ניהול רשתות תקשורת ותשתיות ענן: פתרונות שלא חשבת | Telecom Experts

ניהול רשתות תקשורת ותשתיות ענן – אילו פתרונות חדשים קיימים בשוק שלא חשבת עליהם?

ניהול רשתות תקשורת ותשתיות ענן

תקציר:

  • חידושים בעולם ניהול רשתות תקשורת ותשתיות ענן בקוד פתוח.

     

  • האם זה הזמן לעבור לשירותים וירטואליים בענן או ל-VPS (ר"ת:Virtual Private Server)?

     

  • מה הפתרון המתאים לעסק שלי?

     

  • איך אני בוחר את הספק המתאים ביותר לעסק שלי?

     

  • ממה יש להיזהר בבחירת שירות וירטואלי (מחשוב ו\או טלפוניה) עסקי?

 

המעבר של השוק העסקי היום ומחר היא לכיוון של Multi-Cloud (ריבוי עננים). מנהלים ובעלי עסקים חושבים, שזה דבר מאוד מסובך ולא מובן, בזמן שהם עצמם נמצאים כבר שנים (באופן אישי) ב-Multi-Cloud, ומתפעלים זאת בקלילות ובשקיפות ללא צורך בשום ידע טכני מעמיק או בכלל.

הכיצד? כל אחד מחזיק בידו סמארטפון. סמארטפון זו מערכת Multi-Cloud הכי נפוצה בעולם. אם אתה משתמש ב-Gmail  אתה מחובר לענן של גוגל. במקביל אתה משתמש ב-WhatsApp ואז אתה מחובר לענן של פייסבוק. במקביל אתה משתמש באחת מהאפליקציות של אופיס, אז אתה מחובר לענן של מיקרוסופט. אתה מחובר ל-Waze  ואז אתה מחובר לענן שלהם. אנשי הקשר שלך שמורים בענן של סמסונג או אפל (תלוי אם יש לך מכשיר של סמסונג או של אפל). וכך הלאה והלאה. כל מחזיק סמארטפון מחובר לפחות ל-10 עננים בו זמנית. כל מחזיק סמארטפון כבר יודע, שאפשר להעביר תמונה או כל מידע אחר בקלות מ-WhatsApp ל-Gmail, למרות ש-2 היישומים הללו שוכנים ב-2 עננים שונים לגמרי, המצויים במקומות רחוקים זה מזה בעולם. הכל בקלי קלות.

במגזר העסקי זה אותו דבר, רק צריך להשתמש בכלים המתאימים ליישומים העסקיים. הכלים העסקיים עדיין אינם כה פשוטים כמו כל מה שיש בסמארטפון, אבל זה בדרך. יש כבר מערכות לניהול Multi-Cloud עסקי מהסמארטפון, בדיוק כמו שמשתמשים בכל יישום אחר בסמארטפון.

הכיוון של ניהול רשתות תקשורת ותשתיות ענן עובר לקוד פתוח. כלומר: אין צורך ברישיונות ותשלום על רישיונות תוכנה. אתה משלם על השירות (בד"כ במודל SaaS – תשלום על פי צריכה בפועל), על האינטגרציה, התמיכה, הפיתוח של התאמות מקומיות ספציפיות לעסק שלך וכיו"ב.

מובילת שוק עולמי בכלים בקוד פתוח לניהול תשתיות ענן היא רד האט (Red Hat), כיום חלק מקבוצת IBM. המתחרה הגדולה של רד האט היא VMware, שיש לה כלים לניהול רשתות תקשורת ותשתיות ענן עם יכולות מתחרות, ולכן יש לשקול היטב מה מתאים לצרכים הספציפיים של העסק.

יש להכיר כמה מונחים בעולם החדש הזה (של ניהול תשתיות תקשורת וענן בקוד פתוח): קונטיינרים ו-Serverless.

אלה 2 שלבים בהתפתחות שירות הענן. כרגע השוק העולמי וגם בישראל נע לכיוון קונטיינרים ובשנים הקרובות נראה מעבר ושילוב של Serverless, בעולם תשתיות העננים. אין שום צורך להכיר לעומק את המונחים הללו, אלא רק לדעת שהם קיימים. בדיוק כמו שכל מחזיק סמארטפון לא מתעניין איך תמונה מ-WhatsApp עוברת ל-Gmail  כל כך בקלות. המנגנונים הקיימים מאחורי הקלעים מעניינים מפתחים ומהנדסי ICT, ולא מעניינים בכלל מנהלים, עובדים וכמובן לא מעניינים לקוחות קצה ומשתמשי קצה.

כיום, רבים כבר מבינים, ש-OpenStack ו-Kubernetes (טכנולוגיות קוד פתוח בעולם העננים) זה העתיד. איש לא יכול להחליט במקום הלקוחות והמפתחים, והם רוצים ללכת בכיוון הזה. העולם נהיה שטוח והאימוץ של הקוד הפתוח הוא נחלת הארגונים הכי גדולים והכי חשובים בעולם כמו גם בישראל.

