אינטרנט לעסקים - חיבורים רחבי פס לאינטרנט - מה הכי מתאים לבית לעסק שלך?

אינטרנט לעסקים – חיבורים רחבי פס לאינטרנט – מה הכי מתאים לבית \ לעסק שלך?

אינטרנט לעסקים

 

תקציר:

 

  • ניתוח התחרות בין הוט, בזק, סלקום ופרטנר, בתחום החיבורים רחבי הפס לבתים ולעסקים קטנים.

     

  • שבויים ב"חוזה דרקוני" ויקר של חיבור לאינטרנט? הכוח בידכם, כי השוק השתנה לשוק תחרותי, שיש בו כבר אופציה לחיבורי סיבים אופטיים ברוחבי פס מצוינים. אין שום סיבה, שתמשיכו להיות פראיירים!

     

  • כל השאלות והתשובות לשאלות המטרידות אתכם בתחום בחירת ספק חיבור לאינטרנט, מבוסס גם על חיבורי סיבים אופטיים.

 

אחרי שקבוצת הוט יצאה במבצעים של 500 מגה בערוץ היורד (10 מגה בערוץ העולה) לעסקים בסוף 2016, זה היה ברור שזה רק עניין של זמן, עד שהוט תרחיב את היכולת הזו גם לבתים פרטיים (ולעסקים ברמת ה-SoHo הממוקמים במבני מגורים).

ואכן, במאי 2019 הוט הפתיעה את השוק בהצעת חיבורי 500 מגה – לכל הצרכנים, בכל הארץ (במקום שיש בו פריסה של הוט, למעט במודיעין, שתיכלל בהמשך).

בנוסף, גם הלקוחות הפרטיים וגם הלקוחות העסקיים יכולים לשלב את החיבור הזה של 500 מגה, עם חבילות דאבל, טריפל וחבילות נוספות (דוגמת חבילות סייבר, פתרונות MPLS, פתרונות IPVPN, מערכות טלפוניה, מערכות בענן ועוד), של קבוצת הוט.

יודגש, שהחיבורים של הוט הם די יציבים  ורוחבי הפס מאוד טובים (500 מגה בהוט הם 500 מגה. לא כמו בבזק ש-100 מגה זה לרוב חצי מזה). הוט גם פועלת כל העת לשפר את רמת התמיכה ושירות הלקוחות שלה, לאור התחרות החריפה בשוק.

 

ההבדלים בין היבור אינטרנט עסקי לחיבור הפרטי של 500 מגה בהוט הם:

 

א. המחיר של החיבור הפרטי באתר הוט הוא 89 ₪ לחודש (תשתית בלבד) ל- 3 חודשים ואחר כך 119 ₪ לחודש. הלקוח מקבל בהשאלה נתב HOTBOX 4 עם חיבור אלחוטי בתקן ac ועלות ההתקנה 29.90 (אפשר לקבל קיזוז של העלות הזו במבצעים). מחיר ספק האינטרנט (אם בוחרים בספק הוט-נט): 35 ₪ לחודש למשך שנה וחודשיים ראשונים ב-10 ₪. זאת, למצטרפים באתר הוט-נט בלבד. (למצטרפים טלפונית המחיר הוא 20 ₪ לחודשיים הראשונים ולא 10 ₪).

ב. המחיר של החיבור העסקי הוא 144 ₪ לחודש (ללא מע"מ), תשתית + ספק אינטרנט, הלקוח מקבל בהשאלה נתב HOTBOX 3 עם חיבור אלחוטי בתקן ac (אפשר לדרוש ולקבל התקנת HOTBOX 4). עלות התקנה 239 ₪ (ניתן לקבל קיזוז של העלות הזו במבצעים).

כלומר: אין למעשה הבדלים ממשיים בין החיבור הפרטי לחיבור העסקי, רק שבחיבור העסקי הלקוח מקבל תשתית + ISP ביחד מהוט, מה שלא קיים בחיבור הפרטי, בגלל הרגולציה של משרד התקשורת.

כך, המונופול של בזק בחיבורי אינטרנט וגם בחיבורי סיבים אופטיים לעסקים בישראל (וכמובן גם לבתים ולעסקים קטנים הממוקמים במתחמי מגורים או בבניינים, שיש בהם גם עסקים וגם דירות מגורים) – נגמר, ולא רק בתחרות מצד הוט.

 

לבזק אין כיום כל תשובה לתחרות הזו מצד הוט בחיבורי 500 מגה לבתים ולעסקים.

 

מי עוד מתחרה בבזק בשירות אינטרנט לעסקים?

