מרכזייה לעסק - זו הסיבה שתבחר במרכזיה וירטואלית וחכמה בענן!

מרכזייה לעסק – זו הסיבה שתבחר במרכזיה וירטואלית וחכמה בענן – מדריך!

מרכזיה עסקית

מרכזייה לעסק

בחירת מרכזייה לעסק הפכה לתהליך מורכב של שיקול דעת וקביעת המתווה לבחירה המתאימה ביותר לעסק ולתקציבו.

 

לשאלה "כיצד לבחור מרכזייה לעסק" אין תשובה אחת ברורה.

 

רבים מתפתים לא לשקול את כל החלופות ורוכשים מרכזיה פיזית, שמסתובב בין העסקים ומוכר להם מרכזיות הנחזות כמרכזיות IP זולות להפליא (בד"כ עם שמות יוקרה, אבל כמעט כולן מיוצרות בסין).

 

 

כל מה שכל גולש, מנהל ובעל עסק צריכים ורוצים לדעת, על מרכזיות טלפוניה חכמות, וירטואליות ובענן:

 

  1. מה התחדש בתחום שירותי המרכזיה שאתה חייב לדעת?

הצרכן הישראלי כבר מזמן אינו "לקוח שבוי". הוא הפך להיות הציר המרכזי סביבו כולם מתרוצצים ומחזרים לפתחו. זו המשמעות הגדולה ביותר של השינויים והתמורות, שמובילות לתפיסה בה העסק צריך לראות את טובת הצרכן/לקוח ולעשות את הכל קל ונגיש בעבורו.

זמנם של הלקוחות הפך להיות קצר ויקר. הם מוצפים בהצעות טלפוניות כאלו ואחרות, שמרביתן נחשבות להטרדה מבחינת הלקוח הפוטנציאלי. לאלו נוסיף את כמות המסרים השיווקיים העצומה של מסרים גלויים וסמויים ביום, שמאבדים מהאפקטיביות שלהם בהיעדר בידול… והרי לך מצב בו ארגון או חברה, שלא יפעלו בדרכים יצירתיות לגיוס לקוח ולא יטמיעו כלים לטיפוח קשרי לקוחות והשבחת "חוויית לקוח", יישארו מאחור ובעצם, יתרמו במו ידיהם לנטישת לקוחות.

העולם בו אנו חיים הוא דינמי ותפיסות עבר משתנות ובהן גם אסטרטגיות בתחום קשרי לקוחות.

העיקר: כולם עברו לסמארטפונים. הם מצפים מהעסק לחוויית שירות דומה למה שהם רגילים לו בסמארטפון.

השינויים הנ"ל, שפועלים לטובת הלקוח, הפכו את כללי המשחק למאתגרים ודורשי חשיבה ונקיטת מהלכים יצירתיים.  כן, "מישהו הזיז את הגבינה", ועתה, חברות וארגונים בכל סדר. גודל צריכים להתמודד במגרש, שהחוקים בו שונים מבעבר.

למגרש החדש הזה יש גם שם מעשי (וקצת מטעה, למי שלא מכיר אותו): "שירותי ענן".

 

  1. מה זה "שירותי ענן" ומרכזיה וירטואלית בענן?

שירותי ענן הם בדיוק כמו כל שירותי המחשוב והטלפוניה המוכרים של העסק, אולם הם לא מתבצעים מקומית (על שרתים מקומיים), אלא אצל ספק שירות חיצוני.

יודגש, שאחת המטרות העיקריות, שהספקים של "שירותי תקשורת ומחשוב בענן" חרתו על דגלם, היא: לאפשר לכל לקוח עסקי שלהם, קטן כגדול, להתמקד בליבת העשייה שלו ולייצר לו שקט בעולם הטכנולוגי ובפלטפורמות השירותים. לכן, ההצלחה של שירותי ענן (מכל סוג), היא מדהימה ונמצאת בצמיחה מהירה ביותר.

בעלי עסקים צריכים לשאול את עצמם את השאלה החשובה הבאה: מה עוד אני יכול להוציא לענן? התשובה לשאלה הזו, במיוחד בעסקים קטנים עד בינוניים, היא: הכול.

אמנם, עסקים וארגונים זקוקים לשירותי מחשוב ותקשורת (לרבות טלפוניה) בכל פעילותם. אולם, מדובר בסעיפי הוצאה בלתי נשלטים. לכן, עסקים מוצפים כיום בשפע של פתרונות תקשורת ומחשוב מתקדמים, לרבות בענן. לשם כל השוק העסקי והארגוני הולך.

היום די ברור, שעסקים לא צריכים לבנות את התשתיות שלהם על בסיס שרתים פיזיים ורכיבי רשת פיזיים. ספקי שירותי הענן יכולים לספק להם מהענן את כל מה שהם צריכים. הם יכולים לרכוש הכל במודל של השכרה, גם את שירותי הרשת. הספקים הללו מספקים להם על הענן את כל השירותים הקיימים והם כל הזמן מוסיפים עוד שירותים חדשים הנבנים מעל לענן.

