אירוח שרתים וירטואליים VPS - כיצד לבחור ספק מוביל? (השוואת מחירים)

אירוח שרתים וירטואליים VPS – כיצד לבחור ספק מוביל? (השוואת מחירים)

שירותי תקשורת משולבים בענן

אירוח שרתים וירטואליים VPS – כיצד לבחור ספק מוביל?

 

✅ עסקים וארגונים מוצפים בהצעות להתחבר (או להעביר) את שירותי תקשורת שלהם לספק VPS.

✅ האם זה הזמן לעבור לספק שירותי
VPS?

 

שירותי VPS (ר"ת: Virtual Private Server) הם הדור הקודם (והראשון) של עולם הווירטואליזציה של שירותי מחשוב. הווירטואליזציה של מערכות מחשבים החלה בשנות ה-90 של המאה הקודמת וחברת ,VMware שהובילה את התחום, הפכה חיש מהר למובילת שוק עולמי (גם בישראל).

הגישה הזו החלה להתפשט בשנות האלפיים גם למערכות התקשורת וכיום היא קיימת בכל מערכת מכל סוג לכל צורך. העיקרון המוביל: ניצולת טובה, זולה, קלה ושקופה של משאבי המחשוב (מעבד, זיכרון, תוכנה וכיו"ב), באמצעות היכולת להריץ מספר "מכונות וירטואליות" במקביל על כל חומרת מחשב הפשוטה ביותר ותקנית.

אולם, הווירטואליזציה הייתה רק שלב ראשון בהתפתחות המערכות הווירטואליות. ההתפתחות של עולם הווירטואליזציה הפכה את המערכות הווירטואליות למערכות יותר יעילות, יותר זולות, יותר חכמות ויותר מהירות, כאשר הן הופכות לשירותי ענן. זה משתלב במגמות החדשות של BYOD, גישה ועבודה ניידת ועולם האפליקציות.

כיום, כל המערכות הווירטואליות, לרבות מערכות מחשוב, אחסון (Storage) ותקשורת מועברות לעננים. יש כמה סוגי עננים, הבולטים ביותר: ענן פרטי – מקומי, ענן ציבורי וענן היברידי המשלב בין ענן פרטי לציבורי.

למרות ההתפתחות הזו ישראל היא מדינה הנמצאת כעשור מאחור בתחום שירותי הרשת והטלפוניה העסקיים, בה עדיין רוב החיבורים לשירותי התקשורת העסקיים נעשים ב-ISDN, טכנולוגיה שמזמן נעלמה מהעולם (אך לא בישראל).

לכן לא פלא, שיש ספקים המנסים לקדם שירותי VPS לעסקים ולארגונים, כולל הטעיית העסקים הללו כאילו שירותי VPS  הם שירותי ענן. ברור לכל מי שמכיר את התחום, שמדובר בטעות עסקית. לכן, כל בעל עסק אמור לבחון בזהירות כל הצעה, שמציעים לו, ולקבל את ההחלטה על בסיס ניתוח מושכל של הצרכים מול ההיצע הקיים בשוק והמחירים, שיעלו לעסק שלו שירותי התקשורת.

תכנון דאטה סנטר Data Center

למה לא VPS?

התשובה המרכזית: הפסד כספי לאורך זמן וכבילה לספק אחד בלי יכולת להתקדם ולהשתדרג (אין שום יכולת קלה או מהירה לעבור משירותי VPS לשירותי ענן. אין תהליך כזה, משום שמדובר בדורות טכנולוגיים רחוקים מאוד זה מזה).

יודגש, ששרתים וירטואליים (VPS) אינם שירותי ענן וירטואליים. גם שירותי IP-Centrex  הם סוג של .VPS המונח VPS והמונח ענן אלה 2 מושגים שונים לגמרי, שהתפתחו היסטורית זה אחר זה. שרתים וירטואליים נחוצים לצורך קיום שירותי ענן וירטואליים והם קדמו להם בעשור. שרתים וירטואליים קיימים מזה כ-3 עשורים, למעשה, משנות ה-90, וקיבלו מקום בולט בשוק המחשוב. שירותי ענן במתכונת אותה אנו מכירים כיום: עננים פרטיים, ציבוריים והיברידיים קיימים רק עשור. ההצלחה של שירותי ענן ציבוריים והיברידיים היא בת כ-6 שנים בלבד.

כאמור, VPS הם רק שרתים וירטואליים, השלב שהקדים את הענן. מכאן, זו הטכנולוגיה הקודמת, שברוב העולם כבר לא קיימת, כי היא התיישנה. זה בדיוק כמו להשתמש במערכת הפעלה חלונות XP על מחשבים נייחים ישנים, בעולם של חלונות 8.1, מערכת הפועלת גם על מכשירים ניידים חדישים, בעולם שבו חל שינוי של השוק הנייד, שבכלל עבר למערכות תוכנה של אפל וגוגל. בישראל, מוכרים ספקים רבים למנהלים במגזר העסקי והארגוני שירות VPS כאילו זה שירות ענן וחלק מהם לא מתבייש להטעות את הלקוחות ולכנות את שירות ה-VPS כשירות ענן, מה שזה לא.