כיום, שתי המתחרות הנוספות לבזק הן פרטנר וסלקום, כאשר בעתיד הקרוב, כשיושלמו האיחוד וקבלת הרישיונות וכל ההיתרים, חברת IBC (המוכרת לציבור בשם המותג אנלימיטד – Unlimited), תחליף את התחרות של סלקום בשוק הזה, שכן סלקום וחברת תש"י רכשו את הבעלות על IBC. החברה בבעלות החדשה, תמזג לתוכה את תשתית הסיבים הקיימת של סלקום ותספק שירותים מקיפים ברחבי הארץ על התשתיות הארציות של חברת החשמל (שנשארה שותפה ב-25% ב-IBC).

הכניסה של פריסת סיבים אופטיים לשוק כבר אינה דבר שולי. כיום, כמעט כל משקי הבית ורוב העסקים בישראל נמצאים בטווח של עד כמה מאות מטרים מקצה של סיב אופטי. לכ-400 אלף משקי בית יש מרחק של מטרים עד עשרות מטרים מקצה פעיל של סיב אופטי (דהיינו: הסיב הפעיל מגיע עד פתח הבניין \ הקומה \ הבית \ העסק וניתן די בקלות לחבר אותו לבית \ לעסק, להתקין נתב של סיב אופטי ולהתחבר לאינטרנט ברוחבי פס של עד 1 גיגה).

עסקים קטנים, שנמצאים בתוך בנייני מגורים או סמוך להם, יכולים ליהנות מחיבורי סיבים אופטיים פרטיים, במחירים פרטיים, ששונים לחלוטין מהמחירים של חיבורי סיבים עסקיים (המחירון, למשל, של בזק עסקים, נמצא כאן. למתחרות בבזק דוגמת הוט, אין מחירון עסקי גלוי, אבל מחיריהן דומים לאלה של בזק, בד"כ בהנחה קטנה מתחת למחירי בזק).

חיבורי סיבים אופטיים לבתים לא מוצעים כיום במסגרת "שוק סיטונאי". זאת, משום שמשרד התקשורת טרם קבע את הרגולציה הנדרשת לחיבורי סיבים אופטיים. לכן, פרטנר וסלקום מספקות ללקוחות הקצה חיבורים הכוללים תשתית + ספק אינטרנט (ISP) בחבילה אחת, בלי יכולת לבחור ISP, בעוד ש-IBC (עם שם המותג אנלימיטד – Unlimited) בבעלות משותפת של חברת החשמל, סלקום וקבוצת תש"י, עדיין עובדת במודל, שקיים אצלה מיום הקמתה. כלומר, IBC היא רק ספק תשתית ואת ה-ISP בוחרים מפורטל הספקים של החברה. המודל הזה ישתנה בקרוב, ו-IBC  תקבל רישיון חדש ושונה לחלוטין, לאחר שמשרד התקשורת יגבש את מדיניות הרגולציה לחיבורי סיבים אופטיים, רגולציה, שתחול על כל השחקנים בשוק, כולל בזק והוט, שלא מעוניינות כעת להשתתף במרוץ הזה של תחרות בחיבורי סיבים אופטיים, כל אחת מהטעמים שלה.

 

אינטרנט לעסקים

 

 

לקבלת הצעת מחיר עבור אינטרנט לעסקים ישירות למייל – השאירו פרטים כאן

אינטרנט לעסקים – תשובות קצרות לשאלות נפוצות:

 

  1. מה ההבדלים בין חיבורי סיבים לבתים של סלקום מול אלה של פרטנר?

יש הבדלים טכנולוגיים די חשובים בין שתי החברות. יחד עם זאת, הביצועים (מנקודת המבט של משתמש הקצה) הם די דומים, משום שהטכנולוגיה בקצה (מה שמכונה Last Mile) היא די זהה בין שתי המתחרות הללו, והיא למעשה אותה טכנולוגיה, שבזק משתמשת בה.

שתי החברות מספקות כיום חיבורים עד 1 גיגה בערוץ היורד, מה שמספק את הצרכים של עסקים קטנים עד בינוניים.

תשומת לב, שיש צורך להוסיף לעלויות החיבור עלויות נוספות של שירותי אבטחה, שרידות והגנת סייבר, לפי הצרכים הספציפיים של כל עסק. לכל חברה יש חבילות מתאימות במחירים אטרקטיביים גם לצרכים הללו.

