החוכמה הקולית כבר כאן: זיהוי קולי בבית ובעסק – במה לבחור? (מידע חדש וטיפים)

מערכת זיהוי קולי - רובוט

החוכמה הקולית כבר כאן:
זיהוי קולי בבית ובעסק – במה לבחור?

 

תקציר:
  • מכשירים מבוססים זיהוי קולי וחכמה (AI) הגיעו לישראל והחלו נמכרים בהתלהבות רבה ובמחירים אטרקטיביים.
  • אילו יישומים ושירותים ידועים מופעלים ב"חוכמה קולית"?
  • מיהם הספקים של מוצרי זיהוי קולי ו-AI חכמים?
  • איך משיגים חיסכון בהוצאות העסק ע"י מעבר ל"חוכמה קולית"?

לאחר ההצלחה הפנטסטית של מוצרי Alexa (אלכסה) של אמזון, עם מעל ל-100 מיליון מכשירים מבוססי "זיהוי קולי" ו-AI (ר"ת: Artificial Intelligence – "בינה מלאכותית"), שנמכרו בכל רחבי העולם (כולל בישראל), כל המתחרים נכנסו אף הם לשוק והחלו למכור מכשירים כאלה גם בישראל.

מדובר בשוק חדש לגמרי של מכשירי ושירותי תקשורת המחוברים באינטרנט לענן (שבו נמצאת החוכמה – AI).

התחום החדש הזה מכונה גם בשם: Personal Assistant ("עוזרת אישית").

המספר של ה-100 מיליון מוצרי אלכסה, שנמכרו עד סוף 2018, כולל גם מכשירים, שלא יוצרו ע"י אמזון, אך אלכסה נמצאת בהם, כמו סמארטפונים – למשל הסמארטפון LG V35, או רמקולים – למשל Sonos One. זה בהחלט מספר מרשים ביותר לטכנולוגיה, שלא הייתה מוכרת לציבור אך לפני מספר שנים.

יש כבר בישראל כמה ספקים המוכרים ומתקינים מוצרים כאלה לבתים פרטיים ולעסקים, למשל חברת CTI-ישראל, שמייבאת, מתאימה את המוצרים לישראל, מספקת, מתחזקת ומתקינה מוצרי "חוכמה קולית" מתוצרת כל הספקים הגדולים בעולם הנמצאים בתחום הזה. הלקוח יכול לבחור את המוצר המתאים לצרכים שלו, לאחר ניתוח והגדרת צרכים, צרכים פרטיים לבית, או לצרכי העסק הקטן עד הבינוני.

הביקוש לפתרונות "חוכמה קולית" שהיה אפס, אך לפני מספר חודשים, מתחיל להמריא גם בישראל, במספרים גדלים והולכים.

מוצרי "החוכמה הקולית" משתלטים על הסלון שלנו, על המטבח, על החשמל, על החימום והמיזוג, על הרכב שלנו, על כל מה שיש במשרד שלנו, על מצלמות האבטחה, ועוד. בקיצור: כל דבר שיש בו חשמל, "החוכמה הקולית" יכולה להשתלט עליו ולנהל אותו ע"י פקודות קוליות שלנו, מרחוק, למעשה ממכל מקום בעולם, כל עוד יש לנו חיבור לאינטרנט.

 

מי מתחרה בתחום פתרונות ומוצרי "החוכמה הקולית"?

יש כיום 5 מערכות "חוכמה קולית" מתחרות מובילות של ספקיות עולמיות ענקיות, עם מוצרים ופתרונות, שנמכרים בהיקפים של עשרות מיליוני יחידות בשנה במספרים הולכים וגדלים (גם בישראל):

  • Alexa, פתרון הזיהוי הקולי, ה-AI (והגאדג'טים), של חברת הענק אמזון.
  • Google Assistance. פלטפורמה לזיהוי קולי מתקדמת, עם יכולת, שהוטמעה במוצרים רבים, כולל מוצרי חברת הבת של גוגל בשם Nest.
  • Siri (או Hey Siri), פתרון מבית אפל המוטמע כמעט בכל קווי המוצרים של אפל.
  • Cortana מבית מיקרוסופט. המערכת מוטמעת במוצרים רבים כולל מחשבים ניידים, אוזניות ומערכות Call Center (מוקדי שירות לקוחות).
  • Bixby מבית סמסונג. מערכת המוטמעת במוצרי סמסונג היותר חדישים ושל חברות העובדות עם פתרונות של סמסונג.

בתחום מערכות הזיהוי הקולי לעסקים וארגונים, מי שמובילות את השוק הזה בעולם הן החברות: Nuance, מיקרוסופט ו-IBM ובישראל: חברת אודיוקודס.

היכולות של זיהוי קולי (ובמקביל מערכות העונות בקול אנושי לפונה), הפכו ללהיט. להיט היסטרי. כיום, רבים משתמשים ביכולות זיהוי בסמארטפון שלהם, החל מסירי (Siri) – יכולת המצויה בכל המכשירים של אפל וכלה באיתור כתובת ב-Waze.

 

זיהוי קולי

 

תשובות קצרות לשאלות נפוצות:

 

  1. למה זה בכלל אמור לעניין אותי?

משום שהעולם צועד קדימה והטכנולוגיה נועדה לשרת אותנו.

זה בדיוק כמו לשאול: בשביל מה אני צריך סמארטפון? הטלפון הישן עם החוגה לא מספיק? 

לעסקים השאלה הזו הרבה יותר חשובה, מאשר עוד צעצוע  – גאדג'ט בבית. בעסקים, אפשר לחסוך כסף, הרבה כסף, כשמשתמשים במוצרי "חוכמה קולית".

החיסכון יכול להיות בכל תחום, אבל בעיקר בתחומים הבאים:
  • חיסכון באנרגיה, מה שמוריד דרסטית את ההוצאות על חשמל.
  • ייעול התקשורת עם הלקוחות, מה שמוביל לגידול בהכנסות, הגדלת שביעות הרצון של הלקוחות ומניעת נטישת לקוחות לא מרוצים.
  • שיפור בפריון העבודה (אפשרות לחסוך בעובדים ולהחליף אותם במכונות חכמות ורובוטים אנושיים).
  • שיפור בתהליכי העבודה ובקשר בין מנהלים ועובדים ובינם לבין עצמם.

 

  1. אילו חידושים טריים יש בתחום מוצרי "החוכמה הקולית"?

החידוש אולי הכי מגניב (כרגע בארה"ב ויחל בקרוב בעוד כמה ארצות בעולם, יגיע אלינו בהמשך השנה), הוא פיצ'ר חדש במערכת ה-Personal Assistance של גוגל. חברת גוגל החלה לתת למשתמשים אמתיים לבדוק את ה-Google Duplex היכול להתקשר במקומכם למסעדות ולמספרות, ולמשל, לקבוע תורים בשמכם. זו מערכת מבוססתAI  (בינה מלאכותית), שניתן באמצעותה לקבוע תורים ע"י בקשה מהעוזרת הקולית של גוגל, והיא זו שעושה את השיחה בשבילכם, במקומכם. איך זה עובד? מאוד פשוט. כל שעל המשתמש לעשות הוא לבקש מהעוזרת הקולית להזמין מקום למסעדה ביום ובשעה, שהוא מעוניין, ולציין כמה מקומות הוא מזמין. העוזרת הקולית מתקשרת בעצמה בטלפון למסעדה, ומנהלת שיחה בזמן אמת עם הנציג האנושי של המסעדה. גוגל החליטה, שהמערכת תזדהה בתחילת השיחה כמערכת ממוחשבת, כדי שאף אחד לא יטעה לחשוב, שהוא מדבר עם בן אנוש, בעוד הוא מדבר עם מחשב.

בנוסף, גוגל פועלת במהירות מול אמזון, המתחרה הגדולה שלה, והחלה לחשוף שיתופי פעולה חדשים, והבולט שביניהם הוא עם חברת ,Lenovo שיצרה את ה- Lenovo Smart Clock. . זהו שעון מעורר חכם, שכמובן מיועד לחדר השינה שלכם. הוא בעל מסך מגע בגודל 4 אינץ’, על גביו הוא מציג לכם מידע וזמני שעון מעורר מומלצים, על פי הרגלי השינה שלכם. בנוסף להיותו רמקול חכם עם העוזרת הקולית, בגוגל מסבירים, שהמסך יעלה את רמת הבהירות שלו לאט-לאט לקראת ההשכמה שלכם, כדי להעיר אתכם עם אור עדין שיבשר לכם שהגיע הבוקר. השעון המעורר החדש יוצע למכירה באביב הקרוב תמורת 79 דולרים.

גוגל חשפה לראשונה את מצב ה-Interpreter במוצרי "החוכמה הקולית" של החברה. במצב זה, שיהיה זמין רק במכשירי ,Google Home תוכלו לבקש מהעוזרת הקולית לעזור לכם לשוחח עם אנשים בעשרות שפות זרות  המכשיר עצמו יתרגם בין השפות באופן שקוף. גוגל דיווחה, שהיא החלה פיילוט עם מספר מלונות, בהם יוצבו מכשירים של גוגל בעמדות השירות. כך, שיסייעו לאורחים זרים לנהל שיחות עם נציג המלון, שעומד מולם, כשכל צד מדבר בשפה שונה.

גוגל גם חברה ל United Airlines-ולרשתות מלונות, כדי שתוכלו לבקש מהעוזרת הקולית לעשות עבורכם את הצ’ק אין לטיסה בלי שתצטרכו אפילו להזין מספר אישור הזמנה שהוא, וגם להזמין חדר במלון ביעד אליו אתם טסים. העוזרת תשלוף את המידע הנחוץ מהאימייל שלכם, ותבצע את התהליך בעצמה ותציג בפניכם את כרטיס העלייה למטוס. כמובן, שתוכלו גם להזמין מלון באמצעות העוזרת הקולית בעזרת הקול בלבד.

גוגל גם רוצה להיכנס למכונית שלנו, וחשפה שיתוף פעולה נוסף עם חברת ,Anker שמוכרת מתחום הסוללות והמטענים ועם קו מוצרי ,JBL שהם מכשירים קטנים המתחברים למצת הרכב, ומלבד היכולת להטעין באמצעות USB את המכשיר, הם מתחברים למערכת המדיה של הרכב דרך בלוטוס’ או ,AUX אם אין לכם מערכת חדשה מספיק. לאחר שתחברו אותם למכשיר שלכם פעם אחת, תוכלו להשתמש בעוזרת הקולית ברכב בלי שום בעיות, כאשר באמצעות מיקרופון ומנגנון ניקוי רעשים, העוזרת הקולית תוכל לשמוע ולהבין אתכם גם כאשר ישנה מוזיקה חזקה ברקע. לאחר שתתנו פקודות לעוזרת, מסך הסמארטפון שלכם לא יציג מידע רב ויסיח את דעתכם, אלא יתבסס יותר על פידבק קולי, כדי לתת לכם להתרכז במה שחשוב, הנהיגה עצמה. ה Bolt-מוצע תמורת 50 דולרים.

בקיצור: גוגל, כמו גם מתחרותיה, רוצה להגיע עם העוזרת הקולית שלה לכל מקום: למטבח, לסלון, לרכב, למלונות, לשדות תעופה, לאוזניות, למסכים, לרכב, למשרד, ועוד. זוהי רק ההתחלה.

פיתוח מעניין נוסף הוא של IBM, שמספק יכולת ניהול ויכוח על כל נושא עם כל אדם. המערכת נועדה לשפר את תהליכי קבלת ההחלטות בכל נושא. זו "בינה מלאכותית" – AI בשילוב "זיהוי דיבור", שמסייעת לקבלת החלטות.

המערכת החדשה של IBM נקראת: Project Debater – Speech by Crowd. זה השלב הבא בפיתוח כלי בינה מלאכותית המסייעים לתהליכי קבלת החלטות. מדובר בהמשך הישיר של Project Debater – פלטפורמת הבינה המלאכותית הראשונה בעולם, שהצליחה לקיים debate (ויכוח) עם בן אדם על נושאים מורכבים, ופותחה במעבדת המחקר של החברה בחיפה.

Speech By Crowd היא פלטפורמת בינה מלאכותית המסוגלת לאסוף טיעונים קצרים ומגוונים בטקסט חופשי מקבוצה גדולה של אנשים ולייצר מהם 2 נאומים בני 2-3 דקות כל אחד – אחד בעד הנושא הנדון והשני נגדו. הכלי החדש, שפועל בענן, פותח, כאמור, כדי לאפשר שימוש בבינה מלאכותית וחוכמת המונים לתמיכה בתהליכי קבלת החלטות בנושאים מורכבים.

כדי להדגים את הכלי החדש, מזמינה IBM כל אדם בעולם להיכנס לאתר של Speech By Crowd ולהעלות לשם את הטיעון שלו, בנושא הנדון.

סייעני בינה מלאכותית הפכו שכיחים בחיי היומיום שלנו, עבור משימות כמו: חיפוש תמונות, או ריענון והתאמה אישית של פלייליסטים. יישומי בינה מלאכותית יכולים כיום גם לסייע לעסקים בניתוח נתונים או שירות לקוחות.

Project Debater הרחיב את היכולות הללו לתמיכה בקבלת החלטות מבוססת טקסט, אולם יש להן גם פוטנציאל בתחומים רבים נוספים. עיריות, למשל, שמבקשות להבין לעומק את עמדות התושבים בשאלות על מדיניות מוצעת; חברות הרוצות לאסוף תובנות מדויקות יותר על עמדתם של הלקוחות לקראת השקה של מוצר או שירות חדש; או ארגונים המבקשים מהציבור משוב של שביעות רצון.

 

  1. האם יש חידושים כאלו גם בישראל?

בהחלט. חברת Robotemi הישראלית, שפיתחה רובוט אישי המבוסס על בינה מלאכותית, שמשלב יכולות של סייענות חכמה וניידות אוטונומית לצרכן הסופי ולעסקים, הכריזה על התחייבותה לשלב את Alexa ולייצר חווית Echo Show-like ברובוט האישי temi, כאשר מערכת Smart Screen ומכשיר הטלוויזיה SDK של Alexa ישוחררו. חיבור זה יהפוך את temi לאחד מהרובוטים הראשונים המשלבים את טכנולוגיית Alexa, וירחיב את יכולות הרובוט ויהפוך אותו לחלוץ בעידן החדש של רובוטים עוזרים.

הרובוט הישראלי שגובהו כמטר ומשקלו 12 ק"ג, מכיל 16 סנסורים ייחודיים מעולם הרובוטיקה הכוללים חיישן לייזר 360 מעלות מתקדם ומספר מצלמות עומק, ומשלב בתוכו משטח הטענה לסלולר, נטען באופן עצמאי, ותוכנן במקור כדי לסייע לקשישים. אך החברה זיהתה את הפוטנציאל ומגוון האפשרויות הגלומות בו, ביניהן יכולת ה-Telepresence, קיום שיחות וידאו ללא ידיים, שמחבר בין משפחות, שלא נמצאות תחת קורת גג אחת, שמאפשרות למשתמש לבלות זמן רב יותר בתקשורת פנים אל פנים, וכתוצאה מכך, לבנות או לשפר את היחסים עם בני משפחה, חברים, עובדים ועוד.

אתtemi  ניתן לרכוש במגוון חנויות ברחבי ארה"ב וסין ובכל חנויות הרשת B8TA בארה"ב. Temi נמצא כרגע בשלב ייצור המוני כאשר המשלוחים הראשונים יסופקו עד מרץ 2019 בארה"ב.

"temi" הינו מוצר חלוצי בתחום הרמקולים החכמים. לעומת Alexa Show, Google Home וPortal- של פייסבוק ,שהם מוצרים נייחים, "temi" הוא מוצר נייד. התנועות האוטונומיות שלו ומאפייני האינטראקציה האנושית-רובוטית מאפשרים יישומים מרתקים רבים. בעזרת אפליקציית temi יכולים המשתמשים להניע את הרובוט מכל מקום בעולם ברחבי הבית או המשרד ולנהל שיחות וידאו ללא שימוש בידיים, קבלת פנים במשרד/בתי מלון/שדות תעופה, סיוע לקשישים מרחוק, נשיאת דברים ממקום למקום, לימוד שפות, משחקים אינטראקטיביים, אבטחה, תמיכה בחנויות ובתי עסק, לסייע לרופא לבקר חולים הנמצאים בביתם, לצד מגוון שימושים רבים נוספים לעסקים ולקידום מכירות. ובעצם כל דבר, שתנועה במרחב באופן אוטונומי יכולה לסייע.

 יוסי וולף, מנכ"ל Robotemi: " temi משלבת טכנולוגיה חדשנית במחיר נגיש (1499$ כולל משלוח) ומציגה את הדרך האולטימטיבית לתקשורת בעידן האינטרנט המהיר, שתשנה באופן דרמטי את הדרך בה אנו מנהלים עסקים ומתקשרים עם עמיתים שלנו מרחוק. שיתוף הפעולה עם אמזון הוא צעד משמעותי עבור temi. Alexa Smart Screen תעשיר את temi במיומנויות רבות, תהפוך אותו למנוע עיבוד השפה הטבעי הטוב ביותר בעולם ותביא את temi לרמה חדשה של אינטראקטיביות, שימושיות ופָמִילְיָארִיּוּת.

 

  1. למה "זיהוי קולי" הפך רק כעת שירות מצליח?

משום שמדובר בתחום מאוד קשה ליישום הדורש כוח עיבוד מיחשוב ברמה גבוהה (בעיקר בגלל ההבדלים בדיבור בין בני אדם, באין סוף שפות וניבים וצורות ביטוי שונות שיש לבני אדם). התחום הזה התפתח ב-20 שנה האחרונות במקביל להתפתחות עולם המחשוב.

לא ניתן להשוות את החוויה של השימוש ב"זיהוי קולי" לפני 10 או 20 שנה לאחור, למול החוויה של היום, שהיא הרבה יותר מדויקת: עוברת את קו ה-95% דיוק. חוויית המשתמש היא הרבה יותר טובה, גם המערכת מבינה אותך והיא גם עונה לך במהירות ובדייקנות, שלא הייתה בעבר.

כיום, שירות "זיהוי קולי"  נשמע בדומה לקול אנושי, עד כי לא ניתן להבחין, שאתה מדבר עם מכונה ולא עם אדם חי. לא קיים יותר הקול המתכתי המנוכר והקופצני של העבר, עם זמן תגובה ארוך והרבה שגיאות. כש-Siri יצאה לשוק בפעם הראשונה, היא הבינה אנגלית רק במבטא מאוד מסוים של תושבי ניו-יורק הלבנים – הוותיקים, כי זה מה שהמפתחים הצליחו לפתח בזמנו. כיום, סירי מבינה ועונה בשפות רבות וניבים רבים והמגבלה הזו כבר לא קיימת.

 

  1. איך השיגעון הזה ל"זיהוי קולי" החל ומי מפתח ועוסק בו?

הפתרון הטכנולוגי שמכונה בשם Personal Assistance לא החל עם אמזון. למעשה, הוא פרץ לתודעה הציבורית עם תחילת שירותי Siri באפל, כשהכריזה על אייפון 4s באוקטובר 2011.

מאז, נכנסו לשוק אפליקציות רבות היכולות להיכנס למשבצת של Personal Assistance. למשל, הפתרון בשם Google Home (שהוא המשך של יישום קודם של גוגל בשם Google Assistant), שהושק בנובמבר 2016.

עד 2016, בשוק העולמי של פתרונות תקשורת בקול היו הפתרונות העיקריים הבאים: Apple's Siri, Microsoft's Cortana, Google Assistant, ו-Samsung's Viv שהוחלף ל-Samsung Bixby.

אולם, ההצלחה של פתרונות אלה הייתה עד 2016 ממש זעירה ושולית. מידי שנה נמכרו רק כמה עשרות אלפי עד כמה מיליונים בודדים של יחידות מוצרי "עוזרת אישית".

הפריצה הגדולה של התחום להמונים הייתה ב-2016, כשאמזון הציגה את Alexa בתצורה של Amazon Echo, מכשיר קטן ובמחיר אפסי המופעל בענן ומוטמע במוצרי קצה מאוד קטנים, יפים וזולים מאוד, עם יכולות כמעט אין סופיות. מולה יצאה גוגל בפתרונות של חברת הבת שלה Nest, שתואמת לקו מוצרי Google Home של גוגל.

המערכת בענן של אמזון יכולה לבצע כל דבר, שמישהו מעוניין לפתח לכל צורך אנושי ועסקי. צריך רק להיות בתאימות למכשיר דרך רשת האינטרנט או בחיבור ישיר (דרך רשת ה-WiFi). היתרון של הפתרון של אמזון: הוא זמין כל הזמן לכל פקודה קולית, אין צורך להפעיל דבר, רק לדבר אל המכשיר כשהמילה הראשונה חייבת להיות אלכסה – Alexa, כדי שהמכשיר יגיב.

נוצרה כאן תעשייה חדשה הכוללת הכל, החל ממוצרי חומרה תואמים וכלה באפליקציות תואמות. מאות רבות של חברות כבר מפתחות ומשווקות מוצרים תואמים, לכל מטרה, שאפשר להעלות על הדעת.

במקביל, מתפתחת תעשייה מאוד מתקדמת של תוכנות, החל מתוכנות של AI (ר"ת: Artificial Intelligence) – בינה מלאכותית וכלה ביישומונים קטנים המבצעים פקודה אחת, לפי הוראה בקולו של המשתמש. המטרה של כל האפליקציות: לספק חוויית שימוש למחזיקים בחומרה. בלי זה אין כל ערך לחומרה.

פותחו לאלכסה מאות אלפי יישומונים במאות תחומים, שמבצעים אין סוף של הוראות ומספקים אין סוף של מידע ושימושים. קל מאוד לפתח אפליקציות \ יישומונים לאלכסה, זה סוד הפיתוחים המהירים. כך, במהלך 2018 נכנסו מספרים לא קטנים של מתחרים בתחום זה (מלבד אמזון וגוגל), ובכלל זה מיקרוסופט, סמסונג, LG, אפל ועוד. רשתות חברתיות מתחברות לטרנד הזה כבר כעת. כך, שהשימוש ברשתות חברתיות ייעשה גם כן בקול. הרכבים האוטונומיים שהחלו לצאת לשוק העולמי, מכילים בתוכם כבר יכולות זיהוי קולי המובנות ברכב. היכולות הללו כבר נכנסו גם לרכבים רגילים, כולל רכבים עממיים.

התחום הזה חודר לכל פינה. דוגמה בולטת: מדפסות אפסון, שבקו ה-EcoTank המאוד פופולרי (גם בישראל), מספקות הדפסה באמצעות הוראות קוליות של המשתמש במדפסת. לא צריך ללחוץ על שום מקש במדפסת ושום קליק של עכבר או מקלדת במחשב, כדי לתפעל את המדפסות הללו של אפסון. המדפסות תומכות ביכולת של עוזרת אישית חכמה (Personal Assistance), מבוסס מערכת אלכסה של אמזון והתוצאה: אפשרות לתת למדפסת הוראות הדפסה קוליות ולקבל משוב בקול – מהמדפסת.

 

  1. האם "זיהוי קולי" מצליח להיכנס גם לעולם העסקי?

בהחלט. בתחום העסקי, שנת 2016 היא שנת "הפריצה הגדולה" ותחילת יישום צ'אטבוטים בעסקים ברחבי העולם ושנת 2017 הייתה השנה בה התופעה הזו התפשטה לכל רבדי השוק (גם בישראל).

פתרונות "זיהוי קולי" נכנסו לכל תחום, כולל תחום הרפואה. אחד הפתרונות הנפוצים ביותר הוא הצ'טבוטים עם זיהוי קולי ופתרונות של ניתוב שיחות (המחליפים את הפתרונות הישנים והמעצבנים של IVR).

הצ'אטבוטים הורסים כל תפיסת עולם קיימת של קשר עם לקוחות, כי ניתן לפתח בוטים לכל מטרה, במהירות, בזול ולהטמיע אותם במהירות. זאת, כי מדובר בשירות ענן המופעל בקלות על הסמארטפון של המשתמש. כל מי שיודע לפתח אפליקציות סלולר יכול לפתח בוטים בקלות ובמהירות, ולענות לכל צורך עסקי. בהמשך, תוך שנה עד 3 שנים, כל הצ'טבוטים יהפכו לאפליקציות המופעלות בקול, מבוססות על זיהוי קולי.

הקשר עם מוקדי שירות לקוחות יבוסס תוך מספר שנים קצר בעיקר על צ'אטבוטים ובוטים (ורובוטים), שיודעים להבין אותן ולדבר אתך בשפה טבעית, כאילו הם היו בני אדם אמתיים.

 

  1. מה היתרונות של שירותי תקשורת משולבים בקול עם "זיהוי קולי" בגישת ה-Personal Assistance ולאן התחום הזה מתפתח?

  • הגישה ידידותית למשתמש ומספקת מגוון רב יותר של שליטה עם "חוויית שימוש".
  • אין צורך באפליקציות מיוחדות (מהסגנון המוכר לנו בעשורים האחרונים) על הסמארטפון או המחשב. הכל מבוצע בקולו של המשתמש, שמדבר עם אלכסה, או כל פתרון זיהוי קולי מתחרה.
  • יכולת רכישה של מוצרים ושירותים בפקודה קולית אחת.
  • יכולת הפעלה של מוצרים ושירותים בפקודה קולית אחת, בלי לגעת פיזית במכשירים. למשל, להדליק או לכבות חשמל, לפתוח או לסגור תריס, להדליק או לכבות מזגן, להתניע או לכבות רכב, להפעיל טלוויזיה או רדיו, וכך הלאה. כל פעולה אנושית מוכרת יכולה לקבל מענה בפקודה קולית דרך אלכסה, או מי מהמערכות המתחרות.
  • יכולת חיבור קלה לכל מוצר תואם, עם יכולת להפעיל אין סוף של מוצרים תואמים דרך מכשיר אחד.
  • מתן מענה לצרכים של כל אחד בכל תחום.
  • עלות אפסית מול תמורה מיידית.

היתרונות של המעבר לפקודות קוליות, שרצות מעל לרשת האינטרנט, הן עצומות והתחום הזה יצמח בצורה חזקה בשנים הקרובות.

שוק זיהוי הדיבור העולמי נמצא בצמיחה מואצת ומדהימה בכל רחבי העולם, מ-941 מיליון דולרים מכירות ב-2017 השוק הזה יגיע לכ-2.2 מיליארד דולרים ב-2022, גידול ממוצע של 18.2% בשנה (!). ישראל נמצאת ומובילה גם בתחום הזה.

על פי Business Insider, 84% מהעסקים בארה"ב ישתמשו תוך שנתיים ביישומיים קולים מבוססי זיהוי קולי, כמוצר בסיסי ומוביל בקשר שלהם עם הלקוחות, השותפים וגם בתוך הארגונים והעסקים. מדובר במהפכה המתרחשת ממש כעת בעולם המערבי וגם בישראל.

מדובר במעבר מהיר מקשר אנושי לקשר מבוסס יכולות מתקדמות של מערכות המחשוב המצויות בשוק, יכולות הנמצאות בענן (כלומר ב-Data Center של ספק שירותי ענן הנמצא אי שם בארץ או בעולם) והעסק מאמץ יכולות כאלו לעצמו די בקלות, כדי להתקדם, להתייעל וגם לחסוך בהוצאות.

זאת, משום שאחת ההוצאות הכבדות ביותר בעסקים ובארגונים היא אנשי תמיכה ומוקד, שעולים בישראל כ-165 אלף ₪ לשנה על כל מוקדן (כולל עלויות ההכשרה של המוקדן אך ללא עלויות הציוד והתשתיות הנדרשות לכל מוקדן). המהפכה הזו התחילה ביצירת מערכות צ'טבוטים והמשיכה למערכות של זיהוי קולי, ניתוב שיחות קולי ורובוטים קוליים והשלב האחרון במהפכה, שכבר החל, הוא רובוטים אנושיים, שמחלפים לגמרי את הצורך באנשים, בתפקידים רבים הכרוכים במגע עם הלקוחות, שותפים, ספקים וגם בתוך העסק עצמו.

כאמור לעיל, אחת השחקניות הבולטות בתחום היא חברת אודיוקודס (מקרית שדה התעופה לידי נתב"ג), שהכריזה לאחרונה על מהלך מהיר של הוספת AI (ר"ת: Artificial Intelligence) -אינטליגנציה מלאכותית, למערכות זיהוי דיבור של החברה, ליצירת קו חדש של פתרונות לשוק והוקמה בחברה חטיבה חדשה בשם Voice.AI, לצורך ההתפתחות המבטיחה הזו. זה חלק מהתפתחות תחום שירותי התקשורת בענן.

יישומים קוליים מבוססי AI יכולים לשפר תהליכים פנימיים בתוך הארגון ומול לקוחות העסק, וזה מספק ROI (החזר השקעה) מהיר ביותר, בכל עסק המאמץ את כיוון ההתפתחות הזה.

 אודיוקודס מספקת לשוק מגוון רחב של פתרונות בתחום זיהוי הדיבור, לא רק במובייל. ההצלחה של אודיוקודס החלה דווקא בתחום ניתוב שיחות עסקי, מהלך שבא להחליף גם את המרכזניות וגם את מערכות ה-IVR המעצבנות את המתקשרים.

המטרה של אודיוקודס היא להפוך את כל התקשורת העסקית בכל האפיקים והערוצים, למבוססת על זיהוי דיבור, תוך חיבור לכל סוגי הטלפונים הנייחים והניידים, לרשתות חברתיות, לאפליקציות עסקיות, לדואר האלקטרוני ועוד.

בראייה הזו, הכל עובר ויעבור שדרוג, כולל ובמיוחד מרכזי שירות לקוחות. המטרה להגיע למענה אוטומטי לחלוטין לפונים. בבי"ח רמב"ם בחיפה בשירות אחד בלבד, הם הגיעו לכך, שכ-90% מהשיחות הנכנסות עברו אוטומטית ליעד בטכנולוגיית זיהוי דיבור, ללא כל מגע אנושי ורק 10% מהשיחות מטופלות ע"י בני אדם.