ברור כיום לחלוטין, שאין שום הגיון כלכלי לרכוש בשנת 2015 מרכזיה של ברזלים וחוטים (גם היא נמצאת אצל איזה ספק שירות, המספק שירותיVPS  מרחוק). זה עולם, שנכחד מזמן. בנוסף, הרוכש נכנס ל"מלכודת עכברים" (או ל"חתונה קתולית") בכך, שברכישת המרכזיה הוא רוכש למעשה ברישיון הבסיסי רק מוצר בסיסי מאוד מצומצם. על כל דבר, שמוסיפים במרכזיה, על כל תכונה, תוכנה, חיבור, כרטיס, שלוחה וכך הלאה, יש לשלם ברכישת רישיון נפרד או רכיב חומרה נפרד. רשימת הרישיונות הנפרדים היא מתכון בטוח לחוסר יעילות כלכלית בשימוש במרכזיה כזו. כל תכונה מהתכונות של המרכזיה דורשת רישיון נפרד וכל שינוי (הרחבה או צמצום) דורש רישיון נפרד. השיטה של גביית תשלום ברישיונות על כל תכונה של המרכזיה עברה מן העולם מזמן. לכן, אין כל סיבה כלכלית להמשיך עם שיטה זו ב-2015.

השיטה הנכונה: לשלם על פי צריכה בפועל של שירותי ומשאבי המחשוב והתקשורת, שזו גישת ה-SaaS (ר"ת: Software As A Service), שעומדת במרכז תפיסת העולם של שירותי הענן.

ה"חתונה הקתולית" בשירות VPS כוללת חוסר גמישות מוחלט לבצע התאמות מהירות בשירותים לפי צרכי העסק ובשליטתו. יש כאן תלות מוחלטת בספק השירות והתחזוקה, לרבות בתחום התיקונים. רק בשירותי ענן יש את הגמישות התפעולית והשליטה המצויות בידי הלקוח העסקי. כיום, מערכות התוכנה של החברות המובילות מאפשרות לבעל העסק לבחור באיזה ענן ישכנו הנתונים שלו ואף מאפשרות לו את היכולת להעביר את המידע שלו מענן לענן, גם בין ספקים שונים לגמרי בארץ ובעולם, באופן שקוף וקל. מכאן, שאין שום סיבה להמליץ על שירותי VPS לעסקים.

לקבלת הצעת מחיר עבור אירוח שרתים וירטואליים VPS ישירות למייל – השאירו פרטים כאן


כל מה שהגולש צריך ורוצה לדעת
על שרתים וירטואליים ומרכזיות וירטואליות מסוג VPS.

 

  1. מהם שרתים ומרכזיות וירטואליות?

עסקים בכל סדר גודל מוצפים בשנים האחרונות בהצעות לרכוש פתרונות של מחשוב ומרכזיה טלפונית לעסק שלהם, בשפע של פתרונות, שיכולים לבלבל כל בעל עסק ומנהל בעסק, שאמור להחליט על רכישת מערכת כזו, או שדרוג של מערכת המחשוב והטלפוניה העסקית, משום שהיא התיישנה ולא מספקת את צרכי העסק של היום ומחר.

VPS (ר"ת: Virtual Private Server), כלומר: שרת וירטואלי, הוא אחת מהתצורות של שירותים וירטואליים (הרחבה נוספת בהמשך). בתחום הטלפוניה השירות הווירטואלי המוכר לציבור העסקי נקרא בשם IP-Centrex.

אולם, הגישה המובילה כיום וגם מחר היא: מחשוב ומרכזיית IP בענן. לא VPS.

חשוב להבין: יש הבדלים עצומים בין סוגי המערכות ובמיוחד בסעיף ההוצאות לעסק. לדוגמה: מרכזיה בענן נמכרת במחיר של פורט לחודש ועל פי צריכה בפועל (מודל הנקרא SaaS), כיום במחירם של הרבה פחות מ-10 ₪ לפורט, כולל כמעט הכל, ומה שחסר (דוגמת המשכיות עסקית, חיבר למערכות קיימות), עולה במחיר אפסי לחודש, והעסק שולט על ההוצאות בצורה מלאה וזו למעשה ההוצאה העיקרית בתחום המחשוב, התקשורת הטלפונית (לרבות "קול סנטר" ו"שיחות ועידה").

מבחינת עלות לעסק, זו השיטה הזולה ביותר המביאה את הערכים המוספים המרביים לעסק. אולם, טרם הטמעת הגישה הזו יש לדאוג להתאמת הרשת העסקית הפנימית והחיבורים החיצוניים לסוג כזה של מרכזיה.

מנהלים ובעלי עסקים מוצפים במונחים מאוד מבלבלים ובכללם: IP-Centrex, VPS, מרכזיה בענן, Hosted PBX, מרכזיה מקומית, מרכזיה וירטואלית, מרכזיה בקוד פתוח אסטריסק, מרכזיית סיסקו (או: אוויה, תדיראן טלקום וכך הלאה), חיבורי IP-PRI ועוד.

עסקים רבים בישראל (בשונה מהעסקים ברחבי העולם המערבי וגם לא המערבי) עדיין רוכשים לעצמם מרכזיות טלפוניה פיזיות, שמותקנות בעסק וטלפוניים פיזיים המוצבים על השולחנות בעסקים. כיום, עסקים רוכשים רק טלפוני IP (ר"ת: Internet Protocol), לרבות בטכנולוגיית DECT (אלחוט), כדי לספק תאימות מרבית בין הטלפון על השולחן של העסק לבין המרכזיה של העסק.

קל ליפול בפח ול"חתונה קתולית" יקרה, כשיש שפע כזה של הצעות מתחרות בתחום המרכזיות לעסקים, הצעות, שרובן בכלל לא מתאים לצרכי העסקים הקטנים עד הבינוניים, של היום ומחר.

 

  1. שרת וירטואלי VPS מחיר:

שירות של שרת VPS מסופק ב"מיקור חוץ" (כלומר: במתקן הנקרא Data Center של ספק שירותי VPS) במחירים די זולים, למשל כ-15 ₪ לחודש לכל שרת וירטואלי מבוסס לינוקס. מעל זה יש עלויות תעבורה, עלויות אחסון המידע, עליות דומיין, עלויות מעבדים וזיכרון, עליות הגנת סייבר, גיבויים, CDN, תחזוקה, שדרוגים וביטוח, ועוד. כך, שהמחיר הכולל לשרת, נע סביב כ-400 ₪ לחודש ומעלה, לשרת הכי בסיסי מבוסס לינוקס, שכולל עד 2 מעבדים (CPU).