גם המחירים בין שתי המתחרות הללו די דומים (פרטנר קצת יותר זולה מסלקום. אולם, לסלקום יש "שירות מרובע" – קוואטרו, שאין עדיין לפרטנר). מכאן, שהפרמטרים לבחירה בין שתי המתחרות הללו אמורים להיות:

  • זמינות הפתרון (כלומר: קיומו של סיב אופטי המגיע עד הבית \ העסק). היות ולחברות הללו אין מפות המפרטות את הפריסה עד רמת הרחוב והמבנה, אין מנוס אלא לשאול את מוקדי השירות שלהן.
  • רמת השירות. כאן יש להיעזר בדו"חות התקופתיים על רמת השירות של החברות הללו, דו"חות, שמפרסמים גופים ציבוריים דוגמת משרד התקשורת והרשות להגנת הצרכן. בנוסף, ניתן לבדוק ברשתות חברתיות מה הניסיון של לקוחות של החברות הללו בשירותי חיבור בסיבים.
  • המחיר. במחיר יש לשקלל את כל ההוצאות (גם הוצאות נלוות דוגמת: ביטוח, תחזוקה, הגנת סייבר, שרידות, שירותי ערך מוסף).

 

  1. האם יש הבדלים בביצועים בין שתי החברות (סלקום מול פרטנר)?

יש צורך למדוד את הביצועים בחיבור הספציפי לבית \ לעסק, מה שניתן לעשות לבד או ע"י מומחה לנושא.

 

כמה נתונים לצורך קבלת ההחלטה:

  1. הפרמטר הכי חשוב לביצועים בכל רשת תקשורת זה ה-Last Mile (החיבור בקצה, מארון התקשורת החיצוני אל תוך הבית \ העסק). כאן אין הבדלים משמעותיים או בכלל בין שתי החברות. רוב החיבורים המתבצעים כיום לבתים ולעסקים קטנים מבוססים fast \VDSL וזה דורש חשמל והתקנה. זה בדיוק כמו החיבורים של בזק בפס הרחב הפרטי ו"בשוק הסיטונאי", אך זה הרבה יותר מתקדם בעולם טכנולוגיות ה-DSL. לבזק לא נתנו (במשרד התקשורת) להתקדם בטכנולוגיות הללו (כשבזק ביקשה ליישם טכנולוגיית35B , שזו גרסת ביניים במעבר מ-VDSL לקראת ה-G.fast). הנתב של סלקום (נטבוקס מחברת ADB) די דומה לנתב של פרטנר (מחברת טכניקולור). שניהם נתבים בטכנולוגיות ה-DSL. שניהם מכילים חיבורי WiFi מהירים. שניהם דורשים חשמל והתקנה במקום שבו מתחילה הרשת הביתית או העסקית הפנימית.
  1. החיבורים של הסיבים בסלקום נעשים ב"מחברים מהירים" מתוצרת של PPC, שהם לא פחות טובים מהמתחרים והם נחשבים כמובילים בעולם (יש הטוענים טובים יותר), מול שיטת הפריסה והחיבורים של הסיבים של פרטנר – שהיא ידנית (בהלחמות ידניות). שתי החברות משתמשות בסיב אופטי מסוג של Single Mode (SM). ברוב העסקים הקטנים, סיבים אופטיים של Single Mode) SM) יספקו את כל הצרכים, גם לכמה שנים קדימה.

 

  1. טכנולוגיית GPON היא הטכנולוגיה של רשת הסיבים של סלקום, שנחשבת ע"י חלק ממומחי התקשורת כטובה יותר מ-P2P, שיטת הפריסה של רשת הסיבים האופטיים של פרטנר. אולם, כרגע, קשה לקבוע, ש-P2P היא טכנולוגיה עדיפה על GPON, או להיפך. זה תלוי גם בחיבור הספציפי של כל בית \ עסק.

 

  1. איך יודעים אם הבית \ העסק שלי קרוב לחיבור של סיב אופטי פעיל?

כיום, כאמור לעיל, כל החברות אינן מספקות מידע גלוי על חיבורי הסיבים האופטיים שלהן (למעט מפות חלקיות של IBC מהתקופה, שבה הייתה פעילה בחיבורי סיבים לבתים, עד לפני כשנתיים). בחיבורי "סופר פייבר" של סלקום ו-"פרטנר פייבר" של פרטנר אין מפות פריסה מעודכנות וברזולוציה של פריסה עירונית והשיטה היא, שצריך לשאול אותן את השאלה הזו וכששואלים מקבלים תשובה ממש לא ברורה. דוגמה לתשובה הסטנדרטית של פרטנר, לכל מי שפונה אליה בשאלה אם יש צפי לחיבור הבית שלך לסיבים: "אנחנו בדרך אליך! לקוח יקר, כתובת המגורים שלך אינה מחוברת עדיין ל.Partner Fiber באפשרותך להשאיר פרטים ואנו נתקשר אליך ברגע ש-Partner Fiber תגיע אליך". בהוט ובבזק אין בכלל מידע זמין (זאת, לגבי חיבורי סיבים. לגבי חיבורי נחושת בבזק וקואקס בהוט, הכיסוי של שתי החברות הוא ארצי).