 הגדלת שביעות הרצון של משתמשים היא מניע חזק ביותר המוביל לגידול בשוק הזה. השוק, שאודיוקודס כעת נכנסת אליו, משלב את ה-AI במערכות זיהוי דיבור ויוצר תשתית חדשה המאפשרת לספק פתרונות חדשים, ממש מהרגע הראשון, שהם נכנסו לתחום הזה מול הלקוחות.

 

מערכת זיהוי קולי - רובוט

 

תחום זיהוי קולי מזמן יצא מהמשבצת של "Personal Assistance", שכאמור, החלה לפרוץ לתודעה של הציבור בשירות Siri במכשירי הסמארטפון של אפל. כיום, אפשר למצוא את השירותים הללו בתחומים עסקיים רבים, שמתפתחים כל הזמן, בגלל התחרות, שנפתחה בתחום זה ע"י ענקיות דוגמת אמזון, מיקרוסופט, סמסונג וגוגל.

כאמור, בעוד מרבית מנועי זיהוי הדיבור הציגו יכולות דיוק של כ-95% כבר לפני כמה שנים, רק לאחרונה (ובעיקר הודות לטכנולוגיות Machine Learning למיניהן), המנועים הפופולריים עושים דרכם לעבר רמת דיוק של 99%. בכך, הטכנולוגיה הזו קיבלה יכולות להמריא ולהיכנס גם למגזר העסקי והארגוני. השירותים הללו מסופקים בד"כ בגישת שירות ענן.

 

טיפ חשוב

למי שמהסס להיכנס לעולם "החוכמה הקולית" בשירותי ענן, מומלץ להתחיל "בקטן". דהיינו: לבחור מרכזיה של סניף יחסית קטן ולהעביר את השירות של הזיהוי הקולי בה לענן, או לבחור יישום אחד (נניח ניתוב שיחות חכם), שיועבר לקבלת השירות עם זיהוי קולי בענן, כולל במכשירי הסלולר. בחירה בפתרון הנכון דורשת ייעוץ מהמומחים לנושא.

צריך להתחיל בקטן, להתנסות וללמוד איך זה עובד, להפיק לקחים ולהשתפר, עם מבט רחב ומפוקח על המעבר המלא לענן, לאורך ציר זמן של שנה עד שנתיים. זה הכיוון. הטיפ החשוב ביותר כאן הוא: חובה להתנסות בשירותים של ספק שירותי תקשורת מכל הסוגים ובענן, גם אם זה נעשה בקנה מידה מצומצם. ההתנסות בקנה מידה קטן בענן תוכל להוסיף מידע לתהליך קבלת ההחלטות של העסק.

 

שורה תחתונה בתחום מערכת "חוכמה קולית" לפרטיים ולעסקים בישראל:

הפתרונות של "חוכמה קולית" בענן (ובמיוחד כאלה המבוססים על טכנולוגיות זיהוי דיבור) תוך שימוש בסמארטפונים וניתוב שיחות חכם, זוכים כיום להצלחה רבה בשוק העולמי וגם להתחלה די יפה בישראל. זאת, בגלל ההיקף הרחב של היכולות, שבעל העסק מקבל ביישומים החדשים, שמספקים יתרונות עסקיים ברורים.

יש לזכור, שהצרכים של בית פרטי אינם דומים לאלו של משרד עורכי דין ואינם דומים לצרכים של חנות רהיטים, רשת מרכולים, רשות מקומית, חברת הייטק, משרד מומחי ביטוח ופיננסים, או של משרד רואי חשבון.

 

מכאן, אתה כאדם פרטי, או כמנהל או בעל עסק אמור לשאול את עצמך כמה שאלות:

מה הבעיה כי גדולה שאתה מוצא, שניתן לקדם אותה באמצעות מעבר ל"חוכמה קולית" (ובענן)?

אם אתה כבר משתמש במערכת "חוכמה קולית" (לרבות בענן), ממה אתה לא מרוצה מהפתרון הזה? שתף אותנו.

איך אתה חושב, שאני יכול לעזור לך בתחום בחירת מערכת "חוכמה קולית" מתקדמת המתאימה לצרכיך?

 IBM Project Debater – Speech by Crowd

 

השאר תגובה

פוסטים נוספים