אם זקוקים לשרת VPS מבוססי "חלונות", המחיר לשרת כמעט מוכפל. ככל שיש יותר מעבדים, יותר זיכרון, יותר אחסון, יותר תעבורה, יותר הגנה כך הלאה, המחיר מטפס בהתאם, באופן תלול.

 

שרתים וירטואליים VPS

 

  1. שרתים וירטואליים בישראל:

המגוון והשונות של סוגי השרתים הווירטואליים והמרכזיות, שנמכרים בישראל לעסקים, הוא עצום. אולם, ניתן לחלק את התחום הזה של המרכזיות ל-3 משפחות של מרכזיות:

א. מרכזיות פיזיות (כיום מקובל בצורה של שרת או מתג), שמותקנות פיזית ב"חצרי הלקוח" (מכונה בשם On-Premise), ומצויות במשרדים של העסק, למשל, בארון התקשורת, או מותקנות בין מחשבי העסק.

ב. מרכזיות וירטואליות. המרכזיות הנפוצות במשפחה הזו הן מרכזיות IP-Centrex, וכן מרכזיות וירטואליות מסוגים שונים דוגמת מרכזיות מסוג VPS. כך, המרכזיה היא במתגים של ספק התקשורת המספק את השירות הזה לעסק על גבי תשתית ייעודית. כלומר: המרכזיה הפיזית עברה מהעסק לספק תקשורת והוא מנהל את המרכזיה עבור כל לקוחותיו.

בעבר שירות זה נקרא רק Centrex, אך עם המעבר לטכנולוגיות IP (ר"ת: Internet Protocol), גם שירות זה החל להיות מסופק בטכנולוגיית IP, ולכן הפך להיות IP-Centrex. אולם, במהות זה היה ונשאר "שירות וירטואלי". דהיינו: שירות מרוחק של מרכזיה הנמצאת אצל ספק התקשורת. בישראל, היו בעבר כמה ספקי תקשורת, שסיפקו שירות כזה, אבל בשנים האחרונות זה הצטמצם ל-2 ספקים גדולים: בזק (מובילת שוק) וסלקום.

מרכזיה וירטואלית מסופקת במודל עסקי לעיתים די דומה לענן, אבל יש הוצאות נוספות (דוגמת: הקלטות, "קול סנטר", "שיחות ועידה", אבטחת מידע ושרידות, חיבור לסלולר, חיבור ל- CRM ועוד). כך, שהשליטה על ההוצאות היא די בעייתית.

ג. מרכזיות בענן. כאן אין בכלל מרכזיה פיזית, כמו ב-2 הסוגים הקודמים, אלא מערכת תוכנה ומתגים, הנמצאת ב-Data Center מרוחק, מתקן של מערכות מחשוב שיכול להיות בכל מקום בארץ או ברחבי העולם.

במרכזיה פיזית בעסק, בשונה ממרכזיה בענן, אין מושג כזה (SaaS). יש עלות רכישה, שיכולה להיות עלות רכישה חד פעמית, או השכרה במודלים שונים של השכרה (דוגמת ליסינג), ומעבר לזה יש עלויות שוטפות כגון: ביטוח, חשמל, תחזוקה, רישיונות, הגנות, גיבויים, שרידות, אינטגרציה למערכות נוספות או מקבילות ועוד. בקיצור: "בור ללא תחתית".

 

  1. ממה יש להיזהר טרם בחירת שרת וירטואלי לעסק?

עסקים רבים מדי בישראל נרתעים משום מה מהמעבר לענן ולחיבורי SIP-Trunk, למרות שהם כן מסכימים להתחבר בחיבורי  IP-PRIלמרכזיות סנטרקס וירטואליות של בזק (או סלקום). תשומת לב, שמבחינה טכנולוגית – זה אותו דבר.

לכן, יש בעלי עסקים ומנהלים הבוחרים (גם בגלל אי ההבנה הזו) לרכוש מרכזיית טלפון פיזית אצלם בעסק. כך, הם גם רוכשים פתרון ישן ומוגבל ביכולותיו וגם משלמים עליו פי כמה וכמה מהחלופות הקיימות של מרכזיות וירטואליות ובענן.

במציאות של השוק העסקי הישראלי, חלק לא קטן מבעלי העסקים בישראל אינם מעכלים עדיין את העובדה, שהטלפון החכם – הסמארטפון, שיש להם ולעובדיהם ביד, יכול להיות גם השלוחה של הטלפון העסקי שלהם ומחובר למרכזיה העסקית, בדיוק כמו כל טלפון עסקי שולחני משוכלל, ואין צורך בכפילות הזו.

בנוסף, יש ספקים המציגים מרכזיות וירטואליות מסוג VPS כ"מרכזיות בענן", מה שאינו נכון.

גם אין כל אפשרות טכנית קלה או מהירה להפוך "מרכזיית"VPS  ומרכזיית IP-Centrex ל"מרכזיה בענן", כי אלו 2 טכנולוגיות שונות, בדורות טכנולוגיים שונים.

בנוסף, בבחירת פתרון IP-Centrex, הלקוח העסקי נלכד ב"חתונה קתולית" עם ספק השירות. אי אפשר לעבור בין בזק לסלקום (או להיפך) בשירות .IP-Centrex גם אי אפשר לעבור משירות סנטרקס לשירות ענן חדיש. יש לזרוק הכל ולהתחיל מחדש, ממש מאפס, ולאבד את כל השקעות העבר ב-IP-Centrex.