 

לכן, אם אתה מעוניין לקבל מידע אמין ומדויק לגבי אפשרות חיבור הבית \ העסק שלך לסיבים, זה אחד השירותים, ש-Telecom Experts  מספקת. לחץ כאן ליצירת קשר.

 

  1. מה קורה עם חיבורי עסקים ברמת ה-SMB עד ה-SME לאינטרנט?

עסקים ברמת ה-SMB עד ה-SME מוצפים בהצעות לחיבורי אינטרנט. רבים כבר מבינים, שחיבור אינטרנט הרגיל (שלא סיבים) במסלול פרטי, כלומר ב"שוק הסיטונאי" אצל ספקי האינטרנט – ISP, או ב"באנדל הפוך" אצל בזק, כלומר שבזק היא הספק של השירות הכולל בתוכו גם ISP, אינו מספק את הצרכים של העסקים.

זאת, גם בגלל חוסר היציבות של החיבור הזה ובגלל שחסרים בו כל האלמנטים החשובים לעסקים: אבטחה וסייבר, הגנה על הפרטיות, מענה לרגולציות, שרידות, גיבוי וכיו"ב.

בנוסף, בתשתיות בזק מדובר בחיבור די צר, עד 100 מגה, כשבפועל מקבלים לרוב חצי מזה ואולי אף פחות, תלוי באיכות חוטי הנחושת הישנים של בזק ובהפרעות הקיימות על החוטים הללו. למעשה, בתחום הזה הוט מספקת פתרונות טובים מאלה של בזק (כאמור לעיל, הוט מציעה כיום חיבורי 500 מגה גם לשוק הפרטי וגם לשוק העסקי).

יחד עם זאת, שוק התקשורת העסקית בישראל, בדיוק כמו מה שמתרחש בכל העולם, משנה את פניו במהירות ועסקים רבים, במיוחד ברמת ה-SMB וה-SME, קולטים את הכיוון העולמי, שלפיו אין צורך בכלל במרכזיה עסקית בתוך העסק, או בחדר מחשבים, כי בכלל אין צורך במוצרי חומרה כאלה בעסק (או בכלל).

 

לכן, רשת האינטרנט הפכה להיות רשת התקשורת, הטלפוניה והמחשוב המרכזית של העסק, מכל סדר גודל.

 

החומרה של העבר נמצאת אי שם בחוות שרתים (Data Center) של ספק שירותים המתמחה בתחום ה-Data Centers ומספק שירותי ענן לכל צורך, בכל עת, לכל מטרה, לכל עסק, לכל מכשיר קצה, בכל מקום, לכל אפליקציה, לכל שירות ולכל צורך קיים או עתידי.

בשוק של שירותי התקשורת ובמרכזם החיבורים לאינטרנט, החלה תחרות (די פרועה) המשחקת לטובתכם. עסקים רבים תקועים בחוזי עבר דרקוניים עם קנסות יציאה ושאר פטנטים, כדי לקיים אתכם "חתונה קתולית" במחירים העולים – במקום לרדת, ולעיתים אף מטעים אתכם, שהאינטרנט של המתחרים הוא שירות, שיש להיזהר ממנו.  

כיום, למי שלעסק שלו לא מגיע חיבור בסיב אופטי מאחד מספקי הסיבים האופטיים הקיימים בישראל (בזק, הוט, פטנר, סלקום – אנלימיטד), הפתרון של הוט עסקים הוא הפתרון האטרקטיבי ביותר ברוחב הפס המוצע לעסקים ולפרטיים (500 מגה).

 

טיפ:

בעתיד הקרוב ובעשור הבא התחרות בתחום חיבורי האינטרנט תהיה בין חיבורים פיזיים בסיבים המגיעים לעסק, חיבורים אלחוטיים (מכל הסוגים, במיוחד סלולר 5G וחיבורי גלים מילימטריים) וחיבורים וירטואליים. לא יהיה מנצח אחד בתחרות הזו, כי תחרות זה דבר טוב לעסקים ולשוק התקשורת לאינטרנט. מכאן, שאסור להתחייב לספק מסוים ליותר משנה, כי השוק הזה נע מהר קדימה, משתכלל והמחירים רק יורדים.  

 לאחרונה החלו להיכנס לשוק הישראלי (באיחור מול העולם המערבי) פתרונות אלחוטיים, שכוללים פתרונות סלולר רחב פס, פתרונות של רשתות אלחוט WiFi ולאחרונה הלהיט בשוק הישראלי – חיבורים אלחוטיים ב"גלים מילימטריים" (בתחום ה-60 – 70 גיגהרץ), עם רוחבי פס באוויר עד ל-10 גיגה ויותר, ולמרחקים של מאות מטרים עד כמה קילומטרים. כמה ספקים \ אינטגרטורים כבר מציעים חיבורים עסקיים כאלו ובכלל זה: SMBIT, גטר-טק, ORIL תשתיות רדיו ועוד.

ב-2020 או לכל המאוחר ב-2021 נתחיל להכיר את חיבורי הסלולר רחב הפס ב-G5, שכבר קיים ברחבי העולם, ברוחבי פס מצוינים (עד 20 גיגה בערוץ היורד, עד 10 גיגה בערוץ העולה), לבתים ולעסקים קטנים עד בינוניים. יצוין, שרשתות SD-WAN וגם רשתות IoT (אינטרנט של הדברים, דהיינו: בעיקר סנסורים מכל סוג), שמתחילות לצבור תאוצה בתחומים רבים, תוכננו לפעול גם על רשתות 5G של עולם הסלולר.

 

  1. איך בוחרים חיבור אינטרנט בסיבים לעסקים?

הבחירה חייבת להיעשות בכמה שלבים, ומומלץ לא לדלג על שום שלב:

א. לנתח מה צרכי העסק בתחום חיבורי העסק לטווח זמן של 2-3 שנים קדימה. אם למנהלי או בעלי העסק אין יכולת או ידע לבצע את התכנון הזה, מוטב שישקיעו ביועץ, שזו המומחיות שלו.

ב. לבדוק אם התשתיות הפנימיות של העסק מתאימות לחיבור לאינטרנט ולהעברת כל השירותים (לרבות טלפוניה ומחשוב) על הרשת הזו. אם למנהלי או בעלי העסק אין יכולת או ידע לבצע את התכנון הזה, מוטב שגם כאן ישקיעו ביועץ, שזו המומחיות שלו.

בשלב הזה יש לתכנן "איחוד תשתיות", כי בעסקים רבים יש כמה תשתיות במקביל. זה בזבוז כספי מוחלט של רשתות מקבילות דוגמת: חוטי נחושת, חוטי קואקס, חוטי רשת אתרנט, תשתית מתח נמוך (למשל: מערכת אזעקה, אינטרקום, מצלמות אבטחה, מערכת גלאי עשן ואש, סנסורים וכיו"ב).

ג. יש לקבל החלטה לגבי רשתות אינטרנט נוספות, האם הן נחוצות לעסק ובכלל זה:

1) רשת WiFi פנימית של העסק לצרכים שונים, ובעיקר לגלישה במכשירים ניידים מכל הסוגים ולחיבור למצלמות אבטחה ועוד.

2) רשת "בית ועסק חכם".

3) רשת סלולרית. רשת זו יכולה להיות הרשת העיקרית של חיבור העסק לאינטרנט או כרשת גיבוי של העסק במקרה והחיבור הקווי נופל מכל סיבה שהיא.

שוב יודגש, שאם למנהלי או בעלי העסק אין יכולת או ידע לבצע את התכנון וקבלת ההחלטות הללו, מוטב שישקיעו ביועץ, שזו המומחיות שלו. 

ד. לבדוק איזו תשתית מגיעה לעסק או ניתן לקבל אותה מהספק בטווח זמן סביר וקצר.

בגלל התחרות העזה הקיימת בשוק, יהיו ספקים, שישמחו לחבר כל עסק לתשתית שלהם, במיוחד אם מספר עסקים במיקום גיאוגרפי מסוים מתאגדים ביחד ומבקשים חיבור מספק חדש ותחרותי, שמעוניין להתרחב ולהצליח בשוק התחרותי הזה.

לעיתים, לבעלי עסקים בשכירות או במתחמי \ מגדלי עסקים אין יכולת בחירה כזו, כי מי, שביצע את ההתקשרות עם ספק שירותי האינטרנט, הוא בעל הבית של המבנה, או בעלי הקניון, או מתחם העסקים בו הם נמצאים. לכן, אם לעסק מסוים בתוך אותו מתחם יש רצון להתנתק מההסכם של בעל הבית ולקבל שירות מספק טוב יותר ו\או זול יותר לטעמו, עליו לבדוק זאת היטב גם מבחינה משפטית בטרם ההתנתקות והמעבר לספק אחר.

