"רשת תקשורת לפי דרישה" יש בכלל דבר כזה? מה החידוש ולמי זה מתאים?

"רשת תקשורת לפי דרישה" יש בכלל דבר כזה? מה החידוש ולמי זה מתאים?

הקמת תשתית תקשורת / רשתות תקשורת

"רשת תקשורת לפי דרישה" יש בכלל דבר כזה? מה החידוש ולמי זה מתאים?

 

 

כמעט בכל תחומי המחשוב, עסקים וארגונים יכולים לקבל שירותים ומוצרים "על פי דרישה", בתשלום חודשי על פי הצריכה. רק בתחום שירותי התקשורת ותשתיות התקשורת אין דבר כזה.

 

אולם, זה נגמר! מה החידוש ולמי זה יביא תועלת עסקית וכלכלית?

 

 

בישראל, מבחינת תשתיות התקשורת הפיזיות הממשיות, המצב אינו כה מזהיר. יש בארץ 2 תשתיות ארציות קוויות (בזק והוט – לא בכל שטחה המדינה), תשתיות קוויות חלקיות מאוד ודי מיושנות של סלקום ופרטנר ו-3 תשתיות סלולריות ארציות (פלאפון, סלקום ופרטנר-הוט-מובייל) עם יכולות חלקיות בלבד ולא בכל שטחה המדינה של LTE (פס רחב סלולרי). התשתית הנוספת, שנועדה לכסות את ישראל – Unlimited, נתקעה וכרגע הפעילות הזו נמצאת במצב של חיפוש קונים.

בתחום תשתיות התקשורת הפנימיות בתוך המגזר העסקי והארגוני, גם כאן קיימת סטגנציה רבת שנים, עם רשתות תקשורת (קוויות ואלחוטיות – WiFi) במחירים ממש לא זולים, עם תלות מוחלטת באינטגרטורים ומתחזקים, בעלויות, שהולכות וגדלות עם הזמן (בגלל הגידול המתמיד ברוחבי פס ובעלייה המתמדת בצרכים, ביישומים ובהתגברות הצורך בהגנות מפני התקפות סייבר וגניבת מידע).

הקמת תשתית תקשורת / רשתות תקשורת

"רשת תקשורת לפי דרישה"  – מה החידוש?

יש כיום רק חברה אחת המציעה לשנות את מודל ההפעלה והעלויות של שירותי התקשורת הפנימיים בעסקים ובארגונים, ולהפוך אותה למודל העסקי, שקיים כבר בכל תחומי המחשוב האחרים: "תשלום על פי צריכה".

השירות החדש הזה מגיע מבית אלקטל-לוסנט-ארגונים (בקצרה: ALE), ומוצע בישראל מנובמבר 2016 דרך 4 ספקים ואינטגרטורים: תדיראן טלקום, טלדור (שמציעה גם שירותי ענן לטלפוניה עסקית של ALE), יורוקום, ו- TSG.

הפתרון הזה מתאים במיוחד לשווקים ורטיקאליים, בהם יש תנודות משמעותיות בהיקף הצריכה של שירותי תקשורת לאורך ימות השבוע, חודשי השנה ושעות היממה דוגמת: בתי חולים, מוסדות חינוך, רשויות מכל סוג, בתי מלון, בנקאות ופיננסים ועוד.

בכל עולמות המחשוב, הלקוחות העסקיים יכולים לבחור במודלים של "תשלום על פי צריכה", במיוחד במודל ה-SaaS (ר"ת: Software as a Service). רק עולם התקשורת נשאר מאחור.

על-פי מחקר טרי של חברת המחקר הבינלאומית IDC, מעל ל-70% מהמנהלים מחפשים פתרון של "מיקור חוץ" לשירותי התקשורת כדי להשתחרר מהמודלים הישנים של רכישת ציוד או ליסינג של ציוד, עם תחזוקה מתמדת ובעיות בלתי נגמרות של שדרוגים ועדכונים.

ציוד התקשורת ותחזוקתו בכלל לא מעניינים את הלקוח העסקי. הלקוח רוצה רשת, טלפוניה, אבטחה ושרידות, בדיוק כמו שהוא מקבל חשמל, מים או גז לעסק. את הלקוח לא מעניין איך חברת החשמל מייצרת את החשמל ומביאה לו את החשמל לשקע בקיר. אז למה זה אמור לעניין אותו איך ציוד הרשת שלו עובד ואיזה ציוד רשת הוא צריך?

פתרון NOD (ר"ת: Network On Demand) של ALE  מספק פתרון של שירותי תקשורת קווית ואלחוטית, שתמיד מעודכן ותומך בכל מכשירי הקצה הקיים אצל הלקוחות. העיקרון המוביל כאן: הלקוח לא צריך חומרה, כי היא מסופקת לו ע"י ALE באמצעות המפיצים שלה. ALE מספקת הכל (על חשבונה), והלקוח משלם לה רק על פי הצריכה בפועל של שירותי התקשורת השונים.

המדידה של צריכת השירותים נעשית על פי שעות וימים. המחיר לשירותי LAN ,WAN ו-WiFi הוא זהה. כדי לעודד מעבר לשירותי WiFi, העלות של צריכת שירותי WiFi ב-ALE מוגבלת לעד 10 מכשירים על AP (ר"ת: Access Point, בסיס שידור) אחד ומעל זה ניתן להעמיס כמה מכשירים שרוצים על ה-AP ללא עלות נוספת.