הפיתוחים של קוד פתוח דוגמת הקוברנטס (Kubernetes), הפכו לסטנדרט עולמי וכל התעשייה משתמשת בזה. פתרונות קנייניים לא הצליחו להתרומם. אנו רואים, שבתחומים רבים הטכנולוגיות הקנייניות לא מצליחות כמו הקוד הפתוח ולכן חברות ענק לפתרונות עסקיים וארגוניים, דוגמת מיקרוסופט, ולא רק היא, החליטו לשתף פעולה עם תעשיית הקוד הפתוח ונכנסו למסלול הזה בקצב מהיר. כיום, ניתן לנהל את השירותים והתשתיות בענן של מיקרוסופט באמצעות הכלים בקוד פתוח של רד האט. בעבר, זה לא היה מתקבל על הדעת, שניתן לשלב פתרונות בין 2 החברות הללו.

יודגש, שמנקודת המבט עסקית, העולם העסקי בכל סוגי העסקים ובכל סדר גודל הולך לעננים היברידיים עם ריבוי עננים (Multi Clouds). זו המציאות, וכולם ילכו לשם, כי החברות, שהן מובילות שוק, הולכות לשם, כי זה הצורך והרצון שלהן.

כבר כיום, כמעט כל העסקים הקטנים והבינוניים (גם בישראל) עברו לשירותי ענן. הסיבה די ברורה: נמאס להם לנהל בעצמם ולשפוך כסף בלי חשבון על שרתים מקומיים. לכן, הם עוברים לענן ומגלים, שיש להם יותר אפשרויות והרבה מרווח להתפתחות עסקית. בענן גם קל יותר לתפעל את הלינוקס. בעבר, כל מי שהשתמש ב-SQL, היה כבול לתשתיות של מיקרוסופט. היום, SQL רץ גם על לינוקס. בדיוק אותו דבר. עולם התוכנה נפתח ויש יותר אפשרויות חדשות לכל סוגי הצרכנים ולכל סוגי האפליקציות.

האתגר הגדול היום: לסייע לעסקים ברמת הביניים ולעסקים קטנים לעבור לקונטיינרים. האפליקציות של היום ומחר תהיינה מבוססות קונטיינרים. כל האפליקציות תהיינה Native לענן. זה קל יותר ליישם כשאתה מדבר על אפליקציה חדשה. אבל מה עושים עם כל הקיים? לכן, חברה דוגמת רד האט בנתה כלים ב-OpenShift, שמאפשרים להריץ כל אפליקציה בצורה כזו, שהיא יכולה לרוץ בענן באופן טבעי – Native, והיא מבצעת היום השקעות ענק בעולם האפליקציות כדי להעביר אותן לעולם הקונטיינרים. זה מאפשר הרבה יכולות עסקיות ומאפשר הרבה אפשרויות, שלא היו קודם דוגמת: להעביר עומסים בין עננים, לאבטח טוב יותר,  לקיים יותר שרידות, והכי חשוב: לחסוך בהוצאות.

יש גופים גדולים, שהעבירו את כל האפליקציות שלהם לקונטיינרים. דוגמת דויטשה-בנק, ענק הבנקאות, שמרכזו בגרמניה, שמפעיל לא פחות מ-25 אלף קונטיינרים. הכל אצלו מופעל בקונטיינרים ובקוד פתוח, גם אפליקציות עסקיות וגם האפליקציות של מיקרוסופט.

לכן, מי שמגיע לעולם הקונטיינרים יכול להתקדם לעולם ה-Serverless, כי מערכת ה-OpenShift תומכת באופן שקוף גם בקונטיינרים וגם ב-Serverless. הכל במקביל והכל בעננים מרובים, לפי צרכי הלקוח הספציפי.

הגישה הזו מספקת יכולות ללקוחות לא 'להילכד' (Locked-In) אצל ספק אחד, לא להילכד אצל ספק שירותי ענן אחד. שירותי ה-Serverless מספקים עצמאות מלאה לעסק להחליט היכן המידע והאפליקציות שלו ישכנו. זו מהפכה אדירה ואנו רק בתחילת הדרך בתחום הזה. השוק מתחיל רק כעת לעכל את גודל המהפכה של הקונטיינרים וה-Serverless.

קל היום לפתח פתרונות ייחודיים לצרכים של כל שוק בזכות המעבר לקונטיינרים ותחילת המעבר ל-Serverless. ממשק המשתמש – GUI הוא היום הדפדפן וזה מה שכולם מכירים ולכן היום מאוד קל לתפעל לינוקס ויישומים מעל ללינוקס.

רד האט הגדירה מחדש Kubernetes ארגוני דרך אוטומציה עם Red Hat OpenShift 4 המפשטת פריסות ענן היברידי וריבוי עננים. הפלטפורמה מקדמת פרודוקטיביות מפתחים תוך צמצום מורכבויות תפעוליות עם אוטומציה בנויה בתוכה. הזמינות של הפתרון כבר קיימת אצל ספקי ענן ציבורי עיקריים, כולל AWS. היא מציעה הפצת לינוקס קלת-משקל, חסינה לגמרי ומותאמת לקונטיינרים.

הפלטפורמה החדשה תוכננה לספק חוויה דמוית-ענן ברחבי הענן ההיברידי ע"י הפצת עדכונים אוטומטיים ברחבי הטמעות Kubernetes בכל מקום. ביחד עם גמישות מפתחים מוגברת ומגיבה באמצעות Operators Kubernetes, הדבר עוזר להניח יסוד מאובטח ועקבי יותר עבור עומסי עבודה מוטי-ענן (Cloud-native) מודרניים ומתפתחים.

