מרכזיה וירטואלית לעסקים – מדריך רכש לעסקים

שוק התקשורת העסקית משנה את פניו עם כניסת פתרונות מרכזיה וירטואלית,

שמוזילים עלויות ומספקים יכולות מתקדמות.

בחלק א' במאמר של שירותי טלפוניה לעסקים במיקור חוץ נסקרו החלופות לפתרונות טלפוניה במיקור חוץ ונסקר בהרחבה הפתרון בענן, כשבחלק זה יש התייחסות לשני מרכיבים נוספים במיקור חוץ של עולם הטלפוניה.

מרכזיה וירטואלית לעסקים

מרכזיה וירטואלית לעסקים

מרכזיה וירטואלית אצל ספקי התקשורת:

יש כאן שתי גישות מרכזיות השלובות זו בזו:

Hosted PBX. מדובר בשירות "מיקור חוץ" (Out-Sourcing) לטלפוניה ארגונית, לרבות שירותי הווידיאו, ושילובם במערכות תקשורת IP האחרות כמו מסרים מידיים, דואר אלקטרוני, UC, נוכחות (Presence), ועוד.

IP-Centrex – שירות מרכזיה וירטואלית מסוג Hosted PBX, בגישת ה- Multi-Tenant (ארכיטקטורה בה יישום תוכנה אחד משרת לקוחות רבים). בשירות זה המרכזיה הפיזית בעסק הופכת למרכזיה וירטואלית אצל ספק השירות ובטכנולוגיות IP. בשירות IP-Centrex בד"כ אין שירותי וידיאו, Presence ו- UC, כך שמדובר בשירות Hosted בסיסי בלבד.

בשירות Hosted PBX \ IP-Centrex, משאבי המרכזיה מוקצים ללקוח כל הזמן מחוות שרתי ספק השירות. זאת, בניגוד לשירותי ענן, בהם המשאבים מוקצים ללקוח רק עפ"י דרישה ולכן התשלום בענן הוא לפי צריכה. בשתי הטכנולוגיות, מנקודת ראות הלקוח, הוא ניגש למרכזייה באותה תצורה: באמצעות דפדפן ברשת ה- Web.

מרכזיות ב- IP-Centrex או Hosted הן בדיוק אותן מרכזיות המוכרות בשוק אבל בהבדל חשוב אחד: מרכזיה וירטואלית אינה נמצא בחצרי הלקוח. למעשה, הלקוח אינו רואה את המרכזיה בכלל, אך מקבל את כל שירותיה ושירותי ערך מוסף נוספים, שמקורם בשירותי ה- Hosted. למעשה, הלקוח ניגש למערכת הטלפוניה עם דפדפן בממשק Web, עם מערכת ניהול עצמית.

מרכזיה וירטואלית לעסקים - השוואת מחירים

יש הבדלים משמעותיים בין שירותי ענן לשירותי Hosted:

  • שירותי Hosted (שנקראים גם IP-Centrex) הם שירותי "מיקור חוץ" ב- Multi-Tenant. דהיינו: מדובר בארכיטקטורה בה יישום תוכנה אחד משרת לקוחות רבים, במיקום פיזי אחד. בשירות זה המרכזיה הפיזית בעסק הופכת למרכזיה וירטואלית אצל ספק השירות ובטכנולוגיות IP. למעשה, השרתים הפיזיים הופכים להיות וירטואליים – Virtual Servers.
  • מרכזיה וירטואלית: או בשמה המקצועי IP Centrex, הינה מרכזיה וירטואלית חכמה ומתקדמת, שנמצאת פיזית אצל ספק השירות (Hosted) במקום בחצר הלקוח ומהווה תחליף מלא למרכזיה בארגון. הטיפול והשדרוגים של המרכזיה הווירטואלית נעשים אצל ספק השירות. לכן, המרכזיה הווירטואלית תהייה תמיד בקדמת הטכנולוגיה עם מגוון רחב של תכונות המתאימות עצמן לצרכי העסק ועובדיו ובעלויות חודשיות ידועות וקבועות מראש.
  • בשירות IC-Centrex, משאבי המרכזיה מוקצים ללקוח כל הזמן מחוות שרתי ספק השירות. זאת, בניגוד לשירותי ענן, בהם המשאבים מוקצים ללקוח רק על פי צרכיו. כאמור, בשתי הטכנולוגיות, מנקודת ראות הלקוח, הוא ניגש למרכזייה הווירטואלית באותה תצורה: באמצעות דפדפן ברשת ה- Web.
  • בד"כ שירותי ענן הם שירותים וירטואליים, שאינם נמצאים במקום פיזי אחד ומוגדר, היות והמשאבים מוקצים ללקוח לפי הצרכים והצריכה בפועל של השירותים ע"י הלקוח. שירות עננים הוא פיתוח המאפשר להשתמש בכוח עיבוד ומחשוב בפרוטוקולי האינטרנט. בענן מוקצים המשאבים והיישומים "על פי דרישה", העלויות הן אך ורק "על פי דרישה \ שימוש" של הלקוח (בדומה לשימוש ברשתות החשמל או המים). יש שני סוגי שירותי ענן: ענן פרטי המותקן בחצרי הלקוח וענן ציבורי, שהגישה אליו היא דרך רשת האינטרנט. ענן היברידי זו התצורה החדשה יותר, שמשלבת ענן פרטי עם ענן ציבורי. בענן ההיברידי בחלק של הענן הפרטי מצויים היישומים הקריטיים לארגון. כל שאר השירותים לרבות התקשורת מצויים בחלק של הענן הציבורי.
  • רמות השרידות ב- Hosted PBX \ IP-Centrex גבוהות יותר מאלו של הענן, משום שהחיבורים נעשים לרוב על תקשורת מבוססת קווים ייעודיים של ספק התקשורת ולא על רשת האינטרנט. בכל מקרה, על הלקוח לדרוש SLA מהספק ולעמוד על מילוי התחייבויותיו בכל הקשור לשרידות ורמת שירות.
  • בשירותי ענן, הנתונים והלוגיקה העסקית של מערכות המחשוב והטלפוניה נמצאים בשרתים ובמרכזי מחשבים מרוחקים. הם מופעלים מיחידות קצה מרוחקות בפרוטוקולי האינטרנט, ולמעשה, מכל מקום בארץ או בעולם. כתוצאה מכך, אין המשתמשים צריכים לרכוש ולנהל משאבי ומערכות מחשוב וטלפוניה, כמו שהם נדרשים ב- IP-Centrex. בענן, הלקוח יכול לקבל שירותי SIP מכל ספק בארץ או בעולם. לכן, אין משמעות גיאוגרפית למיקומה של המרכזיה, ויכולות הגיבויים והשרידות שלה הופכות לדינאמיות. הן עולות לעין שיעור מול השרידות של מרכזיה פיזית, שממוקמת במיקום קבוע. שימוש ב- IP-LCR עם חיבורי SIP-Trunk יכולים לחסוך לארגון 30% – 70% מהוצאות התקשורת, בתלות בדפוסי השימוש, תוך הגברת השרידות והאבטחה של שירותי התקשורת, עם תמיכה מובנית בפתרונות UC (תקשורת אחודה) בגישה זו.
  • שירותי ענן פרטי או היברידי יכולים לשמש "בניינים חכמים", בהם מוקמת מרכזיה אחת עבור כל הבניין בתצורת Virtual Machine. כך, ניתן לחבר את כל המשרדים בבניין למרכזיה זו באמצעות "בועות וירטואליות", שבהן כל משרד רואה את המרכזיה "שלו" בממשק Web. פתרון זה משלב בין תפיסת ה- IP-Centrex לתפיסת הענן.

שימוש בשירותי מרכזיה וירטואלית ב- SIP Trunk:

SIP Trunk – טכנולוגיה מחליפה ל- PRI \ ISDN  מבוססת פרוטוקולי האינטרנט ורשת האיתותים SIP. מדובר בחיבור חדש יחסית, שמאפשר הוצאה / הכנסה של שיחות לרשת ללא צורך במתאם ובממשק PRI (ממשק ISDN) במרכזיה (= חיסכון משמעותי בעלויות). החיבור אפשרי ללקוחות עם מרכזיית IP, שתומכת בטכנולוגיית SIP, ומאפשר העברת שיחות VoIP מקצה לקצה ללא המרות, תוך שיפור איכות הקול.