ה. לבצע תיחור בין הספקים.

אין לקבל הצעה רק מספק אחד. מומלץ לתחר (לקיים תחרות, מעין מכרז סגור) בין 3 ספקים שונים לפחות. זו מומחיות הדורשת אף היא היעזרות במי שמנוסה ובקי בתיחור כזה.

בתיחור יש לבדוק מפרטים של ההצעות ולהשוות ביניהן (לא להשוות רק את המחיר) והכי חשוב לוודא, שהספק מציע SLA (הסכם רמת שירות).

ו. לחתום על ההסכם, לאחר מו"מ. אין לקבל את ההסכם של הספק כ"תורה מסיני". חשוב לבדוק את כל האותיות הקטנות. ככלל אסור להתחייב ליותר משנה. אסור להסכים לקנסות יציאה דרקוניים ושאר תרגילי "כבילת הלקוח" לספק אחד לעולמים.

חובה לבדוק בזמן המו"מ מה מערכת השירות של הספק, האם הוא מספק תמיכה טכנית 24X7, האם הספק עצמו מוגן מפני נפילות והתקפות, האם יש לו מערך טכנאי תחזוקה ותיקונים, שיכולים להגיע לעסק בזמן סביר ומהיר (שיש צורך להגדירו בהסכם ה-SLA), איך ומתי מותר להעלות את המחיר, מה העלויות של שירותים נלווים ובכלל זה: IP קבוע, שירותי דומיינים, שירותי אבטחה, גיבויים ושרידות, שירותי דוא"ל, שירותי "עבודה קבוצתית", שירותי Office, ועוד, לאור ניתוח צרכי העסק להיום ולעתיד.

ז. להחליט על מערכות ההגנה, השרידות והגיבוי של החיבור לאינטרנט. בעת התקנת החיבור יש ליישם גם את המערכות הללו, או להחליט על רמת סיכונים ללא גיבויים והגנות. מי שלוקח על עצמו סיכונים כאלה, סביר להניח, שיותקף והעסק ייפול במוקדם או במאוחר.

 

  1. האם לקחת חיבור אינטרנט פרטי או עסקי?

החיבור הפרטי, שמקובל היום בתחום שמכונה "שוק סיטונאי", הוא מאוד זול, סביב ה-100 ₪ של תשתית + ISP לחודש.

אולם, חיבורי "שוק סיטונאי" לא מתאימים לעסקיים ברמת ה SMB-וה-SME. הם מתאימים (אולי) לעסקים ברמת ה-SoHo – עסקיים זעירים ביותר הממוקמים בעיקר בבתים ובמשרדים קטנטנים. לעסקים יותר גדולים מ-SoHo, מומלץ לא לבחור בחיבורי "שוק סיטונאי", כי הקצבים לא יציבים, החיבורים לא מובטחים (אין SLA) ואלו מערכות לא מאובטחות מפני שום התקפה וללא כל שרידות, אלא אם משלמים בנפרד על אבטחה ושרידות.

 

כיום, חיבורי אינטרנט פרטיים, שאינם דווקא ב"שוק הסיטונאי", ובמיוחד בחיבורי סיבים לבתים ובחיבורי 500 מגה של הוט, מתאימים גם לעסקים קטנים במחירים טובים מאוד.

 

עסקים, שחשובות להם האמינות, השרידות וההגנה על חיבורי האינטרנט שלהם, מומלץ שישקלו חיבורי MPLS, IPVPN ו-SD-WAN לאינטרנט. רוב הספקים הגדולים בשוק משלבים בין הטכנולוגיות הללו לפי צרכי הלקוחות. אין צורך להבין במונחים הללו, כי ממילא מומלץ להיעזר במומחה המבין בתחומים הללו.

לאחרונה, חברת הענק הבינלאומית VMware דיווחה, שיש לה בישראל כבר מעל ל-250 לקוחות בחיבורי SD-WAN (חלקם הגדול חוברו לרשת באינטגרציה ע"י פרטנר). זאת, תוך פחות משנתיים מאז שהחלה להציע את השירות הקווי החדש הזה בשוק הישראלי. בהחלט התפתחות מהירה ביותר של חיבורים קווים חלופיים לעסקים, שמתחרים "ראש בראש" בפתרונות של קבוצת בזק והוט.

 

  1. האם לבחור בחבילת אינטרנט משולבת (דאבל, טריפל או קוואטרו)?

בהחלט מומלץ. זה תלוי בניתוח הצרכים של העסק (כמוזכר בסעיף 1 למעלה). בחבילות משולבות מקבלים הנחה על כל רכיב (2 שירותים – דאבל, 3 שירותי – טריפל, 4 שירותים -קוואטרו). כיום, שירותי טריפל יש מכמה ספקים: הוט, בזק בינלאומי, פרטנר, סלקום. שירות קוואטרו יש כרגע מספק אחד – סלקום. בקרוב יהיו שירותים כאלה גם בהוט ובפרטנר. מומלץ לעקוב אחרי המבצעים השונים של כל הספקים באתרי השוואות המחירים ברשת האינטרנט.

יש כיום שפע של חבילות דאבל, טריפל וקוואטרו, ומומלץ לתחר בין ספקי החבילות הללו, אם העסק בוחר ללכת במסלול של חבילות שירותים.

 בעתיד הקרוב יהיו יותר ספקים עם חבילות מרובות שירותים, אפילו עד 7 שירותים בחבילה אחת), חבילה המשתלמת ללקוח של אותה חבילה. לכן, אין להתחייב לספק מסוים יותר משנה, כי ייתכן שבשנה הבא דווקא למתחרה שלו תהיה חבילת שירותים יותר אטרקטיבית לעסק.  

 

אינטרנט לעסקים

 

  1. האם צריך תשתית נפרדת למחשוב ולטלפוניה?

לא. ספקי השירות הוותיקים מעוניינים להנציח את המצב, שבו לעסק יש לפחות 2 תשתיות (למחשוב וטלפוניה).

כך, העסק ממשיך להיות "פרה חלבת" עבור הספקים הללו.

 

ספק, שאינו מציע לעסק לעבור לתשתית אחת אחודה, אינו ראוי להיות הספק של העסק. זאת, כי טובת העסק כלל לא עומדת מול עיניו. מעניין אותו רק זרם ההכנסות, שהוא יכול להמשיך לקבל לנצח מהעסק.

 

  1. מהם היתרונות של "תשתית אחודה"?

מעבר לחיסכון הכלכלי הברור, ניתן לקבל שירותים חדשים ויכולות חדשות בתשתית אחודה. דוגמה הכי פשוטה: ניתן לעבוד על מסמך ולחייג לעובד אחר כדי לשאול אותו שאלת הבהרה, תוך כדי העבודה במסמך, מבלי שיש צורך לצאת ממסך העריכה של המסמך. דוגמה נוספת: ניתן לשלוט מכל סמארטפון על מצלמת האבטחה הקיימת בעסק.

בכל מקרה, תשתיות אחודות חדשות תעלינה פחות מ-2 תשתיות ישנות, שיש בהן כל הזמן תקלות. העלויות של תשתיות אחודות חדשות תלויות בתצורה של המבנה הפיזי, שבו העסק נמצא, תלויות בטכנולוגיה הנבחרת ותלויות באורך הכבילה הנדרשת.

בחירה ב"תשתיות אחודות" דורשת בחירה בספק תשתיות אמין וגם בחירה נכונה בסוג התשתיות, כדי שתספקנה מענה לעסק כמה שנים טובות קדימה. תשתיות בעסק לא מחליפים כל שנה וגם לא כל 10 שנים. "תשתיות אחודות" אמורות לשרת את צרכי העסק ליותר מ-10 שנים קדימה.

תשומת לב, שהמחוקק הישראלי אמר את דברו בעניין "תשתיות תקשורת אחדות", במסגרת תקנות תכנון ובניה, התקנת מתקני תקשורת, קובץ תקנות מס' 6898 מיום 21 ביוני 2010 וכל העדכונים, שנעשו במשך השנים, לתקן הזה. התקן הזה מפרט לפרטי פרטים איך בונים ופורסים תשתית תקשורת אחודה בבניינים, כולל בבניינים רבי קומות.

התקנות הללו הן חובה במבני מגורים והן רשות במבנים תעשייתיים ובמבנים, שאינם למגורים. למרות זאת, מומלץ להיעזר בתקן זה כדי להתקין "תשתיות אחודות" גם במבני עסקים ומסחר, לא רק בבתי פרטיים. זה הכיוון המומלץ לפריסת תשתיות בכל מבנה.

 

  1. האם לבחור בקו אינטרנט סימטרי או א-סימטרי?

כמעט לכל העסקים הקטנים עד הבינוניים מתאים קו א-סימטרי, שבו הערוץ היורד גדול יותר מהערוץ העולה. זה הקו הזול והנפוץ בשוק. מעט מאוד עסקים יזדקקו לקו סימטרי, בעיקר עסקים בעלי תעבורת אינטרנט יוצאת מהעסק בקצב גבוה.

