מרכזיה לעסק קטן: כל מה שחשוב לדעת לפני רכישת מרכזיה מתקדמת

מרכזיה לעסק קטן: כל מה שחשוב לדעת לפני רכישת מרכזיה מתקדמת 🎯

מרכזיה לעסק קטן

מרכזיה לעסק קטן

✅  עסקים קטנים מוצפים כיום בשפע של פתרונות ומבצעים לרכישת מרכזיה לעסק קטן.

 

✅  האם בכלל יש צורך ברכישת מרכזיה מתקדמת או שאולי כדאי להעביר את הכול לענן (ואיזה ענן)?

 

כל מה שכל גולש, מנהל ובעל עסק קטן עד בינוני צריכים ורוצים לדעת, על מרכזיות טלפוניה לעסקים ובענן:

עסקים ברמת ה-SMB וה-SoHo מתלבטים כיום בין מרכזיה וירטואלית בענן למרכזיה פיזית אצלם בעסק. פתרונות תקשורת לעסקים נעים היום בברור לעולם הענן. ספקי ציוד ופתרונות מחשוב ותקשורת חדלו לפתח ולייצר פתרונות חומרה ("ברזלים") ועברו לפתח פתרונות תוכנה ובענן. כל הספקים הקיימים בשוק מציעים כבר שירותי ענן בכל תחום (אפילו בזק ותדיראן טלקום).

לפעמים מטעים את העסקים, שאין להם ידע מספיק בתחום (ואנשי מקצוע מנוסים בתוך העסק), כשמציגים להם שירותי ענן, שהם אינם כאלה (למשל: שירותי VPS ו-IP-Centrex אינם שירותי ענן). הם הדור הקודם (והראשון) של עולם הווירטואליזציה של שירותי מחשוב. כ"כ, בשלב זה של התפתחות השוק המקומי, נוח לחלק מחברות התקשורת הגדולות, שיש ללקוחות העסקיים והארגוניים שתי רשתות תקשורת נפרדות: טלפוניה ו-Data. זה יותר רווחי להן (לא ללקוח).

מרכזיה לעסק קטן

 

הבחירה בשירותי VPS או IP-Centrex מביאה אולי לרווח כלכלי לעסק בטווח הזמן הקצר (מול מערכות מקומיות ישנות, לעיתים אנלוגיות). אולם, הפסד כספי לאורך זמן וכבילה לספק אחד בלי יכולת להשתדרג הם חסרונות משמעותיים. אין שום יכולת מהירה או קלה לעבור משירותי VPS או IP-Centrex לשירותי ענן. אין תהליך כזה, משום שמדובר בדורות טכנולוגיים רחוקים מאוד זה מזה.

בנוסף, יש בשוק חבילות של All-In-One המספקות בהתקנת נתב אחד קטן בבית העסק, את כל מה שהוא צריך במכשיר אחד (פס רחב, טלפוניה ושירותי תוכנה דוגמת Office). יש לבחון פתרונות כאלה בזהירות, שכן חלקם מבוסס על טכנולוגיות ישנות ויקרות, שכובלות את העסק ב"חתונה קתולית" יקרה לאורך זמן.

אולם, לא לכל עסק המעבר לשירות ענן מתאים. מלבד זאת, יש כמה סוגי עננים (מקומי, ציבורי ומעורב – היברידי). כך, שיש קודם כל לבחון את צרכי העסק, ההשקעות הנדרשות והחיסכון העתידי לפני קבלת החלטה למעבר לענן (ואיזה).

ברור, שאין שום הגיון כלכלי לרכוש מרכזיה לעסק קטן של ברזלים, כרטיסים וחוטים (גם אם המערכת נמצאת אצל איזה ספק שירות, שמספק שירותיVPS  מרחוק). זה עולם, שנכחד מזמן. בנוסף, הרוכש נכנס ל"מלכודת עכברים" בכך, שברכישת ה"ברזלים" הוא רוכש למעשה ברישיון הבסיסי רק מוצר בסיסי מאוד מצומצם. על כל דבר, שמוסיפים, על כל תכונה, תוכנה, חיבור, כרטיס, שלוחה וכך הלאה, יש לשלם ברכישת רישיון נפרד או רכיב חומרה נפרד. כמובן צריך לשלם תחזוקה על כל רכיב ועל כל שדרוג. רשימת הרישיונות הנפרדים היא מתכון בטוח לחוסר יעילות כלכלית בשימוש בציוד כזה. כל תכונה מהתכונות של המערכת דורשת רישיון נפרד וכל שינוי (הרחבה או צמצום) דורש רישיון נפרד. השיטה של גביית תשלום ברישיונות על כל תכונה של מערכות המחשוב והתקשורת עברה מן העולם מזמן. לכן, אין כל סיבה כלכלית להמשיך עם שיטה זו.

השיטה הנכונה: לשלם על פי צריכה בפועל של שירותי ומשאבי המחשוב והתקשורת, שזו גישת ה-SaaS (ר"ת: Software As A Service), שעומדת במרכז תפיסת העולם של שירותי הענן. החיבור לתשתיות הענן המומלץ היום הוא IPVPN, שהוא זול, אמין ומאובטח יותר מכל חלופת תקשורת עסקית אחרת. פתרונות מחשוב ותקשורת בענן זולים ב-80% לפחות מול כל פתרון אחר לאותם צרכים של העסק.