כיום, רק בזק וסלקום מספקות שירותי IP-Centrex (הוט ופרטנר זנחו את התחום). השירותים די דומים כך גם המחירים. תשומת לב, שאי אפשר להעביר שירותי מרכזיה וירטואלית בין בזק לסלקום (ולהיפך). כך, שבחירה באחת מהן היא בבחינת "חתונה קתולית" נצחית.

המחירון של בזק לטלפוניה עסקית IP-Centrex גלוי, ובמבצעי קידום של בזק השירות מתחיל במחיר של 99 ₪ לחודש לעסק. המחירון של סלקום אינו גלוי, אבל המחירים די דומים. המחיר הזה לא כולל עלויות נוספות, שיש לעסק, דוגמת: התקנה, תמיכה ותחזוקה, ציוד קצה, ביטוח, גיבויים, אבטחה והגנת סייבר, מניעת הונאות טלפוניה, שרידות, חיבור לסלולר, חיבור לאפליקציות עסקיות (דוגמת אופיס, CRM, ERP ועוד), "קול סנטר", "שיחות ועדיה" וכיו"ב. כך, העסק מגלה די מהר, שמדובר לא רק ב"חתונה קתולית" אלא מדובר ב"בור הוצאות ללא תחתית, שעולה כל שנה – ללא שליטה".

 

שרתים וירטואליים – תשובות קצרות לשאלות נפוצות:

 

  1. שרת טרמינל בענן: מה נדרש לבדוק טרם רכישת שירותי מחשוב ומרכזית IP בענן לעסק?

טרם הרכישה מומלץ לבצע את הפעולות והבדיקות הבאות:

  • לבדוק את צרכי העסק בתחום המחשוב, התקשורת והטלפוניה במבט של 5 שנים קדימה (לפחות).
  • השאלה הבסיסית הראשונה, שיש לשאול: האם בכלל יש צורך במחשוב ומרכזיה טלפונית (פיזית) בעסק והאם לא כדאי לחבר את הסמארטפונים של העובדים למרכזיה העסקית, שתהיה בענן?
  • להחליט אם העסק זקוק למערכות תקשורת (מרכזיות טלפון) מקומיות (On Premise), או וירטואליות (דוגמת IP-Centrex, Hosted PBX ו-VPS), או טלפוניה בענן. ניתוח יתרונות של Hosted PBX יש כאן, למי שמעוניין לבחור בפתרון הזה.
  • להחליט אם בעסק יהיה שימוש כעת או בקרוב במערכות טלפוניה חברתיות – עסקיות דוגמת "סקייפ לעסקים" המשולבות עם "אופיס 365" (או מערכות חברתיות מספקים מתחרים הקיימים בתחום הזה). יש כיום התפתחויות מדהימות דוגמת הפתרון של חברת AI מקבוצת אודיוקודס (ויש עוד מתחרים במשבצת הזו).
  • להחליט מהן התכונות הנדרשות מהמרכזיה ומהטלפונים הנלווים למרכזיה לצרכי העבודה ובמיוחד בתחום "העבודה הקבוצתית" ומעבר ל"תקשורת אחודה".

 

  1. השכרת שרת וירטואלי: מה נדרש לבדוק ברכישת דגם מסוים של שרת או מרכזיה וירטואלית בענן למשרד?

  • תאימות מלאה לתקן SIP. זה תנאי בסיסי מחייב לכל מרכזית IP ולכל טלפון IP.
  • תמיכה מלאה בעברית (חובה, ברוב העסקים בישראל).
  • תאימות לסקייפ (או למערכת VoIP אחרת) – בכל מקום, שבו כבר נעשה או ייעשה בקרוב שימוש ב-Office 365 (או כל מערכת מתחרה) ובשירותי הענן של מיקרוסופט (או של כל חברה מתחרה).
  • מערכת אבטחה והגנה מלאה ומקיפה מובנית במרכזיה, או כשירות נלווה למרכזיה.
  • רמת שרידות והתאוששות מתקלות (או מאסון) מהירה.
  • יכולת הקלטת שיחות מובנית (דרישה רגולטורית, שכבר קיימת בתחומי פעילות עסקית רבים בישראל, במיוחד בעסקים נותני שירות) ועמידה ב"חוק 6 הדקות", למי שהרגולציה הספציפית הזו חלה על מוקדי השירות שלו.
  • יכולות של Call Center בסיסיות עם ממשק CTI (נדרש בכל עסק המספק שירות ותמיכה טלפונית).
  • תמיכה ב"שיחות ועידה" מכל סוג לפי צרכי העסק.
  • יכולות של BI (ר"ת: Business Intelligence), כדי להפיק תועלת עסקית מהמרכזיה ויכולת ניתוח והסקת מסקנות מהתעבורה העוברת בה ומהמגעים הטלפוניים והאחרים (דוגמת צ'ט, דוא"ל, רשת חברתית ועוד), עם הלקוחות, ספקים ושותפים של העסק.
  • תאימות ומוכנות לטכנולוגיות טלפוניה חדשות (ובמיוחד טכנולוגית WebRTC טלפוניה ישירות מהדפדפן).
  • חיבור לנתב שיחות (אם נתב השיחות אינו חלק מובנה במרכזיה).
  • חיבור קל ומהיר לשלוחות סלולריות בסמארטפון (וברשתות WiFi, היכן שיש).
  • תכונות נוספות הנדרשות לפי צרכים ספציפיים של העסק ועובדיו: הקלטות חכמות, Click-To-Talk, חיבור למערכת CRM ו\או ERP, אפשרות לחיבור ל-LDAP עסקי, יכולת חיבור ל-Outlook או מערכת דוא"ל עסקי לרבות ג'ימייל בגרסה העסקית, אפשרות תמיכה מלאה ב"תקשורת אחודה" ( Unified Communication- UC), אפשרות לזיהוי קולי (ולניתוב שיחות קולי), אפשרות תמיכה מלאה ב"עבודה קבוצתית", אפשרות לניהול עצמי בפורטל אינטרנטי, כולל ניהול יכולות המתקדמות דוגמת: Fax2Mail, העברת הודעות תא קולי למייל, ניהול קל של המספרים והתאים הקוליים של כל העובדים, פורטל אישי לכל עובד בשליטתו המלאה, חיבור קל לשירותים נוספים ומקבילים ולמערכות מקבילות דוגמת: מערכות פיקוח ובקרת כניסה, מצלמות אבטחה, מערכות אבטחה אלקטרוניות, מערכות כיבוי אש וגילוי עשן, מערכות כריזה, מערכת בקרת כניסה ויציאה של עובדים, סנסורים של מערכות "בית ועסק חכם" ועוד.