למעשה, לא קיים אפילו יישום אחד, שנעשה בו כיום שימוש בעסק, שלא ניתן להפעיל אותו בענן. הכל ניתן להעברה לענן, אפילו מערכות כבדות דוגמת ERP, רכש והנהלת חשבונות.

צמצום CAPEX וה-OPEX של העסק במעבר לטכנולוגיות שירותי ענן הוא ברור וההחזר על ההשקעה – ROI נמדד בחודשים ספורים ולעיתים פחות. כיום, עסקים קטנים בכל העולם מעדיפים לרכוש חבילות מחשוב מענן במקום שירות יחיד של אפליקציה מקומית אצלם. הסיבות: רצון לגמישות, הקלה על ניהול שירותי המחשוב וחיסכון בהוצאות על רכישות ותחזוקה.

בנוסף, תחום ה-Mobile העסקי עובר לענן. יותר ויותר עסקים נסמכים על שירותים ניידים מבוססי ענן לביצוע מטלות יומיות. סנכרון מטלות, דוא"ל וקבצים בין שרתים למכשירי סלולר – סמארטפונים וגם טאבלטים, הפך למקובל כמעט בכל רבדי השוק. אנו נמצאים קצת מאחור בהשוואה לעולם המערבי, אבל זה מתפתח בדיוק בכיוון הזה גם בישראל.

 

  1. מה מטריד מנהלים ובעלי עסקים לפני התקנת מרכזייה לעסק?

עסקים בישראל מוצפים בשנים האחרונות בהצעות לרכוש פתרונות של מרכזיה טלפונית לעסק שלהם, בשפע של פתרונות, שיכולים לבלבל כל בעל עסק ומנהל בעסק, שאמור להחליט על רכישת מערכת כזו, או שדרוג של מערכת הטלפוניה העסקית, משום שהיא התיישנה ולא מספקת את צרכי העסק של היום ומחר.

הגישה המובילה כיום וגם מחר: מרכזיית IP בענן. חשוב להבין: יש הבדלים עצומים בין סוגי המרכזיות ובמיוחד בסעיף ההוצאות לעסק. לדוגמה: מרכזיה בענן נמכרת במחיר של פורט לחודש ועל פי צריכה בפועל (מודל הנקרא SaaS), כיום במחירים של הרבה פחות מ-10 ₪ לפורט, כולל כמעט הכל, ומה שחסר עולה במחיר אפסי לחודש, והעסק שולט על ההוצאות בצורה מלאה וזו למעשה ההוצאה העיקרית בתחום התקשורת הטלפונית (לרבות "קול סנטר" ו"שיחות ועידה").

מבחינת עלות לעסק, זו השיטה הזולה ביותר המביאה את הערכים המוספים המרביים לעסק. אולם, טרם הטמעת הגישה הזו יש לדאוג להתאמת הרשת העסקית הפנימית והחיבורים החיצוניים לסוג כזה של מרכזיה.

מנהלים ובעלי עסקים מוצפים במונחים מאוד מבלבלים ובכללם: IP-Centrex, VPS, מרכזיה בענן, Hosted PBX, מרכזיה מקומית, מרכזיה וירטואלית, מרכזיה בקוד פתוח אסטריסק, מרכזיית סיסקו (או: אוויה, תדיראן טלקום וכך הלאה), חיבורי IP-PRI ועוד.

עסקים רבים בישראל (בשונה מהעסקים ברחבי העולם המערבי וגם לא המערבי) עדיין רוכשים לעצמם מרכזיות טלפוניה פיזיות, שמותקנות בעסק וטלפוניים פיזיים המוצבים על השולחנות בעסקים. כיום, עסקים רוכשים רק טלפוני IP (ר"ת: Internet Protocol), לרבות בטכנולוגיית DECT (אלחוט), כדי לספק תאימות מרבית בין הטלפון על השולחן של העסק לבין המרכזייה של העסק.

קל ליפול בפח ול"חתונה קתולית" יקרה, כשיש שפע כזה של הצעות מתחרות בתחום המרכזיות לעסקים, הצעות, שרובן בכלל לא מתאים לצרכי העסקים של היום ומחר.

 

מרכזיות טלפון מרכזייה IP לעסקים קטנים

 

  1. מה זה מרכזיות וירטואליות ובמה הן שונות ממרכזיות מקומיות?

המגוון והשונות של סוגי המרכזיות, שנמכרים בישראל לעסקים, הוא עצום. אולם, ניתן לחלק את התחום הזה ל-3 משפחות עיקריות של מרכזיות:

א. מרכזיות פיזיות (כיום מקובל בצורה של שרת או מתג), שמותקנות פיזית ב"חצרי הלקוח" (מכונה בשם On-Premise), ומצויות במשרדים של העסק, למשל, בארון התקשורת, או מותקנות בין מחשבי העסק.

ב. מרכזיות וירטואליות. המרכזיות הנפוצות במשפחה הזו הן מרכזיות IP-Centrex, וכן מרכזיות וירטואליות מסוגים שונים דוגמת מרכזיות מסוג VPS. כך, המרכזיה היא במתגים של ספק התקשורת המספק את השירות הזה לעסק על גבי תשתית ייעודית. כלומר: המרכזיה הפיזית עברה מהעסק לספק תקשורת והוא מנהל את המרכזיה עבור כל לקוחותיו.

