שירותי ענן לעסקים: ענן ציבורי מול ענן פרטי – במה לבחור?

שירותי ענן לעסקים: ענן ציבורי מול ענן פרטי
מול ענן היברידי מול התקנה מקומית – במה לבחור?

 

המעבר לשימוש בשירותי ענן אינו "סוף פסוק" בתחומי החיסכון בהוצאות וההתייעלות העסקית. יש לבחור את סוג הענן (פרטי, ציבורי או היברידי) המתאים לעסק, מול התקנה מקומית (On Premise) בתוך העסק.

איך ניתן לבצע את המעבר לשירותי ענן נכון ואיזה סוג של ענן לבחור ועל ידי כך להתייעל ולחסוך בהוצאות?

 

75% מהעסקים הקטנים בישראל משלמים כיום מחירים מופרזים ובלתי הגיוניים על שירותי המחשוב והתקשורת שלהם. אולם, הבשורה הגדולה היא, שהעידן של הוצאות כבדות בעולם המחשוב והתקשורת – נגמר.

חיסכון בהוצאות (ובמיוחד בהוצאות התקשורת והמחשוב) הוא "צו השעה" בכל עסק וארגון, העולם העסקי נע מהר קדימה ומי שמפספס ו"מאחר את הרכבת" יכול למצוא את עצמו ללא לקוחות וללא פרנסה. לכן, בעלי עסקים צריכים לשאול את עצמם את השאלה: האם בכלל יש כיום צורך בחדר תקשורת, מרכזיה ושרתים בתוך העסק (On Premise)?

התשובה לשאלה הזו, במיוחד בעסקים קטנים עד בינוניים היא: לא מוחלט. אמנם, עסקים וארגונים זקוקים לשירותי מחשוב ותקשורת (לרבות טלפוניה) בכל פעילותם. אולם, מדובר בסעיפי הוצאה בלתי נשלטים. הדרך הנכונה להחזיר את השליטה בהוצאות הללו היא: להיפטר מכל הציוד ולהפוך את חדר התקשורת, המרכזיה והשרתים לחדר המביא הכנסות לעסק, ולא להמשיך בשיטה הישנה, שבה החדר הזה מהווה רק הוצאות הולכות וגדולות לעסק.

בנוסף, עסקים מוצפים בהצעות להעביר את שירותי המחשוב והתקשורת שלהם (לרבות טלפוניה) ל"מיקור חוץ". אסור להתבלבל בין המונחים. Hosting ו-VPS הם המונחים הישנים של "מיקור חוץ". אי אפשר לשדרג אותם לשירותי ענן, כי הם לא שירותי ענן ולא יהיו אף פעם שירותי ענן. לקוח, שבוחר בפתרון כזה "נלכד" לעולמים ע"י ספק השירות. זה בדיוק הפוך מהגישה של המעבר לשירותי ענן.

עסקים מוצפים כיום בשפע של פתרונות תקשורת ומחשוב מתקדמים, לרבות בענן. אחד הפתרונות המתקדמים ביותר הוא תחום שירותי תקשורת, מחשוב ושיתוף אחודים :UCaaS  (ר"ת:  Unified Communications as a Service). כיום יש הרבה מאוד ספקים ואינטגרטורים המספקים את הכיוון הזה ונגמרה התקופה, שבה מנהלים שאלו: האם כדאי לעבור לעבודה שיתופית בענן (ואיזה ענן) ומי בכלל מספק זאת?

כל מי שמשתמש בסמארטפון שלו באופן יום-יומי, משתמש בשירותי ענן. את היעילות האישית והחיסכון בשימוש סמארטפון כל אחד משיג לעצמו לפי צרכי השימוש שלו. מי שמשתמש למשל ב"מסרים מידיים" לתקשורת עם חבריו, בני משפחתו ועמיתיו, יכול לבחור בין: WhatsApp, מסנג'ר, סקייפ, טוויטר, WeChat ועוד. כל שירות כזה פועל בענן משלו, עם יתרונות וחסרונות הקיימים לכל כלי, בכל ענן. הבחירה בין הכלים הללו (כלי אחד או יותר), תלויה בעיקר בכמות החברים לקשר, שנמצאים ברשת המתאימה של המחזיק בסמארטפון.

אולם, בתחום העסקי, הבחירה בין שירותי הענן העסקיים במטרה להביא הכי הרבה תועלת לעסק, הרבה יותר מורכבת וקשה.

