שירותי ענן לעסקים בישראל - האם נוכל לנחש מי הספק הענן המוביל

שירותי ענן לעסקים בישראל – האם נוכל לנחש מי ספק הענן המוביל בארץ ובמה לבחור לעסק שלי?

שירותי ענן לעסקים בישראל- תקציר

✅ עסקים ומשרדים רבים בכל הרמות, משתמשים בשירותי אינטרנט מגוונים לרבות בשירותי ענן, לרבות אחסון של מידע וקבצים בענן.

 

✅ מהם סוגי הפתרונות המובילים לשירותי ענן לעסקים בישראל?

 

✅ מי "מוביל שוק" בתחום הביצועים, התמיכה והשירות בישראל?

 

✅ לאן תחום שירותי ענן לעסקים בישראל מתפתח?

 

✅ טיפים למי שבוחר להשתמש בשירותי ענן.

 

  • 📌 עם מי אני יכול להתייעץ בבחירת שירותי הענן המתאימים לעסק, למנהלים, לעובדים וללקוחות שלי בישראל?

 

כל מה שכל גולש, מנהל ובעל עסק צריכים ורוצים לדעת על שירותי ענן לעסקים בישראל:

 

  1. "מחשוב ענן" – מה זה? הגדרה:

שירותי ענן לעסקים בישראל ן הם בדיוק כמו כל שירותי המחשוב והטלפוניה המוכרים של העסק, אולם הם לא מתבצעים מקומית (על שרתים מקומיים), אלא אצל ספק שירות חיצוני.

המונח ענן די מטעה, כי אין כאן שום ענן. זה רק ביטוי ציורי להמחשה, שזה נעשה במקום מרוחק.

 מדובר בשירותי מחשוב ותקשורת הניתנים ב-Data Center (דהיינו: מתקן של מערכות מחשוב) של ספק שירותי הענן, מתקן היכול להיות ממוקם בכל מקום בארץ, או ברחבי העולם. החיבור למתקנים הללו נעשה ברשת האינטרנט, ברשתות ייעודיות (סגורות) של ספקי תקשורת, או ברשתות של ספקי הענן עצמם, שבנו רשתות תקשורת עצמאיות כדי לשלוט גם על התעבורה לענן (ל-2 הכיוונים: מהעסק לענן ובחזרה).

יודגש, שאחת המטרות העיקריות, שהספקים של "שירותי תקשורת ומחשוב בענן" חרתו על דגלם, היא: לאפשר לכל לקוח עסקי שלהם, קטן כגדול, להתמקד בליבת העשייה שלו ולייצר לו שקט בעולם הטכנולוגי ובפלטפורמות השירותים. לכן, ההצלחה של שירותי ענן (מכל סוג), היא מדהימה ונמצאת בצמיחה מהירה ביותר.

בעלי עסקים צריכים לשאול את עצמם את השאלה החשובה הבאה: מה עוד אני יכול להוציא לענן? התשובה לשאלה הזו, במיוחד בעסקים קטנים עד בינוניים, היא: הכול.

אמנם, עסקים וארגונים זקוקים לשירותי מחשוב ותקשורת (לרבות טלפוניה) בכל פעילותם. אולם, מדובר בסעיפי הוצאה בלתי נשלטים. לכן, עסקים מוצפים כיום בשפע של פתרונות תקשורת ומחשוב מתקדמים, לרבות בענן. לשם כל השוק העסקי והארגוני הולך.

היום די ברור, שעסקים קטנים עד בינוניים לא צריכים לבנות את התשתיות שלהם על בסיס שרתים פיזיים ורכיבי רשת פיזיים. ספקי שירותי הענן יכולים לספק להם מהענן את כל מה שהם צריכים. הם יכולים לרכוש הכל במודל של השכרה, גם את שירותי הרשת. הספקים הללו מספקים להם על הענן את כל השירותים הקיימים והם כל הזמן מוסיפים עוד שירותים חדשים הנבנים מעל לענן.

למעשה, לא קיים אפילו יישום אחד, שנעשה בו כיום שימוש בעסק, שלא ניתן להפעיל אותו בענן. הכל ניתן להעברה לענן, אפילו מערכות כבדות דוגמת ERP, רכש והנהלת חשבונות.

צמצום CAPEX וה-OPEX של העסק במעבר לטכנולוגיות שירותי ענן הוא ברור וההחזר על ההשקעה – ROI נמדד בחודשים ספורים ולעיתים פחות. כיום, עסקים קטנים בכל העולם מעדיפים לרכוש חבילות מחשוב מענן במקום שירות יחיד של אפליקציה מקומית אצלם. הסיבות: רצון לגמישות, הקלה על ניהול שירותי המחשוב וחיסכון בהוצאות על רכישות ותחזוקה.

בנוסף, תחום ה-Mobile העסקי עובר לענן. יותר ויותר עסקים נסמכים על שירותים ניידים מבוססי ענן לביצוע מטלות יומיות. סנכרון מטלות, דוא"ל וקבצים בין שרתים למכשירי סלולר – סמארטפונים וגם טאבלטים, הפך למקובל כמעט בכל רבדי השוק. אנו נמצאים קצת מאחור בהשוואה לעולם המערבי, אבל זה מתפתח בדיוק בכיוון הזה גם בישראל.

 

  1. אילו סוגים של שירותי ענן לעסקים בישראל יש בשוק?

סוגי עננים (כלומר: שירות מחשוב הנעשים במתקני מחשוב – Data Center) העיקריים הקיימים בשוק העולמי וגם בישראל הם:

  • ענן ציבורי (Public Cloud) הוא ענן המשרת מספר ארגונים באמצעות מרכז מחשבים של ספק שירותי ענן. המתקן של מרכז המחשבים הזה יכול להיות בכל מקום הארץ או ברחבי העולם. זה סוג שירותי הענן הנפוץ ביותר עבור עסקים ברמת ה-SMB וה-SME.
  • ענן פרטי (Private Cloud) הוא ענן המשרת ארגון \ עסק אחד. הענן יכול להיות ממוקם בתוך הארגון או אצל ספק חיצוני.
  • ענן היברידי (Hybrid Cloud) הוא שילוב של ענן פרטי וענן ציבורי. כלומר: יכולת להריץ את היישום (או השירות, לרבות שירות תקשורת) בחלקו על ענן פרטי ובחלקו בענן ציבורי. כיום, זה סוג שירותי הענן הנפוץ ביותר בארגונים בינוניים עד ענקיים.
  • ענן שיתופי (Community Cloud) הוא ענן המשרת מספר ארגונים בעלי אינטרס משותף. הענן עשוי להיות ממוקם בתוך אחד הארגונים השותפים או אצל ספק חיצוני.
  • ריבוי עננים (Multi-Cloud) – שימוש במספר עננים בו זמנית (גם מקומיים וגם מכל הסוגים האחרים). נעשה מטעמים של ביזור סיכונים, חיסכון בעלויות ושימוש בענן המספק יתרונות לשימוש מסוים החשוב לעסק \ לארגון. זו תופעה מאוד נפוצה בעסקים ובארגונים מכל סדר גודל.