 

  1. האם אפשר לשרוד בלי המרכזיות העסקיות הפיזיות וטלפוני IP הללו במשרד?

התשובה הנחרצת היא: כן. הכל עובר לשירותי ענן.

בישראל יש כבר מעל ל-45 מתקני ענן ציבוריים ועוד עשרות רבות של מתקני ענן פרטיים. זאת, בנוסף לעשרות שלוחות מקומיות של שירותי ענן בינלאומיים הגדולים והמובילים בעולם. מדובר בשוק תחרותי ביותר ואין כל סיבה להישאר מאחור עם הפתרונות של הדור הקודם, שאינם בענן.

אנו חיים בעולם, שבו כמעט כולם משתמשים בסמארטפון שלהם גם לצרכי העבודה, וזה כולל יישומים חברתיים דוגמת WhatsApp, רשתות חברתיות, דוא"ל, צ'טים, סקייפ (קול ו\או וידאו), וכיו"ב, בתוך מקום העבודה, בבית או בדרכים, בארץ וברחבי העולם.

 

  1. האם צריך תשתית נפרדת למחשוב ולטלפוניה?

לא. ספקי השירות הוותיקים מעוניינים להנציח את המצב, שבו לעסק יש לפחות 2 תשתיות (למחשוב ולטלפוניה).

ספק, שאינו מציע לעסק לעבור לתשתית אחת אחודה, אינו ראוי להיות הספק של העסק. זאת, כי טובת העסק כלל לא עומדת מול עיניו, מעניין אותו רק זרם ההכנסות, שהוא יכול להמשיך לקבל לנצח מהעסק.

 

  1. האם יש צורך בפתרון "קול סנטר" נפרד מהמרכזיה?

לא. זה אחד היתרונות בשירותי מרכזיה בענן. "הקול סנטר" אף הוא בענן. אולם, יש צורך בכך בשירות VPS כי הוא לא כולל זאת.

השנה החולפת הייתה "שנת מפנה דרמטית" (במדינות המערב כמו גם בישראל), בכל הקשור לתחום מוקד טלפוני לשירות לקוחות (Call Centers). הסיבה די ברורה: הלקוחות פונים למוקדי השירות כמעט רק מהסמארטפונים. לכן, הם מבקשים רמת שירות המתאימה לסמארטפונים. הלקוחות משתמשים ברשתות חברתיות ובכלים, שיש להן בסמארטפונים, ומצפים לקבל שירות גם ברשתות חברתיות ובכלים דומים. מול זה, הטכנולוגיות של תחום מוקדי השירות התפתחו במהירות והבשילו לפתרונות חדשים ומלהיבים.

כפי שכבר הודגש על ידינו לא אחת, הדרך היעילה והאפקטיבית ביותר לחסוך בהוצאות התקשורת והטלפוניה היא להפוך את כל ה-CAPEX ל-OPEX. דהיינו: להיפטר מציוד, תוכנות, תפעול, שדרוג ותחזוקה ע"י בעלי העסק. הייעוד והמיקוד של עסקים זה לעסוק בעסקים, במכירות ובשירות ללקוחותיהם, לא בעיסוק במחשוב, תקשורת ובציוד תקשורת וטלפוניה. לכן, את נושא התקשורת והטלפוניה לרבות ה"קול סנטר", אפשר להעביר באופן מלא ל"מיקור חוץ", לספק שירותי תקשורת בענן, מה שמספק את הכל לעסק, כחלק בלתי נפרד מהשירות (בד"כ בעלות מזערית, מול כל חלופה אפשרית).

 

  1. מרכזיה וירטואלית בענן מול IP Centrex האם זה אותו דבר?

יש סיבה ברורה לכך, שבעלי העסקים הקטנים עד הבינוניים לא מקבלים הצעות לעבור לשירותי ענן מהספקים הוותיקים שלהם: מחוסר ידע ואנשי מקצוע מתאימים בתוך העסק, בעלי העסקים הקטנים הם "טרף קל" עבור הספקים הוותיקים (דוגמת בזק וסלקום) שמציעים לעסקים שירותי IP Centrex במקום שירותי ענן.

מחוסר ידע, העסקים הללו פשוט הפכו ל"פרה חולבת" נצחית לספקים הללו. לכן, היוועצות עם מומחים היא חובה.

המעבר של השוק העסקי היום ומחר היא לכיוון של Multi-Cloud (ריבוי עננים). מנהלים ובעלי עסקים חושבים, שזה דבר מאוד מסובך ולא מובן, בזמן שהם עצמם נמצאים כבר שנים (באופן אישי) ב-Multi-Cloud, ומתפעלים זאת בקלילות ובשקיפות ללא צורך בשום ידע טכני מעמיק או בכלל.

הכיצד? כל אחד מחזיק בידו סמארטפון. סמארטפון זו מערכת Multi-Cloud הכי נפוצה בעולם. אם אתה משתמש ב-Gmail אתה מחובר לענן של גוגל. במקביל אתה משתמש ב-WhatsApp ואז אתה מחובר לענן של פייסבוק. במקביל אתה משתמש באחת מהאפליקציות של אופיס, אז אתה מחובר לענן של מיקרוסופט. אתה מחובר ל-Waze  ואז אתה מחובר לענן שלהם. אנשי הקשר שלך שמורים בענן של סמסונג או אפל (תלוי אם יש לך מכשיר של סמסונג או של אפל). וכך הלאה. כל מחזיק סמארטפון מחובר לפחות ל-10 עננים בו זמנית. כל מחזיק סמארטפון כבר יודע, שאפשר להעביר תמונה או כל מידע אחר בקלות מ-WhatsApp ל-Gmail, למרות ש-2 היישומים הללו שוכנים ב-2 עננים שונים לגמרי, שמצויים במקומות רחוקים זה מזה בעולם. הכל בקלי קלות.

במגזר העסקי זה אותו דבר, רק צריך להשתמש בכלים המתאימים ליישומים העסקיים. הכלים העסקיים עדיין אינם כה פשוטים כמו כל מה שיש בסמארטפון, אבל זה בדרך. יש כבר מערכות לניהול Multi-Cloud עסקי מהסמארטפון, בדיוק כמו שמשתמשים בכל יישום אחר בסמארטפון.

הכיוון של ניהול רשתות תקשורת ותשתיות ענן עובר לקוד פתוח. כלומר: אין צורך ברישיונות ותשלום על רישיונות תוכנה. אתה משלם על השירות (בד"כ במודל SaaS – תשלום על פי צריכה בפועל), על האינטגרציה, התמיכה, הפיתוח של התאמות מקומיות ספציפיות לעסק שלך וכיו"ב.

הכיוון החדש של תקשורת מבוססת שרתים וירטואליים בענן קרויה בשם VNF (ר"ת: Virtual Network Functions) וזו תהייה הטכנולוגיה המובילה, על פי חברת המחקר IDC, בכל רחבי העולם. בישראל זה טרם נפוץ, אבל זה יגיע די מהר גם לשוק הישראלי. עד 2022, כל ספקי השירות בענן וספקי התקשורת, במיוחד ספקי רשתות סלולר 5G, יספקו שירותי תקשורת ושרתים וירטואליים מבוססי VNF.

יודגש, שמנקודת המבט עסקית, העולם העסקי בכל סוגי העסקים ובכל סדר גודל הולך לעננים היברידיים עם ריבוי עננים (Multi Clouds). זו המציאות, וכולם ילכו לשם, כי החברות, שהן מובילות שוק, הולכות לשם, כי זה הצורך והרצון שלהן.

כבר כיום, כמעט כל העסקים הקטנים והבינוניים (גם בישראל) עברו לשירותי ענן. לא להתבלבל: אלה שירותי ענן מבוססי שרתים וירטואליים, לא VPS. הסיבה די ברורה: נמאס להם לנהל בעצמם ולשפוך כסף בלי חשבון על שרתים מקומיים. לכן, הם עוברים לענן ומגלים, שיש להם יותר אפשרויות והרבה מרווח להתפתחות עסקית. בענן גם קל יותר לתפעל את הלינוקס. בעבר, כל מי שהשתמש ב-SQL, היה כבול לתשתיות של מיקרוסופט. היום, SQL רץ גם על לינוקס. בדיוק אותו דבר. עולם התוכנה נפתח ויש יותר אפשרויות חדשות לכל סוגי הצרכנים ולכל סוגי האפליקציות.

כדי לענות לדרישות עסקיות חדשות, ארגונים מחפשים פתרונות לעומסי עבודה חדשים, החל מבינה מלאכותית (AI) עד לאינטרנט של דברים (IoT), כדי ליצור ולקדם יתרונות תחרותיים בשווקים צפופים.

פריסות ענן היברידי וריבוי עננים הן עתה תקן תעשייה. IDC צופה, שב-2020 תהיה ליותר מ-90% מהארגונים הגלובליים אסטרטגיית "ריבוי עננים". הפלטפורמה החדשה מפשטת פריסות ענן היברידי וריבוי עננים כדי להאיץ את האופן בו ארגונים מטמיעים יישומים חדשים, ומסייעת לארגונים להצליח ולבדל את עצמם בתוך מערך גדל מתמיד של שווקים תחרותיים.

 יש בשוק הישראלי בעלי עסקים ומנהלים רבים המחפשים להעביר את התוכנות העסקיות שלהם לענן ובפרט תוכנות דוגמת: מערכת Priority או SAP (ל-ERP), מערכת אופיס עסקי ושירותי תקשורת, לרבות שירותי הטלפוניה העסקית. אולם, ההחלטה על המערכת, שתבצע את ההגירה הזו, היא לא החלטה פשוטה. עסקים ברמת ה-SMB וה-SME (קטנים עד בינוניים), מוצפים בשנים האחרונות בהצעות לרכוש פתרונות של שירותי מחשוב וירטואליים לרבות מרכזיה טלפונית לעסק שלהם, בשפע של פתרונות, שיכולים לבלבל כל בעל עסק ומנהל בעסק, שאמור להחליט על רכישת מערכת כזו, או שדרוג של מערכת המחשוב והטלפוניה העסקית שלו, משום שהן התיישנו ולא מספקות את צרכי העסק של היום ומחר. יש חשיבות עליונה לא ליפול בפח.

 

  1. שרת ייעודי: מה הבדלים בין שירות וירטואלי בענן לשירות וירטואלי מסוג VPS?

שרתים וירטואליים (VPS) אינם שירותי ענן וירטואליים, וכלל לא חשוב מה ספק ה-VPS טוען בפרסומות שלו ובאתר האינטרנט שלו. גם שירותי IP-Centrex המסופקים ע"י בזק וסלקום הם סוג של VPS.

ספקים רבים נוטים להטעות את הלקוחות העסקיים, שאין להם איש מקצוע בתוך העסק, ולטעון, ש-VPS זה שירות ענן. זה בדיוק כמו לטעון שמכונית פיאט 600 היא מרצדס 300. קוראים לזה "הטעיה צרכנית".

VPS וענן אלה 2 מושגים שונים לגמרי, שהתפתחו היסטורית זה אחר זה. שרתים וירטואליים נחוצים לצורך קיום שירותי ענן וירטואליים והם קדמו להם בעשור. כלומר: שירות ענן מכיל בתוכו VPS, אבל זה רק נדבך אחד ואפילו די שולי בשירות הענן. לא כל השירות.

"שרתים וירטואליים" קיימים מזה למעלה מ-3 עשורים, למעשה משנות ה-90 וקיבלו מקום בולט בשוק המחשוב עם ייסודה של VMware ב-1998, חברה, ששמה לה כמטרה לספק שרתים וירטואליים לכל בעלי העסקים והמחשבים העסקיים בעולם, מטרה, שהושגה על ידה במידה רבה, והיא מובילה עולמית וגם בישראל בתחום זה.

מאז, אפילו VMware זנחה (ומזמן) את תחום ה-VPS ומספקת רק שירותי ענן ופתרונות בענן, כשהלהיט של השנתיים האחרונות בעולם העסקי והארגוני ויהיה להיט גם בשנים הקרובות, אלה פתרונות מסוג של ,Multi-Cloud בעיקר עם היכולת לנוע באופן שקוף ומהיר בין עננים שונים. זאת, במטרה לחסוך בכסף, לעבוד יעיל יותר ולנצל טוב יותר את משאבי המחשוב הווירטואליים הקיימים בעננים השונים.

שירותי ענן במתכונת אותה אנו מכירים כיום: עננים פרטיים, ציבוריים, היברידיים (עננים מעורבים: חלק ענן פרטי וחלק ענן ציבורי, במקביל) ו"ריבוי עננים": Multi-Cloud (שימוש בכמה עננים מכמה סוגים בו זמנית), קיימים בעולם מעל ל-2 עשורים ובישראל רק קצת מעל לעשור. ההצלחה של שירותי ענן ציבוריים והיברידיים היא בת כ-15 שנים בלבד והגישה החדישה יותר של Multi-Cloud החלה להתפשט ולהיות שיטת השימוש בעננים הכי נפוצה בעולם כמו גם בישראל, רק ב-3-4 השנים האחרונות.

כאמור, VPS הם רק שרתים וירטואליים, השלב שהקדים את הענן. מכאן, זו הטכנולוגיה הקודמת, שברוב העולם כבר לא קיימת כי היא התיישנה. זה בדיוק כמו להשתמש במערכת הפעלה חלונות XP על מחשבים נייחים ישנים בעולם של חלונות 10, מערכת הפועלת גם על מכשירים ניידים חדישים.

בישראל מוכרים ספקים רבים למנהלים במגזר העסקי והארגוני שירות VPS כאילו זה שירות ענן וחלק מהם לא מתבייש להטעות את הלקוחות ולכנות את שירות ה-VPS כשירות ענן, מה שזה לא.

אין גם שום דרך טכנולוגית קלה (או בכלל) לשדרג שירותי VPS לשירות ענן. כך, שמי שבוחר בשירותי VPS נלכד ב"חתונה קתולית", שלא ניתן להשתחרר ממנה. זה הטריק של הספקים המציעים ללקוחות שירותי VPS. מאוד פשוט: ללכוד את הלקוחות ב"מלכודת עכברים" ואחרי כן להעלות מחירים בלי הגבלה, ללקוח השבוי.

  1. מה בעל העסק מפסיד כשהוא בוחר ב-VPS ולא בוחר בשירות וירטואלי בענן?

א. הוא משלם יותר. הרבה יותר. כיום, שירותי ענן הם השירות הזול ביותר לעסקים הקיים בשוק התקשורת העולמי והמקומי.

ב. הוא מקבל שירות נחות מבחינה טכנולוגית ומבחינה פונקציונלית. מבחינת תצורת החיבור של התקשורת (SIP), השרידות והאבטחה, אין הבדלים כה גדולים בין VPS לענן.

שירותי ענן, בעצם היותם חדישים יותר, כמובן טובים יותר בכל הפרמטרים הטכניים הללו. אולם, בשירותי ענן, העבודה מכל מקום ומעל לכל מכשיר קצה, היא חלק בלתי נפרד מתכונות המערכת, מה שלא קיים ב-VPS, אלא אם מוספים ל-VPS תוכנות ייחודיים ויקרות. כיום, רוב המנהלים והעובדים (בעולם כמו גם בארץ) מעוניינים לעבוד בגישת ה-BYOD, מה שיחסית מאוד קשה ליישם בגישת ה-VPS.

המצב הזה קיים גם כשרוצים לחבר שירותי תקשורת מקבילים למרכזיה העסקית הווירטואלית (דוגמת: מצלמות אבטחה, Call Center, CRM, ERP, הקלטות וכיו"ב). אלה שירותים יקרים יחסית בגישת ה-VPS, כי הם תוספת ל-VPS ולא חלק מהיכולות המובנות של שירותי ה-VPS, בעוד שבענן מאוד קל (בקליק של עכבר) להוסיף או להוריד שירותים מכל סוג.