אולם, כיום, עם המעבר לעבודה בענן, הצורך בקו סימטרי ירד, כי ספק שירותי הענן מספק ללקוחות הקצה של העסק ושירותיו כל קצב, שהם צריכים.

 

  1. במה כדאי לבחור (מבין ספקי שירותי הטריפל והקוואטרו)?

כרגע, בגלל המעבר העתידי של שוק הסלולר ל-5G ותכניות חדשות אפשריות של בזק בפריסת הסיבים, מומלץ לשקול ולהמתין עם ההחלטה, עד שהשוק יתייצב עם השירותים החדשים של כל המתחרים.

 

למי ש"בוער לו" לבחור חבילה משולבת של טריפל כבר כרגע, החבילה האטרקטיבית ביותר כרגע היא הטריפל של פרטנר פייבר מהסיבות הבאות:

א. הזולה ביותר.

ב. היחידה הפועלת גם על התשתית של בזק, גם על התשתית של הוט וגם על תשתית סיבים עצמאיים של פרטנר.

ג. מגוון התכנים בטלוויזיה המגוון ביותר מכלל המתחרים בשירותי הטריפל.

יחד עם זאת, יש לשקול את כל הפרמטרים, דוגמת: רמת שירות לקוחות, עלויות הציוד לאורך זמן, איכות התשתית (שירותי הטלוויזיה על האינטרנט מאוד רגישים לאיכות החיבור לאינטרנט ורוחב הפס הממשי הקיים), הצרכים של שירותי הטלפוניה הקווית (300 דקות שיחה בפרטנר, זה מעט מאוד, אם מדברים הרבה בטלפון קווי, אבל זה הרבה ומספיק אם בעיקר מדברים בסלולר ואין כל כך צורך בטלפון קווי).

מכאן, ש"צרכנות נבונה" היא שם המשחק, כי הכוח נמצא כיום בידי הלקוחות העסקיים.

 

שורה תחתונה בתחום בחירת ספק שירותי אינטרנט לעסקים:

 

ישנם פתרונות רבים בשוק הישראלי לחיבורי תשתית וספק אינטרנט, גם בסיבים אופטיים. הבחירה ביניהם היא משימה לא פשוטה. מומלץ, שהתהליך ייעשה בצורה סדורה עם בחינת כל הפתרונות החדשים הקיימים כיום בשוק. תשומת לב, שרכישת פתרונות מתקדמים לתחום זה, כמו כל רכישה בבית או בעסק, צריכה להיעשות רק לאחר בחינת צרכי המשתמשים.

מומלץ לבצע תהליך מושכל של בחירת פתרונות מתקדמים לחיבורי אינטרנט. אין להסתנוור רק מהמחיר ומהיכולות הטכניות של הספק. יש לשקול גם את רמת האמינות של הספק והאם אפשר לקבל ממנו אחריות ושירות ברמה נאותה (SLA), בלי להיות כבולים אליו לעולמים ב"חתונה קתולית". אנו עומדים לרשותכם לייעוץ ולסיוע בתהליך ההחלטה הזה.

 

מומלץ, שבעלי ומנהלי ארגונים, יבחנו כניסה לעולם התקשורת החדש מבוסס ענן ויוותרו בכלל על כל אופציה אחרת. אין צורך להיות בקי במונחים של הטכנולוגיות החדשות, כי מה שחשוב לבעלי העסקים הוא: ניתן להתחיל לחסוך הרבה כסף ולהתייעל בפעולה פשוטה אחת של שדרוג טכנולוגי ומעבר לשירותי ענן.

 

הפתרונות של שירותים עסקיים בענן זוכים כיום להצלחה רבה בשוק העולמי וגם בישראל. זאת, בגלל ההיקף הרחב של היכולות, שבעל העסק מקבל בחבילה אחת מקיפה, שתומכת באופן מלא בכל הצרכים, עם קישוריות מכל מכשיר קצה מכל מקום בארץ ובעולם.

 

בעת בחירה ספק חיבור לאינטרנט, יש לזכור, שהצרכים של משרד עורכי דין אינם דומים לצרכים של חנות רהיטים, רשת מרכולים, חברת הייטק, רשות מקומית, משרד של סוכני ביטוח ופיננסים, או משרד של רואי חשבון.

 

מחפש פתרונות מחשוב ושירות אינטרנט לעסקים? לקבלת ייעוץ חינם בנושא סיבים אופטיים \ תשתיות תקשורת ומחשוב לעסקים לחץ כאן!

 

לקבלת הצעת מחיר עבור אינטרנט לעסקים ישירות למייל – השאירו פרטים כאן

 Explained: WiFi 802.11 a/b/g/n/ac

 

השאר תגובה

פוסטים נוספים