כ-1,000 ארגונים במגוון רחב של תחומים וברחבי העולם, משתמשים כבר ב-OpenShift להאצת פיתוח ואספקת יישומים. גרסאות של OpenShift לעסקים ברמת ה-SMB כבר מתחילים לצאת לשוק.

כדי לענות לדרישות עסקיות חדשות, ארגונים מחפשים פתרונות לעומסי עבודה חדשים, החל מבינה מלאכותית (AI) עד לאינטרנט של דברים (IoT), כדי ליצור ולקדם יתרונות תחרותיים בשווקים צפופים.

פריסות ענן היברידי וריבוי עננים הן עתה תקן תעשייה. IDC צופה, שב-2020 תהיה ליותר מ-90% מהארגונים הגלובליים אסטרטגיית ריבוי עננים. הפלטפורמה החדשה מפשטת פריסות ענן היברידי וריבוי עננים כדי להאיץ את האופן בו ארגונים מטמיעים יישומים חדשים, ומסייעת לארגונים להצליח ולבדל את עצמם בתוך מערך גדל מתמיד של שווקים תחרותיים.

 

לקבלת הצעת מחיר עבור ניהול רשתות תקשורת ותשתיות ענן ישירות למייל – השאירו פרטים כאן

 

עתידו של IT ארגוני ועסקי מקודם ע"י מחשוב היברידי וריבוי עננים, עם Kubernetes הפועלת כגשר לקישור חלק של עומסי עבודה בין מרכזי נתונים באתרי לקוחות ועננים ציבוריים. Red Hat OpenShift 4 הופכת חזון זה של Kubernetes למציאות, ומציעה פלטפורמת Kubernetes ארגונית עקבית ובניהול עצמי עבור הענן ההיברידי. הפלטפורמה מקדמת פרודוקטיביות מפתחים ומשתמשים תוך צמצום מורכבויות תפעוליות. זאת, עם אוטומציה בנויה בתוכה, ומספקת פלטפורמת Kubernetes המשדרת מוכנות לייצור ולשירות לקוחות הקצה, עם חדשנות מוטת-ענן (Cloud-native).

 יש בשוק הישראלי בעלי עסקים ומנהלים רבים המחפשים להעביר את התוכנות העסקיות שלהם לענן ובפרט תוכנות דוגמת: מערכת Priority או SAP (ל-ERP), מערכת אופיס עסקי ושירותי תקשורת, לרבות שירותי הטלפוניה העסקית. אולם, ההחלטה על המערכת, שתבצע את ההגירה הזו, היא לא החלטה פשוטה. עסקים ברמת ה-SMB וה-SME (קטנים עד בינוניים), מוצפים בשנים האחרונות בהצעות לרכוש פתרונות של שירותי מחשוב וירטואליים לרבות מרכזיה טלפונית לעסק שלהם, בשפע של פתרונות, שיכולים לבלבל כל בעל עסק ומנהל בעסק, שאמור להחליט על רכישת מערכת כזו, או שדרוג של מערכת המחשוב והטלפוניה העסקית שלו, משום שהן התיישנו ולא מספקות את צרכי העסק של היום ומחר. יש חשיבות עליונה לא ליפול בפח.

 

ניהול רשתות תקשורת ותשתיות ענן

 

לאן מתפתח תחום החיבורים הקווים העסקיים גם בישראל?

 

העסקים והארגונים בעולם עברו מזמן לשירותי מחשוב, תקשורת וטלפוניה בענן ולחיבורי סיבים אופטיים לתשתיות האינטרנט הללו. קרוב ל-90% מכל ההתקנות החדשות של תשתיות תקשורת וטלפוניה בעסקים בארה"ב וברוב מדינות העולם המערבי הן בענן (ענן פרטי, ציבורי או היברידי, כשבשנה האחרונה עולה חשיבותו ותפוצתו של שירות הענן ההיברידי).

 

רשת האינטרנט הפכה להיות רשת התקשורת, הטלפוניה והמחשוב המרכזית של העסק המודרני, גם בישראל.

 

לא צריך להיות מומחה להנהלת חשבונות וכספים, כדי להבין, שריבוי רשתות הוא גם ריבוי הוצאות. המדובר בהוצאות ההופכות להיות בלתי נשלטות עם הזמן, עם תלות הולכת וגוברת באינטגרטורים וספקי תחזוקה רבים. לכן, ככל שתשתיות התקשורת מסוגלות לספק יותר שירותים על תשתית אחת, כך החיסכון בהוצאות גדל והיעילות של הפעלת הרשת הזו גוברת.

 

פתרונות התקשורת לעסקים אמורים להיות מותאמים כבר היום לעידן הענן. המשמעות: סיבים אופטיים בכל מקום, גם בתוך העסק וגם בחיבור של העסק לרשת האינטרנט המובילה לענן, או לרשת הפרטית המובילה לשירותי הענן.

 

מה החידוש בתקשורת מאובטחת לענן ובענן?

יצוין, שתחום תשתיות התקשורת לעסקים נמצא כיום במהלך של מהפכה מאוד מהירה. מצד אחד מבוצע מעבר לתשתיות מבוססות סיבים עם פתרונות חדשים, דוגמת פתרונות מתקדמים המכונים בשם המקצועי SD-WAN (ר"ת: Software Defines WAN), שמסופקים, למשל, ע"י בינת עסקים, בזק בינ"ל ופרטנר, ומצד שני, פתרונות אלחוטיים, שכוללים פתרונות סלולר רחב פס, פתרונות של רשתות אלחוט WiFi ולאחרונה הלהיט בשוק הישראלי – חיבורים אלחוטיים בגלים מילימטריים (בתחום ה-60 – 70 גיגהרץ), עם רוחבי פס באוויר עד ל-10 גיגה ויותר, ולמרחקים של מאות מטרים עד כמה קילומטרים. יש כבר כמה ספקים \ אינטגרטורים שמציעים חיבורים עסקיים כאלו דוגמת: SMBIT, גטר-טק, ORIL תשתיות רדיו ועוד.

לאחרונה, חברת הענק הבינלאומית VMware דיווחה, שיש לה בישראל כבר מעל ל-250 לקוחות בחיבורי SD-WAN (חלקם הגדול חוברו לרשת באינטגרציה ע"י פרטנר). זאת, תוך פחות משנתיים מאז שהחלה להציע את השירות הקווי החדש הזה בשוק הישראלי. בהחלט התפתחות מהירה ביותר של חיבורים קווים חלופיים לעסקים, שמתחרים "ראש בראש" בפתרונות של קבוצת בזק. כך, הפכה VMware למובילת שוק בתחום זה בעולם, כמו גם בישראל.

 

המעבר של השוק לכיוון SD-WAN מביא טכנולוגיה חדשה, שמשנה את כל מה שהכרנו עד היום בתחום התקשורת. הפיכת הרשתות לווירטואליות גם בתחום ה-WAN (הרשת המרחבית שמחוץ לעסק) זו מהפכה של ממש. אין יותר צורך בחיבורי ה-WAN היקרים מאוד והמסורבלים של העבר.

 

היתרון במעבר ל-SD-WAN הוא לא רק במהירות החיבור, קלות הפריסה והוזלה משמעותית של עלויות התקשורת, אלא בכך, שהכול הופך לווירטואלי, גם ה-WAN. הכל מבוסס תוכנה. בכך, "עוקפים בסיבוב" את ספקי החומרה ובזק, ששלטו עד היום ובמשך שנים רבות בתחום ה-WAN.

ניהול רשתות תקשורת ותשתיות ענן  –תשובות קצרות לשאלות נפוצות:

 

  1. מה הבדלים בין שירות וירטואלי בענן לשירות וירטואלי מסוג VPS?

שרתים וירטואליים (VPS) אינם שירותי ענן וירטואליים. גם שירותי IP-Centrex המסופקים ע"י בזק וסלקום הם סוג של VPS.

ספקים רבים נוטים להטעות את הלקוחות העסקיים, שאין להם איש מקצוע בתוך העסק, ולטעון, ש-VPS זה שירות ענן. זה בדיוק כמו לטעון שמכונית פיאט 600 היא מרצדס 300. קוראים לזה "הטעיה צרכנית".

VPS וענן אלה 2 מושגים שונים לגמרי, שהתפתחו היסטורית זה אחר זה. שרתים וירטואליים נחוצים לצורך קיום שירותי ענן וירטואליים והם קדמו להם בעשור. כלומר: שירות ענן מכיל בתוכו VPS, אבל זה רק נדבך אחד ואפילו די שולי בשירות הענן. לא כל השירות.

שרתים וירטואליים קיימים מזה למעלה מ-3 עשורים, למעשה משנות ה-90 וקיבלו מקום בולט בשוק המחשוב, עם ייסודה של VMware ב-1998, חברה, ששמה לה כמטרה לספק שרתים וירטואליים לכל בעלי העסקים והמחשבים העסקיים בעולם, מטרה, שהושגה על ידה במידה רבה, והיא מובילה עולמית וגם בישראל בתחום זה.

מאז, אפילו VMware זנחה (ומזמן) את תחום ה-VPS ומספקת רק שירותי ענן ופתרונות בענן, כשהלהיט של השנתיים האחרונות בעולם העסקי והארגוני ויהיה להיט גם בשנים הקרובות, אלה פתרונות מסוג של Multi-Cloud בעיקר עם היכולת לנוע באופן שקוף ומהיר בין עננים שונים. זאת, במטרה לחסוך בכסף, לעבוד יעיל יותר ולנצל טוב יותר את משאבי המחשוב הווירטואליים הקיימים בעננים השונים.

שירותי ענן במתכונת אותה אנו מכירים כיום: עננים פרטיים, ציבוריים, היברידיים (עננים מעורבים: חלק ענן פרטי וחלק ענן ציבורי, במקביל) ו"ריבוי עננים": Multi-Cloud (שימוש בכמה עננים מכמה סוגים בו זמנית), קיימים בעולם מעל ל-2 עשורים ובישראל רק קצת מעל לעשור. ההצלחה של שירותי ענן ציבוריים והיברידיים היא בת כ-15 שנים בלבד והגישה החדישה יותר של Multi-Cloud החלה להתפשט ולהיות שיטת השימוש בעננים הכי נפוצה בעולם כמו גם בישראל, רק ב-3-4 השנים האחרונות.

כאמור, VPS הם רק שרתים וירטואליים, השלב שהקדים את הענן. מכאן, זו הטכנולוגיה הקודמת, שברוב העולם כבר לא קיימת כי היא התיישנה. זה בדיוק כמו להשתמש במערכת הפעלה חלונות XP על מחשבים נייחים ישנים בעולם של חלונות 10, מערכת הפועלת גם על מכשירים ניידים חדישים. בישראל מוכרים ספקים רבים למנהלים במגזר העסקי והארגוני שירות VPS כאילו זה שירות ענן וחלק מהם לא מתבייש להטעות את הלקוחות ולכנות את שירות ה-VPS כשירות ענן, מה שזה לא.

אין גם שום דרך טכנולוגית קלה (או בכלל) לשדרג שירותי VPS לשירות ענן. כך, שמי שבוחר בשירותי VPS נלכד ב"חתונה קתולית", שלא ניתן להשתחרר ממנה. זה הטריק של הספקים המציעים ללקוחות שירותי VPS. מאוד פשוט: ללכוד את הלקוחות ב"מלכודת עכברים" ואחרי כן להעלות מחירים בלי הגבלה, ללקוח השבוי.

 

  1. מה הגישה המובילה כיום בתחום השרתים הווירטואליים?

הגישה המובילה כיום וגם מחר: שרתים וגם מרכזיות IP בענן.

חשוב להבין: יש הבדלים עצומים בין סוגי השרתים והמרכזיות ובמיוחד בסעיף ההוצאות לעסק. לדוגמה: מרכזיה בענן נמכרת במחיר של פורט לחודש ועל פי צריכה בפועל (מודל הנקרא SaaS), כיום במחירם של הרבה פחות מ-10 ₪ לפורט, כולל כמעט הכל, ומה שחסר עולה במחיר אפסי לחודש, והעסק שולט על ההוצאות בצורה מלאה וזו למעשה ההוצאה העיקרית בתחום התקשורת הטלפונית (לרבות "קול סנטר" ו"שיחות ועידה").

מבחינת עלות לעסק, זו השיטה הזולה ביותר המביאה את הערכים המוספים המרביים לעסק. אולם, טרם הטמעת הגישה הזו יש לדאוג להתאמת הרשת העסקית הפנימית והחיבורים החיצוניים לסוג כזה של מרכזיה.

 

קל ליפול בפח ול"חתונה קתולית" יקרה של שירותי VPS, כשיש שפע כזה של הצעות מתחרות בתחום שירותי המחושב והמרכזיות לעסקים, קל להתפתות להצעות, שמכנים אותן במקום VPS רק כדי להטעות – "שירותי ענן", וקל  ליפול בפח כשמציעים ללקוחות העסקיים שירותים, שרובם בכלל לא מתאים לצרכי העסקים הקטנים עד הבינוניים של היום ומחר.

 

  1. מה בעל העסק מפסיד כשהוא בוחר ב-VPS ולא בוחר בשירות ענן?

א. הוא משלם יותר. הרבה יותר. כיום, שירותי ענן הם השירות הזול ביותר לעסקים הקיים בשוק התקשורת העולמי והמקומי.

ב. הוא מקבל שירות נחות מבחינה טכנולוגית ומבחינה פונקציונלית. מבחינת תצורת החיבור של התקשורת (SIP), השרידות והאבטחה, אין הבדלים כה גדולים בין VPS לענן.

שירותי ענן, בעצם היותם חדישים יותר, כמובן טובים יותר בכל הפרמטרים הטכניים הללו. אולם, בשירותי ענן, העבודה מכל מקום ומעל לכל מכשיר קצה, היא חלק בלתי נפרד מתכונות המערכת, מה שלא קיים ב-VPS, אלא אם מוספים ל-VPS תוכנות ייחודיים ויקרות. כיום, רוב המנהלים והעובדים (בעולם כמו גם בארץ) מעוניינים לעבוד בגישת ה-BYOD, מה שיחסית מאוד קשה ליישם בגישת ה-VPS.

המצב הזה קיים גם כשרוצים לחבר שירותי תקשורת מקבילים למרכזיה העסקית הווירטואלית (דוגמת: מצלמות אבטחה, Call Center, CRM, ERP, הקלטות וכיו"ב). אלה שירותים יקרים יחסית בגישת ה-VPS, כי הם תוספת ל-VPS ולא חלק מהיכולות המובנות של שירותי ה-VPS, בעוד שבענן מאוד קל (בקליק של עכבר) להוסיף או להוריד שירותים מכל סוג.

ג. העסקים נלכדים ב"מלכודת עכברים" או ב"חתונה קתולית" אצל ספק ה-VPS. מערכות התוכנה בשירותי ענן שונות ברובן לחלוטין מהתוכנות הפועלות ב-VPS גם בצד השרת וגם בצד ה-Client אצל משתמשי הקצה. דהיינו: מי שבחר ב-VPS נלכד בתוך מערכת סגורה, שאי אפשר להגר ממנה בקלות או בזול (או בכלל) לענן.

 

  1. האם ניתן להמליץ כיום על רכישת מרכזיה פיזית או בשירות VPS?

ברור כיום לחלוטין, שאין שום הגיון כלכלי לרכוש בשנת 2019 מרכזיה של ברזלים וחוטים. זה עולם, שנכחד מזמן. בנוסף, הרוכש נכנס, כאמור, ל"מלכודת עכברים" (או ל"חתונה קתולית") בכך, שברכישת המרכזיה הוא רוכש למעשה ברישיון הבסיסי רק מוצר בסיסי מאוד מצומצם. על כל דבר, שמוסיפים במרכזיה, על כל תכונה, תוכנה, חיבור, כרטיס, שלוחה, וכך הלאה, יש לשלם ברכישת רישיון נפרד. רשימת הרישיונות הנפרדים היא מתכון בטוח לחוסר יעילות כלכלית בשימוש במרכזיה כזו. כל תכונה מהתכונות של המרכזיה דורשת רישיון נפרד וכל שינוי (הרחבה או צמצום) דורש רישיון נפרד. השיטה של גביית תשלום ברישיונות על כל תכונה של המרכזיה עברה מן העולם מזמן. לכן, אין כל סיבה כלכלית להמשיך עם שיטה זו ב-2019.

בנוסף, העלות של רכישת המרכזיה נחשבת כהוצאה הונית, מה שפחות משתלם לעסק, מול תשלום חודשי לשירותי מרכזיה, שנחשב כהוצאה שוטפת. ה"חתונה הקתולית" כאן כוללת גם את נושא חוסר הגמישות לבצע התאמות מהירות במרכזיה לפי צרכי העסק ובשליטתו. יש כאן תלות מוחלטת בספק השירות והתחזוקה לרבות בתחום התיקונים.

כך קורה גם בבחירת ספק שירותי VPS. גם בשירות זה יש חוסר גמישות לבצע התאמות מהירות בשירותים לפי צרכי העסק ובשליטתו. יש כאן תלות מוחלטת בספק השירות והתחזוקה, לרבות בתחום התיקונים. רק בשירותי ענן יש את הגמישות התפעולית והשליטה המצויות בידי הלקוח העסקי. כיום, מערכות התוכנה של החברות המובילות (ובראשן VMware וגם מתחרותיה), מאפשרות לבעל העסק לבחור באיזה ענן ישכנו הנתונים שלו ואף מאפשרות לו את היכולת להעביר את המידע שלו מענן לענן, גם בין ספקים שונים לגמרי בארץ ובעולם, באופן שקוף וקל. מכאן, שאין שום סיבה כיום להמליץ על שירותי VPS  לעסקים.

 

  1. איך מבצעים את הבחירה ספק שירותי ענן.

יש כיום רשימה עצומה של ספקי שירותי ענן, בארץ ובעולם. יש כבר בישראל לא פחות מ-45 מתקני ענן גדולים ומתחרים. מכאן, שהבחירה אינה פשוטה: האם להסתמך על ספק שירותי ענן זול הנמצא בחו"ל, שלא ברור אם הקשר אליו יישמר בכל מצב (ומה זמן התגובה שלו לתקלות בשירות הנמצא מעבר לים, שלא לדבר על בעיית העברית והלוקליזציה של השירותים), או להסתמך על ספק מקומי הנמצא כאן דוגמת Triple C, בזק, בזק בינלאומי, פרטנר, סלקום, הוט, Med-One ועוד. או לחילופין לבחור ספק שירותי ענן בינלאומי גדול, שיש לו נציגות מקומית, דוגמת העננים של: IBM, מיקרוסופט, VMware, SAP, סיסקו, אמזון – AWS, תדיראן-טלקום, ALE (אלקטל-לוסנט-ארגונים) ועוד, שירותים המסופקים בעיקר ע"י האינטגרטורים הגדולים וספקי התקשורת המובילים בישראל.

 

כרגע יש בישראל כמה ספקים גדולים, שכבר מספקים באופן חלקי "שירותים מאוחדים" (תקשורת, מחשוב וטלפוניה, תחת מעטפת ניהול ושליטה אחת ובחשבון אחד), בפורטל שירותים מנוהלים בענן ובכללם אפשר למנות את: בינת עסקים, טריפל סי, בזק בינלאומי, MedOne, פרטנר, טלדור, ווי-אנקור, IBM, מטריקס, נס, מלם-תים, One1 ועוד.

 

לכן, הבחירה בספק שירות ענן צריכה להתבצע רק אחרי ניתוח הצרכים של העסק.

לאחר ניתוח צרכי העסק, יש לשקול בבחירה בין ענן פרטי, ענן ציבורי, או ענן היברידי, או בגישת ה-Multi-Cloud. אנו עומדים לרשותכם לביצוע את תהליכי הניתוח הללו, שאמורים לתת תשובה ייחודית לכל עסק, לפי היקף ורמת הצרכים שלו, מול החיסכון בעלויות שישיג והיכולת שלו להשתנות, כדי לעבור לשירותי ענן.

היום די ברור, שעסקים קטנים עד בינוניים לא צריכים לבנות את התשתיות שלהם על בסיס שרתים פיזיים ורכיבי רשת פיזיים. ספקי שירותי הענן יכולים לספק להם מהענן את כל מה שהם צריכים. הם יכולים לרכוש הכל במודל של השכרה, גם את שירותי הרשת. הספקים הללו מספקים להם על הענן את כל השירותים הקיימים והם כל הזמן מוסיפים עוד שירותים חדשים הנבנים מעל לענן. למעשה, לא קיים אפילו יישום אחד, שנעשה בו כיום שימוש בעסק, שלא ניתן להפעיל אותו בענן. הכל ניתן להעברה לענן, אפילו מערכות כבדות דוגמת ERP, רכש והנהלת חשבונות.

צמצום CAPEX וה-OPEX של העסק במעבר לטכנולוגיות שירותי ענן הוא ברור וההחזר על ההשקעה – ROI נמדד בחודשים ספורים ולעיתים פחות. כיום, עסקים קטנים בכל העולם מעדיפים לרכוש חבילות מחשוב מענן במקום שירות יחיד של אפליקציה מקומית אצלם. הסיבות: רצון לגמישות, הקלה על ניהול שירותי המחשוב וחיסכון בהוצאות על רכישות ותחזוקה.

 

בנוסף, תחום ה-Mobile העסקי עובר לענן. יותר ויותר עסקים נסמכים על שירותים מבוססי ענן לביצוע מטלות יומיות. סנכרון מטלות, דוא"ל וקבצים בין שרתים למכשירי סלולר – סמארטפונים וגם טאבלטים, הפך למקובל כמעט בכל רבדי השוק. אנו נמצאים קצת מאחור בהשוואה לעולם המערבי, אבל זה מתפתח בדיוק בכיוון הזה גם בישראל.

 

  1. החלטה על בחירת ספק שירותי תקשורת בענן – טיפ:

עסקים קטנים כגדולים יכולים להיכנס ללא היסוס לבחינת פתרונות בענן ולזנוח את השרתים הוותיקים שלהם כמו גם את הטלפוניה האנלוגית או ההיברידית הישנה (אם עדיין קיימת אצלם) וכל פתרון אנלוגי אחר, לפני ששוקלים בכלל אם לרכוש שירותי תקשורת בענן.

מומלץ להתנסות עם אחד מהפתרונות הקיימים כיום בשוק בתחום שירותי המחושב והטלפוניה בענן, שהם זולים, יציבים, דוברי עברית, מכילים יכולות מתקדמות לרבות Call Center, וידיאו חוזי, שילוב סלולר, הקלטות, ו-UC ("תקשורת אחודה") ומאובטחים לא פחות מפתרונות קנייניים יקרים וגם עונים על כל הרגולציות הכי מחמירות שיש.

ניתן להתנסות בשירותי ענן בסניף אחד צדדי של העסק ובסניף אחר (אם קיים) או בקבוצת עובדים מוגדרת, ולבחון האם שירותי הענן מתאימים לעסק וצרכיו אם לאו. ניתן גם להחליף ספקי ענן די בקלות אם רמת השירות של ספק שירותי ענן אינה מספקת. חשוב להקפיד על הסכם רמת שירות – SLA בכל סוג של פתרון בו בוחרים. רמת השירות היא החלק החשוב ביותר בבחירת שירותי מחשוב ומרכזיה.

 

  1. ממה יש להיזהר טרם בחירת מרכזיה לעסק?

עסקים רבים מדי בישראל נרתעים משום מה מהמעבר לענן ולחיבורי SIP-Trunk, למרות שהם כן מסכימים להתחבר בחיבורי  IP-PRIלמרכזיות סנטרקס וירטואליות של בזק (או סלקום). תשומת לב, שמבחינה טכנולוגית – זה אותו דבר.

לכן, יש בעלי עסקים ומנהלים בוחרים (גם בגלל אי ההבנה הזו) לרכוש מרכזיית טלפון פיזית אצלם בעסק. כך, הם גם רוכשים פתרון ישן ומוגבל ביכולותיו וגם משלמים עליו פי כמה וכמה מהחלופות הקיימות של מרכזיות וירטואליות ובענן.

 

במציאות של השוק העסקי הישראלי, חלק לא קטן מבעלי העסקים בישראל, אינם מעכלים עדיין את העובדה, שהטלפון החכם – הסמארטפון, שיש להם ולעובדיהם ביד, יכול להיות גם השלוחה של הטלפון העסקי שלהם ומחובר למרכזיה העסקית, בדיוק כמו כל טלפון עסקי שולחני משוכלל, ואין צורך בכפילות הזו.

 

בנוסף, כפי שכבר ציינו, יש ספקים המציגים מרכזיות וירטואליות מסוג VPS כ"מרכזיות בענן", מה שאינו נכון. גם אין כל אפשרות טכנית קלה או מהירה להפוך "מרכזיית"VPS  ומרכזיית IP-Centrex ל"מרכזיה בענן", כי אלו 2 טכנולוגיות שונות, בדורות טכנולוגיים שונים.

 

בנוסף, בבחירת פתרון IP-Centrex, הלקוח העסקי נלכד ב"חתונה קתולית" עם ספק השירות. אי אפשר לעבור בין בזק לסלקום (או להיפך) בשירות .IP-Centrex גם אי אפשר לעבור משירות סנטרקס לשירות ענן חדיש, אצל שום ספק אחר. יש לזרוק הכל ולהתחיל מחדש, ממש מאפס, ולאבד את כל השקעות העבר ב-IP-Centrex.   

 

המחירון של בזק לטלפוניה עסקית IP-Centrex גלוי, ובמבצעי קידום של בזק השירות מתחיל במחיר של 99 ₪ לחודש לעסק. המחירון של סלקום אינו גלוי, אבל המחירים די דומים. המחיר הזה לא כולל עלויות נוספות, שיש לעסק, דוגמת: התקנה, תמיכה ותחזוקה, ציוד קצה, ביטוח, גיבויים, אבטחה והגנת סייבר, מניעת הונאות טלפוניה, שרידות, חיבור לסלולר, חיבור לאפליקציות עסקיות (דוגמת אופיס, CRM, ERP ועוד), "קול סנטר", "שיחות ועדיה" וכיו"ב. כך, שהעסק מגלה די מהר, שמדובר לא רק ב"חתונה קתולית" אלא מדובר ב"בור הוצאות ללא תחתית, שעולה כל שנה – ללא שליטה".

 

ניהול רשתות תקשורת ותשתיות ענן

 

אנו חיים בעולם, שבו כמעט כולם משתמשים בסמארטפון שלהם גם לצרכי העבודה, וזה כולל יישומים חברתיים דוגמת WhatsApp, רשתות חברתיות, דוא"ל, צ'טים, סקייפ (קול ו\או וידאו), וכיו"ב, בתוך מקום העבודה, בבית או בדרכים, בארץ וברחבי העולם.

 

  1. האם צריך תשתית נפרדת למחשוב ולטלפוניה?

לא. ספקי השירות הוותיקים מעוניינים להנציח את המצב, שבו לעסק יש לפחות 2 תשתיות (למחשוב ולטלפוניה).

 

ספק, שאינו מציע לעסק לעבור לתשתית אחת אחודה, אינו ראוי להיות הספק של העסק. זאת, כי טובת העסק כלל לא עומדת מול עיניו, מעניין אותו רק זרם ההכנסות, שהוא יכול להמשיך לקבל לנצח מהעסק.

 

  1. איך מודדים ביצועים של הענן הציבורי?

ניתן להיעזר בשירותים של ThousandEyes, או של מי מהמתחרות הגדולות שלה דוגמת: CloudSpector, WhatMatrix,RightScale , או אחד מספקי מדידת הביצועים הקיימים בישראל דוגמת "בינת אלקטרוניקה" או KeySight.

סקירת פתרונות נוספים בתחום ה-Network Monitoring ו- Visibility Tools יש כאן, פתרונות מחברות תוכנה וחומרה בינלאומיות דוגמת: CA, סיסקו, NetScout ועוד.

 

אגב, לגוגל יש כלי חינמי לחלוטין לבדיקת ביצועי ענן ציבורי ומומלץ לשימוש ללקוחות שירותי גוגל. עסקים קטנים ומשתמשים פרטיים יכולים להשתמש בכלי הבדיקות החינמי WireShark. כמובן שמי שאינו בקי בשימוש בכלים כאלו – מוטב שייעזר באנשי מקצוע שיכולים לספק את הייעוץ והניתוח המתאימים לצרכים של כל עסק.

 

שורה תחתונה בתחום ניהול רשתות תקשורת ותשתיות ענן:

 

בבחירת שירותי ניהול לתשתיות ענן מכל סוג לעסק יש להשקיע מחשבה ולקבל החלטות רק לאחר הבנת הצרכים של בעל העסק. מומלץ לבחון את החלופות השונות הקיימות כיום בתחום שירותי המחשוב והתקשורת, שהן רבות, ולקבל החלטה המבוססת על ניתוח צרכים מול החלופות הקיימות בשוק. אנו, בכל מקרה, עומדים לרשותכם לסייע בבחינת החלופות השונות, הצגת יתרונות וחסרונות של כל חלופה, על מנת שתבחרו בחלופה האופטימלית מבחינתכם.

 

מומלץ וחובה לבקש מספק תקשורת והמחשבים המנוהלים בענן, הסכם רמת שירות – SLA, במיוחד אם יש תלות בספק אחד המספק את כל השירותים במעטפת שירות אחת לעסק. יש גם לבחון את רשמת השרידות, הביצועים והגנת הסייבר של הפתרון שנבחר.

 

לכן, מומלץ קודם להחלטה על בחירת מערכת מחשוב או מרכזיה חדשה בעסק, או בשדרוג של מערכות קיימות, לבצע ניתוח צרכים בסיוע אנשי מקצוע, כדי להגיע להחלטה מושכלת בנושא ולתחר בין הפתרונות השונים הקיימים בשוק בתחום זה.

יש לבדוק אם הפתרון, שנבחר, תומך בכל סוגי השירותים הנחוצים לעסק, כדי לקבל את מירב היתרונות של פתרונות מלאים לפי הצרכים, תחת מעטפת שירות ותמיכה אחת. היקף פתרונות  המחושב והטלפוניה בענן הוא כיום ממש גדול וניתן לתחר ולהשוות בין המתחרים השונים.

 

בעת קבלת ההחלטה על רכישת מערכת מחשוב או מרכזיית IP חדשה לעסק, יש לזכור, שהצרכים של משרד עורכי דין אינם דומים לצרכים של חנות רהיטים, רשת מרכולים, חברת הייטק, רשות מקומית, משרד של סוכני ביטוח ופיננסים, או משרד של רואי חשבון.

 לקבלת ייעוץ טלפוני חינם בנושא ניהול רשתות תקשורת ותשתיות ענן לעסקים – הירשמו כאן!

 

לקבלת הצעת מחיר עבור ניהול רשתות תקשורת ותשתיות ענן ישירות למייל – השאירו פרטים כאן

 

 נמאס לכם לחפש פתרונות תקשורת ומחשוב ענן מתקדמים?

ניהול רשתות תקשורת ותשתיות ענן לעסקים

 

השאר תגובה

פוסטים נוספים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
חיפוש באתר

איזו מרכזיית טלפון העסק שלך באמת צריך?שלא ימכרו לך ציוד מיותר!

לייעוץ טלפוני חינם ממהנדס מומחה ולקבלת הצעת מחיר - לחצו כאן

או התקשרו 077-812-3111

פוסטים אחרונים

View michael pinchas's profile on LinkedIn

קטגוריות