קווי PRI – כיצד לבחור ספק תקשורת מוביל? להשוואת מחירים חייגו 077-8123111

מרכזיית IP לעסקים

קווי PRI – כיצד לבחור ספק תקשורת מוביל?

 

 התחרות בשוק התקשורת הקווית מתעצם עם כניסת עקרונות השוק הסיטונאי גם לתחום העסקי והארגוני.

מה צריך לעשות כדי לבחור ספק שירותי קווי
PRI מתאים?

 

ארגונים ועסקים רבים בישראל עדיין אינם מכירים את כל הרפורמות המתרחשות בשוק התקשורת הישראלי בשנים האחרונות. מעטים יודעים, שעקרונות "השוק הסיטונאי" חלים גם על המגזר העסקי והארגוני.

כך, תחום תקשורת המחשבים, הטלפוניה ופריסתה נשאר בישראל די מאחור, בעיקר מחוסר ידע ומאחר שספקי התקשורת לא תמיד מציעים לעסקים שירותים חדשים (שמטבעם הם זולים יותר). הספקים מעדיפים להשאיר את המגזר העסקי בטכנולוגיות קנייניות וישנות, כי זו "מכונה להדפסת כסף" עבורם.

לכן, אין כל סיבה, שמנהלים ובעלי עסקים ימשיכו להיות "מחלבת כספים" בתחום התקשורת והטלפוניה העסקית. הגיעה העת לנצל את המהפכות הצרכניות בשוק גם לטובת העסקים.

אחד התחומים הקשים ביותר (גם מבחינה טכנולוגית וגם מבחינה כלכלית) בישראל לעסקים ולארגונים הוא תחום ה-PRI. המונח PRI (ר"ת: Primary Rate Interface) הוא מושג מעולם המונחים של חיבורי ISDN, טכנולוגיה שמזמן עברה מהעולם (אך לא בישראל, במגזר העסקי).

משמעות המונח PRI בעולם ה-ISDN היא: חיבור טלפוני של 30 קווים (ליתר דיוק זה 30 קוויB  ו-2 קווי D לצרכי איתותים), ברוחב פס של 2 מגה סל"ש על רשת תקשורת מסוגTDM של ספק התקשורת הקווית. בישראל, שירותי PRI מסופקים ע"י הקבוצות: בזק, הוט, סלקום ופרטנר (לרבות החברות הבנות בכל קבוצה).

אולם, בגלל "תרגיל רגולטורי", שנעשה בעשור הקודם ע"י בזק בעידוד משרד התקשורת, תרגיל, שגם מתחרותיה של בזק הלכו בנתיב הזה, שירות PRI הפך ל-IP-PRI, שזה שירות שאין לו כל קשר ל-PRI מלבד השם המטעה.

יודגש, ששירות IP-PRI הוא שירות SIP-Trunk של עולם האינטרנט ואין לו שום קשר, גם לא עקיף, ל-ISDN. ה-ISDN מזמן נעלם, אבל השם הטכנולוגי של ה-ISDN נשאר עד היום בתוך המונח PRI.

 

קווי PRI - כיצד לבחור ספק תקשורת מוביל? מדריך לעסקים

 

כתוצאה מהתרגיל הזה, שירות IP-PRI החדש שמר על כמה מאפיינים של השירות הקודם – PRI ללא כל שינוי ואלה הם המאפיינים, שנשארו מהעבר:

1. המחירים נשארו כמעט אותו דבר. דהיינו: בעוד שבשירות SIP-Trunk אין כל משמעות לספירת דקות שיחה כי כל התעבורה היא מנות מידע (Packets) על רשת IP, ספקי התקשורת השאירו בשירות IP-PRI את נושא ספירת דקות השיחה ועלותן של דקות אלו. הדבר היחיד, שהוזל לאחרונה, זה הקש"ג (קישורי גומלין), אך גם הוזלה זו לא גולגלה לצרכנים ונשארה בידי ספקי התקשורת, שהגדילו את ריווחיהם על חשבון הצרכנים במגזר העסקי. כך, ניתן לגבות על שירות זול ביותר מהסוג של SIP-Trunk מחירים אסטרונומיים של PRI, שאינם עומדים בכל פרופורציה מול העלות של השירות. כך, ניתן לעשות "קופה יפה" על הגב של הצרכנים העסקיים, שלא מבינים, שספקי התקשורת "עובדים עליהם בעיניים" מזה שנים בתרגיל, שאושר ע"י משרד התקשורת.

