרכים מול החלופות הקיימות בשוק. אנו, בכל מקרה, עומדים לרשותכם לסייע בבחינת החלופות השונות, הצגת יתרונות וחסרונות של כל חלופה, על מנת שתבחרו בחלופה האופטימלית מבחינתכם.

 נמאס לך לחפש מרכזיית טלפון IP מתאימה לעסק? – לחץ כאן וקבל ייעוץ ובונוס חינם.

 

לקבלת הצעות מחיר מספקי מצלמות אבטחה IP לעסקים בחינם לחץ כאן!

 

לשיחה אישית ומיידית עם מהנדס תקשורת מיכאל פנחס חייג/י: 077-8123111

 

 

 סרטון תמיכה טכנית של בזק ל- BCam:

השאר תגובה

פוסטים נוספים