בעבר שירות זה נקרא רק Centrex, אך עם המעבר לטכנולוגיות IP (ר"ת: Internet Protocol), גם שירות זה החל להיות מסופק בטכנולוגיית IP, ולכן הפך להיות IP-Centrex. אולם, במהות זה היה ונשאר "שירות וירטואלי". דהיינו: שירות מרוחק של מרכזיה הנמצאת אצל ספק התקשורת. בישראל, היו בעבר כמה ספקי תקשורת, שסיפקו שירות כזה, אבל בשנים האחרונות זה הצטמצם ל-2 ספקים גדולים: בזק (מובילת שוק) וסלקום.

רק בזק וסלקום שדרגו בשנים האחרונות את מערכות הסנטרקס שלהן. אולם, כל אחת ביצעה שדרוג בנתיב שדרוג שונה (בזק למעשה ביצעה שדרוג בפיתוח עצמי שלא מהיצרן המקורי של המתגים). כך, שאין כיום שום תאימות בין מערכות הסנטריקס של בזק לאלו של סלקום, שביצעה שדרוג דרך היצרן המקורי של המתגים.

מרכזיה וירטואלית מסופקת במודל עסקי לעיתים די דומה לענן, אבל יש הוצאות נוספות (דוגמת: הקלטות, "קול סנטר", נתב שיחות, "שיחות ועידה", אבטחת מידע ושרידות, חיבור לסלולר, חיבור ל- CRM או ERP, קו וציוד PRI ועוד). כך, שהשליטה על ההוצאות היא די בעייתית.

ג. מרכזיות בענן. כאן אין בכלל מרכזיה פיזית, כמו ב-2 הסוגים הקודמים, אלא מערכת תוכנה ומתגים, שנמצאת ב-Data Center מרוחק, מתקן של מערכות מחשוב, שיכול להיות בכל מקום בארץ, או ברחבי העולם. בישראל יש קרוב ל-50 מתקני ענן. כך, שהמבחר של שירותי ענן הוא עצום עם תחרות עזה ולכן הכוח נמצא בידי הלקוחות העסקיים.

במרכזיה פיזית בעסק, בשונה ממרכזיה בענן, אין מושג כזה (SaaS). יש עלות רכישה, שיכולה להיות עלות רכישה חד פעמית, או השכרה במודלים שונים של השכרה (דוגמת ליסינג), ומעבר לזה יש עלויות שוטפות כגון: ביטוח, חשמל, תחזוקה, רישיונות, הגנות, גיבויים, שרידות, אינטגרציה למערכות נוספות או מקבילות ועוד. בקיצור: "בור ללא תחתית".

 

  1. ממה יש להיזהר טרם בחירת מרכזייה לעסק?

עסקים רבים מדי בישראל נרתעים משום מה מהמעבר לענן ולחיבורי SIP-Trunk, למרות שהם כן מסכימים להתחבר בחיבורי  IP-PRIלמרכזיות סנטרקס וירטואליות של בזק (או סלקום). תשומת לב, שמבחינה טכנולוגית – זה אותו דבר.

לכן, יש בעלי עסקים ומנהלים הבוחרים (גם בגלל אי ההבנה הזו) לרכוש מרכזיית טלפון פיזית אצלם בעסק. כך, הם גם רוכשים פתרון ישן ומוגבל ביכולותיו וגם משלמים עליו פי כמה וכמה מהחלופות הקיימות של מרכזיות וירטואליות ובענן.

במציאות של השוק העסקי הישראלי, חלק לא קטן מבעלי העסקים בישראל, אינם מעכלים עדיין את העובדה, שהטלפון החכם – הסמארטפון, שיש להם ולעובדיהם ביד, יכול להיות גם השלוחה של הטלפון העסקי שלהם ומחובר למרכזיה העסקית, בדיוק כמו כל טלפון עסקי שולחני משוכלל, ואין צורך בכפילות הזו.

בנוסף, יש ספקים המציגים מרכזיות וירטואליות מסוג VPS כ"מרכזיות בענן", מה שאינו נכון. גם אין כל אפשרות טכנית קלה או מהירה להפוך "מרכזיית"VPS  ומרכזיית IP-Centrex ל"מרכזיה בענן", כי אלו 2 טכנולוגיות שונות, בדורות טכנולוגיים שונים.

בנוסף, בבחירת פתרון IP-Centrex, הלקוח העסקי נלכד ב"חתונה קתולית" עם ספק השירות. אי אפשר לעבור בין בזק לסלקום (או להיפך) בשירות .IP-Centrex גם אי אפשר לעבור משירות סנטרקס ישן או IP-Centrex היותר מתקדם, לשירות ענן חדיש. יש לזרוק הכל ולהתחיל מחדש, ממש מאפס, ולאבד את כל השקעות העבר בשירותי טלפוניה מסוג Centrex או IP-Centrex.

 

מרכזייה לעסק – תשובות קצרות לשאלות נפוצות:

 

  1. מה נדרש לבדוק טרם רכישת מרכזית IP בענן למשרד?