הקמת רשת תקשורת משרדית קווית או אלחוטית

מהם היתרונות הכלכליים והעסקיים במעבר ל-NOD ("רשת על פי דרישה")?

 

המעבר ל-NOD משנה את כל ההתייחסות של עסקים וארגונים לנושא תשתיות התקשורת והם מקבלים בגישה החדשה הזו את היתרונות הבאים:

  • אין צורך לרכוש או לשכור ציוד תקשורת מכל סוג ואין עלויות תחזוקה, ביטוח, תיקונים וכיו"ב על ציוד התקשורת ורשת התקשורת.
  • אין צורך לדאוג לשדרוגים ועדכונים. העסק יקבל תמיד את המוצרים החדשים ביותר עם עדכונים מתמידים.
  • העלות של הגישה החדשה תמיד יהיה נמוכה יותר מהחלופה הכי זולה הקיימת עד היום: ליסינג לציוד תקשורת. בנוסף, גם אם נרכש ציוד תקשורת בליסינג, העסקים משלמים על תחזוקתו ותפעולו כאילו הוא מופעל כל הזמן (כל השנה, כל הימים), בעוד שבמציאות הציוד הזה לא מופעל שעות רבות ביממה (כי העובדים והמנהלים בעסק לא עובדים 24 שעות ביממה בכל העמדות) והציוד הזה לא מופעל ימים לא מעטים בשנה (למשל בחגים ושבתות).
  • מכאן, שהחיסכון הממוצע בעלויות מול חלופה הליסינג היא לפחות 35%.
  • היתרונות הללו מועצמים בבתי עסק, שבהם יש תנודות חריפות בשימושים ברשתות התקשורת, למשל: בתי מלון בכל סדר גודל, שמשלמים על ציוד התקשורת שלהם גם אם אין אורחים ברוב או בכל החדרים, מכללה המשלמת על מערכות התקשורת שלה גם בפגרות והחופשים בין הסמסטרים.
  • השימוש ברשתות מתקדמות ב"מיקור חוץ" מאפשר לחבר את הציוד החדש לפתרונות תקשורת מתקדמים המותאמים לגישה הזו דוגמת: מרכזיות טלפון בענן, "עבודה קבוצתית", ו"תקשורת אחודה" (Unified Communications), מה שמביא לתועלות ברורות לאורך זמן לעסק, לעובדיו וללקוחותיו.

המלצה:

מומלץ מאוד לדרוש SLA (ר"ת: Service Level Agreement) מספק השירות בכל תחום, שייבחר להתקין בו שירותי "רשת על פי דרישה". ספק, שאינו מוכן לספק הסכם SLA, מומלץ לא להתקרב אליו. החלק החשוב ביותר ב"הסכם רמת שירות" כזה אינו היקף ההסכם ועלויותיו, אלא הקנסות החזרים זיכויים על אי עמידה בהסכם. אין לחתום הסכם עם ספק, שאינו מוכן להגדיר מול ההתחייבויות שלו את הקנסות זיכויים החזרים כספיים, שהוא חייב בהם עקב אי עמידה בהסכם.

אין לקבל את טיוטת ההסכם כ"כזה ראה וקדש". כל חוזה הוא בסיס למו"מ. בנוסף לדברים הברורים, שיש להגדיר בהסכם עפ"י רמת השירות הנדרשת (זמני תגובה לתקלות, עלויות, כיסוי ועלויות של סעיפי תקלות ושירות שאינם בהסכם, וכיו"ב), חובה לציין מול כל סעיף מה ההחזר זיכוי קנס, שהספק ישלם אם הוא אינו עומד בהתחייבויות שלו. אנו עומדים לרשותכם לייעוץ ולסיוע בתהליך הזה, כי מדובר ב"מסע" מול ספק השירות ולא בפעילות חד-פעמית.

שורה תחתונה בתחום בחירת פתרון NOD (רשת על פי דרישה):

 

בחירת ויישום פתרון תשתיות תקשורת עסקי, מומלץ שייעשו רק לאחר בחינת צרכי העסק וצרכי המשתמשים בשירותי התקשורת (Data, אינטרנט וטלפוניה) של העסק.

 

לכן, בעל עסק ואו מנהל אמור לשאול את עצמו את השאלות הבאות:

  • מה הבעיה הכי גדולה בעסק שלי בתחום שירותי התקשורת?
  • ממה אני לא מרוצה מהספקים של שירותי התקשורת של העסק?
  • האם אני יכול לחסוך כסף במעבר ל"שירותי רשת על פי דרישה" וכמה?
  • במה לדעתך אני יכול לעזור לך בהחלטה על מעבר ל"שירותי רשת על פי דרישה"?

 

לשיחה אישית ומיידית עם מהנדס תקשורת מיכאל פנחס חייג/י: 077-8123111

 

נמאס לך לחפש ספק שירותי ענן וירטואלים לעסק? 

 

  Enterprise Network Requirements for Optimized Care Pathway

\

השאר תגובה

פוסטים נוספים