עסקים קטנים יכולים כיום לבחור בפתרונות מאוד זולים. דוגמה טרייה: משחקן חדש לגמרי בשוק הזה, hallo 015 מקבוצת רמי לוי, שמציע (בין היתר) מרכזיות בענן (Virtual PBX). המדובר בשירות מרכזי לעסק קטן מסוג חדש, פתרון שמחליף כל שימוש של מרכזיות פיזיות או וירטואליות (דוגמת IP-Centrex) הקיים כיום. המרכזיה הבסיסית ביותר בענן עולה 39 ש"ח לחודש, עבור שירותי מרכזיה לעסק קטן מלאים (כולל Call Center) עם 4 שלוחות. זה כולל גם: הקלטות, שילוב במערכות שולחן ומשרד אחורי, שיחות ועידה, שרידות ועוד. לבינת עסקים יש הצעות מאוד אטרקטיביות, שכוללות במחיר החודשי בענן גם את העלות של הטלפונים החכמים, שיותקנו בעסק וגם את עלויות הפס הרחב, תוכנות בסיסיות לעסק וניהול מרחוק.

יחד עם זאת, מנהלים רבים בוחרים להשאיר מרכזיה לעסק קטן פיזית אצלם בתוך העסק. הם "לא סומכים על הענן". זו תפיסת עולם לא תמיד מציאותית, הן בהיבטים של העלויות והן בהיבטים של היכולות והשירותים הנדרשים לצרכי העסק, שלא להזכיר את נושאי הסייבר, ההמשכיות העסקית והשרידות.

המעבר לשירותי ענן, משירותי תקשורת ישנים מבוססי ציוד ישן של מרכזיה פיזית בעסק, אינו תהליך קל או מיידי (פרט למקרים של חברות חדשות המתחילות בשימוש בשירותי ענן משלב הקמתן). זאת, עקב הצורך לקבל החלטות על רמת הסיכונים מפני התקפות סייבר, לבצע התאמות של הרשת הפנימית, להחליט על ציוד מתאים (למשל טלפוני  IP ותוכנות לסמארטפונים ולטאבלטים), לשנות שיטות עבודה ונהלי עבודה, לשנות תפיסות עולם ומודלים עסקיים, להחליט על רמת השרידות, ההמשכיות העסקית וההתאוששות מאסון של העסק ועוד.

אולם, בגלל שפע המתחרים, יש לבצע תהליך מושכל של בחירת פתרון הענן המתאים מהספק המתאים. אין להסתנוור רק מהמחיר ומהיכולות הטכניות של הספק. יש לשקול גם את רמת האמינות של הספק והאם אפשר לקבל ממנו אחריות ושירות ברמה נאותה (SLA), בלי להיות כבולים אליו לעולמים ב"חתונה קתולית".

 

מרכזיה לעסק קטן – תשובות לשאלות נפוצות:

 

  1. מה הנושא הכי חשוב לבעל עסק קטן בשירותי התקשורת שלו?

מגפת הקורונה, שהכתה בכל העולם, הוכיחה, למי שלא הבין את זה עד כה: "עבודה מרחוק" ו"עבודה קבוצתית" הם הנושאים הכי חשובים ואולי אף קריטיים לקיומו ושרידותו של העסק.

עסק שלא הכין את עצמו לאפשרות של "עבודה מרחוק" ו\או "עבודה קבוצתית, מהר מאוד יפשוט את הרגל, יאבד את לקוחותיו, עובדיו, ספקיו ושותפיו.

משבר הקורונה העולמי העמיד את הגלובליזציה באור חדש. התרגלנו למעברים מהירים בין מדינות, והנה יש ירידה עד עצירה בטיסות. התרגלנו לייצור בכל מקום בעולם ולשינוע סחורות בקלות ואנו מתחילים להבין את משמעות התלות בייצור ובסחורות ממדינות אחרות.

אנו כמנהלים ובעלי עסקים צריכים לשאול את השאלה, איך ממשיכים לעבוד יחד כאשר חלק משמעותי מכוח העבודה שלנו נמצא בבידוד ביתי? מה המשמעות כאשר לא ניתן להיפגש פנים מול פנים? איך מקטינים את הנזק הנגרם מההאטה והעוצר הגלובלי וממשיכים לעבוד ביעילות בתוך התנאים המגבילים?

בעולם הגלובלי, גם יש פתרונות. פתרונות לתקשורת וסביבות העבודה הדיגיטליות מציעים הזדמנות לעבוד יחד מרחוק ולפתוח ערוצים לחדשים לתקשורת ארגונית.

 

  1. מהם הפתרונות המובילים ל"עבודה קבוצתית" ועבודה מרחוק כיום?

הפתרון המוביל כיום בעולם וגם בישראל הוא השירות של Microsoft Teams, גם בגלל שהוא מוצע בחינם.

להלן ההודעה של מיקרוסופט: "מיקרוסופט מסייעת ללקוחותיה, שותפיה ועובדיה בהתמודדות עם ההשלכות העסקיות בתקופה מאתגרת זו הנובעות מהתפשטות נגיף הקורונה. לפיכך, מיקרוסופט העולמית הודיעה על זמינות פלטפורמת Teams Microsoft  בחינם.

Teams Microsoft  היא פלטפורמה ייעודית מבוססת צ'טים, שמאחדת כלים, שיחות, תכנים ואנשים לקבוצות עבודה בסביבת העבודה המודרנית התורמת להגברת הפרודוקטיביות בתוך צוותי עבודה. הפלטפורמה מאפשרת שיחות ועידה Online כדי שניתן יהיה להמשיך שיגרת עסקים פנימית ומול לקוחות (B2B, B2C). שימוש מרכזי נוסף שמתאשר הוא ביכולות ה-Broadcast -העברת מסרים ממנהלים בכירים לעובדים.

הורדת Teams בחינם – כאן.

ע"י העמדת ,Teams יישום ייעודי למקומות עבודה, לרשות מספר רב ככל האפשר של עובדים, מיקרוסופט מקווה לתמוך בבריאות הציבור ובבטיחותו ע"י הפיכת העבודה מרחוק לקלה עוד יותר.

ב- 2.3.3.20, ג'ארד ספרטר, סגן נשיא מיקרוסופט העולמית, שיתף דוא"ל של לילי ג'נג, עובדת מיקרוסופט בסין, בנושא "העבודה מרחוק" במהלך התפרצות וירוס הקורונה. בסין נראתה עלייה של 500% בפגישות ושיחות ועידה, ובמקומות רבים אחרים בעולם חווים גם כן עלייה דרמטית בשיעור העובדים מהבית.

ב- פוסט בבלוג של Microsoft 365, פירטה מיקרוסופט כיצד אנשים וארגונים יכולים לגשת ל- Teams  בחינם ומה עושה החברה כדי להבטיח את המשכיות השירות במהלך השימוש המוגבר. מיקרוסופט מפנה לבלוג זה לקבלת טיפים לעבודה מהבית עם  .Teams

 כאמור, שימוש נוסף שאושר ע"י מיקרוסופט הוא ביכולות ה-Broadcast – העברת מסרים ממנהלים בכירים לעובדים. ע"י העמדת היישום הייעודי הזה למקומות עבודה, לרשות מספר רב ככל האפשר של עובדים, החברה מקווה לתמוך בבריאות הציבור ובבטיחותו".

באמצעות שימוש במרכזיות בענן, דוגמת השירות של מיקרוסופט, ניתן לקבל יכולות לעבודה מכל מקום. בשירות הזה בענן מקבלים מרכזיות טלפוניות מלאות מבוססות ענן, שכוללות נתב שיחות, שלוחות חכמות עם יכולות מתקדמות, ניהול תורים, הקלטת שיחות, ביצוע שיחות ועידה ומוזיקת המתנה.

מכיוון שמדובר בשירות ענן, אין צורך בהתקנת המכשור בבית העסק וניתן להתקינו גם מרחוק. המערכות מותאמות לצרכי העסק. הן כוללות שירות ותמיכה מלאה וניתן להשתמש בהן באמצעות מחשבים ניידים הכוללים חיבור לאינטרנט ובטלפונים סלולריים.

פירוט כלל היכולות, שניתן להשיג בפתרונות עבודה קבוצתית בענן לעסקים ולארגונים (מתוך אתר Social Knowledge):

 

  1. מה זה "שירותי ענן" ומרכזיה וירטואלית בענן?

שירותי ענן הם בדיוק כמו כל שירותי המחשוב והטלפוניה המוכרים של העסק, אולם הם לא מתבצעים מקומית (על שרתים מקומיים), אלא אצל ספק שירות חיצוני.

המונח ענן די מטעה, כי אין כאן שום ענן. זה רק ביטוי ציורי להמחשה, שזה נעשה במקום מרוחק.

 מדובר בשירותי מחשוב ותקשורת הניתנים ב-Data Center (דהיינו: מתקן של מערכות מחשוב) של ספק שירותי הענן, מתקן היכול להיות ממוקם בכל מקום בארץ, או ברחבי העולם. החיבור למתקנים הללו נעשה ברשת האינטרנט, ברשתות ייעודיות (סגורות) של ספקי תקשורת, או ברשתות של ספקי הענן עצמם, שבנו רשתות תקשורת עצמאיות כדי לשלוט גם על התעבורה לענן (ל-2 הכיוונים: מהעסק לענן ובחזרה).

יודגש, שאחת המטרות העיקריות, שהספקים של "שירותי תקשורת ומחשוב בענן" חרתו על דגלם, היא: לאפשר לכל לקוח עסקי שלהם, קטן כגדול, להתמקד בליבת העשייה שלו ולייצר לו שקט בעולם הטכנולוגי ובפלטפורמות השירותים. לכן, ההצלחה של שירותי ענן (מכל סוג), היא מדהימה ונמצאת בצמיחה מהירה ביותר.

בעלי עסקים צריכים לשאול את עצמם את השאלה החשובה הבאה: מה עוד אני יכול להוציא לענן? התשובה לשאלה הזו, במיוחד בעסקים קטנים עד בינוניים, היא: הכול.

אמנם, עסקים וארגונים זקוקים לשירותי מחשוב ותקשורת (לרבות טלפוניה) בכל פעילותם. אולם, מדובר בסעיפי הוצאה בלתי נשלטים. לכן, עסקים מוצפים כיום בשפע של פתרונות תקשורת ומחשוב מתקדמים, לרבות בענן. לשם כל השוק העסקי והארגוני הולך.

היום די ברור, שעסקים קטנים עד בינוניים לא צריכים לבנות את התשתיות שלהם על בסיס שרתים פיזיים ורכיבי רשת פיזיים. ספקי שירותי הענן יכולים לספק להם מהענן את כל מה שהם צריכים. הם יכולים לרכוש הכל במודל של השכרה, גם את שירותי הרשת. הספקים הללו מספקים להם על הענן את כל השירותים הקיימים והם כל הזמן מוסיפים עוד שירותים חדשים הנבנים מעל לענן.

למעשה, לא קיים אפילו יישום אחד, שנעשה בו כיום שימוש בעסק, שלא ניתן להפעיל אותו בענן. הכל ניתן להעברה לענן, אפילו מערכות כבדות דוגמת ERP, רכש והנהלת חשבונות.

צמצום CAPEX וה-OPEX של העסק במעבר לטכנולוגיות שירותי ענן הוא ברור וההחזר על ההשקעה – ROI נמדד בחודשים ספורים ולעיתים פחות. כיום, עסקים קטנים בכל העולם מעדיפים לרכוש חבילות מחשוב מענן במקום שירות יחיד של אפליקציה מקומית אצלם. הסיבות: רצון לגמישות, הקלה על ניהול שירותי המחשוב וחיסכון בהוצאות על רכישות ותחזוקה.

בנוסף, תחום ה-Mobile העסקי עובר לענן. יותר ויותר עסקים נסמכים על שירותים ניידים מבוססי ענן לביצוע מטלות יומיות. סנכרון מטלות, דוא"ל וקבצים בין שרתים למכשירי סלולר – סמארטפונים וגם טאבלטים, הפך למקובל כמעט בכל רבדי השוק. אנו נמצאים קצת מאחור בהשוואה לעולם המערבי, אבל זה מתפתח בדיוק בכיוון הזה גם בישראל.

 

  1. מה התחדש בתחום הטלפוניה העסקית בענן?

היות ומדובר בתחום המתפתח במהירות (כי אין חומרה פיזית אצל בעל העסק, הכל עבר להיות במערכות תוכנה ובשרתים וירטואליים הנמצאים אצל ספק שירותי הענן), ההתקדמות בתחום זה היא מהירה ביותר.

נציג כאן רק כמה חידושים מרכזיים:

  • תחום הסייבר (הגנת הסייבר) השתלב כחלק מובנה בתוך מערכות הטלפוניה, מה שהיה בעבר יקר עד בלתי אפשרי במערכות טלפוניה ומרכזיות מקומיות. התחום הזה מובל על ידי כמה חברות ענק ובראשן חברת פורטינט המרחיבה את פורטפוליו ה-FortiCloud של החברה ומתמקדת בתחום "האבטחה כשירות". פורטינט מספקת כלים, מכונה ווירטואלית, ענן מקומי ו-SaaS כחלק ממארג האבטחה של החברה. שירותי ה-FortiCloud כוללים את פתרונות ה-MaaS וה-SaaS הבאים: FortiGate Cloud – כלי ניהול פיירוול מבוסס-ענן; FortiAP – מספק גישה אלחוטית מאובטחת ומשולבת; FortiExtender – מאריך רשת תקשורת מרחבית (WAN) אלחוטי LTE המספק קישוריות סלולרית של 3G/4G לחיבור אמין לאינטרנט; FortiSwitch -מספק פתרון Ethernet מאובטח, פשוט וניתן להתאמה בעל אבטחה, ביצועים וניהול מצוינים; FortiManager – מציע ללקוחות יכולות ניהול אחודות ומבוססות אוטומציה; FortiPresence – מנתח נוכחות ואינטראקציה של לקוחות עם חיבור WiFi; FortiToken – מספק ניהול ענן מאובטח עם אימות דו-שלבי (2FA) עבור FortiGate;FortiCASB  – מספק ניתוח וניהול אבטחת ענן; FortiMail – שירות דואר אלקטרוני מאובטח; ו-FortiWeb – יישום ווב של פיירוול-כשירות מבוסס-ענן.
  • יכולות של מדידת ביצועים, למשל, של מוקדנים, מזכירות, טכנאים, תומכים, משווקים, מוכרים וכיו"ב, שמשתמשים ברשת התקשורת העסקית מול הלקוחות של העסק. אחד הפערים המרכזיים, שיש בחברות ובארגונים עסקיים, זה הפער בהבנה ובמדידת מדדי ביצוע, או מה שנקרא בשפה המקצועית המקובלת: KPI (ר"ת: Key (Performance Indicators – מדדים על פיהם אומד העסק את רמת ביצועיו ביחוד בתחום המכירות והתמיכה. כיום יש כלי KPI בענן, מסופקים כשירות (SaaS) כמו כל שירות בענן. למה? כי בראש ובראשונה השימוש בכלי KPI מאפשר שיפור ביצועים, ייעול תהליכים וזיהוי מגמות, אבל גם בקרב נציגי המכירות זה מעורר עניין, מייצר תחרות בריאה, מאפשר להם לדעת איפה הם נמצא ביחס לצוות ולאחרים ולא פחות – זו נקודות הערכה עבור ביצועיהם. מדדי ה-KPI הם חלק בלתי נפרד מתכנית העבודה, תכנית המכירות. ארגון עסקי, שמוכר ושאינו עובד על פי מדדים ביצועיים, נמצא באפלה, חי בתחושות ולא בעובדות ומן הסתם יורה לעצמו ברגל. מדדי ה-KPI מסייעים ומאפשרים להציב יעדים ברורים למחלקת המכירות, למחלקת התמיכה ולצוותי המכירות והתמיכה, להיות בהירים וממוקדים מצד אחד ומצד שני גם לנטר ולבקר בכל עת.
  • שימוש בכלי מדיה חברתית לתקשורת פנים ארגונית וגם כלפי חוץ. התחום הזה מתפתח במהירות ואין כל סיבה שכל עסק יבחר לעצמו את הפלטפורמה החברתית המתאימה לו (שמשתלבת גם במערכות האחרות, לרבות מערכות התקשורת, מערכות כרטיסי אשראי, מערכות ניהול ועוד), פלטפורמות מאוד נוחות להפעלה, מספקים רבים. זה בדיוק כמו הפעלת ווטסאפ – WhatsApp פרטי על הסמארטפון. מיקרוסופט היא כרגע מובילת שוק בתחום זה, עם מערכת סקייפ לעסקים, שמוחלפת ממש כעת במערכת Microsoft Teams. יש מערכות רבות מתחרות וטובות בשוק בתחום הזה, ומומלץ להתייעץ בטרם קבלת החלטה על המערכת שתופעל בעסק. סקירה על הכלים החברתיים המובילים לעסקים בישראל (מלבד מיקרוסופט) יש כאן.

 

  1. מה מטריד מנהלים ובעלי עסקים בתחום הטלפוניה העסקית?

עסקים בישראל מוצפים בשנים האחרונות בהצעות לרכוש פתרונות של מרכזיה טלפונית לעסק שלהם, בשפע של פתרונות, שיכולים לבלבל כל בעל עסק ומנהל בעסק, שאמור להחליט על רכישת מערכת כזו, או שדרוג של מערכת הטלפוניה העסקית, משום שהיא התיישנה ולא מספקת את צרכי העסק של היום ומחר.

הגישה המובילה כיום וגם מחר: מרכזיית IP בענן. חשוב להבין: יש הבדלים עצומים בין סוגי המרכזיות ובמיוחד בסעיף ההוצאות לעסק. לדוגמה: מרכזיה לעסק קטן בענן נמכרת במחיר של פורט לחודש ועל פי צריכה בפועל (מודל הנקרא SaaS), כיום במחירים של הרבה פחות מ-10 ₪ לפורט, כולל כמעט הכל, ומה שחסר עולה במחיר אפסי לחודש, והעסק שולט על ההוצאות בצורה מלאה וזו למעשה ההוצאה העיקרית בתחום התקשורת הטלפונית (לרבות "קול סנטר" ו"שיחות ועידה").

מבחינת עלות לעסק, זו השיטה הזולה ביותר המביאה את הערכים המוספים המרביים לעסק. אולם, טרם הטמעת הגישה הזו יש לדאוג להתאמת הרשת העסקית הפנימית והחיבורים החיצוניים לסוג כזה של מרכזיה לעסק קטן.

מנהלים ובעלי עסקים מוצפים במונחים מאוד מבלבלים ובכללם: IP-Centrex, VPS, מרכזיה בענן, Hosted PBX, מרכזיה מקומית, מרכזיה וירטואלית, מרכזיה בקוד פתוח אסטריסק, מרכזיית סיסקו (או: אוויה, תדיראן טלקום וכך הלאה), חיבורי IP-PRI ועוד.

עסקים רבים בישראל (בשונה מהעסקים ברחבי העולם המערבי וגם לא המערבי) עדיין רוכשים לעצמם מרכזיות טלפוניה פיזיות, שמותקנות בעסק וטלפוניים פיזיים המוצבים על השולחנות בעסקים. כיום, עסקים רוכשים רק טלפוני IP (ר"ת: Internet Protocol), לרבות בטכנולוגיית DECT (אלחוט), כדי לספק תאימות מרבית בין הטלפון על השולחן של העסק לבין המרכזיה של העסק.

קל ליפול בפח ול"חתונה קתולית" יקרה, כשיש שפע כזה של הצעות מתחרות בתחום המרכזיות לעסקים, הצעות, שרובן בכלל לא מתאים לצרכי העסקים של היום ומחר.

 

  1. מה זה מרכזיות וירטואליות?

המגוון והשונות של סוגי המרכזיות, שנמכרים בישראל לעסקים, הוא עצום. אולם, ניתן לחלק את התחום הזה ל-3 משפחות עיקריות של מרכזיות:

א. מרכזיות פיזיות (כיום מקובל בצורה של שרת או מתג), שמותקנות פיזית ב"חצרי הלקוח" (מכונה בשם On-Premise), ומצויות במשרדים של העסק, למשל, בארון התקשורת, או מותקנות בין מחשבי העסק.

ב. מרכזיות וירטואליות. המרכזיות הנפוצות במשפחה הזו הן מרכזיות IP-Centrex, וכן מרכזיות וירטואליות מסוגים שונים דוגמת מרכזיות מסוג VPS. כך, המרכזיה היא במתגים של ספק התקשורת המספק את השירות הזה לעסק על גבי תשתית ייעודית. כלומר: המרכזיה הפיזית עברה מהעסק לספק תקשורת והוא מנהל את המרכזיה עבור כל לקוחותיו.

בעבר שירות זה נקרא רק Centrex, אך עם המעבר לטכנולוגיות IP (ר"ת: Internet Protocol), גם שירות זה החל להיות מסופק בטכנולוגיית IP, ולכן הפך להיות IP-Centrex. אולם, במהות זה היה ונשאר "שירות וירטואלי". דהיינו: שירות מרוחק של מרכזיה הנמצאת אצל ספק התקשורת. בישראל, היו בעבר כמה ספקי תקשורת, שסיפקו שירות כזה, אבל בשנים האחרונות זה הצטמצם ל-2 ספקים גדולים: בזק (מובילת שוק) וסלקום.

רק בזק וסלקום שדרגו בשנים האחרונות את מערכות הסנטרקס שלהן. אולם, כל אחת ביצעה שדרוג בנתיב שדרוג שונה (בזק למעשה ביצעה שדרוג בפיתוח עצמי שלא מהיצרן המקורי של המתגים). כך, שאין כיום שום תאימות בין מערכות הסנטריקס של בזק לאלו של סלקום, שביצעה שדרוג דרך היצרן המקורי של המתגים.

מרכזיה וירטואלית מסופקת במודל עסקי לעיתים די דומה לענן, אבל יש הוצאות נוספות (דוגמת: הקלטות, "קול סנטר", נתב שיחות, "שיחות ועידה", אבטחת מידע ושרידות, חיבור לסלולר, חיבור ל- CRM או ERP, קו וציוד PRI ועוד). כך, שהשליטה על ההוצאות היא די בעייתית.

ג. מרכזיות בענן. כאן אין בכלל מרכזיה פיזית, כמו ב-2 הסוגים הקודמים, אלא מערכת תוכנה ומתגים, שנמצאת ב-Data Center מרוחק, מתקן של מערכות מחשוב, שיכול להיות בכל מקום בארץ, או ברחבי העולם. בישראל יש קרוב ל-50 מתקני ענן. כך, שהמבחר של שירותי ענן הוא עצום עם תחרות עזה ולכן הכוח נמצא בידי הלקוחות העסקיים.

במרכזיה פיזית בעסק, בשונה ממרכזיה בענן, אין מושג כזה (SaaS). יש עלות רכישה, שיכולה להיות עלות רכישה חד פעמית, או השכרה במודלים שונים של השכרה (דוגמת ליסינג), ומעבר לזה יש עלויות שוטפות כגון: ביטוח, חשמל, תחזוקה, רישיונות, הגנות, גיבויים, שרידות, אינטגרציה למערכות נוספות או מקבילות ועוד. בקיצור: "בור ללא תחתית".

 

  1. ממה יש להיזהר טרם בחירת מרכזיה לעסק?

עסקים רבים מדי בישראל נרתעים משום מה מהמעבר לענן ולחיבורי SIP-Trunk, למרות שהם כן מסכימים להתחבר בחיבורי  IP-PRIלמרכזיות סנטרקס וירטואליות של בזק (או סלקום). תשומת לב, שמבחינה טכנולוגית – זה אותו דבר.

לכן, יש בעלי עסקים ומנהלים הבוחרים (גם בגלל אי ההבנה הזו) לרכוש מרכזיית טלפון פיזית אצלם בעסק. כך, הם גם רוכשים פתרון ישן ומוגבל ביכולותיו וגם משלמים עליו פי כמה וכמה מהחלופות הקיימות של מרכזיות וירטואליות ובענן.

במציאות של השוק העסקי הישראלי, חלק לא קטן מבעלי העסקים בישראל, אינם מעכלים עדיין את העובדה, שהטלפון החכם – הסמארטפון, שיש להם ולעובדיהם ביד, יכול להיות גם השלוחה של הטלפון העסקי שלהם ומחובר למרכזיה העסקית, בדיוק כמו כל טלפון עסקי שולחני משוכלל, ואין צורך בכפילות הזו.

בנוסף, יש ספקים המציגים מרכזיות וירטואליות מסוג VPS כ"מרכזיות בענן", מה שאינו נכון. גם אין כל אפשרות טכנית קלה או מהירה להפוך "מרכזיית"VPS  ומרכזיית IP-Centrex ל"מרכזיה בענן", כי אלו 2 טכנולוגיות שונות, בדורות טכנולוגיים שונים.

בנוסף, בבחירת פתרון IP-Centrex, הלקוח העסקי נלכד ב"חתונה קתולית" עם ספק השירות. אי אפשר לעבור בין בזק לסלקום (או להיפך) בשירות .IP-Centrex גם אי אפשר לעבור משירות סנטרקס ישן או IP-Centrex היותר מתקדם, לשירות ענן חדיש. יש לזרוק הכל ולהתחיל מחדש, ממש מאפס, ולאבד את כל השקעות העבר בשירותי טלפוניה מסוג Centrex או IP-Centrex.

 

  1. מה נדרש לבדוק טרם רכישת מרכזית IP בענן למשרד?

טרם הרכישה מומלץ לבצע את הפעולות והבדיקות הבאות:

  • לבדוק את צרכי העסק בתחום התקשורת והטלפוניה במבט של 5 שנים קדימה (לפחות).
  • השאלה הבסיסית הראשונה, שיש לשאול: האם בכלל יש צורך במרכזיה טלפונית (פיזית) בעסק והאם לא כדאי לחבר את הסמארטפונים של העובדים למרכזיה העסקית, שתהיה בענן?
  • להחליט אם העסק זקוק למערכות תקשורת (מרכזיות טלפון) מקומיות (On Premise), או וירטואליות (דוגמת IP-Centrex, Hosted PBX ו-VPS), או טלפוניה בענן.
  • להחליט אם בעסק יהיה שימוש כעת או בקרוב במערכות טלפוניה חברתיות – עסקיות דוגמת "סקייפ לעסקים" \ Microsoft Teams המשולבות עם "אופיס 365" שהיא המערכת המובילה בעולם (כאן) לתחום העבודה הקבוצתית והשיתופית (או מערכות חברתיות מספקים מתחרים הקיימים בתחום הזה). יש כיום התפתחויות מדהימות דוגמת הפתרון של חברת AI מקבוצת אודיוקודס (ויש עוד מתחרים במשבצת הזו).
  • להחליט מהן התכונות הנדרשות מהמרכזיה ומהטלפונים הנלווים למרכזיה לצרכי העבודה ובמיוחד בתחום "העבודה הקבוצתית" ומעבר ל"תקשורת אחודה".

 

  1. מה נדרש לבדוק ברכישת דגם מסוים של מרכזיה בענן למשרד?

  • תאימות מלאה לתקן SIP. זה תנאי בסיסי מחייב לכל מרכזית IP ולכל טלפון IP.
  • תמיכה מלאה בעברית (חובה, ברוב העסקים בישראל).
  • תאימות לסקייפ או Microsoft Teams (או למערכת VoIP אחרת) – בכל מקום, שבו כבר נעשה או ייעשה בקרוב שימוש ב-Office 365 (או כל מערכת מתחרה) ובשירותי הענן של מיקרוסופט (או של כל חברה מתחרה).
  • מערכת אבטחה והגנה מלאה ומקיפה מובנית במרכזיה, או כשירות נלווה למרכזיה.
  • רמת שרידות והתאוששות מתקלות (או מאסון) מהירה.
  • יכולת הקלטת שיחות מובנית (דרישה רגולטורית, שכבר קיימת בתחומי פעילות עסקית רבים בישראל, במיוחד בעסקים נותני שירות) ועמידה ב"חוק 6 הדקות", למי שהרגולציה הספציפית הזו חלה על מוקדי השירות שלו.
  • יכולות של Call Center בסיסיות עם ממשק CTI (נדרש בכל עסק המספק שירות ותמיכה טלפונית).
  • תמיכה ב"שיחות ועידה" מכל סוג לפי צרכי העסק.
  • יכולות של BI (ר"ת: Business Intelligence), כדי להפיק תועלת עסקית מהמרכזיה ויכולת ניתוח והסקת מסקנות מהתעבורה העוברת בה ומהמגעים הטלפוניים והאחרים (דוגמת צ'ט, דוא"ל, רשת חברתית ועוד), עם הלקוחות, ספקים ושותפים של העסק.
  • תאימות ומוכנות לטכנולוגיות טלפוניה חדשות (ובמיוחד טכנולוגייתWebRTC – טלפוניה ישירות מהדפדפן).
  • חיבור לנתב שיחות (אם נתב השיחות אינו חלק מובנה במרכזיה).
  • חיבור קל ומהיר לשלוחות סלולריות בסמארטפון (וברשתות WiFi, היכן שיש).
  • תכונות נוספות הנדרשות לפי צרכים ספציפיים של העסק ועובדיו: הקלטות חכמות, Click-To-Talk, חיבור למערכת CRM ו\או ERP, אפשרות לחיבור ל-LDAP עסקי, יכולת חיבור ל-Outlook או מערכת דוא"ל עסקי לרבות ג'ימייל בגרסה העסקית, אפשרות תמיכה מלאה ב"תקשורת אחודה" ( Unified Communication- UC), אפשרות לזיהוי קולי (ולניתוב שיחות קולי), אפשרות תמיכה מלאה ב"עבודה קבוצתית", אפשרות לניהול עצמי בפורטל אינטרנטי, כולל ניהול יכולות המתקדמות דוגמת: Fax2Mail, העברת הודעות תא קולי למייל, ניהול קל של המספרים והתאים הקוליים של כל העובדים, פורטל אישי לכל עובד בשליטתו המלאה, חיבור קל לשירותים נוספים ומקבילים ולמערכות מקבילות דוגמת: מערכות פיקוח ובקרת כניסה, מצלמות אבטחה, מערכות אבטחה אלקטרוניות, מערכות כיבוי אש וגילוי עשן, מערכות כריזה, מערכת בקרת כניסה ויציאה של עובדים, מערכת מעליות, מערכות שליטה של חדרי ישיבות, מערכת מולטימדיה עסקית, תמיכה בפורטל עסקי ללקוחות קיימים ופוטנציאליים, סנסורים של מערכות "בית ועסק חכם" ועוד.

אנו חיים בעולם, שבו כמעט כולם משתמשים בסמארטפון שלהם גם לצרכי העבודה, וזה כולל יישומים חברתיים דוגמת WhatsApp, רשתות חברתיות, דוא"ל, צ'טים, סקייפ (קול ו\או וידאו), וכיו"ב, בתוך מקום העבודה, בבית או בדרכים, בארץ וברחבי העולם.

 

  1. האם צריך תשתית נפרדת למחשוב ולטלפוניה?

לא. ספקי השירות הוותיקים מעוניינים להנציח את המצב, שבו לעסק יש לפחות 2 תשתיות (למחשוב ולטלפוניה).

ספק, שאינו מציע לעסק לעבור לתשתית אחת אחודה, אינו ראוי להיות הספק של העסק. זאת, כי טובת העסק כלל לא עומדת מול עיניו, מעניין אותו רק זרם ההכנסות, שהוא יכול להמשיך לקבל לנצח מהעסק.

 

  1. האם יש צורך בפתרון "קול סנטר" נפרד מהמרכזיה?

לא. זה אחד היתרונות בשירותי מרכזיה בענן. "הקול סנטר" אף הוא בענן.

השנה החולפת הייתה "שנת מפנה דרמטית" (במדינות המערב כמו גם בישראל), בכל הקשור לתחום מוקדי שירות לקוחות (Call Centers). הסיבה די ברורה: הלקוחות פונים למוקדי השירות כמעט רק מהסמארטפונים. לכן, הם מבקשים רמת שירות המתאימה לסמארטפונים. הלקוחות משתמשים ברשתות חברתיות ובכלים, שיש להן בסמארטפונים, ומצפים לקבל שירות גם ברשתות חברתיות ובכלים דומים. מול זה, הטכנולוגיות של תחום מוקדי השירות התפתחו במהירות והבשילו לפתרונות חדשים ומלהיבים.

כפי שכבר הודגש על ידינו לא אחת, הדרך היעילה והאפקטיבית ביותר לחסוך בהוצאות התקשורת והטלפוניה היא להפוך את כל ה-CAPEX ל-OPEX. דהיינו: להיפטר מציוד, תוכנות, תפעול, שדרוג ותחזוקה ע"י בעלי העסק. הייעוד והמיקוד של עסקים זה לעסוק בעסקים, במכירות ובשירות ללקוחותיהם, לא בעיסוק במחשוב, תקשורת ובציוד תקשורת וטלפוניה. לכן, את נושא התקשורת והטלפוניה לרבות ה"קול סנטר", אפשר להעביר באופן מלא ל"מיקור חוץ", לספק שירותי תקשורת בענן, מה שמספק את הכל לעסק, כחלק בלתי נפרד מהשירות (בד"כ בעלות מזערית, מול כל חלופה אפשרית).

 

טיפים נוספים בתחום רכישת מרכזיות IP בענן לעסק:

 

כמו בכל מערכת תקשורת, לניסיון ולהתמחות בתחום ספציפי יש יתרון, מאשר רכישה של עודפי ציוד בזול מהמזרח הרחוק.

כיום, לפני שרוכשים מרכזיה וטלפוני IP עסקיים, יש צורך לענות על השאלה: האם בכלל יש צורך במכשירים כאלה בעסק? התשובה לשאלה הזו לא תמיד פשוטה או ברורה לבעלי העסק. 

 בנוסף, יש לשקול גם את רמת האמינות של הספק והאם אפשר לקבל ממנו אחריות ושירות ברמה נאותה (SLA – "הסכם רמת שירות"), בלי להיות כבולים אליו לעולמים ב"חתונה קתולית".

 

  1. מה הגישה המובילה כיום בתחום השרתים הווירטואליים?

הגישה המובילה כיום וגם מחר: שרתים וגם מרכזיות IP בענן.

מבחינת עלות לעסק, זו, כאמור, השיטה הזולה ביותר המביאה את הערכים המוספים המרביים לעסק. אולם, טרם הטמעת הגישה הזו יש לדאוג להתאמת הרשת העסקית הפנימית והחיבורים החיצוניים לסוג כזה של מרכזיה.

 קל ליפול בפח ול"חתונה קתולית" יקרה של שירותי VPS, כשיש שפע כזה של הצעות מתחרות בתחום שירותי המחושב והמרכזיות לעסקים, קל להתפתות להצעות, שמכנים אותן במקום VPS רק כדי להטעות – "שירותי ענן", וקל  ליפול בפח כשמציעים ללקוחות העסקיים שירותים, שרובם בכלל לא מתאים לצרכי העסקים הקטנים עד הבינוניים של היום ומחר.

 

  1. מרכזיה לעסק קטן בענן –  מהם טווחי המחירים בשוק?

מחירי מרכזיה לעסק קטן בענן מתחילים במחיר של כ-8.5 ₪ לשלוחה, כולל הכל. בכמות גדולה של קווים ניתן לקבל מחירים טובים יותר מזה. מעל למחיר הזה יש את עליות הדקות של השיחות (דקות בתוך הרשת הן בחינם), וכן עלויות נלוות לפי צרכים מיוחדים של העסק (למשל חיבור המרכזיה למערכת CRM או למערכת ERP וכיו"ב).

 

  1. מרכזיה וירטואלית לעסקים בענן – מהו הדור הבא לשנת 2020 והלאה?

הדור הבא הם שירותי תקשורת מבוססת אינטרנט -WebRTC , כלומר: לא צריך מרכזיה לעסק קטן, הכל מתבצע מתוך הדפדפן. שירותים כאלו החלו כבר בכל העולם וגם בישראל.

האם זה פתרון המתאים לכל עסק? בעיקרון – כן. זאת, משום שכיום מנהלים ועובדים בכל מקום משתמשים במכשירים ניידים (סמארטפונים וטאבלטים) והחיבור שלהם באופן שקוף ומאובטח למערכת הארגונית הוא צורך עסקי ותפעולי ממשי.

לכן, מומלץ "להתחיל בקטן" להתנסות בפתרון של מערכת WebRTC ליחידה אחת בארגון או לסניף אחד, או להחליף מרכזיה לעסק קטן בשירות WebRTC. מוצע לשקול להתנסות בכמה מערכות מתחרות ולקבל החלטה מושכלת איזו מערכת עונה בצורה מיטבית על צרכי העסק.

 

מרכזיה לעסק קטן – שורה תחתונה:

 

רכישת מרכזיה לעסק קטן, כמו כל רכישה בעסק, צריכה להיעשות רק לאחר בחינת צרכי העסק והמשתמשים בעסק. לא כל עסק צריך מרכזיה ואו שירותי ענן. לכן, יש לשקול בזהירות את המעבר לשירותי ענן, שייתכן ויהיו מיותרים או לא מספיק יעילים בתחומים מסוימים, במיוחד למי זקוק ליישומי "זמן אמת" קריטיים, שדי קשה להעביר אותם לענן. אנו עומדים לרשותכם לייעוץ ולסיוע בתהליך ההחלטה הזה.

 

 נמאס לך לחפש מרכזיית טלפון IP מתאימה לעסק?

 

קבלו הצעת מחיר למרכזיה לעסק קטן

 

טלקום אקספרט – פתרונות תקשורת ומחשוב ענן לעסקים

השאר תגובה

פוסטים נוספים