טרם הרכישה מומלץ לבצע את הפעולות והבדיקות הבאות:

  • לבדוק את צרכי העסק בתחום התקשורת והטלפוניה במבט של 5 שנים קדימה (לפחות).
  • השאלה הבסיסית הראשונה, שיש לשאול: האם בכלל יש צורך במרכזיה טלפונית (פיזית) בעסק והאם לא כדאי לחבר את הסמארטפונים של העובדים למרכזיה העסקית, שתהיה בענן?
  • להחליט אם העסק זקוק למערכות תקשורת (מרכזיות טלפון) מקומיות (On Premise), או וירטואליות (דוגמת IP-Centrex, Hosted PBX ו-VPS), או טלפוניה בענן.
  • להחליט אם בעסק יהיה שימוש כעת או בקרוב במערכות טלפוניה חברתיות – עסקיות דוגמת "סקייפ לעסקים" \ Microsoft Teams המשולבות עם "אופיס 365" שהיא המערכת המובילה בעולם (כאן) לתחום העבודה הקבוצתית והשיתופית (או מערכות חברתיות מספקים מתחרים הקיימים בתחום הזה). יש כיום התפתחויות מדהימות דוגמת הפתרון של חברת AI מקבוצת אודיוקודס (ויש עוד מתחרים במשבצת הזו).
  • להחליט מהן התכונות הנדרשות מהמרכזיה ומהטלפונים הנלווים למרכזיה לצרכי העבודה ובמיוחד בתחום "העבודה הקבוצתית" ומעבר ל"תקשורת אחודה".

 

  1. מה נדרש לבדוק ברכישת דגם מסוים של מרכזיה בענן למשרד?

  • תאימות מלאה לתקן SIP. זה תנאי בסיסי מחייב לכל מרכזית IP ולכל טלפון IP.
  • תמיכה מלאה בעברית (חובה, ברוב העסקים בישראל).
  • תאימות לסקייפ או Microsoft Teams (או למערכת VoIP אחרת) – בכל מקום, שבו כבר נעשה או ייעשה בקרוב שימוש ב-Office 365 (או כל מערכת מתחרה) ובשירותי הענן של מיקרוסופט (או של כל חברה מתחרה).
  • מערכת אבטחה והגנה מלאה ומקיפה מובנית במרכזיה, או כשירות נלווה למרכזיה.
  • רמת שרידות והתאוששות מתקלות (או מאסון) מהירה.
  • יכולת הקלטת שיחות מובנית (דרישה רגולטורית, שכבר קיימת בתחומי פעילות עסקית רבים בישראל, במיוחד בעסקים נותני שירות) ועמידה ב"חוק 6 הדקות", למי שהרגולציה הספציפית הזו חלה על מוקדי השירות שלו.
  • יכולות של Call Center בסיסיות עם ממשק CTI (נדרש בכל עסק המספק שירות ותמיכה טלפונית).
  • תמיכה ב"שיחות ועידה" מכל סוג לפי צרכי העסק.
  • יכולות של BI (ר"ת: Business Intelligence), כדי להפיק תועלת עסקית מהמרכזיה ויכולת ניתוח והסקת מסקנות מהתעבורה העוברת בה ומהמגעים הטלפוניים והאחרים (דוגמת צ'ט, דוא"ל, רשת חברתית ועוד), עם הלקוחות, ספקים ושותפים של העסק.
  • תאימות ומוכנות לטכנולוגיות טלפוניה חדשות (ובמיוחד טכנולוגייתWebRTC – טלפוניה ישירות מהדפדפן).
  • חיבור לנתב שיחות (אם נתב השיחות אינו חלק מובנה במרכזיה).
  • חיבור קל ומהיר לשלוחות סלולריות בסמארטפון (וברשתות WiFi, היכן שיש).
  • תכונות נוספות הנדרשות לפי צרכים ספציפיים של העסק ועובדיו: הקלטות חכמות, Click-To-Talk, חיבור למערכת CRM ו\או ERP, אפשרות לחיבור ל-LDAP עסקי, יכולת חיבור ל-Outlook או מערכת דוא"ל עסקי לרבות ג'ימייל בגרסה העסקית, אפשרות תמיכה מלאה ב"תקשורת אחודה" ( Unified Communication- UC), אפשרות לזיהוי קולי (ולניתוב שיחות קולי), אפשרות תמיכה מלאה ב"עבודה קבוצתית", אפשרות לניהול עצמי בפורטל אינטרנטי, כולל ניהול יכולות המתקדמות דוגמת: Fax2Mail, העברת הודעות תא קולי למייל, ניהול קל של המספרים והתאים הקוליים של כל העובדים, פורטל אישי לכל עובד בשליטתו המלאה, חיבור קל לשירותים נוספים ומקבילים ולמערכות מקבילות דוגמת: מערכות פיקוח ובקרת כניסה, מצלמות אבטחה, מערכות אבטחה אלקטרוניות, מערכות כיבוי אש וגילוי עשן, מערכות כריזה, מערכת בקרת כניסה ויציאה של עובדים, מערכת מעליות, מערכות שליטה של חדרי ישיבות, מערכת מולטימדיה עסקית, תמיכה בפורטל עסקי ללקוחות קיימים ופוטנציאליים, סנסורים של מערכות "בית ועסק חכם" ועוד.

אנו חיים בעולם, שבו כמעט כולם משתמשים בסמארטפון שלהם גם לצרכי העבודה, וזה כולל יישומים חברתיים דוגמת WhatsApp, רשתות חברתיות, דוא"ל, צ'טים, סקייפ (קול ו\או וידאו), וכיו"ב, בתוך מקום העבודה, בבית או בדרכים, בארץ וברחבי העולם.

 

  1. מהן הסיבות המרכזית לאי בחירה של עסקים בישראל בפתרונות בענן?

  • חשש מגניבת מידע וסודות עסקיים (מה שמתרחש דווקא בפתרונות שאינם בענן…).
  • חשש מתקשורת לקויה בענן ואל הענן (מה שקורה דווקא בפתרונות שאינם בענן…).
  • אי הבנה מוחלטת מה זה מחשוב בענן. במיוחד אי הבנה מהם ההבדלים בין ענן פרטי, ענן ציבורי, ענן היברידי וענן מרובה – Multi-Cloud, שזה הלהיט בתחום זה, היום ומחר.
  • רצון לראות את הציוד והמערכות של העסק מול העיניים ואי אמונה במערכות וירטואליות, שלא ניתן לראות אותן בתוך העסק (On-Premise).
  • צורך יוצא דופן בשמירה על מידע ומערכות, דווקא בתוך העסק (טיעון קצת מוזר ותלוש מהמציאות, במיוחד כשצה"ל וכל שאר כוחות הביטחון ומשרדי הממשלה הכי רגישים וחסויים, משתמשים, זה מכבר, בשירותי ענן, גם לטלפוניה – פרויקט "שירלי"…).
  • אי הבנה בנושא ה-ROI (החזר על ההשקעה) במעבר לשירותי ענן.

בעולם המערבי, מעל ל-60% עד 80% מהעסקים (תלוי במדינה) עברו כבר באופן מלא לשירותי ענן, לרבות שירות אחסון מידע בענן. בישראל, ההתפתחות הזו החלה מעט מאוחר. אולם, היא תופסת תאוצה, שתלך ותגבר בשנים הקרובות.

יש תחומים ושווקים (דומת שוק חברות הייטק, שוק חברות ההזנק ועוד), שבהם כמעט 100% מהעסקים והארגונים בישראל, כבר נמצאים בעולם שירותי הענן. המעבר לשימוש בשירותי ענן סוחף את כל תחומי המחשוב והתקשורת העסקית, מה שמאפשר להתייעל ולשנות הרגלי עבודה ישנים ולא יעילים.

ישנן סיבות רבות מדוע בעלי עסקים ומנהלים בוחרים לעבור לשירותי ענן. אולם, אין ספק, שחיסכון בהוצאות ,ובמיוחד בהוצאות התקשורת והמחשוב, הוא "צו השעה" בכל עסק וארגון. לכן, שירותי מחשוב בענן ואחסון מידע בענן – הם ההווה והעתיד של התשתיות העסקיות, גם בישראל.

 

  1. האם צריך תשתית נפרדת למחשוב ולטלפוניה?

לא. ספקי השירות הוותיקים מעוניינים להנציח את המצב, שבו לעסק יש לפחות 2 תשתיות (למחשוב ולטלפוניה).

ספק, שאינו מציע לעסק לעבור לתשתית אחת אחודה, אינו ראוי להיות הספק של העסק. זאת, כי טובת העסק כלל לא עומדת מול עיניו, מעניין אותו רק זרם ההכנסות, שהוא יכול להמשיך לקבל לנצח מהעסק.

 

  1. האם יש צורך בפתרון "קול סנטר" נפרד מהמרכזיה?

לא. זה אחד היתרונות בשירותי מרכזיה בענן. "הקול סנטר" אף הוא בענן.

השנה החולפת הייתה "שנת מפנה דרמטית" (במדינות המערב כמו גם בישראל), בכל הקשור לתחום מוקדי שירות לקוחות (Call Centers). הסיבה די ברורה: הלקוחות פונים למוקדי השירות כמעט רק מהסמארטפונים. לכן, הם מבקשים רמת שירות המתאימה לסמארטפונים. הלקוחות משתמשים ברשתות חברתיות ובכלים, שיש להן בסמארטפונים, ומצפים לקבל שירות גם ברשתות חברתיות ובכלים דומים. מול זה, הטכנולוגיות של תחום מוקדי השירות התפתחו במהירות והבשילו לפתרונות חדשים ומלהיבים.

כפי שכבר הודגש על ידינו לא אחת, הדרך היעילה והאפקטיבית ביותר לחסוך בהוצאות התקשורת והטלפוניה היא להפוך את כל ה-CAPEX ל-OPEX. דהיינו: להיפטר מציוד, תוכנות, תפעול, שדרוג ותחזוקה ע"י בעלי העסק. הייעוד והמיקוד של עסקים זה לעסוק בעסקים, במכירות ובשירות ללקוחותיהם, לא בעיסוק במחשוב, תקשורת ובציוד תקשורת וטלפוניה. לכן, את נושא התקשורת והטלפוניה לרבות ה"קול סנטר", אפשר להעביר באופן מלא ל"מיקור חוץ", לספק שירותי תקשורת בענן, מה שמספק את הכל לעסק, כחלק בלתי נפרד מהשירות (בד"כ בעלות מזערית, מול כל חלופה אפשרית).

כיום, לפני שרוכשים מרכזייה לעסק וטלפוני IP, יש צורך לענות על השאלה: האם בכלל יש צורך במכשירים כאלה בעסק? התשובה לשאלה הזו לא תמיד פשוטה או ברורה לבעלי העסק. 

 בנוסף, יש לשקול גם את רמת האמינות של הספק והאם אפשר לקבל ממנו אחריות ושירות ברמה נאותה (SLA – "הסכם רמת שירות"), בלי להיות כבולים אליו לעולמים ב"חתונה קתולית".

 

  1. איזה סוגי עננים מתאימים לצרכי הטלפוניה העסקית של היום ומחר?

המעבר של השוק העסקי היום ומחר היא לכיוון של Multi-Cloud (ריבוי עננים). מנהלים ובעלי עסקים חושבים, שזה דבר מאוד מסובך ולא מובן, בזמן שהם עצמם נמצאים כבר שנים (באופן אישי) ב-Multi-Cloud, ומתפעלים זאת בקלילות ובשקיפות ללא צורך בשום ידע טכני מעמיק או בכלל.

הכיצד? כל אחד מחזיק בידו סמארטפון. סמארטפון זו מערכת Multi-Cloud הכי נפוצה בעולם. אם אתה משתמש ב-Gmail אתה מחובר לענן של גוגל. במקביל אתה משתמש ב-WhatsApp ואז אתה מחובר לענן של פייסבוק. במקביל אתה משתמש באחת מהאפליקציות של אופיס, אז אתה מחובר לענן של מיקרוסופט. אתה מחובר ל-Waze  ואז אתה מחובר לענן שלה. אנשי הקשר שלך שמורים בענן של סמסונג או אפל (תלוי אם יש להם מכשיר של סמסונג או של אפל). וכך הלאה. כל מחזיק סמארטפון מחובר לפחות ל-10 עננים בו זמנית. כל מחזיק סמארטפון כבר יודע, שאפשר להעביר תמונה או כל מידע אחר בקלות מ-WhatsApp ל-Gmail, למרות ש-2 היישומים הללו שוכנים ב-2 עננים שונים לגמרי, שמצויים במקומות רחוקים זה מזה בעולם. הכל בקלי קלות.

במגזר העסקי זה אותו דבר, רק צריך להשתמש בכלים המתאימים ליישומים העסקיים. הכלים העסקיים עדיין אינם כה פשוטים כמו כל מה שיש בסמארטפון, אבל זה בדרך. יש כבר מערכות לניהול Multi-Cloud עסקי מהסמארטפון, בדיוק כמו שמשתמשים בכל יישום אחר בסמארטפון.

הכיוון של ניהול רשתות תקשורת ותשתיות ענן עובר לקוד פתוח. כלומר: אין צורך ברישיונות ותשלום על רישיונות תוכנה. אתה משלם על השירות (בד"כ במודל SaaS – תשלום על פי צריכה בפועל), על האינטגרציה, התמיכה, הפיתוח של התאמות מקומיות ספציפיות לעסק שלך וכיו"ב.

הכיוון החדש של תקשורת מבוססת שרתים וירטואליים בענן קרויה בשם VNF (ר"ת: Virtual Network Functions) וזו תהייה הטכנולוגיה המובילה, על פי חברת המחקר IDC, בכל רחבי העולם. בישראל זה טרם נפוץ, אבל זה יגיע די מהר גם לשוק הישראלי. עד 2022, כל ספקי השירות בענן וספקי התקשורת, במיוחד ספקי רשתות סלולר 5G, יספקו שירותי תקשורת ושרתים וירטואליים מבוססי VNF.

יודגש, שמנקודת המבט עסקית, העולם העסקי בכל סוגי העסקים ובכל סדר גודל הולך לעננים היברידיים עם ריבוי עננים (Multi Clouds). זו המציאות, וכולם ילכו לשם, כי החברות, שהן מובילות שוק, הולכות לשם, כי זה הצורך והרצון שלהן.

כבר כיום, כמעט כל העסקים הקטנים והבינוניים (גם בישראל) עברו לשירותי ענן. לא להתבלבל: אלה שירותי ענן מבוססי שרתים וירטואליים, לא VPS. הסיבה די ברורה: נמאס להם לנהל בעצמם ולשפוך כסף בלי חשבון על שרתים מקומיים. לכן, הם עוברים לענן ומגלים, שיש להם יותר אפשרויות והרבה מרווח להתפתחות עסקית. בענן גם קל יותר לתפעל את הלינוקס. בעבר, כל מי שהשתמש ב-SQL, היה כבול לתשתיות של מיקרוסופט. היום, SQL רץ גם על לינוקס. בדיוק אותו דבר. עולם התוכנה נפתח ויש יותר אפשרויות חדשות לכל סוגי הצרכנים ולכל סוגי האפליקציות.

כדי לענות לדרישות עסקיות חדשות, ארגונים מחפשים פתרונות לעומסי עבודה חדשים, החל מבינה מלאכותית (AI) עד לאינטרנט של דברים (IoT), כדי ליצור ולקדם יתרונות תחרותיים בשווקים צפופים.

יש בשוק הישראלי בעלי עסקים ומנהלים רבים המחפשים להעביר את התוכנות העסקיות שלהם לענן ובפרט תוכנות דוגמת: מערכת Priority או SAP (ל-ERP), מערכת אופיס עסקי ושירותי תקשורת, לרבות שירותי הטלפוניה העסקית. אולם, ההחלטה על המערכת, שתבצע את ההגירה הזו, היא לא החלטה פשוטה. עסקים ברמת ה-SMB וה-SME (קטנים עד בינוניים), מוצפים בשנים האחרונות בהצעות לרכוש פתרונות של שירותי מחשוב וירטואליים לרבות מרכזייה טלפונית לעסק שלהם, בשפע של פתרונות, שיכולים לבלבל כל בעל עסק ומנהל בעסק, שאמור להחליט על רכישת מערכת כזו, או שדרוג של מערכת המחשוב והטלפוניה העסקית שלו, משום שהן התיישנו ולא מספקות את צרכי העסק של היום ומחר. יש חשיבות עליונה לא ליפול בפח.

 

  1. האם ניתן להמליץ כיום על רכישת מרכזיה פיזית או בשירות VPS?

ברור כיום לחלוטין, שאין שום הגיון כלכלי לרכוש בשנת 2020 והלאה מרכזיה של ברזלים וחוטים. זה עולם, שנכחד מזמן. בנוסף, הרוכש נכנס, כאמור, ל"מלכודת עכברים" (או ל"חתונה קתולית") בכך, שברכישת המרכזיה הוא רוכש למעשה ברישיון הבסיסי רק מוצר בסיסי מאוד מצומצם. על כל דבר, שמוסיפים במרכזיה, על כל תכונה, תוכנה, חיבור, כרטיס, שלוחה, וכך הלאה, יש לשלם ברכישת רישיון נפרד. רשימת הרישיונות הנפרדים היא מתכון בטוח לחוסר יעילות כלכלית בשימוש במרכזיה כזו. כל תכונה מהתכונות של המרכזיה דורשת רישיון נפרד וכל שינוי (הרחבה או צמצום) דורש רישיון נפרד. השיטה של גביית תשלום ברישיונות על כל תכונה של המרכזיה עברה מן העולם מזמן. לכן, אין כל סיבה כלכלית להמשיך עם שיטה זו ב-2020.

בנוסף, העלות של רכישת המרכזיה נחשבת כהוצאה הונית, מה שפחות משתלם לעסק, מול תשלום חודשי לשירותי מרכזייה לעסק, שנחשב כהוצאה שוטפת. ה"חתונה הקתולית" כאן כוללת גם את נושא חוסר הגמישות לבצע התאמות מהירות במרכזיה לפי צרכי העסק ובשליטתו. יש כאן תלות מוחלטת בספק השירות והתחזוקה לרבות בתחום התיקונים.

כך קורה גם בבחירת ספק שירותי VPS. גם בשירות זה יש חוסר גמישות לבצע התאמות מהירות בשירותים לפי צרכי העסק ובשליטתו. יש כאן תלות מוחלטת בספק השירות והתחזוקה, לרבות בתחום התיקונים. רק בשירותי ענן יש את הגמישות התפעולית והשליטה המצויות בידי הלקוח העסקי. כיום, מערכות התוכנה של החברות המובילות (ובראשן VMware וגם מתחרותיה), מאפשרות לבעל העסק לבחור באיזה ענן ישכנו הנתונים שלו ואף מאפשרות לו את היכולת להעביר את המידע שלו מענן לענן, גם בין ספקים שונים לגמרי בארץ ובעולם, באופן שקוף וקל. מכאן, שאין שום סיבה כיום להמליץ על שירותי VPS  לעסקים.

 

  1. מרכזייה בענן –  מהם טווחי המחירים בשוק?

מחירי מרכזיה בענן מתחילים במחיר של כ-8.5 ₪ לשלוחה, כולל הכל. בכמות גדולה של קווים ניתן לקבל מחירים טובים יותר מזה. מעל למחיר הזה יש את עליות הדקות של השיחות (דקות בתוך הרשת הן בחינם), וכן עלויות נלוות לפי צרכים מיוחדים של העסק (למשל חיבור המרכזיה למערכת CRM או למערכת ERP וכיו"ב).

 

  1. מרכזייה וירטואלית לעסקים בענן – מהו הדור הבא לשנת 2021 והלאה?

הדור הבא הם שירותי תקשורת מבוססת אינטרנט -WebRTC , כלומר: לא צריך מרכזיה, הכל מתבצע מתוך הדפדפן. שירותים כאלו החלו כבר בכל העולם וגם בישראל.