חברת סיסקו פרסמה ממצאים של מחקר עולמי, שנערך ע"י חברת המחקר,IDC  בו נמצא, שלמרבית הארגונים (69%) אין אסטרטגיות ענן מגובשת או בכלל, ורק 3% בעלי אסטרטגיות ענן מותאמות במיוחד, שמניבות תוצאות עסקיות מעולות. זה נתון מאוד מאכזב. בשביל מה לעבור לענן, אם המעבר הזה לא מביא כל תועלת עסקית ברת מדידה?

שירותי ענן לעסקים

איזה סוגי עננים יש ומוצעים לעסקים ברמת ה-SMB וה-SME?

באופן כללי ניתן לחלק את שירותי הענן ל-3 קבוצות שירות:

א. עננים ציבוריים. אלה מרכזי מחשוב ענקיים (Data Centers), מתקנים מנוהלים ומוגנים היטב וחלקם תת-קרקעיים, שמתחלקים בגדול בין שני סוגים:

1) עננים של ספקים בינלאומיים גדולים. חלק מהעננים הציבוריים נמצאים רק בחו"ל וחלק נמצאים גם בארץ. כאן אמזון-AWS היא מובילה עולמית, הרבה לפני מתחרותיה (לאחרונה אמזון עברה למדידת שימוש ברמת שניות, כדי לספק שירות בדיוק רב של מדידת השימוש, מה שמביא לחסכון מרבי בהוצאות). לאמזון אין מתקן מקומי בישראל. למרות זאת, רבים בוחרים בשירותיה והיא "מובילת שוק" גם בישראל. מתחרים נוספים במשבצת הזו (לחלקם יש מתקנים מקומיים בישראל): מיקרוסופט – Azure, רקספייס, IBM, סיסקו, גוגל-Cloud, עליבאבא, Dimension Data, אלקטל-לוסנט-ארגונים, סיילספורס, אורקל, סאפ ועוד.

2) עננים של ספקי שירותי ענן מקומיים: בזק בינלאומי, קבוצת בינת, טלדור, ווי-אנקור, טריפל-סי, בזק עסקים, הוט, סלקום, פרטנר, MedOne, OMC, מטריקס, נס, One1, מלם-תים, Kamatera, אדגר ועוד. סה"כ יש בישראל מעל ל-25 חוות שרתים (Data Centers) המספקים שירותי ענן ציבוריים לעסקים בישראל.

השירותים, שספקי הענן הציבוריים מספקים, כוללים מגוון רחב של אפשרויות, והעיקריים שבהם כיום הם: PaaS (פלטפורמה כשירות) ו-IaaS (תשתית כשירות). שיטת התשלום זהה כמעט בכולם: SaaS (תוכנה כשירות, דהיינו: תשלום חודשי רק לפי היקף הצריכה של השירות). בנוסף, יש בשירותי הענן הציבוריים אין ספור של שירותים נלווים, החל מטלפוניה דרך אחסון, שירותי רשת וכלה באבטחה והגנת סייבר. כל עסק בוחר את ספק שירותי הענן והשירותים, שיופעלו בענן, לפי צרכי העסק.

ב. עננים פרטיים. עננים מקומיים נבנים על בסיס Data Center פרטי או חוות שרתים פרטית. הגישה הזו מקובלת בעיקר בארגונים גדולים הרוצים לשמור על המידע והאפליקציות ממש בשליטתם המוחלטת, מבלי לוותר על  היתרונות, שבשימוש בשירותי ענן. החברות Dell-EMC ו-VMware מספקות כיום פתרונות מובילים בשוק להקמת עננים פרטיים.

ג. עננים מעורבים – היברידיים. כל אחד מהעננים הציבוריים, שהוזכרו בסעיף הראשון, יכול להיות גם ענן היברידי. כלומר: מספק לעסק את המעטפת ההגנה והשליטה של ענן פרטי אבל בתוך ענן ציבורי. כיום, כמעט כל ספקי הענן הציבורי מספקים גם שירותי ענן היברידי. השותפות החזקה והמובילה בעולם לאספקת תשתיות לשירותים היברידיים היא השותפות בין VMware לבין אמזון-AWS. ל-VMware הסכם דומה עם ספקי שירותי ענן ציבוריים נוספים דוגמת IBM וגוגל.