ה- SIP Trunk חוסך לא רק בעלות ההשקעה החד-פעמית ברכישת כרטיס PRI או במתאמים, אלא גם בעלות התחזוקה השוטפת, תוך ניצול אופטימאלי של רוחב הפס בין מפעיל התקשורת לחצר הלקוח. לדוגמא: בקו מסוג SIP Trunk ברוחב פס של 2 Mbps ניתן להעביר עד 60 ערוצי קול (תוך שימוש במנגנוני דחיסת קול), לעומת 30 ערוצים בלבד בטכנולוגיית PRI. והעיקר: ניתן לחזות מה יהיה חשבון התקשורת והטלפון החודשי, כי שירותים כאלו מסופקים לרוב ב- Fixed \ Flat Price.

מעבר ל- SIP Trunk יכול לחסוך עד כ- 50% ואף יותר מהוצאות התקשורת של העסק. זאת, בשילוב של (IP-LCR (Least Cost Routing, תוך יכולת להגברת השרידות של מערך התקשורת ע"י שלוב של מספר חיבורי SIP Trunk במקביל וחיבור גיבוי ל-.PSTN SIP Trunk מספק יתרונות משמעותיים לארגון המפעיל מערכת UC (תקשורת אחודה). שכן, אין צורך בהמרות של פרוטוקולים וסוגי תעבורה. פרוטוקול האיתותים SIP מטפל במקביל בכל סוגי התעבורה (לרבות וידיאו חוזי, אינטרנט ומסרים מידיים), מה שאינו אפשרי ב- PSTN.

מרכזיות המחוברות ב- SIP-Trunk הן בדיוק אותן המרכזיות המוכרות אבל בהבדל חשוב אחד: החיבור החיצוני נעשה ברשת SIP-Trunking ולא בחיבורי PRI. לקוחות המעוניינים לשמור על ציריPRI  כגיבוי לחיבורי ה-SIP-Trunk  יכולים לעשות זאת, תוך ביצוע Clusters בין החיבורים השונים, למעבר אוטומטי ושקוף בין החיבורים. המטרה של החלטה כזו: הגברת השרידות של המרכזיה. החיבור הינו פשוט, זול ותקני: נעשה לרוב בחיבור רשת רגיל (Ethernet).

שירותי SIP Trunk מתאימים גם לחיבורי ענן וגם לחיבורי Hosted PBX \ IP-Centrex.

מרכזיה וירטואלית – מי השחקנים בשוק המקומי?

מוצגים כאן השחקנים המוכרים בתחום שירותי מיקור חוץ לטלפוניה בישראל:

  • ספקי IP-Centrex: בזק (ובזק בינלאומי), נטוויז'ן \ סלקום וסמייל \ פרטנר, בקרוב אקספון-018 והוט-מירס.
  • ספקי SIP Trunk:  נטוויז'ן \ סלקום וסמייל \ פרטנר, בקרוב: בזק (בזק בינלאומי), אקספון-018 והוט-מירס.
  • ספקי מרכזיות בענן: The Flat Planet Phone, VoiceSpin, IsraelNumber, תדיראן טלקום, אומניטלקום (פתרונות ל- Call Centers), Voicenter, one1samba, טריוטק, בינת סמך ועוד. בקרוב גם TripleC ומיקרוסופט.

שורה תחתונה:

עסקים וארגונים יכולים להיכנס בשקט לבחינת פתרונות במיקור חוץ בתקשורת, במיוחד בענן. הפתרונות, שיש כיום בשוק, זולים, יציבים, דוברי עברית, מכילים יכולות מתקדמות לרבות Call Canter ו- UC, ומאובטחים לא פחות מפתרונות קנייניים.

לקבלת הצעות מחיר מספקי מרכזיה וירטואלית לעסקים בחינם לחץ כאן!

לשיחה אישית ומיידית עם מהנדס תקשורת מיכאל פנחס חייג/י: 077-8123111

סקירת ווידאו – שירותי מרכזיה וירטואלית


VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 8.3/10 (8 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +5 (from 5 votes)
מרכזיה וירטואלית לעסקים - מדריך רכש לעסקים, 8.3 out of 10 based on 8 ratings