המעבר של השוק העסקי היום ומחר היא לכיוון של Multi-Cloud (ריבוי עננים). מנהלים ובעלי עסקים חושבים, שזה דבר מאוד מסובך ולא מובן, בזמן שהם עצמם נמצאים כבר שנים (באופן אישי) ב-Multi-Cloud, ומתפעלים זאת בקלילות ובשקיפות ללא צורך בשום ידע טכני מעמיק או בכלל.

הכיצד? כל אחד מחזיק בידו סמארטפון. סמארטפון זו מערכת Multi-Cloud הכי נפוצה בעולם. כל מחזיק סמארטפון מחובר לפחות ל-10 עננים בו זמנית. כל מחזיק סמארטפון כבר יודע, שאפשר להעביר תמונה או כל מידע אחר בקלות מ-WhatsApp ל-Gmail, למרות ש-2 היישומים הללו שוכנים ב-2 עננים שונים לגמרי, המצויים במקומות רחוקים זה מזה בעולם. הכל בקלי קלות.

במגזר העסקי זה אותו דבר, רק צריך להשתמש בכלים המתאימים ליישומים העסקיים. הכלים העסקיים עדיין אינם כה פשוטים כמו כל מה שיש בסמארטפון, אבל זה בדרך. יש כבר מערכות לניהול Multi-Cloud עסקי מהסמארטפון, בדיוק כמו שמשתמשים בכל יישום אחר בסמארטפון.

הכיוון של ניהול רשתות תקשורת ותשתיות ענן עובר לקוד פתוח. כלומר: אין צורך ברישיונות ותשלום על רישיונות תוכנה. אתה משלם על השירות (בד"כ במודל SaaS – תשלום על פי צריכה בפועל), על האינטגרציה, התמיכה, הפיתוח של התאמות מקומיות ספציפיות לעסק שלך וכיו"ב.

 

  1. למה יש מנהלים שנרתעים ממעבר לשירותי ענן?

בעלי ומנהלי עסקים רבים נרתעים משום מה מהמעבר לשימוש בשירות ענן, בזמן שהם משתמשים בסמארטפון שלהם – ככלי עבודה והם משתמשים מידי יום בסמארטפון הזה בכמה וכמה שירותי ענן מקבילים, בקלות ובשקיפות, בלי שירגישו בכך.

כל סמארטפון מחובר מרגע הפעלתו לפחות ל-3 עננים שונים. למשל: לענן של גוגל לצרכי דוא"ל – Gmail, לענן של Waze לצרכי ניווט ולענן של WhatsApp (שהוא חלק מהענן של פייסבוק) לצרכי מסרים מידיים עם חברים ועמיתים.

רוב הסמארטפונים, שבידי הציבור, מחוברים ל-5 עננים ויותר במקביל. זה חלק טבעי מההתנהלות של הציבור המחזיק בסמארטפונים בכל העולם וגם בישראל. מזה שנים. היקף העננים שכל מחזיק סמארטפון מחובר אליו עולה ביחס ישיר לכמות היישומים שהוא מפעיל אצלו בסמארטפון. מנהלים ועובדים לא נרתעים משימוש בעננים בסמארטפון שלהם, כי זה שקוף, נוח, קל לתפעול, זמין בכל מקום, זול ביותר ומביא תועלת מיידית למשתמשים בסמארטפונים.

אין כל סיבה למה זה לא יקרה גם בתשתיות המחשוב והטלפוניה של העסק.

בעולם המערבי, מעל ל-60% עד 80% מהעסקים (תלוי במדינה) עברו כבר באופן מלא לשירותי ענן. בישראל, ההתפתחות הזו החלה מעט מאוחר. אולם, היא תופסת תאוצה, שתלך ותגבר בשנים הקרובות.

יש תחומים ושווקים (דומת שוק חברות הייטק, שוק הסטארטאפים ועוד), שבהם כמעט 100% מהעסקים והארגונים בישראל כבר נמצאים בעולם שירותי הענן. המעבר לשימוש בשירותי ענן סוחף את כל תחומי המחשוב והתקשורת העסקית, מה שמאפשר להתייעל ולשנות הרגלי עבודה ישנים.

ישנן סיבות רבות מדוע בעלי עסקים ומנהלים בוחרים לעבור לשירותי ענן. אולם, אין ספק, שחיסכון בהוצאות ,ובמיוחד בהוצאות התקשורת והמחשוב, הוא "צו השעה" בכל עסק וארגון. לכן, שירותי הענן ואחסון מידע בענן – הם ההווה והעתיד של התשתיות העסקיות, גם בישראל.

 

  1. מה עם שירותי ענן חינמיים?

לקוחות פרטיים ועסקים קטנים ברמת ה-SoHo, יכולים להשתמש בפתרונות חינמיים או חצי חינמיים, דוגמת אלה המובנים בכל דואר אלקטרוני ומתוצרת ספקי שירותי מערכות הפעלה ותוכנות, דוגמת שירותי האחסון בענן של: גוגל (Google Drive), מיקרוסופט (OneDrive), אפל (iCloud), סמסונג (Samsung Cloud Drive), שירותי המייל של וואלה!, ג'ימייל (של גוגל), שירותי אופיס של מיקרוסופט, או השירותים של פורטלים מוכרים בתחום הזה ופתרונות גיבוי בענן דוגמת: JamboMail, Filemail, We Transfer, Yousendit, Dropsend, שירותי FTP (ר"ת: File Transfer Protocol) ועוד. אפשר להעביר כיום קבצים אפילו ב-WhatsApp.