2. ספקי התקשורת ממשיכים למכור את השירות IP-PRI בחבילות של 30 קווים וכפולות של 30 קווים (או בחבילות של חצי PRI, מה שקיים אצל חלק מהספקים). בשירותי SIP-Trunk אין כל משמעות לחבילות של 30 קווים. כמות הקווים ב-SIP Trunk היא פונקציה של רוחב הפס וניתן להעלות או להוריד את כמות הקווים בלי כל מגבלה או חבילות כל עוד יש מספיק רוחב פס.

מכירה של חבילות של 30 קווים יש לה משמעות די ברורה: הלקוח ישלם גם על קווים, שהוא לא עושה בהם שימוש (בכלל, או בחודש מסוים). כך, ספק השירות מרוויח מהלקוח על קווים שלא מנוצלים, שלא יוצאת או נכנסת מהם אפילו דקת שיחה במהלך השנה או בחודש מסוים.

3. לוכדים את הלקוח בחיבורים קנייניים ע"י התקנת ציוד PRI בנקודות החיבור של הלקוח לרשת הטלפוניה. בעוד שב-SIP Trunk אין כל ציוד קנייני כי החיבור לרשת נעשה באתרנט תקני, הרי בחיבורי IP-PRI משאירים את הלקוחות עם חיבורים בציוד ישן וקנייני שלPRI , שמזמן נעלם מהשוק, למעט בישראל. כך, ספק השירות מבצע על הרשת אמולציה של PRI על רשת IP כדי ללכוד את הלקוח ברשת פרטית של ספק השירות עם ציוד קנייני הלוכד את הלקוח אצלו לעולמים.

4. גובים מהלקוח "דמי חיבור" מופרזים (3,000 ₪ בבזק, 12,000 ₪ בסלקום) ומפחיתים את העלות הזאת במנגנון של "חיוב-זיכוי" למשך של עד 3 שנים. כך, "לוכדים" את הלקוח אצל ספק השירות, כי מנגנון של "חיוב זיכוי" למעשה הופך לקנס אם רוצים להתנתק ולהחליף ספק שירות לפני תום מועד סיום מנגנון "החיוב-זיכוי". בנוסף, החוזים של כל ספקי השירות בתחום הזה מכילים מינימום של זמן ההסכם (בד"כ עד 3 שנים). כך, הלקוח לא יכול להתנייד לספק אחד ללא קנסות לתקופת זמן די ארוכה בשוק תחרותי, שבו המחירים היו אמורים לרדת כל הזמן.

צירוף של 4 התרגילים הללו יחד יצר מצב בו רוב השוק העסקי והארגוני בישראל "לכוד" אצל ספקי התקשורת תוך תשלום על שירותים עסקיים קנייניים ויקרים להחריד (בהשוואה למה שנעשה במגזר הפרטי ולמה שקורה בעולם).

 

איך בוחרים ספק שירותי צירי PRI?

התשובה לזה פשוטה: לא בוחרים. שירות PRI לא קיים בישראל מזה כמעט עשור. המונח שהחליף אותו: IP-PRI זו פשוט הטעייה של הציבור העסקי.  ספק תקשורת, שמציע לעסק שירותיPRI , פשוט "עובד על העסק בעיניים" כדי "לעשות עליו קופה" וללכוד אותו "בחתונה קתולית" ובחוזים דרקוניים.

ההווה והעתיד מצויים בתחום שירותי התקשורת בענן. לכן, אין להתפתות לשום מבצע של PRI אצל מי מספקי התקשורת המציע זאת.

כניסת המודל של "רישיון אחוד" יוביל בקרוב למצב שבו יהיו בשוק שחקנים חדשים בתחום התקשורת הטלפונית הקווית וסביר להניח, שהלחץ של ספקים חדשים אלה לחסל את האנומליה של ספירת דקות במגזר העסקי – יעשה את שלו. כך שהתרגיל השיווקי של ספקיות התקשורת הקרוי בשם IP-PRI ימות לו מוות טבעי וייעלם מהשוק.

 

צירי PRI – שורה תחתונה:

מומלץ, שבעלי עסקים יבחנו כניסה לעולם התקשורת החדש מבוסס ענן. אין צורך להיות בקי במונחים של הטכנולוגיות החדשות, כי מה שחשוב לבעלי העסקים הוא: ניתן להתחיל לחסוך הרבה כסף ולהתייעל, בפעולה פשוטה אחת של שדרוג טכנולוגי.

 

פתרון המומלץ: ניהול מו”מ מול ספקי תקשורת לקבלת פתרונות תקשורת כוללים: תקשורת קווית / SIP TRUNK, ETHERNET, IPVPN, שירותי תמסורת, תקשורת נתונים, ועוד.
לשיחה אישית ומיידית עם מהנדס תקשורת מיכאל פנחס חייג/י: 077-8123111

 

לקבלת הצעות מחיר מספקי צירי PRI לעסקים בחינם לחץ כאן!

השאר תגובה

פוסטים נוספים