האם זה פתרון המתאים לכל עסק? בעיקרון – כן. זאת, משום שכיום מנהלים ועובדים בכל מקום משתמשים במכשירים ניידים (סמארטפונים וטאבלטים) והחיבור שלהם באופן שקוף ומאובטח למערכת הארגונית הוא צורך עסקי ותפעולי ממשי.

לכן, מומלץ "להתחיל בקטן" להתנסות בפתרון של מערכת WebRTC ליחידה אחת בארגון או לסניף אחד, או להחליף מרכזיה של עסק קטן בשירות WebRTC. מוצע לשקול להתנסות בכמה מערכות מתחרות ולקבל החלטה מושכלת איזו מערכת עונה בצורה מיטבית על צרכי העסק.

 

איך בוחרים מרכזייה IP לעסק?

עסקים גדולים שוכרים יועצים או חברת ייעוץ תקשורת כדי לקבל מענה לשאלה זו. יש ארגונים הנוקטים בכלל הוותיק, שהיה נפוץ בתעשייה לפני כמה עשורים: "עוד לא פיטרו את המנהל שבחר ב-IBM ". אזי, הם בוחרים במרכזיה של סיסקו, תדיראן-טלקום או אוויה, ובזה מסתיים תהליך קבלת ההחלטות. עסקים קטנים עד בינוניים בוחרים במרכזיה של פנסוניק או LG, וגם כן נמנעים מלבדוק חלופות. אם רוצים לבזבז את הכסף, זו בדיוק הדרך הבטוחה ללכת בה.

הדרך הנכונה לבחור מרכזיה היא לבחור מה שמתאים, ויעלה הכי פחות כסף. כמובן, בלי להשתעבד לספק אחד ולמערכות קניינית ב"חתונה קתולית".

מרכזייה לעסק IP חדשה
מרכזייה לעסק | מרכזייה וירטואלית

 

מרכזייה לעסק – מי הם השחקנים בשוק המקומי?

כאמור, את המרכזיות הפיזיות, הקנייניות והיקרות מאוד (או הזולות מאוד) לא צריך לחפש. אנשי השיווק והמכירות שלהן מגיעים לעסקים בכל השוק ומנסים למכור את תוצרתם: סיסקו, אוויה, תדיראן-טלקום, פנסוניק, LG, טלרד-קונג'י (וויזקום) ועוד. כמות המשווקים והמפיצים שלהן גדולה ומפוזרת בכל פינה והם מוכרים היטב בשוק.

השחקנים המוכרים בחלופות האחרות לרכש מרכזייה לעסק:

 

  • ספקי IP-Centrex: בזק (ובזק בינלאומי), נטוויז'ן סלקום וסמייל פרטנר.
  • ספקי מרכזיות ופתרונות בקוד פתוח: טיקל-רשתות, קסורקום (יצרנית וספקית פתרונות מגוונים), מידיקום, גטר-טק, בינת-סמך, קבוצת שטרודל, פוקוס-טלקום, יורוטק תקשורת, איזירן (בעיקר לפתרונות Call Centers), מקשרון, אקספון-018, נס"ר להתיישבות (בעיקר לקיבוצים), ברידג'-טוק (לפתרונות שיחות ועידה), בזקום (לשיחות בינלאומיות), VoiceSpin, Voipli, PCS, The Flat Planet Phone, Kiwinet, IP Tech, AllegroNet, VoIP Store, Codefidence, SmartBase, Asterjet, Gama Operations (למערכות Unified Messaging), Innitel, ועוד.
  • ספקי מרכזיות בענן: The Flat Planet Phone, VoiceSpin, IsraelNumber, תדיראן-טלקום, בינת סמך, טיקל רשתות, קבוצת שטרודל, מיקרוסופט, ועוד. בקרוב כנראה גם:PCS , ClubVPS, We!, IBM, קבוצת בזק, קבוצת הוט-מירס, קבוצת פרטנר-סמייל, קבוצת סלקום-נטוויז'ן ו- TripleC.

מרכזייה לעסק – שורה תחתונה:

 

עסקים יכולים להיכנס בשקט לבחינת פתרונות ב- VoIP, בין היתר בקוד פתוח בתקשורת, במיוחד בענן. חשוב להקפיד על הסכם רמת שירות – SLA בכל פתרון בו בוחרים, מכל סוג. הפתרונות, שיש כיום בשוק, זולים, יציבים, דוברי עברית, מכילים יכולות מתקדמות לרבות Call Canter, CRM, BI, שילוב סלולר ו- UC, ומאובטחים לא פחות מפתרונות קנייניים.

📌 לקבלת הצעות מחיר מספק מרכזייה לעסק ישירות למייל לחץ כאן!

 

לשיחה אישית ומיידית עם מהנדס תקשורת מיכאל פנחס חייג/י: 077-8123111

 

לקבלת הצעת מחיר עבור מרכזייה לעסק ישירות למייל – השאירו פרטים כאן

 

מרכזייה לעסק / מרכזייה IP בענן – באיזו חלופה לבחור?

 

השאר תגובה

פוסטים נוספים