ג. העסקים נלכדים, כאמור, ב"מלכודת עכברים" או ב"חתונה קתולית" אצל ספק ה-VPS. מערכות התוכנה בשירותי ענן שונות ברובן לחלוטין מהתוכנות הפועלות ב-VPS גם בצד השרת וגם בצד ה-Client אצל משתמשי הקצה. דהיינו: מי שבחר ב-VPS נלכד בתוך מערכת סגורה, שאי אפשר להגר ממנה בקלות או בזול (או בכלל) לענן.

 

  1. האם ניתן להמליץ כיום על רכישת מרכזיה פיזית או בשירות VPS?

ברור כיום לחלוטין, שאין שום הגיון כלכלי לרכוש בשנת 2020 והלאה מרכזיה של ברזלים וחוטים. זה עולם, שנכחד מזמן. בנוסף, הרוכש נכנס, כאמור, ל"מלכודת עכברים" (או ל"חתונה קתולית") בכך, שברכישת המרכזיה הוא רוכש למעשה ברישיון הבסיסי רק מוצר בסיסי מאוד מצומצם. על כל דבר, שמוסיפים במרכזיה, על כל תכונה, תוכנה, חיבור, כרטיס, שלוחה, וכך הלאה, יש לשלם ברכישת רישיון נפרד, או שירות נפרד. רשימת הרישיונות הנפרדים היא מתכון בטוח לחוסר יעילות כלכלית בשימוש במרכזיה כזו. כל תכונה מהתכונות של המרכזיה דורשת רישיון נפרד וכל שינוי (הרחבה או צמצום) דורש רישיון נפרד. השיטה של גביית תשלום ברישיונות על כל תכונה של המרכזיה עברה מן העולם מזמן. לכן, אין כל סיבה כלכלית להמשיך עם שיטה זו ב-2020.

בנוסף, העלות של רכישת המרכזיה נחשבת כהוצאה הונית, מה שפחות משתלם לעסק, מול תשלום חודשי לשירותי מרכזיה, שנחשב כהוצאה שוטפת. ה"חתונה הקתולית" כאן כוללת גם את נושא חוסר הגמישות לבצע התאמות מהירות במרכזיה לפי צרכי העסק ובשליטתו. יש כאן תלות מוחלטת בספק השירות והתחזוקה לרבות בתחום התיקונים.

כך קורה גם בבחירת ספק שירותי VPS. גם בשירות זה יש חוסר גמישות לבצע התאמות מהירות בשירותים לפי צרכי העסק ובשליטתו. יש כאן תלות מוחלטת בספק השירות והתחזוקה, לרבות בתחום התיקונים. רק בשירותי ענן יש את הגמישות התפעולית והשליטה המצויות בידי הלקוח העסקי. כיום, מערכות התוכנה של החברות המובילות (ובראשן VMware וגם מתחרותיה), מאפשרות לבעל העסק לבחור באיזה ענן ישכנו הנתונים שלו ואף מאפשרות לו את היכולת להעביר את המידע שלו מענן לענן, גם בין ספקים שונים לגמרי בארץ ובעולם, באופן שקוף וקל. מכאן, שאין שום סיבה כיום להמליץ על שירותי VPS  לעסקים.

 

  1. החלטה על בחירת ספק שרתים וירטואליים ושירותי תקשורת בענן – טיפ:

עסקים קטנים כגדולים יכולים להיכנס ללא היסוס לבחינת פתרונות בענן ולזנוח את השרתים הוותיקים שלהם כמו גם את הטלפוניה האנלוגית או ההיברידית הישנה (אם עדיין קיימת אצלם) וכל פתרון אנלוגי אחר, לפני ששוקלים בכלל אם לרכוש שירותי תקשורת בענן.

 מומלץ להתנסות עם אחד מהפתרונות הקיימים כיום בשוק בתחום שירותי המחושב והטלפוניה בענן, שהם זולים, יציבים, דוברי עברית, מכילים יכולות מתקדמות לרבות Call Center, וידיאו חוזי, שילוב סלולר, הקלטות, ו-UC ("תקשורת אחודה") ומאובטחים לא פחות מפתרונות קנייניים יקרים וגם עונים על כל הרגולציות הכי מחמירות שיש.

ניתן להתנסות בשירותי ענן בסניף אחד צדדי של העסק ובסניף אחר (אם קיים) או בקבוצת עובדים מוגדרת, ולבחון האם שירותי הענן מתאימים לעסק וצרכיו אם לאו. ניתן גם להחליף ספקי ענן די בקלות אם רמת השירות של ספק שירותי ענן אינה מספקת. חשוב להקפיד על הסכם רמת שירות – SLA בכל סוג של פתרון בו בוחרים. רמת השירות היא החלק החשוב ביותר בבחירת שירותי מחשוב ומרכזיה.

אירוח שרתים וירטואליים VPS – שורה תחתונה והמלצה:

מומלץ, שכל בעל עסק יבחן בזהירות כל הצעה לקבלת שירותי VPS. כיום, אין כל סיבה הגיונית, מעשית או כלכלית, לבחור בשירות VPS, כשכל הספקים המובילים בעולם (ובארץ) מציעים שירותי תקשורת וטלפוניה מתקדמים בענן, ובתמחור לפי שימוש בפועל (SaaS).

 

נמאס לך לחפש ספק שירותי ענן וירטואלים לעסק? 

 

לקבלת הצעת מחיר עבור אירוח שרתים וירטואליים VPS ישירות למייל – השאירו פרטים כאן

 

סרטון: נמאס לכם לחפש פתרונות תקשורת ומחשוב ענן מתקדמים?

 

השאר תגובה

פוסטים נוספים