רפורמת "השוק הסיטונאי" – האם צפויה ירידת מחירים בשירותי טלפוניה קווית?

מרכזיות טלפון מרכזייה IP לעסקים קטנים

 האם צפויה ירידת מחירים בשירותי טלפוניה קווית?

 

עסקים רבים (וגם לקוחות פרטיים) שואלים את עצמם: מה רפורמת "השוק הסיטונאי" תעשה למחירי שירותי התקשורת הקווית העסקית והפרטית? 

 

האם צפויה בקרוב ירידת מחירים בשירותי הטלפוניה?

 

רפורמת "השוק הסיטונאי", כפי שהכריז עליה משרד התקשורת, חלה גם על השוק העסקי והארגוני. יתרה מכך: משרד התקשורת הכריז שב- 17.5.15 ייכלל נושא הטלפוניה ברפורמה בנוסף להתייעלות בתהליכי ניוד לקוחות בין הספקים הקוויים, שתחל ביום זה.

עפ"י המחירון, שפרסם משרד התקשורת (לגבי בזק בלבד, לגבי הוט אין שום מחירון מוסכם או מאושר), עלות חיבור לקוח פרטי אחד לפס הרחב על רשת בזק כולל טלפוניה יהיה 39.43 ₪ (ללא מע"מ), כשהמחיר הזה כולל 32.56 ₪ מחיר הפס הרחב ו-6.87 ₪ מחיר חיבור הטלפוניה. עלות כל דקת שיחה יהיה 0.01 ₪ (דהיינו: אגורה אחת).

על המחיר הזה, ספקי התקשורת המתחרים בבזק צריכים להוסיף את עלויות הנגישות לפס הרחב בבזק (הסכם הג'יגות) – 30,360 ₪ לחודש לג'יגה, סכום המתחלק בין כל הלקוחות המחוברים על חיבור של ג'יגה סל"ש, את דמי הקישוריות במעבר שיחה בין חברות (קש"ג) בסך 1 אג' לדקה, עלויות שירות וטכנאים (משלמים לבזק 158 ₪ על כל ביקור טכנאי), עלות שירותי התמסורת בין המוקד של הספק הרוכב על רשת בזק לחיבור הפיזי שלו לבזק (המחיר תלוי במרחקים בין המרכזיות), וכן עלויות נוספות דוגמת תקורות, שירות לקוחות, עלויות גבייה ומעל זה רווח סביר (מנקודת הראות של ספק התקשורת).

ההערכה הייתה, שחיבור לקוח קצה פרטי בחיבור של 100 מגה תשתית וגלישה יחד + טלפוניה עם 300 דקות שיחה לחודש, אמור לעלות ללקוח סביב ה-140 עד 150 ₪ לחודש (כולל מע"מ), שזה כמחצית המחיר מול המחיר היום של חבילת שירות כזו.

אין הערכות מחירים לחיבורים עסקיים, שכן העניין הזה (של כניסת המגזר העסקי לשוק הסיטונאי) הוא עדיין תיאורטי בלבד ואין לו מועד מימוש. כדי שרפורמה זו תמומש יש צורך לממש את השיטה, שמכונה בשם הטכנולוגי SLU (שמשמעה המעשי: פריסת ארונות תקשורת של חברות המתחרות בבזק במקביל לארונות בזק, או ממש בתוך האחרונות של בזק, המפוזרים ברחבי הארץ). אין כל סיכוי, שמהלך כזה יתרחש בזמן הנראה לעין או בכלל.

הבעיה העיקרית: ה-17.5.15 יהיה יום רגיל כמו כל ימות השנה. שום רפורמה בטלפוניית השוק הסיטונאי לא תתרחש ביום זה וגם לא בימים, שיבואו אחריו.

הסיבה: הנושא נדון כעת בבג"ץ, שהגישה בזק כנגד משרד התקשורת, ולא ברור עדיין כיצד הבג"ץ הזה יסתיים. בזק טוענת, שלא ניתן לבצע "שוק סיטונאי" על מתגי הטלפוניה שלה, שכן הם ישנים והחלפתם תעלה מאות מיליוני ₪ בתהליך, שיימשך שנים.

 

אז מה ניתן לעשות?

באופן מעשי: מאומה. ההכנה החשובה ביותר והיחידה כרגע היא לבצע מיפוי של כל הציוד והרכיבים הקיימים בעסק מ"נקודת הגישה" של בזק לכוון פנימה לתוך העסק. יש לבדוק למי שייך הציוד הקיים בעסק, מכיוון שבמעבר ל"שוק הסיטונאי", יש להחזיר לבזק את הציוד הזה.

מומלץ לבדוק כבר כעת את המחירונים של רכישת והתקנת ציוד (לרבות תחזוקתו לאורך זמן), ציוד שיהיה צורך להחזירו לבזק. לכן, מומלץ להתחיל לבחון מהן העלויות הכוללות של רכישה, התקנה ותחזוקה של כל הציוד כזה.

בהמשך, כשיפורסמו מחירי השוק הסיטונאי למגזר העסקי, ניתן יהיה לחשב ביותר בקלות אם ישROI  (החזר על ההשקעה) מול המהלך של רכישת הציוד לפס הרחב ולטלפוניה, שתתבצע על רשת בזק אך ע"י ספקים המתחרים בבזק. כיום, אין דבר כזה, כי זה מהלך תיאורטי בלבד.

לכן, כל נושא "השוק הסיטונאי" למגזר העסקי הוא נושא תיאורטי, שאין כל ודאות שימומש אי פעם.

יתרה מכך, מהניסיון שנצבר, לא בטוח שההוזלות הנעשות בטלפוניה תגענה לצרכנים ובמיוחד העסקיים. ההורדה של הקש"ג הקווי ל-1 אג' לדקה לא הוזילה את מחירי הטלפוניה (לא הפרטית ולא העסקית). פשוט, הרווחים של בזק (וגם של מתחרותיה) – עלו.

כך שכרגע אין מועד ברור להוזלת מחירים בתחום הטלפוניה הקווית (גם הפרטית וגם העסקית). כמובן, קיימת החלופה של טלפוניה ב-IP (VoIP, או המכונה גם בשם: VoB) והיא זולה יותר מעלות הטלפוניה של בזק. לכן, מומלץ לבדוק חלופה זו, בלי כל קשר לשוק הסיטונאי.

 

שורה תחתונה:

 

מומלץ לבעלי עסקים, במקום לחכות לרפורמת "שוק סיטונאי" במגזר העסקי, שלא תגיע, לבחון כניסה לעולם התקשורת החדש מבוסס ענן. אין צורך להיות בקי במונחים של הטכנולוגיות החדשות, כי מה שחשוב לבעלי העסקים הוא: ניתן להתחיל לחסוך הרבה כסף ולהתייעל, בפעולה פשוטה אחת של שדרוג טכנולוגי.

 

פתרון המומלץ: ניהול מו”מ מול ספקי תקשורת לקבלת פתרונות תקשורת כוללים: תקשורת קווית / SIP TRUNK, ETHERNET, IPVPN, שירותי תמסורת, תקשורת נתונים, ועוד.
לשיחה אישית ומיידית עם מהנדס תקשורת מיכאל פנחס חייג/י: 077-8123111

 

 

לקבלת הצעות מחיר מספקי שירותי תקשורת נתונים לעסקים בחינם לחץ כאן!

השאר תגובה

פוסטים נוספים

איזו מרכזיית טלפון העסק שלך באמת צריך?שלא ימכרו לך ציוד מיותר!

לייעוץ טלפוני חינם ממהנדס מומחה ולקבלת הצעת מחיר - לחצו כאן

או התקשרו 077-812-3111

פוסטים אחרונים

View michael pinchas's profile on LinkedIn  

קטגוריות