בנוסף, יש לא מעט ספקי אחסון מידע וקבצים חינמי או במחיר סמלי בענן דוגמת: ,Tresorit DropBox (מובילת שוק), SugarSync, Syncplicity, Degoo, Box, Mozy, MEGAsync, Copy, pCloud ועוד. ספקי האחסון הללו בענן מתאימים בעיקר ללקוחות ביתיים ו-SoHo.

טיפ: ניתן ומומלץ להשתמש בכמה עננים במקביל ולאחסן מידע במקביל בכמה ספקי שירותי אחסון בענן, שכל אחד שייך לחברה אחרת וממוקם במתקן Data Center שונה ברחבי העולם. זאת, כי רובם חינמיים, קלים מאוד להפעלה ומגיעים עם נפחי אחסון די גדולים, שנוחים לשימושים עסקיים שונים. השימוש בכמה עננים במקביל גם מסייע להפרדה בין סוגי מידע (למשל הפרדה בין המידע של הנהלת חשבונות, למידע של שיווק ומכירות, למידע הנצבר בסמארטפונים של המנהלים והעובדים). זאת, עם הרשאות גישה שונות לבעלי התפקידים בעסק. העיקר: כדי למנוע נפילה ואבדן מידע דרסטי לעסק, אם שירות ענן אחד אינו זמין או נפגע מכל סיבה שהיא (דבר נדיר ביותר, אבל אפשרי). כך, שמומלץ שלא כל המידע של העסק יהיה מרוכז במתקן אחסון מידע של ספק אחסון אחד בלבד – בענן.

 

לקבלת הצעת מחיר עבור שירותי ענן לעסקים בישראל ישירות למייל – השאירו פרטים כאן

 

אולם, רוב השירותים החינמיים הללו סובלים מכמה בעיות חמורות:

  • רמת אבטחת מידע והגנה על הקבצים – אפס.
  • שרידות והתאוששות מתקלה או אסון – אפס.
  • תאימות לרגולציות – אפס.
  • יכולת העברת כמה קבצים במקביל, או העברת הרבה קבצים במקביל – לא קיימת.
  • יכולת להאצת ההעברה והאצת ביצועים – לא קיימת.
  • יכולת הניהול של המידע המאוחסן בענן – נמוכה עד אפסית ותלויה בכלים שספק השירות בענן נותן למשתמשים. לכן, גם ההגנה מפני גניבת מידע, שינוי מידע ופגיעה בפרטיות – היא מאוד נמוכה בשירותים החינמיים.
  • אין יכולת להעביר ולאחסן קבצים גדולים מאוד ובמיוחד קובצי מולטימדיה וקבצי ווידיאו באיכות גבוהה: כיום – 4K ובקרוב8K  (12K כבר נמצא בדרכו לשוק) וגם לא העברות קבצים, שהחלו של AR, VR מהסוג של "מציאות מדומה" ו"מציאות רבודה" והעברת קבצים של D3 – תלת ממד, כולם קבצי ענק בנפחים של עשרות עד מאות גיגות כל אחד.

 כלומר, הצרכים של היום ומחר של עסקים, שמבקשים להעביר ולאחסן קבצי מולטימדיה כבדים (כיום תחום הווידיאו הוא הנפוץ ביותר בשימוש), עסקים המחפשים פתרון מאובטח, שריד ושעונה על הרגולציות המחמירות הקיימות כיום בעולם העסקי, לא מקבלים מענה בפתרונות המיועדים למשתמשים פרטיים ולעסקים ברמת ה-SoHo, שמעבירים מפעם לפעם קובץ אחד או שניים ולא כבדים במיוחד.

המציאות: בעלי עסקים קטנים ובינוניים רבים לא מבינים ולא יודעים במה לבחור. הם מחפשים מידע שכולל יתרונות וחסרונות כך שיוכלו לגבש החלטה, מי מהספקים (של שירותי ענן לעסקים בישראל), יכול להתאים להם יותר מבחינת דרישות טכניות, אבטחה, איכות, תמיכה / שירות ומחירים.

יש בישראל פתרונות רבים המיועדים לעסקים דוגמת: Actifile, Asigra, Signiant, CTERA, MedOne, One1, U-BTech, OwnBackup, Terrasafe, בינת עסקים, IBM, Rainbow Cloud, Alibaba Cloud, VMware, דל-EMC, סלקום, ווי-אנקור, טלדור, נס, מטריקס, תים, הוט, מיקרוסופט, אורקל, בזק בינלאומי, בזק, Kamatera Express ועוד. שפע ההצעות יכול לבלבל כל אחד.

שוק התקשורת העסקית בישראל, בדיוק כמו מה שמתרחש בכל העולם, משנה את פניו במהירות ועסקים רבים, במיוחד ברמת ה-SMB וה-SME, קולטים את הכיוון העולמי, שלפיו אין צורך בכלל במרכזיה עסקית בתוך העסק, או בחדר מחשבים, כי בכלל אין צורך במוצרי חומרה כאלה בעסק (או בכלל).

רשת האינטרנט הפכה להיות רשת התקשורת, הטלפוניה והמחשוב המרכזית של העסק.

החומרה של העבר נמצאת אי שם בחוות שרתים (Data Center) של ספק שירותים המתמחה בתחום ה-Data Centers ומספק שירותי ענן לכל צורך, בכל עת, לכל מטרה, לכל עסק, לכל מכשיר קצה, בכל מקום, לכל אפליקציה, לכל שירות ולכל צורך קיים או עתידי.

בשוק של שירותי התקשורת ובמרכזם החיבורים לאינטרנט, החלה תחרות (די פרועה) המשחקת לטובתכם. עסקים רבים תקועים בחוזי עבר דרקוניים עם קנסות יציאה ושאר פטנטים, כדי לקיים אתכם "חתונה קתולית" במחירים העולים – במקום לרדת, ולעיתים אף מטעים אתכם, שהאינטרנט של המתחרים הוא שירות, שיש להיזהר ממנו.

בעתיד הקרוב ובעשור הבא התחרות בתחום חיבורי האינטרנט תהיה בין חיבורים פיזיים בסיבים המגיעים לעסק, חיבורים אלחוטיים (מכל הסוגים, במיוחד סלולר 5G וחיבורי גלים מילימטריים) וחיבורים וירטואליים. לא יהיה מנצח אחד בתחרות הזו, כי תחרות זה דבר טוב לעסקים ולשוק התקשורת לאינטרנט. מכאן, שאסור להתחייב לספק מסוים ליותר משנה, כי השוק הזה נע מהר קדימה, משתכלל והמחירים רק יורדים. 