החל מהרבעון האחרון של 2017, תציע IBM באמצעות הענן שלה גם את סביבת שולחן העבודה הווירטואלי החדשה VMware Horizon Cloud, שתסופק כשירות ענן מנוהל מלא או במתכונת היברידית של שולחן עבודה כשירות (DaaS). במקביל, הודיעה IBM על זמינות תשתיות ענן ציבורי בסביבת VMware ליישומי SAP HANA, במתכונת שרתים פיזיים (Bare Metal), כך שניתן לשלב יכולות של מספר פלטפורמות עסקיות קריטיות גם יחד, בשירותי ענן היברידי.

ממש לאחרונה, מיקרוסופט הוציאה פתרון, שנקרא Azure Stack, שנועד להתחרות ביכולות של שירותי הענן של אמזון – AWS, פתרון המספק יכולת מהירה להפוך בקלות כל ענן פרטי (ואפילו חוות שרתים On-Premise), או ענן ציבורי – פרטי, לענן היברידי, עם התאמה מלאה לפלטפורמות של מיקרוסופט. בנוסף, מיקרוסופט מציעה כלים חדשים להגירה אל שירותיה, למשל את הכלי החדש בשם Oracle database migration tool שמספק יכולת הגירה ל-SQL Server של מיקרוסופט, למי שמשתמש במערכות של אורקל.

יודגש, שכל עסק יכול לבחור כמה שירותי ענן במקביל לצרכים השונים שלו. אין כל מניעה שלא להפעיל כמה עננים במקביל בעסק. כמו כן, בהתפתחות של טכנולוגיות עולם שירותי הענן, ניתן כיום לנייד יישומים בין עננים ולנייד בסיסי נתונים בין עננים (במיוחד בעננים הנבנים ומספקים שירות על בסיס הפלטפורמות החדישות הקיימות בשוק, שמספקות יכולת לשנע מידע ואפליקציות בין עננים, לפי צרכי העסק המשתנים).

כדי לקבל פרופורציות על היקף השוק העולמי של שירותי ענן ציבוריים, הנתונים בגרף הבא (שנכונים למחצית 2017) מדברים בעד עצמם:

 שירותי ענן לעסקים: ענן ציבורי מול ענן פרטי – במה לבחור?

מה מביא לתוצאות עסקיות ברות מדידה בשימוש בשירותי הענן?

בממוצע (בארה"ב), הארגונים, שהשתמשו בפתרונות ענן היברידי, השיגו יתרון שנתי של 3 מיליון דולרים הכנסות נוספות ועוד מיליון דולרים בחיסכון בעלויות. עלייה זו בהכנסות היא במידה רבה תוצאה של אימוץ שירותי הענן ההיברידי, שמאפשר מכירת מוצרים ושירותים חדשים, השגת לקוחות חדשים במהירות רבה יותר ויכולת מואצת למכור לשווקים חדשים.

מחקר של IDC מגלה, ש-95% מהארגונים, בעלי אסטרטגיות ענן מותאמות, בנו סביבת IT היברידית, שמשתמשת בעננים פרטיים וציבוריים מרובים על בסיס מדיניות כלכלית, מיקום ומדיניות רגולטורית וארגונית.

המחקר מתבסס על מחקר שוק, שנערך עם מנהלים, שאחראים להחלטות IT בלמעלה מ-6,100 ארגונים ב-31 מדינות, שמיישמים בהצלחה עננים פרטיים, ציבוריים והיברידיים בסביבות ה-IT שלהם.

במסגרת המחקר, IDC מזהה 5 רמות של אימוץ ענן:

  1. אד הוק.
  2. אופורטוניסטים.
  3. חוזרים.
  4. שירותים מנוהלים.
  5. מותאמים לארגון.

אימוץ פתרונות ענן היברידיים (שירותי ענן פרטיים וציבוריים) משתנה לפי מדינות, כאשר קוריאה ויפן הן בין המדינות בעלות האחוז הגבוה ביותר של ארגונים המשתמשים בשילוב של שירות ענן ציבוריים ונכסים ייעודיים, ואוסטרליה היא המדינה עם מספר הארגונים המועט ביותר, מבין המדינות שנבדקו. המחקר מציין את אחוז הארגונים עם אימוץ ענן היברידי ומצא שזה נע במדינות העולם המערבי בין 45% ל-55%.

