IP CENTREX מול מרכזייה וירטואלית בענן – מהם ההבדלים בין הפתרונות השונים בשוק ומי משלם ביוקר על כך?

IP CENTREX מול מרכזייה וירטואלית בענן

 

מנהלים ובעלי עסקים רבים מתלבטים בין פתרון של מרכזיה וירטואלית בענן לבין שירותי IP-Centrex.

 

מה ההבדלים הבסיסיים בין הגישות הללו?
תשובה מפתיעה לאנשים ולמנהלים לא טכניים.

 

בעלי עסקים רבים מוצפים בהצעות להעביר את שירותי המרכזיה שלה לענן, אבל הם נתקלים בפרסומות ובאנשי שיווק המספרים להם, שהשירות שלהם הוא בענן, מה שמוביל לבלבול בשוק. זאת, מפני שחברות התקשורת הגדולות (בזק, הוט, סלקום ופרטנר) החליטו, מטעמים שיווקיים, לקרוא לשירותי IP Centrex "שירותי ענן", מה שאינו נכון עובדתית.

לבעלי עסקים ומנהלים, שאינם בקיאים בתחום הטכני, ההסבר הפשוט ביותר למה חברות התקשורת מקדמות את השירות המיושן IP Centrex הוא הסבר כלכלי מאוד ברור: הרווחיות של ספק התקשורת משירותי IP Centrex גבוהה פי כמה מכל סוג שירות אחר.

IP CENTREX מול מרכזייה וירטואלית בענן

למה ספקי התקשורת מרווחים הרבה יותר מ-IP Centrex? פשוט מאוד: בגלל הרגולציה. הרגולציה (כלומר: משרד התקשורת), קבעה לפני יותר מעשור את מחירי הטלפוניה הפרטית והעסקית של בזק, ומאז המחירים הללו כמעט ולא השתנו. השוק התהפך בעשור האחרון והפך לתחרותי, הציוד והטכנולוגיות הוזלו בצורה משמעותית, מחירי כל השירותים במיוחד בסלולר ובאינטרנט צנחו עד לרצפה, אבל המחירון של הטלפוניה של בזק נשאר יציב.

גם כשהטכנולוגיה השתנתה לגמרי והפכה לזולה ביותר לספק התקשורת דוגמת בזק (למשל ב-2009, במעבר של רשת הטלפוניה העסקית של בזק מ-PRI ל-IP-PRI), המחירון הישן של הטלפוניה נשאר ברובו בתוקפו. אין גם מועד ברור מתי המחירון המפוקח הזה יתבטל יתעדכן (המועד לעדכונו עבר וחלף לו מזמן וגם ההגדרות של הרגולציה להיקף ההנחות שבזק יכולה לתת – לא השתנו בשנים האחרונות). גם תעריפי  "קישורי גומלין בהשלמת שיחה" בין רשתות עודכנו בפעם אחרונה ב-2013 לכ-1 אג' לדקה, ומאז לא נבחנו כלכלית, למרות שהומלץ בניתוח כלכלי שהם יהפכו לאפס עד 2015, בגלל ההתקדמות הטכנולוגית של רשתות התקשורת.

כלומר: בזק גובה מחירים קבועים ומוגנים רגולטורית בתחום הטלפוניה הפרטית והעסקית עם ציוד מיושן (בזק לא שדרגה את מערכות IP Centrex שאצלה ב-5 השנים האחרונות), ציוד ומערכות שמזמן היא החזירה את ההשקעה בגינן. זאת, ברמת מחירים, שאינם ברי תחרות, כי הם קבועים ומקובעים ע"י הרגולטור שלא נוגע ולא בוחן את התעריפים הללו, מה שמביא לה "רווחיות עודפת", שמגיעה היישר מהכיס של הלקוחות (הפרטיים והעסקיים).

הניסיון של הרגולטור לייצר מחירים חדשים בתחום שירותי הטלפוניה הפרטית "בשוק הסיטונאי" על רשת בזק נתקלו בשנתיים האחרונות בהתנגדויות מכל כיוון (גם בבג"ץ שבזק הגישה כנגד משרד התקשורת), כך שהקיבעון במחירי הטלפוניה של בזק הוא כרגע מוחלט.

בזק לא קיבלה שום תמריץ מהרגולטור לשדרג את שירותיה לענן ולהתחרות בתחום הטלפוניה, ולכן היא למעשה "מחביאה" מציבור לקוחותיה את העובדה, שיש לה שירותי טלפוניה בענן בשם: Business Cloud Services (ענן מבית IBM עם מתגים מבית אוויה), והיא ממשיכה למכור ולשווק במרץ את השירותים הישנים והרווחיים במחירים מקובעים.

כל מתחרותיה של בזק אמצו את המודל המקובע הזה, והן מבצעות בדיוק אותו דבר. זאת, למרות שגם ל: בזק בינלאומי, הוט, סלקום ופרטנר, יש תשתית שירותי טלפוניה בענן. אולם, כיום לא כדאי לכל ספקי התקשורת הגדולים הללו לקדם את שירותי הטלפוניה שיש להן בענן.

זאת, כי בתחום שירותי הענן אין "פיקוח מחירים על בזק", והן ניצבות מול ספקים מתחרים של שירותי טלפוניה בענן (דוגמת: בינת, טריפל סי, תדיראן טלקום, מיקרוסופט ועוד ספקי קטנים רבים דוגמת: הלו-015, טלזר, וויספין ועוד), שמציעים שירותים מלאים במחיר ממוצע של 8.5 ₪ לפורט (לשלוחה), בגלל התחרות שהתפתחה.

אין במחיר התחרותי הקיים בשוק שירותי הענן, של כ-8.5 ₪ לפורט לחודש, הרבה רווח לספק השירות בענן. אולם, בשירותי IP Centrex יש המון רווח. יש גם מספיק רווח כדי לתת "עמלות יפות" למנהלי תיקי לקוח ואנשי שיווק ומכירות בחברות התקשורת והמפיצים של החברות הללו, כדי שיעודדו את הלקוחות לרכוש IP Centrex ולא שירותי ענן. לכן, כל הספקים החליטו לקרא ל-IP Centrex "שירות ענן", כדי לתת לשירות הזה "ניחוח של חדשנות", מה שהוא לא יהיה בשום צורה. אין דבר כזה.

יודגש, ששירותי IP Centrex הם שירותי Hosted – VPS, הדור שקדם לענן, ואין שום דרך, לא מעשית ולא טכנולוגית, לשדרג את שירותי ה-IP Centrex לשירותי ענן, כדי לספק ללקוחות את היתרונות הייחודיים הקיימים בשירותי ענן (שאין ולא יהיו בשירותי IP Centrex).

בסיכום פשוט של השוואת העלויות (מפורט במאמר נפרד), אפשר לראות, שבעל עסק ישלם על שירותי IP-Centrex מספקי התקשורת הגדולים פי 10 ולמעלה מזה יותר, מאשר שירותי טלפוניה בענן (זה תלוי כמובן בכמות השירותים שהוא ישתמש בתצורת השימוש בשירותי IP Centrex).

במציאות, בעל העסק יקבל עבור כספו הרבה יותר שירותים ויכולות בענן, מה שאין ולא יהיה לעולם ב-IP Centrex. רק בשירותי ענן מקבלים את ההוזלה המשמעותית, המידית והברורה ביותר בהוצאות התקשורת. החיסכון בהוצאות התקשורת הוא מרכיב חיוני בקבלת ההחלטות של כל עסק ואין להתעלם מנקודה מרכזית זו ואין להסתנוור מפרסומת שיווקית היכולה להטעות ולשבש את שיקול הדעת.

מי שכבר מצוי בתחום השירותים הווירטואליים דוגמת ה- IPCentrex, צריך לבצע תכנון מאוד קפדני של הגירה לענן, כי הוא יזדקק לזה במוקדם או במאוחר. שכן, אין שום דרך קלה או מהירה להעביר מרכזיה וירטואלית דוגמת IPCentrex לענן. אלו טכנולוגיות שונות לחלוטין, שאין ביניהן (וגם לא תהיה) שום תאימות.

זה בדיוק כמו המעבר מסוס ועגלה למכונית עם מנוע. אין שום תאימות בין המוצרים הללו, למרות שב-2 המקרים הם יביאו את הנוסע ליעדו.

כך, העסקים נלכדים ב"מלכודת עכברים" או ב"חתונה קתולית" אצל ספקי ה- IP Centrex. מערכות התוכנה בשירותי ענן שונות לחלוטין מהתוכנות הפועלות ב- IP Centrex, גם בצד השרת וגם בצד ה-Client (אצל משתמשי הקצה, במקום שיש צורך בכך). דהיינו: מי שבחר ב-IP Centrex נלכד בתוך "מערכת סגורה", שאי אפשר להגר ממנה בקלות או בזול (או בכלל) לענן.

בנוסף, קל להבחין בהבדלים בן השירותים. אם התשלום הוא רק על פי צריכה ושימוש בפועל ובמודל ה-SaaS, זה שירות ענן טהור. אם יש תוספות (רישיונות שונים ומשונים, שאינם עפ"י צריכה, בתוספת עלויות תחזוקה, תמיכה, שדרוגים, תשלום נפרד על שירותים שונים החל מהקלטות וכלה בחיבור לסלולר, אם יש תלות בספק התקשורת לכל שינוי בהיקף השירות והשירותים וכיו"ב), זה לא שירות ענן טהור.

אם לא די בכך, רק בשירותי ענן מקבלים את האינטגרציה המלאה ליישומי IP אחרים של העסק, יכולים לשלב כל יישום ארגוני מכל סוג ובכל מקום ועל כל מכשיר קצה, וניתן לשלב בקלות תקשורת ניידת (אלחוטית וסלולרית) באופן שקוף בכל מקום בעולם. זאת, עם שירותי 'נוכחות' (Presence), שהם מרכיב חיוני ביעילות עסקית ותקשורת מהירה במערכת העסקית, עם יכולת "עבודה קבוצתית" ויכולת למתן שירות בכל תווך תקשורת (לרבות ב: צ'ט, אפליקציות חברתיות, דוא"ל וכיו"ב). כל אלו יכולות הקיימות רק בענן.

 

שורה תחתונה:

מנקודת מבט כלכלית טהורה, בעל עסק חייב לדעת, שבחירה ב-IP Centrex היא בחירה ב"בור בלי תחתית", מבחינת שירותי הטלפוניה של העסק ו"חתונה קתולית" ללא יכולת גירושין, עם ספק התקשורת. אין שום דרך לשדרג שירותי IP Centrex לשירותי ענן.

אולם, רכישת פתרונות מתקדמים לתחום זה בענן, כמו כל רכישה בעסק, צריכה להיעשות רק לאחר בחינת צרכי המשתמשים בעסק ובחינת התשתיות הקיימות בעסק.

אנו עומדים לרשותכם לייעוץ ולסיוע בתהליך ההחלטה הזה.

לקבלת הצעות מחיר מספקי מרכזיות IP לעסקים בחינם לחץ כאן!

 

לשיחה אישית ומיידית עם מהנדס תקשורת מיכאל פנחס חייג/י: 077-8123111

 

Cloud Telephony – Business Agility with ECaaS 

 

השאר תגובה

פוסטים נוספים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
חיפוש באתר

איזו מרכזיית טלפון העסק שלך באמת צריך?שלא ימכרו לך ציוד מיותר!

לייעוץ טלפוני חינם ממהנדס מומחה ולקבלת הצעת מחיר - לחצו כאן

או התקשרו 077-812-3111

פוסטים אחרונים

View michael pinchas's profile on LinkedIn

קטגוריות