עסקים מוצפים בשנים האחרונות בהצעות לרכוש פתרונות של שירותי מחשוב וירטואליים לרבות מרכזיה טלפונית לעסק שלהם, בשפע של פתרונות, שיכולים לבלבל כל בעל עסק ומנהל בעסק, שאמור להחליט על רכישת מערכת כזו, או שדרוג של מערכת המחשוב והטלפוניה העסקית שלו, משום שהן התיישנו ולא מספקות את צרכי העסק של היום ומחר.

יש בשוק הישראלי בעלי עסקים ומנהלים רבים המחפשים להעביר את תוכנות העסקיות שלהם לענן ובפרט את תוכנות דוגמת: מערכת Priority או SAP ל-ERP, מערכת אופיס עסקי ושירותי תקשורת עסקיים, לרבות שירותי הטלפוניה העסקית.

מנהלים ובעלי עסקים מוצפים במונחים מאוד מבלבלים ובכללם: IP-Centrex, VPS, שירותי ענן, מרכזיה בענן, Hosted PBX, מרכזיה מקומית, מרכזיה וירטואלית, מרכזיה בקוד פתוח אסטריסק, מרכזיית סיסקו (או: אוויה, תדיראן טלקום וכך הלאה), חיבורי IP-PRI ועוד.

עסקים רבים בישראל (בשונה מהעסקים ברחבי העולם המערבי וגם לא המערבי) עדיין רוכשים לעצמם מרכזיות טלפוניה פיזיות, שמותקנות בעסק וטלפוניים פיזיים המוצבים על השולחנות בעסקים. כיום, עסקים רוכשים רק טלפוני IP (ר"ת: Internet Protocol), לרבות בטכנולוגיית DECT (אלחוט), כדי לספק תאימות מרבית בין הטלפון על השולחן של העסק לבין המרכזיה והמחשבים של העסק.

קל ליפול בפח ול"חתונה קתולית" יקרה, כשיש שפע כזה של הצעות מתחרות בתחום המרכזיות לעסקים, הצעות, שרובן בכלל לא מתאים לצרכי העסקים הקטנים עד הבינוניים, של היום ומחר.

 

מחקרי ביצועי ספקי שירותי הענן, במיוחד במצב בו כל ספקי הענן כל הזמן משפרים את ביצועי העננים שלהם ומוסיפים עוד מתקני ענן ברחבי העולם, מצביעים על המגמה, שיש צורך לבדוק באופן רציף את הביצועים לפני ובמהלך ההתקשרות עם ספק שירות הענן.

 

שירותי ענן לעסקים בישראל – תשובות קצרות לשאלות נפוצות:

 

  1. מיהם ספקי שירותי הענן המובילים לעסקים בישראל?

בשוק הישראלי יש ספקי אחסון רבים של בענן לעסקים, נציין רק את 10 המובילים:

  1. אמזון – AWS (מובילת שוק עולמי וגם בישראל).
  2. גוגל – Google Cloud. (מובילה עולמית בתחום הביצועים של שירותי ענן).
  3. מיקרוסופט – Azure. (מובילה בקרב משתמשי Office 365 ושאר המערכות מבית מיקרוסופט).
  4. טריפל – סי (Triple-C).
  5. בזק – החברה הודיעה, שתקים בקרוב מתקני שירות חדשים בענן במתקני אחסון חדשים. מומלץ לעקוב אחרי הפתרונות הללו ברגע שיצאו לשוק.
  6. בזק בינלאומי – מציעה מגוון של שירותי ענן ושירותי אחסון בענן. השירות הכי חדיש ופופולרי: BI-Cloud, מבוסס תשתיות של VMware.
  7. פרטנר – מציעה כמה פתרונות מתקדמים בענן.
  8. IBM – יש לה 3 מתקני תשתיות ענן בישראל.
  9. MedOne – עם כמה עננים במתקנים מוגנים בישראל. בין היתר היא מספקת שירותי ענן Azure של מיקרוסופט.
  10. אורקל – נמצאת בהקמה של שני מתקני ענן בישראל, האחד למגזר הפרטי ואחד למגזר הממשלתי – ציבורי.

 חמשת ספקי הענן המובילים בישראל הם: אמזון, גוגל, מיקרוסופט, MedOne וטריפל-סי. אולם, גם שאר המתחרים מספקים פתרונות טובים ומובילים, כל אחד בתחומו. הבחירה קשה ודורשת התייעצות במומחים לתחום הזה.

בישראל יש כיום מעל ל-50 מתקני ענן ציבוריים המפוזרים ברחבי הארץ, חלקם הגדול הוא מתקנים גדולים ותת-קרקעיים כדי לספק מקסימום הגנה מפני כל צרה.

 זאת, בנוסף לעשרות שלוחות של עננים בינלאומיים של הספקים הגדולים (דוגמת אמזון, מיקרוסופט, גוגל, סיסקו, אורקל ועוד), שלוחות הנמצאות אצל ספקי ענן וספקי תקשורת ישראליים. הספק הישראלי מקבל "הסמכה" מספק הענן העולמי כדי להחזיק ולנהל אצלו שלוחה עבור הלקוחות הישראליים, כדי שהתעבורה לענן העולמי תהיה מקומית ומהירה יותר.

כך, שמדובר בשוק מאוד תחרותי והכוח נמצא בידי הצרכן העסקי.

לכן, רצוי ומומלץ להיעזר ביועץ מומחה, שיודע מה השיגו עסקים מקבילים עם צרכים דומים, אצל אותו ספק שירות ענן. אפשר גם להתעניין בפורומים ובלוגים מקצועיים, כמה שילמו עסקים אחרים על אותם שירותים. חשוב לזכור את המוטו: "אל תהיה פראייר".

מכאן, שהבחירה אינה פשוטה: האם להסתמך על ספק שירותי ענן זול הנמצא בחו"ל, שלא ברור אם הקשר אליו יישמר בכל מצב (ומה זמן התגובה שלו לתקלות בשירות הנמצא מעבר לים, שלא לדבר על בעיית העברית והלוקליזציה של השירותים), או להסתמך על ספק מקומי הנמצא כאן ונסמך על Data Centers מקומיים או "סניפים מקומיים מאושרים" של ענן בינלאומי, דוגמת: Triple C, או בזק (שחוזרת לתחום הזה), בזק בינלאומי, פרטנר, סלקום, הוט, GNS, EXitu, OMC, CloudVPS, U-Btech, Med-One ועוד.

או לחילופין, לבחור ספק שירותי ענן בינלאומי גדול (דוגמת: DigitalOcean, Rackspace ו- Alibaba Cloud), בין ישירות לענן הבינלאומי, או דרך ספק שירותי עננים שיש לו נציגות מקומית (כולל תמיכה ושירות), דוגמת שירותי העננים של: IBM (כיום ביחד עם חברת הבת שלה Red-Hat), מיקרוסופט – אזור, VMware, SAP, סיסקו, HP ארגונים, אמזון – AWS, אורקל, סאפ, סיילספורס, דל-EMC, גוגל עננים, תדיראן-טלקום, ALE (אלקטל-לוסנט-ארגונים) ועוד, חלק לא קטן מהשירותים הללו מסופקים ע"י האינטגרטורים הגדולים בשוק (דוגמת: בינת, טלדור, One1, נס, מלם-תים, מטריקס, ווי-אנקור ועוד), וספקי התקשורת המובילים בישראל (יש כיום 16 ספקים בעלי "רישיון כללי אחוד" ממשרד התקשורת, שמספקים שירותי ענן לעסקים בישראל בתחומים מגוונים ויכולים לענות על כל צורך קיים או עתידי).

לכן, הבחירה בספק שירות ענן צריכה להתבצע רק אחרי ניתוח הצרכים של העסק.

לאחר ניתוח צרכי העסק, יש לשקול בבחירה בין ענן פרטי, ענן ציבורי, או ענן היברידי, או בגישת ה-Multi-Cloud, שהיא הגישה המומלצת למי שצופה פני עתיד.

אנו עומדים לרשותכם לביצוע את תהליכי הניתוח הללו, שאמורים לתת תשובה ייחודית לכל עסק, לפי היקף ורמת הצרכים שלו, מול החיסכון בעלויות שישיג והיכולת שלו להשתנות, כדי לעבור לשירותי ענן.

 

  1. מה מניע את התחום הזה?

הצורך להניע ולאחסן קבצים בסדרי גדול הולכים וגדלים. למשל: תמונות וסרטונים של מוצרים והדגמות שימוש במוצרים.

בנוסף, יש כיום צורך להגן על המידע כדי למנוע גניבתו, שינוי המידע, או שיבושו.

זאת, בנוסף לרגולציות החדשות, למשל, בתחום ההגנה על הפרטיות (דוגמת GDPR) ורגולציות חדשות לגבי מיקומם של קבצים בתעשיות רבות (למשל: יש צורך, שהקבצים יימצאו ויאוחסנו באותה מדינה. זה קורה בתחומים רבים כמו בתעשייה הפיננסית ובתעשיית הבריאות).

 

  1. מהם השיקולים לבחירת שירותי ענן לעסקים בישראל?

  • אבטחת מידע והגנת סייבר היא בראש הרשימה.
  • אמינות, שרידות.
  • מהירות ההעברה של הקבצים בתלות ברוחבי הפס של החיבור לרשת האינטרנט (או לרשת תקשורת פרטית, או רשת תקשורת אלחוטית או סלולרית).
  • קלות השימוש.
  • האם יש תמיכה בעברית (בתפריטים ובכלים)?
  • יכולת האצת ביצועים, במקרה של צורך להעברה מהירה של קובץ ליעד מסוים.
  • יכולת מעקב ובקרה אחרי ההעברות והאחסון.
  • קבלת דו"חות ונתונים בצורה ברורה ומהירה.
  • אי תלות בספק אחסון מידע אחד (מניעת תופעת "החתונה הקתולית").
  • ככל הניתן: תשלום על השירות רק על פי שימוש במודל SaaS (ר"ת: Software as a Service) וכיום מקובל שהתשלום יהיה על פי שימוש שעתי (יש ספקים שעברו לתשלום לפי שימוש לפי דקות). אין צורך לשלם על שירות, שלא נעשה בו שימוש, ולכן יש לדרוש, שהתשלום על האחסון יהיה רק על פי שימוש בפועל, שנמדד ומוצג למשתמש באופן ברור. חברת RightScale האמריקאית חקרה ובדקה (בארה"ב) ומצאה, שנכון למחצית שנייה 2018, עסקים הפסידו כ-35% מחשבון שירותי הענן שלהם, בגלל התנהלות לא מקצועית כלפי ספק שירותי הענן.
  • יכולת התאמה לצרכים ספציפיים של עסק ספציפי.
  • יכולת העברה קלה של קבצי מידע בין עננים שונים. כיום זה צורך אקוטי, בגלל השימוש במספר עננים, מה שמכונה – Multi-Cloud. הנתונים, שנאספו ע"י חברת RightScale בארה"ב, מצביעים על כך, שכ-81% (!) מהארגונים, שהשתתפו בסקר, דיווח ושהם משתמשים ב-Multi-Cloud (כמה עננים בו זמנית, לצרכים שונים בכל ענן). כך שגישה זו היא הגישה המובילה כיום ובעתיד בשימוש בשירותי הענן.
  • תאימות לתקנים וסטנדרטים בינלאומיים ומקומיים.

הנתונים של תכניות השימוש בשירותי ענן של עסקים ברמת ה-SMB (בארה"ב) לשנה הקרובה, לפי סוג השירות בענן, מצביע על כך בברור שהשירות המועדף ע"י בעלי ומנהלי עסקים הוא של Multi-Cloud.

 

  1. מהם הבדלים בין שירות וירטואלי בענן לשירות וירטואלי מסוג VPS?

שרתים וירטואליים (VPS) אינם שירותי ענן וירטואליים. גם שירותי IP-Centrex המסופקים ע"י בזק וסלקום הם סוג של VPS.

ספקים רבים נוטים להטעות את הלקוחות העסקיים, שאין להם איש מקצוע בתוך העסק, ולטעון, ש-VPS זה שירות ענן. זה בדיוק כמו לטעון, שמכונית פיאט 600 היא מרצדס 300. קוראים לזה "הטעיה צרכנית".

VPS וענן אלה 2 מושגים שונים לגמרי, שהתפתחו היסטורית זה אחר זה. שרתים וירטואליים נחוצים לצורך קיום שירותי ענן וירטואליים והם קדמו להם בעשור. כלומר: שירות ענן מכיל בתוכו VPS, אבל זה רק נדבך אחד ואפילו די שולי בשירות הענן, זה ממש לא כל השירות ולא עיקר השירות.

שרתים וירטואליים (VPS) קיימים מזה למעלה מ-3 עשורים, למעשה משנות ה-90 וקיבלו מקום בולט בשוק המחשוב, עם ייסודה של VMware ב-1998, חברה, ששמה לה כמטרה לספק שרתים וירטואליים לכל בעלי העסקים והמחשבים העסקיים בעולם, מטרה, שהושגה על ידה במידה רבה, והיא מובילה עולמית וגם בישראל בתחום זה.

מאז, אפילו VMware זנחה (ומזמן) את תחום ה-VPS ומספקת רק שירותי ענן ופתרונות בענן, כשהלהיט של השנתיים האחרונות בעולם העסקי והארגוני, שיהיה להיט גם בשנים הקרובות, אלה פתרונות מסוג של Multi-Cloud, בעיקר עם היכולת לנוע באופן שקוף ומהיר בין עננים שונים. זאת, במטרה לחסוך בכסף, לעבוד יעיל יותר ולנצל טוב יותר את משאבי המחשוב הווירטואליים המצויים בעננים השונים.

שירותי ענן לעסקים בישראל במתכונת אותה אנו מכירים כיום: עננים פרטיים, ציבוריים, היברידיים (עננים מעורבים: חלק ענן פרטי וחלק ענן ציבורי, במקביל) ו"ריבוי עננים" – Multi-Cloud (שימוש בכמה עננים מכמה סוגים בו זמנית), קיימים בעולם מעל ל-2 עשורים ובישראל רק קצת מעל לעשור. ההצלחה של שירותי ענן ציבוריים והיברידיים היא בת כ-15 שנים בלבד והגישה החדישה יותר של Multi-Cloud החלה להתפשט ולהיות שיטת השימוש בעננים הכי נפוצה בעולם כמו גם בישראל רק ב-3-4 השנים האחרונות.

כאמור, VPS הם רק שרתים וירטואליים, השלב שהקדים את הענן. מכאן, זו הטכנולוגיה הקודמת, שברוב העולם כבר לא קיימת כי היא התיישנה. זה בדיוק כמו להשתמש במערכת הפעלה חלונות XP על מחשבים נייחים ישנים בעולם של חלונות 10, מערכת הפועלת גם על מכשירים ניידים חדישים. בישראל מוכרים ספקים רבים למנהלים במגזר העסקי והארגוני שירות VPS כאילו זה שירות ענן וחלק מהם לא מתבייש להטעות את הלקוחות ולכנות את שירות ה-VPS כשירות ענן, מה שזה לא.

אין גם שום דרך טכנולוגית קלה (או בכלל) לשדרג שירותי VPS לשירות ענן. כך, שמי שבוחר בשירותי VPS נלכד ב"חתונה קתולית" שלא ניתן להשתחרר ממנה. זה הטריק של הספקים, שמציעים ללקוחות שירותי VPS. מאוד פשוט: ללכוד את הלקוחות ב"מלכודת עכברים" ואחרי כן להעלות מחירים בלי הגבלה ללקוח השבוי.

 

שירותי ענן לעסקים בישראל CLOUD

 

  1. איך מודדים ביצועים של הענן הציבורי שאני מעוניין לבחור בו?

כאמור לעיל, ניתן להיעזר בשירותים של ThousandEyes, או של מי מהמתחרות הגדולות שלה דוגמת CloudSpector, WhatMatrix,RightScale , או אחד מספקי מדידת הביצועים הקיימים בישראל דוגמת "בינת אלקטרוניקה" או KeySight. אגב, לגוגל יש כלי חינמי לחלוטין לבדיקת ביצועי ענן ציבורי ומומלץ לשימוש ללקוחות שירותי גוגל.

סקירת פתרונות נוספים בתחום ה-Network Monitoring ו- Visibility Tools יש כאן, פתרונות מחברות תוכנה וחומרה בינלאומיות דוגמת: CA, סיסקו, NetScout ועוד.

עסקים קטנים ומשתמשים פרטיים יכולים להשתמש בכלי הבדיקות החינמי WireShark. כמובן שמי שאינו בקי בשימוש בכלים כאלו – מוטב שייעזר באנשי מקצוע שיכולים לספק את הייעוץ והניתוח המתאימים לצרכים של כל עסק.

 

  1. לאן תחום שירותי ענן לעסקים בישראל מתפתח?

יש להכיר כמה מונחים בעולם החדש הזה (של ניהול תשתיות תקשורת וענן בקוד פתוח): קונטיינרים ו-Serverless.

אלה 2 שלבים בהתפתחות שירות הענן. כרגע השוק העולמי וגם בישראל נע לכיוון קונטיינרים ובשנים הקרובות נראה מעבר ושילוב של Serverless, בעולם תשתיות העננים.

אין שום צורך להכיר לעומק את המונחים הללו, אלא רק לדעת שהם קיימים. בדיוק כמו שכל מחזיק סמארטפון לא מתעניין איך תמונה מ-WhatsApp עוברת ל-Gmail  כל כך בקלות. המנגנונים הקיימים מאחורי הקלעים מעניינים מפתחים ומהנדסי ICT, ולא מעניינים בכלל מנהלים, עובדים וכמובן לא מעניינים לקוחות קצה ומשתמשי קצה.

כיום, רבים כבר מבינים, ש-OpenStack ו-Kubernetes (טכנולוגיות קוד פתוח בעולם העננים) זה העתיד. איש לא יכול להחליט במקום הלקוחות והמפתחים, והם רוצים ללכת בכיוון הזה. העולם נהיה שטוח והאימוץ של הקוד הפתוח הוא נחלת הארגונים הכי גדולים והכי חשובים בעולם כמו גם בישראל.

הפיתוחים של קוד פתוח דוגמת הקוברנטס (Kubernetes), הפכו לסטנדרט עולמי וכל התעשייה משתמשת בזה. פתרונות קנייניים לא הצליחו להתרומם. אנו רואים, שבתחומים רבים הטכנולוגיות הקנייניות לא מצליחות כמו הקוד הפתוח ולכן חברות ענק לפתרונות עסקיים וארגוניים, דוגמת מיקרוסופט, ולא רק היא, החליטו לשתף פעולה עם תעשיית הקוד הפתוח ונכנסו למסלול הזה בקצב מהיר. כיום, ניתן לנהל את השירותים והתשתיות בענן של מיקרוסופט באמצעות הכלים בקוד פתוח של רד האט. בעבר, זה לא היה מתקבל על הדעת, שניתן לשלב פתרונות בין 2 החברות הללו.

יודגש, שמנקודת המבט עסקית, העולם העסקי בכל סוגי העסקים ובכל סדר גודל הולך לעננים היברידיים עם ריבוי עננים (Multi Clouds). זו המציאות, וכולם ילכו לשם, כי החברות, שהן מובילות שוק, הולכות לשם, כי זה הצורך והרצון שלהן.

כבר כיום, כמעט כל העסקים הקטנים והבינוניים (גם בישראל) עברו לשירותי ענן. הסיבה די ברורה: נמאס להם לנהל בעצמם ולשפוך כסף בלי חשבון על שרתים מקומיים. לכן, הם עוברים לענן ומגלים, שיש להם יותר אפשרויות והרבה מרווח להתפתחות עסקית. בענן גם קל יותר לתפעל את הלינוקס. בעבר, כל מי שהשתמש ב-SQL, היה כבול לתשתיות של מיקרוסופט. היום, SQL רץ גם על לינוקס. בדיוק אותו דבר. עולם התוכנה נפתח ויש יותר אפשרויות חדשות לכל סוגי הצרכנים ולכל סוגי האפליקציות.

האתגר הגדול היום: לסייע לעסקים ברמת הביניים ולעסקים קטנים לעבור לקונטיינרים. האפליקציות של היום ומחר תהיינה מבוססות קונטיינרים. כל האפליקציות תהיינה Native לענן. זה קל יותר ליישם כשאתה מדבר על אפליקציה חדשה. אבל מה עושים עם כל הקיים? לכן, חברה דוגמת רד האט בנתה כלים ב-OpenShift, שמאפשרים להריץ כל אפליקציה בצורה כזו, שהיא יכולה לרוץ בענן באופן טבעי – Native, והיא מבצעת היום השקעות ענק בעולם האפליקציות כדי להעביר אותן לעולם הקונטיינרים. זה מאפשר הרבה יכולות עסקיות ומאפשר הרבה אפשרויות, שלא היו קודם דוגמת: להעביר עומסים בין עננים, לאבטח טוב יותר,  לקיים יותר שרידות, והכי חשוב: לחסוך בהוצאות.

יש גופים גדולים, שהעבירו את כל האפליקציות שלהם לקונטיינרים. דוגמת דויטשה-בנק, ענק הבנקאות, שמרכזו בגרמניה, שמפעיל לא פחות מ-25 אלף קונטיינרים. הכל אצלו מופעל בקונטיינרים ובקוד פתוח, גם אפליקציות עסקיות וגם האפליקציות של מיקרוסופט.

לכן, מי שמגיע לעולם הקונטיינרים יכול להתקדם לעולם ה-Serverless, כי מערכת ה-OpenShift תומכת באופן שקוף גם בקונטיינרים וגם ב-Serverless. הכל במקביל והכל בעננים מרובים, לפי צרכי הלקוח הספציפי.

הגישה הזו מספקת יכולות ללקוחות לא 'להילכד' (Locked-In) אצל ספק אחד, לא להילכד אצל ספק שירותי ענן אחד. שירותי ה-Serverless מספקים עצמאות מלאה לעסק להחליט היכן המידע והאפליקציות שלו ישכנו. זו מהפכה אדירה ואנו רק בתחילת הדרך בתחום הזה. השוק מתחיל רק כעת לעכל את גודל המהפכה של הקונטיינרים וה-Serverless.

קל היום לפתח פתרונות ייחודיים לצרכים של כל שוק בזכות המעבר לקונטיינרים ותחילת המעבר ל-Serverless. ממשק המשתמש – GUI הוא היום הדפדפן וזה מה שכולם מכירים ולכן היום מאוד קל לתפעל לינוקס ויישומים מעל ללינוקס.

רד האט הגדירה מחדש Kubernetes ארגוני דרך אוטומציה עם Red Hat OpenShift 4 המפשטת פריסות ענן היברידי וריבוי עננים. הפלטפורמה מקדמת פרודוקטיביות מפתחים תוך צמצום מורכבויות תפעוליות עם אוטומציה בנויה בתוכה. הזמינות של הפתרון כבר קיימת אצל ספקי ענן ציבורי עיקריים, כולל AWS. היא מציעה הפצת לינוקס קלת-משקל, חסינה לגמרי ומותאמת לקונטיינרים.

הפלטפורמה החדשה תוכננה לספק חוויה דמוית-ענן ברחבי הענן ההיברידי ע"י הפצת עדכונים אוטומטיים ברחבי הטמעות Kubernetes בכל מקום. ביחד עם גמישות מפתחים מוגברת ומגיבה באמצעות Operators Kubernetes, הדבר עוזר להניח יסוד מאובטח ועקבי יותר עבור עומסי עבודה מוטי-ענן (Cloud-native) מודרניים ומתפתחים.

כ-1,000 ארגונים במגוון רחב של תחומים וברחבי העולם, משתמשים כבר ב-OpenShift להאצת פיתוח ואספקת יישומים. גרסאות של OpenShift לעסקים ברמת ה-SMB כבר מתחילים לצאת לשוק.

כדי לענות לדרישות עסקיות חדשות, ארגונים מחפשים פתרונות לעומסי עבודה חדשים, החל מבינה מלאכותית (AI) עד לאינטרנט של דברים (IoT), כדי ליצור ולקדם יתרונות תחרותיים בשווקים צפופים.

פריסות ענן היברידי וריבוי עננים הן עתה תקן תעשייה. IDC צופה, שב-2020 תהיה ליותר מ-90% מהארגונים הגלובליים אסטרטגיית ריבוי עננים. הפלטפורמה החדשה מפשטת פריסות ענן היברידי וריבוי עננים כדי להאיץ את האופן בו ארגונים מטמיעים יישומים חדשים, ומסייעת לארגונים להצליח ולבדל את עצמם בתוך מערך גדל מתמיד של שווקים תחרותיים. 

עתידו של IT ארגוני ועסקי מקודם ע"י מחשוב היברידי וריבוי עננים, עם Kubernetes הפועלת כגשר לקישור חלק של עומסי עבודה בין מרכזי נתונים באתרי לקוחות ועננים ציבוריים. Red Hat OpenShift 4 הופכת חזון זה של Kubernetes למציאות, ומציעה פלטפורמת Kubernetes ארגונית עקבית ובניהול עצמי עבור הענן ההיברידי. הפלטפורמה מקדמת פרודוקטיביות מפתחים ומשתמשים תוך צמצום מורכבויות תפעוליות. זאת, עם אוטומציה בנויה בתוכה, ומספקת פלטפורמת Kubernetes המשדרת מוכנות לייצור ולשירות לקוחות הקצה, עם חדשנות מוטת-ענן (Cloud-native).

 

  1. כמה עסקים מפסידים אם הם לא נערכים נכון לשירותי הענן?

חברת RightScale האמריקאית חקרה ובדקה את השאלה הזו (בארה"ב) ומצאה, שנכון למחצית שנייה 2018, עסקים הפסידו כ-35% מחשבון שירותי הענן שלהם בגלל התנהלות לא מקצועית כלפי ספק שירותי הענן.

לגבי הסיבות לבזבוז של כסף על שירותי ענן לא נחוצים לעסקים ולארגונים, המחקר של RightScale מצביע על מקורות הבזבוז הבאים:

  • העסק משלם על שירותי ענן 24X7X365, בעוד שהעסק לא עובד סביב השעון וכל השנה. כך, שאין צורך בשירותי ענן סביב השעון – לכל השירותים.
  • העסק מזמין ומשלם על משאבים הרבה יותר ממה שהוא צריך, כתוצאה מהערכות מוטעות או מופרזות של הצרכים והעומסים הצפויים. נמצא, שהשימוש במשאבי CPU, זיכרון, אחסון וכיו"ב בענן, לא מגיע ל-40% ממה שמשלמים עליו וברוב המקרים זה 20% ממה שהוזמן ומשולם ע"י העסק.
  • עסקים אינם יודעים לנצל הזדמנויות של מבצעים והנחות, שספק שירותי הענן מספק מפעם לפעם, כדי להוזיל עלויות. אין מעקב אחרי המבצעים ותוכניות עם הנחות, ולכן העסק מפסיד כסף בכך, שהוא לא מנצל את המבצעים וההנחות הללו.
  • עסקים מחזיקים מאגרי מידע ישנים אצל ספק שירותי הענן, ללא כל שימוש, במקום להחזיק אותם על מערכת אחסון מקומית זולה, או על תשתיות ענן זולות מאוד המשמשות רק לצרכי אחסון של מידע היסטורי ישן. נמצא, שרק בסעיף הזה אפשר לחסוך 7% מהוצאות מחשוב הענן בגלל מאגרי מידע וגיבויים ישנים, שאין בהם כבר כל צורך בחיי היום-יום של העסק. מה שמכונה Disk Storage הוא אחד ההוצאות הכי בזבזניות של עסקים, שעברו לענן, בלי שהם מרגישים בכך.

 

  1. החלטה על בחירת ספק שירותי תקשורת בענן – טיפ:

עסקים קטנים כגדולים יכולים להיכנס ללא היסוס לבחינת פתרונות בענן ולזנוח את השרתים הוותיקים שלהם כמו גם את הטלפוניה האנלוגית או ההיברידית הישנה (אם עדיין קיימת אצלם) וכל פתרון אנלוגי אחר, לפני ששוקלים בכלל אם לרכוש שירותי תקשורת בענן.

מומלץ להתנסות עם אחד מהפתרונות הקיימים כיום בשוק בתחום שירותי המחושב והטלפוניה בענן, שהם זולים, יציבים, דוברי עברית, מכילים יכולות מתקדמות לרבות Call Center, וידיאו חוזי, שילוב סלולר, הקלטות, ו-UC ("תקשורת אחודה") ומאובטחים לא פחות מפתרונות קנייניים יקרים וגם עונים על כל הרגולציות הכי מחמירות שיש.

ניתן להתנסות בשירותי ענן בסניף אחד צדדי של העסק ובסניף אחר (אם קיים) או בקבוצת עובדים מוגדרת, ולבחון האם שירותי הענן מתאימים לעסק וצרכיו אם לאו. ניתן גם להחליף ספקי ענן די בקלות אם רמת השירות של ספק שירותי ענן אינה מספקת. חשוב להקפיד על הסכם רמת שירות – SLA בכל סוג של פתרון בו בוחרים. רמת השירות היא החלק החשוב ביותר בבחירת שירותי מחשוב ומרכזיה.

שורה תחתונה בתחום בחירת שירותי ענן לעסקים בישראל:

 

למרות שעולם התקשורת נע מהר קדימה, הלקוחות העסקיים עדיין לא מכירים מספיק את היתרונות בשימוש בשירותי ענן, לצורך מתן שירותים מהירים יותר על רשת האינטרנט.

לכן, מומלץ קודם להחלטה על בחירת ספק שירותי ענן לעסק, לבצע ניתוח צרכים בסיוע אנשי מקצוע, כדי להגיע להחלטה מושכלת בנושא ולתחר בין הפתרונות השונים הקיימים בשוק בתחום זה. יש לבדוק אם הפתרון, שנבחר, תומך בכל סוגי השירותים הנחוצים לעסק, כדי לקבל את מירב היתרונות של פתרונות מלאים לפי הצרכים, תחת מעטפת שירות ותמיכה אחת.

בנוסף, יש לשקול גם את רמת האמינות של הספק והאם אפשר לקבל ממנו אחריות ושירות ברמה נאותה (SLA), בלי להיות כבולים אליו לעולמים ב"חתונה קתולית".

חשוב לזכור, שהצרכים של משרד עורכי דין אינם דומים בכלל לצרכים של רשת מרכולים, חנות רהיטים, חברת הייטק, רשות מקומית, חברת הובלות, משרד מומחי ביטוח ופיננסים, או משרד רואי חשבון.

 

📌 לקבלת ייעוץ טלפוני חינם בנושא שירותי ענן לעסקים בישראל כמענה לצרכים של העסק שלך – הירשם כאן.

 

לקבלת הצעת מחיר עבור שירותי ענן לעסקים ישירות למייל – השאירו פרטים כאן

 

 נמאס לכם לחפש פתרונות תקשורת ומחשוב ענן מתקדמים?

השאר תגובה

פוסטים נוספים