בישראל, מדובר במספר נמוך יותר, משום שאנו בפיגור ל שנה עד שנתיים אחרי ההתפתחות העולמית בתחומי הטכנולוגיה (למרות היותנו Startup Nation). על פי המחקר, ארגונים מתמודדים עם מספר מכשולים בדרך לאימוץ בגרות ענן גדולה יותר, כולל פערי יכולת ומיומנויות, חוסר באסטרטגיה מוגדרת היטב ומפת דרכים, מבנים ארגוניים הבנויים בצורה אנכית (Legacy Siloed), וחוסר תיאום ארגוני בין טכנולוגיית מידע לתחום העיסוק (IT/LoB).

כיום, עסקים מתמודדים עם סביבות מגוונות ומורכבות, וההצלחה גדלה ככל שגדלה הפריסה ההיברידית והמולטי-ענן שלהם. לקוחות אלה רוצים את החופש לבחור את הסביבות ואת מודלי הצריכה הטובים ביותר עבור יישומי הענן המסורתיים והחדשים שלהם, שמקדמים מגוון יתרונות עסקיים.

המעבר לטכנולוגיות עסקיות וארגוניות חדשות דוגמת: IoT ,Containers ,Bots ו-DevOps, ו"עסק חכם", נעשה קל יותר, מהיר יותר ויעיל יותר, כשמשתמשים ב"מולטי ענן" (ענן היברידי בגרסה מתקדמת).

עם זאת, כפי שמחקר זה מגלה, בעוד לקוחות רבים מאמצים פתרונות ענן, רובם עדיין בשלבים המוקדמים של המעבר למודל ענן מותאם והיברידי. האתגר הוא להשתמש בפתרון, שיש בו סביבת ענן מאובטחת ומותאמת במיוחד, ספציפית לצרכים העסקיים הייחודיים של העסק.

כפי שמתגלה במחקר, אימוץ הענן הגלובלי וההיברידי הזה עדיין בתחילת דרכו. רוב הארגונים עדיין מנסים לייעל את אסטרטגיות הענן שלהם, אך 3% מהארגונים, שהגיעו לרמה הגבוהה ביותר של אימוץ, קוצרים את מרבית הפירות. עובדה זו גם מדגישה, שסביבות מרובות-ענן הן תרחיש ברירת המחדל בקרב רוב החברות המצליחות בעולם, וניהול מוצלח של סביבת מולטי-ענן הוא תכונת מפתח של אסטרטגיות ענן בוגרות. ככל שהשוק מתפתח, לקוחות יעברו על פני רצף בגרות-ענן בעזרת התקשרויות כמו מסגרת ייעוץ ענן עסקי, שיכול לסייע ללקוחות להאיץ את המעבר שלהם לענן ולזכות ביתרונות עסקיים מדידים.

צמצום CAPEX וה-OPEX במעבר לטכנולוגיות שירותי ענן הוא ברור וההחזר על ההשקעה – ROI נמדד בחודשים ספורים ולעיתים פחות. חברת Alteva (שנרכשה בסוף 2015 ע"י Momentum Telecom), שהיא גם ספקית שירותי תקשורת בענן (UCaaS) מציינת, שבשירותי ענן ציבוריים או היברידיים "עלות משתמש" – TCO היא בסביבות 250 עד 300 דולרים לשנה, בהשוואה לכ-2,000 דולרים לשנה למשתמש באותם שירותים המצויים פיזית בחצר העסק או בענן מקומי.

האם ענן היברידי מתאים לשירותי טלפוניה ו-Call Center עסקיים?

בהחלט. העסק יוכל להשאיר אצלו בעסק רכיבים של שירותי טלפוניה ושירות לקוחות, שיוכלו לתפקד גם אם ניתק הקישור הקווי לרשת האינטרנט ולענן, ואז ניתן לשקול לבצע את החיבור דרך רשת הסלולר (אם היא מספקת), או לאפשר לעובדים לעבוד מרחוק (לרבות מהבית שלהם), או ממתקן הגיבוי של שירותי הענן.

הסיכויים, ששירותי הענן ב-Data center עצמו ייפלו, הם קרוב לאפס. כך, שבכל מקרה, ניתן להמשיך ולספק שירות ולהיות בקשר (כולל טלפוני) בתחליפים, שמתכננים למקרה של כשל מוחלט בחיבורים הקוויים לענן.

לכן מומלץ, שבעלי עסקים בסיוע אנשי מקצוע יבנו לעצמם "עץ קבלת החלטות", שבו יתכננו את המעבר לשירותי ענן היברידי, אילו רכיבים יישארו בעסק ואיך העסק ימשיך לתפקד בכל מקרה של כשל, אסון מכל סוג, או התקפת סייבר.

עסקים קטנים עד בינוניים, שאין בהם אנשי IT ומומחי רשת ותקשורת, יעדיפו להעביר את כל האחריות לספק שירותי הענן, כולל האחריות לתחום האבטחה והסייבר, ההקלטות, השדרוגים, התחזוקה, הגיבויים וה"המשכיות העסקית". לכן, יש לתכנן היטב מה רמת השירות (QoS) והסכם רמת השירות (SLA), שיש לחתום עם ספק שירותי הענן.

רצוי לבדוק היטב את ספק השירות ואף להתנסות בשירותיו. רוב ספקי שירותי הענן הציבוריים מספקים יכולת להתנסות בחינם בשירותים הללו לתקופת ניסיון וללא התחייבות. מאוד מומלץ לנצל את האופציה הזו של התנסות.

פתרונות של עננים מקומיים ופתרונות On-Premise מתאימים כיום רק לארגונים בעלי פעילות ביטחונית \צבאית או פעילות מסווגת ורגישה ביותר. כיום, אפילו הבנקים עוברים לשימוש בעננים ציבוריים (משרדי ממשלה רבים מזמן עברו לענן). כך, שאין שום מניעה מדוע לא להשתמש בעננים ציבוריים (לרבות בגישה ההיברידית) ע"י 95% מהעסקים בישראל.

לעסק הנתון תחת רגולציה מחמירה האוסרת עליו להוציא את המידע שברשותו מחוץ לגבולות ישראל, יש בישראל מספיק עננים ציבוריים מקומיים של ספקים ישראליים (או ספקים בינלאומיים, שיש להם מתקן בישראל, דוגמת ,IBM שיש לה 3 מתקנים בישראל), מתקנים לשירותי ענן העונים על כל תנאי הרגולציה הכי מחמירים הקיימים בישראל.

מחשוב ענן טלפון בענן

שורה תחתונה בתחום בחירת שירותי הענן המתאימים לעסקים קטנים עד בינוניים

מומלץ, שכל בעלי העסקים מכל רבדי השוק יבחנו ביטול חדרי תקשורת, מרכזיה ושרתים וישקלו מעבר לשירותים מבוססי ענן, שמספקים חוויית שירות מתקדמת ללקוחות ולעובדים גם יחד. אין צורך להיות בקי במונחים של הטכנולוגיות החדשות, כי מה שחשוב לבעלי העסקים הוא: ניתן לקבל יכולות מתקדמות בפעולה פשוטה אחת של שדרוג טכנולוגי לשירותי ענן.

בגלל שהמערכת היא בענן, ניתן להתנסות בה בחיבור מהיר ללא עלות ובלי התחייבות, כדי לקבל את ההחלטה על סמך התנסות מעשית במערכת. למי שהתנסה בשירותי ענן, מומלץ להתנסות בשירותי ענן היברידיים, או בגישה החדשה המכונה בשם: "מולטי ענן", מה שמביא את התועלת העסקית ברת מדידה הטובה ביותר לצרכים של העסק.

יודגש, שבחירת ספק שירותי ענן היא מהלך הדורש ניתוח מקצועי מעמיק ומעורבות של כל דרגי ההנהלה, בעיקר כדי להחליט על תהליך הטמעת הפתרון, שמשנה את הרגלי העבודה של כולם ומשפיע בצורה משמעותית על הקשר בין העסק ללקוחותיו.

מומלץ לבצע תהליך מושכל של בחירת פתרונות מתקדמים לשירותי עננים של המאה ה-21, שמשתלבים במערכות המחשוב, הטלפוניה והתקשורת האחרות של העסק. אין להסתנוור רק מהמחיר ומהיכולות הטכניות של הספק. יש לשקול גם את רמת האמינות של הספק והאם אפשר לקבל ממנו אחריות ושירות ברמה נאותה (SLA), בלי להיות כבולים אליו לעולמים ב"חתונה קתולית".

 

אנו עומדים לרשותכם לייעוץ ולסיוע בתהליך ההחלטה הזה.

 

לשיחה אישית ומיידית עם מהנדס תקשורת מיכאל פנחס חייג/י: 077-8123111

 

נמאס לך לחפש ספק שירותי ענן וירטואלים לעסק? 

 

The Future is Multi-Cloud

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 9.0/10 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
שירותי ענן לעסקים: ענן ציבורי מול ענן פרטי – במה לבחור?, 9.0 out of 10 based on 1 rating
פורסם בקטגוריה שירותי ענן לעסקים, עם התגים , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *