שירותי ענן מתקדמים לעסקים - כך תבחרו ספק מוביל! מדריך [2020]

שירותי ענן מתקדמים: מה יגרום לך לעבור לשירותי ענן מתקדמים המתאימים לעסקים בישראל? זה לא בשמיים!

שירותי ענן לעסקים קטנים

שירותי ענן מתקדמים לעסקים

✅ עסקים ומשרדים רבים משתמשים בשירותי אינטרנט מגוונים לרבות בשירותי ענן, לרבות אחסון של מידע וקבצים בענן.

 

✅ מהם סוגי הפתרונות עבור שירותי ענן לעסקים המובילים בישראל?

 

✅ מי מוביל שוק בתחום הזה? לאן התחום הזה מתפתח?

 

כל מה שכל גולש, מנהל ובעל עסק צריכים ורוצים לדעת על בחירה בשירותי עננים בישראל ואילו שיקולים באים בחשבון כדי לבחור בפתרון הנכון והמתאים לצרכי העסק:

 

בעלי ומנהלי עסקים רבים נרתעים משום מה מהמעבר לשימוש בשירות ענן, בזמן שהם משתמשים בסמארטפון שלהם ככלי עבודה והם משתמשים מידי יום בסמארטפון הזה בכמה וכמה שירותי ענן מקבילים, בקלות ובשקיפות, בלי שירגישו בכך. כל סמארטפון מחובר מרגע הפעלתו לפחות ל-3 עננים שונים. למשל: לענן של גוגל לצרכי דוא"ל – Gmail, לענן של Waze לצרכי ניווט ולענן של WhatsApp (שהוא חלק מהענן של פייסבוק) לצרכי מסרים מידיים עם חברים ועמיתים.

רוב הסמארטפונים, שבידי הציבור, מחוברים ל-5 עננים ויותר במקביל. זה חלק טבעי מההתנהלות של הציבור המחזיק בסמארטפונים בכל העולם וגם בישראל.

אין כל סיבה למה זה לא יקרה גם בתשתיות המחשוב והטלפוניה של העסק.

בעולם המערבי, מעל ל-60% עד 80% מהעסקים (תלוי במדינה) עברו כבר באופן מלא לשירותי ענן. בישראל, ההתפתחות הזו החלה מעט מאוחר. אולם, היא תופסת תאוצה, שתלך ותגבר בשנים הקרובות.

יש תחומים ושווקים (דומת שוק חברות הייטק, שוק חברות ההזנק ועוד), שבהם כמעט 100% מהעסקים והארגונים בישראל כבר נמצאים בעולם שירותי הענן. המעבר לשימוש בשירותי ענן סוחף את כל תחומי המחשוב והתקשורת העסקית, מה שמאפשר להתייעל ולשנות הרגלי עבודה ישנים.

ישנן סיבות רבות מדוע בעלי עסקים ומנהלים בוחרים לעבור לשירותי ענן. אולם, אין ספק, שחיסכון בהוצאות ,ובמיוחד בהוצאות התקשורת והמחשוב, הוא "צו השעה" בכל עסק וארגון. לכן, שירותי ענן ואחסון מידע בענן – הם ההווה והעתיד של התשתיות העסקיות, גם בישראל.

לקוחות פרטיים ועסקים קטנים ברמת ה-SoHo, יכולים להשתמש בפתרונות חינמיים או חצי חינמיים, דוגמת אלה המובנים בכל דואר אלקטרוני ומתוצרת ספקי שירותי מערכות הפעלה ותוכנות, דוגמת שירותי אחסון בענן של: גוגל (Google Drive), מיקרוסופט (OneDrive), אפל (iCloud), סמסונג (Samsung Cloud Drive), שירותי המייל של וואלה!, ג'ימייל (של גוגל), שירותי אופיס של מיקרוסופט, או השירותים של פורטלים מוכרים בתחום הזה ופתרונות גיבוי בענן דוגמת: JamboMail, Filemail, We Transfer, Yousendit, Dropsend, שירותי FTP (ר"ת: File Transfer Protocol) ועוד. אפשר להעביר כיום קבצים אפילו ב-WhatsApp.

בנוסף, יש לא מעט ספקי אחסון מידע וקבצים חינמי או במחיר סמלי בענן דוגמת: ,Tresorit DropBox (מובילת שוק), SugarSync, Syncplicity, Degoo, Box, Mozy, MEGAsync, Copy, pCloud ועוד. ספקי האחסון הללו בענן מתאימים בעיקר ללקוחות ביתיים ו-SoHo.

טיפ: ניתן ומומלץ להשתמש בכמה עננים במקביל ולאחסן מידע במקביל בכמה ספקי שירותי אחסון בענן, שכל אחד שייך לחברה אחרת וממוקם במתקן Data Center שונה ברחבי העולם. זאת, כי רובם חינמיים, קלים מאוד להפעלה ומגיעים עם נפחי אחסון די גדולים, שנוחים לשימושים עסקיים שונים. השימוש בכמה עננים במקביל גם מסייע להפרדה בין סוגי מידע (למשל הפרדה בין המידע של הנהלת חשבונות, למידע של שיווק ומכירות, למידע הנצבר בסמארטפונים של המנהלים והעובדים). זאת, עם הרשאות גישה שונות לבעלי התפקידים בעסק. העיקר: כדי למנוע נפילה ואבדן מידע דרסטי לעסק, אם שירות ענן אחד אינו זמין או נפגע מכל סיבה שהיא (דבר נדיר ביותר, אבל אפשרי). כך, שמומלץ שלא כל המידע של העסק יהיה מרוכז במתקן אחסון מידע של ספק אחסון אחד בלבד – בענן.

לקבלת הצעת מחיר עבור שירותי ענן מתקדמים לעסקים – השאירו פרטים כאן

 

אולם, רוב השירותים החינמיים הללו סובלים מכמה בעיות חמורות:

  • רמת אבטחת מידע והגנה על הקבצים – אפס.
  • שרידות והתאוששות מתקלה או אסון – אפס.
  • תאימות לרגולציות – אפס.
  • יכולת העברת כמה קבצים במקביל, או העברת הרבה קבצים במקביל – לא קיימת.
  • יכולת להאצת ההעברה והאצת ביצועים – לא קיימת.
  • יכולת הניהול של המידע המאוחסן בענן – נמוכה עד אפסית ותלויה בכלים שספק השירות בענן נותן למשתמשים. לכן, גם ההגנה מפני גניבת מידע, שינוי מידע ופגיעה בפרטיות – היא מאוד נמוכה בשירותים החינמיים.
  • אין יכולת להעביר ולאחסן קבצים גדולים מאוד ובמיוחד קובצי מולטימדיה וקבצי ווידיאו באיכות גבוהה: כיום – 4K ובקרוב8K  וגם לא העברות קבצים, שהחלו של AR, VR מהסוג של "מציאות מדומה" ו"מציאות רבודה" והעברת קבצים של D3 – תלת ממד, כולם קבצי ענק בנפחים של עשרות עד מאות גיגות כל אחד.

 

כלומר, הצרכים של היום ומחר של עסקים, שמבקשים להעביר ולאחסן קבצי מולטימדיה כבדים (כיום תחום הווידיאו הוא הנפוץ ביותר בשימוש), עסקים המחפשים פתרון מאובטח, שריד ושעונה על הרגולציות המחמירות הקיימות כיום בעולם העסקי, לא מקבלים מענה בפתרונות המיועדים למשתמשים פרטיים ולעסקים ברמת ה-SoHo, שמעבירים מפעם לפעם קובץ אחד או שניים ולא כבדים במיוחד.

יש בישראל פתרונות רבים המיועדים לעסקים קצת יותר גדולים דוגמת: Actifile, Asigra, Signiant, CTERA, MedOne, One1, U-BTech, OwnBackup, Terrasafe, בינת עסקים, IBM, Rainbow Cloud, Alibaba Cloud, סלקום, ווי-אנקור, טלדור, נס, מטריקס, תים, הוט ועוד.

שוק התקשורת העסקית בישראל, בדיוק כמו מה שמתרחש בכל העולם, משנה את פניו במהירות ועסקים רבים, קולטים את הכיוון העולמי, שלפיו אין צורך בכלל במרכזיה עסקית בתוך העסק, או בחדר מחשבים, כי בכלל אין צורך במוצרי חומרה כאלה בעסק (או בכלל).

רשת האינטרנט הפכה להיות רשת התקשורת, הטלפוניה והמחשוב המרכזית של העסק.

החומרה של העבר נמצאת אי שם בחוות שרתים (Data Center) של ספק שירותים המתמחה בתחום ה-Data Centers ומספק שירותי ענן מתקדמים לעסקים לכל צורך, בכל עת, לכל מטרה, לכל עסק, לכל מכשיר קצה, בכל מקום, לכל אפליקציה, לכל שירות ולכל צורך קיים או עתידי.

בשוק של שירותי התקשורת ובמרכזם החיבורים לאינטרנט, החלה תחרות (די פרועה) המשחקת לטובתכם. עסקים רבים תקועים בחוזי עבר דרקוניים עם קנסות יציאה ושאר פטנטים, כדי לקיים אתכם "חתונה קתולית" במחירים העולים – במקום לרדת, ולעיתים אף מטעים אתכם, שהאינטרנט של המתחרים הוא שירות, שיש להיזהר ממנו.

בעתיד הקרוב ובעשור הבא התחרות בתחום חיבורי האינטרנט תהיה בין חיבורים פיזיים בסיבים המגיעים לעסק, חיבורים אלחוטיים (מכל הסוגים, במיוחד סלולר 5G וחיבורי גלים מילימטריים) וחיבורים וירטואליים. לא יהיה מנצח אחד בתחרות הזו, כי תחרות זה דבר טוב לעסקים ולשוק התקשורת לאינטרנט. מכאן, שאסור להתחייב לספק מסוים ליותר משנה, כי השוק הזה נע מהר קדימה, משתכלל והמחירים רק יורדים. 

עסקים ברמת ה-SMB וה-SME (קטנים עד בינוניים), מוצפים בשנים האחרונות בהצעות לרכוש פתרונות של שירותי מחשוב וירטואליים לרבות מרכזיה טלפונית לעסק שלהם, בשפע של פתרונות, שיכולים לבלבל כל בעל עסק ומנהל בעסק, שאמור להחליט על רכישת מערכת כזו, או שדרוג של מערכת המחשוב והטלפוניה העסקית שלו, משום שהן התיישנו ולא מספקות את צרכי העסק של היום ומחר.

יש בשוק הישראלי בעלי עסקים ומנהלים רבים המחפשים להעביר את תוכנות העסקיות שלהם לענן ובפרט את תוכנות דוגמת: מערכת Priority או SAP ל-ERP, מערכת אופיס עסקי ושירותי תקשורת עסקיים, לרבות שירותי הטלפוניה העסקית.

מנהלים ובעלי עסקים מוצפים במונחים מאוד מבלבלים ובכללם: IP-Centrex, VPS, שירותי ענן מתקדמים, מרכזיה בענן, Hosted PBX, מרכזיה מקומית, מרכזיה וירטואלית, מרכזיה בקוד פתוח אסטריסק, מרכזיית סיסקו (או: אוויה, תדיראן טלקום וכך הלאה), חיבורי IP-PRI ועוד.

עסקים רבים בישראל (בשונה מהעסקים ברחבי העולם המערבי וגם לא המערבי) עדיין רוכשים לעצמם מרכזיות טלפוניה פיזיות, שמותקנות בעסק וטלפוניים פיזיים המוצבים על השולחנות בעסקים. כיום, עסקים רוכשים רק טלפוני IP (ר"ת: Internet Protocol), לרבות בטכנולוגיית DECT (אלחוט), כדי לספק תאימות מרבית בין הטלפון על השולחן של העסק לבין המרכזיה והמחשבים של העסק.

קל ליפול בפח ול"חתונה קתולית" יקרה, כשיש שפע כזה של הצעות מתחרות בתחום המרכזיות לעסקים, הצעות, שרובן בכלל לא מתאים לצרכי העסקים הקטנים עד הבינוניים, של היום ומחר.

 

  • איך עוברים לשירותי ענן המתאימים לעסקים?

התשובה משתנה בהתאם למצב מערכות המחשוב והתקשורת הנמצאים בעסק.

עסק חדש לגמרי, או עסק המחדש את מערכותיו, או עסק המשדרג באופן טוטלי את מערכותיו, יכול להתחיל מנקודת האפס ולקבל את השירותים, שהוא זקוק להם (אחסון מידע, עיבוד מידע, אפליקציות, שירותי תקשורת, שירותי אבטחת מידע וכיו"ב), כבר מהיום הראשון – מהענן. כלומר: מספק שירותי ענן, שהוא יבחר.

השוק של ספקי שירותי הענן מאוד תחרותי בישראל ותהליך הבחירה בספק שירותי ענן מתקדמים המתאים לעסק, מתואר בהמשך.

בחירה ועבודה בשירותי ענן מנקודת האפס היא מאוד קלה, משום שכל אחד, שמחזיק סמארטפון בידו, משתמש בשירותי ענן בלי שירגיש, בקלי קלות, וגם יודע איך להניע מידע וקבצים בין שירותי הענן השונים בקלות, בלי להרגיש.

כאן נעסוק דווקא באופציה היותר קשה ויותר ארוכה למימוש: העברת מערכות המחשוב והתקשורת של העסק הקיימות – לענן.

ניקח מצב פשוט: יש לעסק 20 שרתים בחברה (פיזיים), שמערכת vSphere של VMware רצה עליהם. הכל פועל טוב, עד שאתה רוצה שהשרתים – יהיו בענן.

קודם לכל, אתה אמור לבחור בספק ענן, וגם מודע למחירים, שתשלם לספק זה בענן (או לפחות נדמה לך שתשלם). האם יהיה לך קשה למצוא מישהו, שיעביר זאת לענן? ממש לא.

מה בעצם העבודה, שרוב המתכנתים \ אינטגרטורים יציעו ויעשו? הם יעשו "Copy Paste". נניח, שיש 10 מכונות VM (ר"ת: Virtual Machines), הם פשוט הם יעלו אותן לענן כ-Instances, יקצו להן כתובות IP חיצוניות לכל Instance (כמה חוסר מקצועיות יש בנושא), יגדירו Security Group שטנק יכול לעבור דרכו, אבל חס ושלום, שיהיה VPC חדש ונורמלי, או ניתובים קצת יותר מוקשחים. אם אתה מתעקש על Firewall, אז יתקינו איזה משהו הקיים ב-Market עם חוקים מאוד "רפים" על פיירוול חינמי הקיים ב-Market של ספק הענן.

התוצאה: שום דבר לא יעבוד כמו שצריך, המערכת לא תהיה מאובטחת, לא שרידה והכי גרוע, לא תיתן את המענה, שציפית לו, ומהר מאוד תגלה, שזה יקר הרבה יותר ממה שחשבת.

‍מהיכן נובעת הטעות? הדבר הראשון, שחושב להדגיש, הוא, שספק ענן ציבורי אינו ספק Hosting. ענן זה לא Hosting ולא שרתי VPS. מעבר ל-Hosting או VPS זו תהיה טעות, טעות חמורה.

בהעברת התשתית לענן יש לך, כבעל העסק, 3 מטרות חשובות עיקריות:


הורדת המחיר, לכל מכונה וירטואלית.
קבלת ביצועים יותר גבוהים, לכל מכונה ולכל אפליקציה.
הגנה יותר נאותה ומלווה בשרידות והגנת סייבר מקיפה ואמינה.‍
אם הולכים להעלות מכונות VM לענן, יהיה צורך לבצע את 3 הדברים הללו גם יחד לכל VM. לכן, יש צורך בתכנון נכון, ניתוח נכון – מה יש ב-VM, להכין ארגז כלים מתאים ורק אחר כך להעביר את ה-VM לענן, ואולי בהזדמנות זו להפוך אותו לקונטיינר, או ל-Serverless. אין צורך להבין במושגים הללו, כי חשוב להבין שזה יותר טוב, יותר מהיר, יותר מאובטח ויותר זול.

אלו מטלות המתאימות לאנשי מקצוע אמינים ולא לחלטוריסטים, שיעלו לך את ה-VM ל-Hosting או ל-VPS ופשוט יגרמו לך נזק ארוך טווח,באחיזת העיניים הזו.

כלומר: בכלל לא בטוח, שיש צורך להעלות את מכונות VM לענן. ספקי ענן ציבורי מציעים ללקוחותיהם מגוון עצום של שירותים המייתרים את הצורך במכונות VM ובכל מיני כלים נוספים שצריך, כדי לעמוד בעומסים וביכולות מתקדמות של העולם העסקי הקיים והעתידי.

אם ניקח לדוגמא את עניין הקונטיינרים, כתחליף לרוב מכונות ה-VM הנמצאות בתשתית המקומית – תשתית קונטיינרים יכולה לגדול הרבה יותר מהר מתשתית מכונות VM, וכמות הקונטיינרים גדלה/קטנה ללא צורך בהתערבות אנושית. גם לא נצטרך כל מיני שרתי קבצים, כי יש שירות בענן המציע זאת ועושה עבודה הרבה יותר טובה מכל Storage מסחרי והוא ממש לא יקר.

‍כך, ניתן להגיע למצב, שבמקום "לזרוק" מכונות VM לענן, אפשר לתכנן בצורה מיטבית מאפס את הכל ולנצל טכנולוגיות עכשוויות גם לקבל ביצועים יותר גבוהים וגם לשלם מחיר יותר נמוך וכמובן – אבטחה הרבה יותר רצינית ומודרנית, ולא רק חסימה של פורטים ב-Firewall חינמי.

‍לאחר תהליך ההקמה, התשלום החודשי יהיה יותר זול והתשתית תהיה יותר מאובטחת, אמינה ושרידה, מאשר בשיטה של "לזרוק מכונות VM לענן פיקטיבי", שהוא בעצם Hosting או VPS, לא שירותי ענן.

  • 6 דברים שכדאי לדעת על שירותי ענן מתקדמים:

  • השירות בענן הוא למעשה שירותי עננים, ולא שירות ענן. זאת, כי אצל ספק שירותי הענן יש הרבה שרתים ואתה, בכל מקרה, תקבל שירות מהרבה שרתים וירטואליים, לא מאחד. חוות השרתים הללו גם מבוזרות על פני המדינה והעולם, מטעמים של שרידות, אבטחה וגיבוי. כך, שיש לדבר על עננים ברבים ולא ביחיד.
  • עננים לוקאליים מול עננים גלובאליים (בינלאומיים). יש יתרונות לעננים מקומיים (יפעלו גם אם הקשר הבינלאומי יינתק). אולם, כיום לכמעט כל ספקי שירותי העננים הבינלאומיים יש עותקים מקומיים של השירותים הללו. כך, שניתוק מהעולם הוא אופציה לא ריאלית. מכאן, שהבחירה בין הספקים אמורה להישען על פרמטרים אחרים דוגמת התאמה לצרכים, מחיר, חוויית שימוש ועוד.
  • ענק פרטי מול ענן ציבורי. ההבדלים הם בעיקר בעלויות (ענן פרטי יקר בד"כ בהרבה) וברמת החרדה מפני אובדן מידע ופגיעה בפרטיות, שאולי יכולים להתרחש בענן ציבורי. זה פחד לא מציאותי, אבל קיים אצל לא מעט מנהלים.
  • האם הכל יהיה ברשת אחת בענן הציבורי? לא בטוח. זה תלוי בצרכים וביישומים. אפשר להשאיר מטלות מסוימות בענן פרטי, כולל בענן מקומי קטן בתוך העסק, או אצל ספק שירותי ענן פרטי.
  • שליטה וניטור מרחוק. בענן, הכל ניתן להיעשות מרחוק, גם השליטה והבקרה. מומלץ לשלב את כל מערכות השליטה ובקרה בשירותי העננים, לרבות מצלמות אבטחה, סנסורים, מערכות מתח נמוך, מערכות בקרת עובדים, מערכות אזעקה, רמקולים וכריזה, מערכות מולטימדיה, ועוד.
  • שירותי המרכזיה והטלפוניה עוברים לענן. שירותי הענן המודרניים כוללים כיום גם את התחום הזה. נעלם הצורך במרכזיה מקומית. השלוחות של המרכזיה בענן יכולות להיות טלפוני IP מתקדמים על השולחנות במשרדים, או הסמארטפונים, שבידי המנהלים והעובדים, או שניהם יחד.

 

  • מתי כדאי לעבור ל"מחשוב ענן"?

התשובה: כבר היום.

רשת האינטרנט הפכה להיות רשת התקשורת, הטלפוניה והמחשוב המרכזית של העסק.

 

שירותי ענן לעסקים קטנים

שירותי ענן מתקדמים לעסקים – תשובות קצרות לשאלות נפוצות:

 

  1. "מחשוב ענן" – מה זה? הגדרה:

שירותי ענן מתקדמים לעסקים הם בדיוק כמו כל שירותי המחשוב והטלפוניה המוכרים של העסק, אולם הם לא מתבצעים מקומית (על שרתים מקומיים), אלא אצל ספק שירות חיצוני.

המונח ענן די מטעה, כי אין כאן שום ענן. זה רק ביטוי ציורי להמחשה, שזה נעשה במקום מרוחק.

 מדובר בשירותי מחשוב ותקשורת הניתנים ב-Data Center (דהיינו: מתקן של מערכות מחשוב) של ספק שירותי הענן, מתקן היכול להיות ממוקם בכל מקום בארץ, או ברחבי העולם. החיבור למתקנים הללו נעשה ברשת האינטרנט, ברשתות ייעודיות (סגורות) של ספקי תקשורת, או ברשתות של ספקי הענן עצמם, שבנו רשתות תקשורת עצמאיות כדי לשלוט גם על התעבורה לענן (ל-2 הכיוונים: מהעסק לענן ובחזרה).

יודגש, שאחת המטרות העיקריות, שהספקים של "שירותי תקשורת ומחשוב בענן" חרתו על דגלם, היא: לאפשר לכל לקוח עסקי שלהם, קטן כגדול, להתמקד בליבת העשייה שלו ולייצר לו שקט בעולם הטכנולוגי ובפלטפורמות השירותים. לכן, ההצלחה של שירותי ענן (מכל סוג), היא מדהימה ונמצאת בצמיחה מהירה ביותר.

בעלי עסקים צריכים לשאול את עצמם את השאלה החשובה הבאה: מה עוד אני יכול להוציא לענן? התשובה לשאלה הזו, במיוחד בעסקים קטנים עד בינוניים, היא: הכול.

אמנם, עסקים וארגונים זקוקים לשירותי מחשוב ותקשורת (לרבות טלפוניה) בכל פעילותם. אולם, מדובר בסעיפי הוצאה בלתי נשלטים. לכן, עסקים מוצפים כיום בשפע של פתרונות תקשורת ומחשוב מתקדמים, לרבות בענן. לשם כל השוק העסקי והארגוני הולך.

היום די ברור, שעסקים לא צריכים לבנות את התשתיות שלהם על בסיס שרתים פיזיים ורכיבי רשת פיזיים. ספקי שירותי הענן יכולים לספק להם מהענן את כל מה שהם צריכים. הם יכולים לרכוש הכל במודל של השכרה, גם את שירותי הרשת. הספקים הללו מספקים להם על הענן את כל השירותים הקיימים והם כל הזמן מוסיפים עוד שירותים חדשים הנבנים מעל לענן.

למעשה, לא קיים אפילו יישום אחד, שנעשה בו כיום שימוש בעסק, שלא ניתן להפעיל אותו בענן. הכל ניתן להעברה לענן, אפילו מערכות כבדות דוגמת ERP, רכש והנהלת חשבונות.

מחקרי ביצועי ספקי שירותי הענן (דוגמת המחקר הטרי של חברת ThousandEyes), במיוחד במצב בו כל ספקי הענן כל הזמן משפרים את ביצועי העננים שלהם ומוסיפים עוד מתקני ענן ברחבי העולם, מצביעים על המגמה, שיש צורך לבדוק באופן רציף את הביצועים לפני ובמהלך ההתקשרות עם ספק שירות הענן.

צמצום CAPEX וה-OPEX במעבר לטכנולוגיות שירותי ענן מתקדמים לעסקים הוא ברור וההחזר על ההשקעה – ROI נמדד בחודשים ספורים ולעיתים פחות. כיום, עסקים בכל העולם מעדיפים לרכוש חבילות מחשוב מענן במקום שירות יחיד של אפליקציה מקומית אצלם. הסיבות: רצון לגמישות, הקלה על ניהול שירותי המחשוב וחיסכון בהוצאות על רכישות ותחזוקה.

בנוסף, תחום ה-Mobile העסקי עובר לענן. יותר ויותר עסקים נסמכים על שירותים ניידים מבוססי ענן לביצוע מטלות יומיות. סנכרון מטלות, דוא"ל וקבצים בין שרתים למכשירי סלולר – סמארטפונים וגם טאבלטים, הפך למקובל כמעט בכל רבדי השוק. אנו נמצאים קצת מאחור בהשוואה לעולם המערבי, אבל זה מתפתח בדיוק בכיוון הזה גם בישראל.

  1. אילו סוגים של שירותי ענן מתקדמים יש בשוק?

סוגי עננים (כלומר: שירות מחשוב הנעשים במתקני מחשוב – Data Center) העיקריים הקיימים בשוק העולמי וגם בישראל הם:

  • ענן ציבורי (Public Cloud) הוא ענן המשרת מספר ארגונים באמצעות מרכז מחשבים של ספק שירותי ענן. המתקן של מרכז המחשבים הזה יכול להיות בכל מקום הארץ או ברחבי העולם. זה סוג שירותי הענן הנפוץ ביותר עבור עסקים ברמת ה-SMB וה-SME.
  • ענן פרטי (Private Cloud) הוא ענן המשרת ארגון \ עסק אחד. הענן יכול להיות ממוקם בתוך הארגון או אצל ספק חיצוני.
  • ענן היברידי (Hybrid Cloud) הוא שילוב של ענן פרטי וענן ציבורי. כלומר: יכולת להריץ את היישום (או השירות, לרבות שירות תקשורת) בחלקו על ענן פרטי ובחלקו בענן ציבורי. כיום, זה סוג שירותי הענן הנפוץ ביותר בארגונים בינוניים עד ענקיים.
  • ענן שיתופי (Community Cloud) הוא ענן המשרת מספר ארגונים בעלי אינטרס משותף. הענן עשוי להיות ממוקם בתוך אחד הארגונים השותפים או אצל ספק חיצוני.
  • ריבוי עננים (Multi-Cloud) – שימוש במספר עננים בו זמנית (גם מקומיים וגם מכל הסוגים האחרים). נעשה מטעמים של ביזור סיכונים, חיסכון בעלויות ושימוש בענן המספק יתרונות לשימוש מסוים החשוב לעסק \ לארגון. זו תופעה מאוד נפוצה בעסקים ובארגונים מכל סדר גודל.

 המעבר של השוק העסקי היום ומחר היא לכיוון של Multi-Cloud (ריבוי עננים). מנהלים ובעלי עסקים חושבים, שזה דבר מאוד מסובך ולא מובן, בזמן שהם עצמם נמצאים כבר שנים (באופן אישי) ב-Multi-Cloud, ומתפעלים זאת בקלילות ובשקיפות ללא צורך בשום ידע טכני מעמיק או בכלל.

הכיצד? כל אחד מחזיק בידו סמארטפון. סמארטפון זו מערכת Multi-Cloud הכי נפוצה בעולם. כל מחזיק סמארטפון מחובר לפחות ל-10 עננים בו זמנית. כל מחזיק סמארטפון כבר יודע, שאפשר להעביר תמונה או כל מידע אחר בקלות מ-WhatsApp ל-Gmail, למרות ש-2 היישומים הללו שוכנים ב-2 עננים שונים לגמרי, המצויים במקומות רחוקים זה מזה בעולם. הכל בקלי קלות.

במגזר העסקי זה אותו דבר, רק צריך להשתמש בכלים המתאימים ליישומים העסקיים. הכלים העסקיים עדיין אינם כה פשוטים כמו כל מה שיש בסמארטפון, אבל זה בדרך. יש כבר מערכות לניהול Multi-Cloud עסקי מהסמארטפון, בדיוק כמו שמשתמשים בכל יישום אחר בסמארטפון.

הכיוון של ניהול רשתות תקשורת ותשתיות ענן עובר לקוד פתוח. כלומר: אין צורך ברישיונות ותשלום על רישיונות תוכנה. אתה משלם על השירות (בד"כ במודל SaaS – תשלום על פי צריכה בפועל), על האינטגרציה, התמיכה, הפיתוח של התאמות מקומיות ספציפיות לעסק שלך וכיו"ב.

שוק התקשורת העסקית בישראל, בדיוק כמו מה שמתרחש בכל העולם, משנה את פניו במהירות ועסקים רבים, במיוחד ברמת ה-SMB וה-SME, קולטים את הכיוון העולמי, שלפיו אין צורך בכלל במרכזיה עסקית בתוך העסק, או בחדר מחשבים, כי בכלל אין צורך במוצרי חומרה כאלה בעסק (או בכלל).

רשת האינטרנט הפכה להיות רשת התקשורת, הטלפוניה והמחשוב המרכזית של העסק.

החומרה של העבר נמצאת אי שם בחוות שרתים (Data Center) של ספק שירותים המתמחה בתחום ה-Data Centers ומספק שירותי ענן מתקדמים לכל צורך, בכל עת, לכל מטרה, לכל עסק, לכל מכשיר קצה, בכל מקום, לכל אפליקציה, לכל שירות ולכל צורך קיים או עתידי.

בשוק של שירותי התקשורת ובמרכזם החיבורים לאינטרנט, החלה תחרות (די פרועה) המשחקת לטובתכם. עסקים רבים תקועים בחוזי עבר דרקוניים עם קנסות יציאה ושאר פטנטים, כדי לקיים אתכם "חתונה קתולית" במחירים העולים – במקום לרדת, ולעיתים אף מטעים אתכם, שהאינטרנט של המתחרים הוא שירות, שיש להיזהר ממנו.

יש תחומים ושווקים (דומת שוק חברות הייטק, שוק הסטארטאפים ועוד), שבהם כמעט 100% מהעסקים והארגונים בישראל כבר נמצאים בעולם שירותי הענן. המעבר לשימוש בשירותי ענן סוחף את כל תחומי המחשוב והתקשורת העסקית, מה שמאפשר להתייעל ולשנות הרגלי עבודה ישנים.

ישנן סיבות רבות מדוע בעלי עסקים ומנהלים בוחרים לעבור לשירותי ענן. אולם, אין ספק, שחיסכון בהוצאות ,ובמיוחד בהוצאות התקשורת והמחשוב, הוא "צו השעה" בכל עסק וארגון. לכן, שירותי הענן ואחסון מידע בענן – הם ההווה והעתיד של התשתיות העסקיות, גם בישראל.

 

  1. מה התחדש בשוק הישראלי בתחום שירותי הענן?

החידושים האחרונים הם, שספקי הענן מהגדולים ביותר בעולם עוברים פיזית לישראל ומקימים בישראל מתקני ענן משלהם, מה שמשפר את השירות, מחזק את השרידות והאבטחה ומקצר את זמן התגובה לשירותי הענן, שנמצאים בישראל ולא אי שם ברחבי העולם.

שתי החברות הגדולות ביותר בעולם הכריזו לאחרונה על כניסתן לישראל:

א. הענן של מיקרוסופט Azure בישראל:

יש בישראל מתקני ענן, שיש להם תאימות והסמכה של מיקרוסופט (למשל ב-Med-1), אבל עד היום למיקרוסופט לא היה מתקן ענן משלה בישראל.

בינואר 2020 הכריזה מיקרוסופט העולמית על שינוי כיוון בהתייחס ללקוחותיה הקיימים והעתידיים בישראל ועל החלטה על השקעה עצומה בבניית מתקן ענן מקומי בישראל.

מדובר בדאטה סנטר ראשון של מיקרוסופט בישראל ובהשקעה משמעותית של החברה בשוק הישראלי. ה-Cloud Region הישראלי יצטרף לתשתית הענן הגלובלית של החברה, שמשרתת למעלה ממיליארד לקוחות ו-20 מיליון עסקים שונים.

מיקרוסופט הודיעה על כוונתה להקים Cloud Data Center Region ראשון של החברה בישראל, כדי לספק את שירותי הענן החכם והמאובטח של מיקרוסופט באמצעות דאטה סנטר בישראל. השקעה זו מרחיבה את תשתית הענן הגלובלית של מיקרוסופט לכדי 56 אזורים ב-21 מדינות שונות.

אזור ישראל צפוי להיות זמין ב-2021, תחילה עם תשתיות הענן Azure ולאחר מכן עם 365 Office. האזור החדש בישראל יופעל בהתאם לעקרונות הענן והסטנדרטים של מיקרוסופט העולמית.

Azure, היא פלטפורמת ענן המאפשרת גישה לתשתיות מחשוב ושירותים מתקדמים על פי דרישה לרבות כוח מחשוב, שירותי רשת, מסדי נתונים, טכנולוגיות אנליטיקה, יכולות בינה מלאכותית ופתרונות IoT (האינטרנט של הדברים).

ההשקעה בהקמת אזור ענן בישראל תאפשר למשתמשים נגישות לטכנולוגיות המתקדמות ביותר, תוך הקפדה על דרישות רגולציה, אחסון דאטה ואבטחת מידע בישראל (Data Residency).

שירותי הענן של מיקרוסופט תואמים לדרישות הגנת הפרטיות באיחוד האירופי (GDPR) ועומדים בדרישות תקני אבטחה המידע והפרטיות המתקדמים ביותר בשוק כיום. Azure יסייע לארגונים להאיץ תהליכים דיגיטליים ויקדם חדשנות עסקית במשק הישראלי תוך רתימת טכנולוגיות מתקדמות לצורך זה.

Office 365 יהיה זמין מה-Cloud Data Center Region החדש בישראל. Office 365 (עם כל הכלים הנלווים לרבות Microsoft Teams המחליף את סקייפ לעסקים), מאפשר לארגונים ליצור סביבת עבודה מודרנית תוך תמיכה בעבודה שיתופית והעמקת הפרודוקטיביות בתוך צוותי עבודה בארגון. Office 365 מנצל כח מחשוב חסר תקדים ומנגיש לארגונים כלים חדשניים ומתקדמים, לרבות יישומים מבוססי בינה מלאכותית (AI), תוך שמירה קפדנית על דרישות אבטחת מידע והגנת פרטיות ומתן האפשרות לאחסון המידע בתחומי ישראל.

בנוסף, ב- 2020 תהיה השקעה מרכזית נוספת בשוק המקומי, עם השקת הקמפוס החדש של מיקרוסופט ישראל. למיקרוסופט נוכחות מגוונת בתעשיית ההייטק הישראלית – היא מפעילה זרוע עסקית, מרכז מחקר ופיתוח ופעילות ענפה לקהילת הסטארטאפים (לרבות קרן הון סיכון, תוכנית Microsoft Reactor, שמשמש כמתחם עבודה ולימוד לסטארטאפיסטים ומפתחים בישראל ואת תוכניות Microsoft for Startups).

ארגונים מכל סדר גודל, מכלל הסקטורים בישראל, גופים במגזר הציבורי וסטארטאפים משתמשים כבר היום ביכולות פלטפורמת הענן של מיקרוסופט. המתקן החדש יקפיץ את היכולות הללו למדרגה חדשה. דאטה סנטר מקומי מהווה בסיס חשוב לעוצמה הטכנולוגית, שהמגזר העסקי והציבורי זקוקים לה בעידן הענן.

בנוסף, ישראל מצטרפת לפרויקט Edge node של מיקרוסופט. מיקרוסופט העולמית הודיעה על 31 מדינות בעולם אותן תחבר לרשת הסיבים האופטיים העולמית בבעלותה ובהן ישראל. המהלך יקרב את הענן של מיקרוסופט Azure מהעולם לישראל, כי סביר להניח שעסקים רבים עדיין ישתמשו בשירותי הענן של מיקרוסופט ברחבי העולם.

מיקרוסופט מחזיקה ומתפעלת את רשת הסיבים האופטיים השנייה באורכה בעולם (שניה למשרד ההגנה האמריקני). רשת זו היא רשת פרטית בעלת המהירות הגבוהה ביותר בעולם ומחברת את כל ה-Regions, שהחברה פרוסה בהם, שמכילים למעלה מ-100 חוות שרתים Data Centers המאפשרים גישה לשירותי החברה, כגון: Azure, Office365, Xbox, Dynamics ועוד.

מהלך זה יאפשר הורדת זמני שיהוי (Latency) שישפר את חוויית המשתמש ויאפשר גם שימוש באפליקציות, שרגישות לזמני תגובה (time sensitive), שתשפרנה את חוויית המשתמשים ותאפשרנה שירותי AI מתקדמים ויכולות קצה ללקוחות ולצוותי פיתוח באמצעות Azure ExpressRoute, מסלול המספק גישה מהירה של עד 100 גיגה-בייט לשנייה, שיעניק גישה מיטבית אל AFD (Azure Front Door), מה שיהפוך את החיבור ל-Azure לחלק ומשולב עבור לקוחות החברה.

ב. אורקל מקימה 2 מתקני ענן בישראל:

אורקל החליטה להקים 2 Data Centers בישראל – מסחרי וממשלתי, במסגרת 20 אזורי ענן חדשים, שתקים בעולם עד סוף 2020.

אורקל הודיעה בפתיחת כנס Oracle OpenWorld, ועידת העסקים והטכנולוגיה הגדולה בתעשייה, שכחלק מהתמיכה בלקוחותיה ברחבי העולם, היא מתכוונת להשיק 20 אזורים (הכוללים דאטה סנטרים) של ענן אורקל עד סוף 2020, שיסתכמו ל-36 אזורים עם תשתיות ענן של Oracle Cloud.

התרחבות זו כוללת דאטה סנטרים במדינות חדשות, לצד אזורים כפולים, אך מופרדים גיאוגרפית בארה"ב, קנדה, ברזיל, בריטניה, האיחוד האירופי, יפן, דרום קוריאה, אוסטרליה, הודו, איחוד האמירויות הערביות, ערב הסעודית, ישראל, וכן אזורים ממשלתיים חדשים בבריטניה ובישראל. בנוסף, אורקל הכריזה על עדכונים במפת הדרכים שלה כחלק מהאינטר-קונקטיביות עם Microsoft Azure.

בדומה לאזורים המסחריים, Oracle Cloud ו-Microsoft Azure ירחיבו את יכולת האינטר-אופרביליות שלהם גם לאזורים הממשלתיים. הדבר יאפשר ללקוחות ממשלתיים משותפים של אורקל ומיקרוסופט להעביר ביתר קלות יישומים לענן ולשמור על השקעות הטכנולוגיה הקיימות שלהם תוך ניצול הדור הבא של טכנולוגיות Native בענן.

כך, יותר לקוחות ושותפים יוכלו לרתום את כוח הענן של אורקל כדי להאיץ חדשנות ולהניע צמיחה עסקית. בזכות האזורים הכפולים, יוכלו לקוחות לפרוס הן יכולת Production והן יכולת התאוששות מאסון בתוך גבולות מדינתם או בתחום השיפוט שלהם, וכך להבטיח רציפות עסקית ועמידה בדרישות. באזורים אלה הלקוחות ייהנו כעת מגישה לכל שירותי תשתית הענן של אורקל, ובכלל זה לבסיס הנתונים האוטונומי: Oracle Autonomous Database וליישומי Oracle Fusion Applications.

"לקוחות ארגוניים בכל העולם זקוקים לאזורים המפוזרים גיאוגרפית כדי להבטיח רציפות עסקית אמיתית, הגנה מאסונות ועמידה ברגולציות אזוריות. דומיינים עם זמינות מרובה בתוך אותו אזור לא יתנו מענה לבעיה", מסביר דון ג'ונסון, סגן נשיא בכיר בחטיבת תשתיות הענן של אורקל. "שלא כמו ספקי ענן אחרים, אורקל מחויבת להציע אזור נוסף להתאוששות מאסון בכל מדינה, שבה אנו משיקים את שירותי תשתיות הענן שלנו, וזאת כחלק מאסטרטגיה המיישרת קו עם צרכי הלקוחות שלנו".

כיום אורקל היא החברה היחידה  (לטענתה) המספקת מערך שלם ומשולב של שירותי ענן, ומכניסה בינה לתוך כל שכבה בענן: מתשתית הענן, דרך כלים לפיתוח ואינטגרציה של יישומים, ועד יישומי ענן לכספים, תכנון משאבים ארגוניים, חוויית לקוח וניתוחי אנליטיקס. בסיס הנתונים האוטונומי של אורקל, כלי האנליטיקה של אורקל ושירותי פלטפורמה לפיתוח ואינטגרציה של יישומים יהיו גם הם זמינים באזורים אלה.

יישומי Oracle Fusion Applications רצים כעת על תשתית הענן של אורקל ב-5 אזורים של דאטה סנטרים, ויהיו זמינים בכל האזורים הגלובליים בתוך מספר חודשים ממועד ההשקה של כל אזור. זו תהיה פלטפורמת יישומי הענן המבוזרת ביותר בשוק, שתוכל לעמוד בדרישות לריבונות על נתונים (Data Sovereignty) של כל מדינה ותחום שיפוט. לקוחות הזקוקים לאינטגרציה בין היישומים בענן אורקל ליישומי on-premise (בחצר הלקוח), יפיקו גם הם תועלת מהזמינות הגלובלית של שירותי האינטגרציה מבוססי הענן.

דור 2 של ענן אורקל תוכנן במיוחד כדי לענות על צורכי הארגון, ומציע (לפי טענת אורקל) ללקוחות מערך אמין של שירותי ענן מתקדמים. עם תשתית הענן של אורקל, הלקוחות נהנים (לדברי אורקל) מהאבטחה הטובה ביותר מסוגה, ביצועים גבוהים באופן עקבי, תמחור פשוט וצפוי, ומהכלים והמומחיות הדרושים כדי להעביר עומסי עבודה ארגוניים לענן במהירות וביעילות.

 

  1. לאן תחום שירותי הענן מתפתח?

יש להכיר כמה מונחים בעולם החדש הזה (של ניהול תשתיות תקשורת וענן בקוד פתוח): קונטיינרים ו-Serverless.

אלה 2 שלבים בהתפתחות שירות הענן. כרגע השוק העולמי וגם בישראל נע לכיוון קונטיינרים ובשנים הקרובות נראה מעבר ושילוב של Serverless, בעולם תשתיות העננים.

אין שום צורך להכיר לעומק את המונחים הללו, אלא רק לדעת שהם קיימים. בדיוק כמו שכל מחזיק סמארטפון לא מתעניין איך תמונה מ-WhatsApp עוברת ל-Gmail  כל כך בקלות. המנגנונים הקיימים מאחורי הקלעים מעניינים מפתחים ומהנדסי ICT, ולא מעניינים בכלל מנהלים, עובדים וכמובן לא מעניינים לקוחות קצה ומשתמשי קצה.

כיום, רבים כבר מבינים, ש-OpenStack ו-Kubernetes (טכנולוגיות קוד פתוח בעולם העננים) זה העתיד. איש לא יכול להחליט במקום הלקוחות והמפתחים, והם רוצים ללכת בכיוון הזה. העולם נהיה שטוח והאימוץ של הקוד הפתוח הוא נחלת הארגונים הכי גדולים והכי חשובים בעולם כמו גם בישראל.

הפיתוחים של קוד פתוח דוגמת הקוברנטס (Kubernetes), הפכו לסטנדרט עולמי וכל התעשייה משתמשת בזה. פתרונות קנייניים לא הצליחו להתרומם. אנו רואים, שבתחומים רבים הטכנולוגיות הקנייניות לא מצליחות כמו הקוד הפתוח ולכן חברות ענק לפתרונות עסקיים וארגוניים, דוגמת מיקרוסופט, ולא רק היא, החליטו לשתף פעולה עם תעשיית הקוד הפתוח ונכנסו למסלול הזה בקצב מהיר. כיום, ניתן לנהל את השירותים והתשתיות בענן של מיקרוסופט באמצעות הכלים בקוד פתוח של רד האט. בעבר, זה לא היה מתקבל על הדעת, שניתן לשלב פתרונות בין 2 החברות הללו.

יודגש, שמנקודת המבט עסקית, העולם העסקי בכל סוגי העסקים ובכל סדר גודל הולך לעננים היברידיים עם ריבוי עננים (Multi Clouds). זו המציאות, וכולם ילכו לשם, כי החברות, שהן מובילות שוק, הולכות לשם, כי זה הצורך והרצון שלהן.

כבר כיום, כמעט כל העסקים הקטנים והבינוניים (גם בישראל) עברו לשירותי ענן. הסיבה די ברורה: נמאס להם לנהל בעצמם ולשפוך כסף בלי חשבון על שרתים מקומיים. לכן, הם עוברים לענן ומגלים, שיש להם יותר אפשרויות והרבה מרווח להתפתחות עסקית. בענן גם קל יותר לתפעל את הלינוקס. בעבר, כל מי שהשתמש ב-SQL, היה כבול לתשתיות של מיקרוסופט. היום, SQL רץ גם על לינוקס. בדיוק אותו דבר. עולם התוכנה נפתח ויש יותר אפשרויות חדשות לכל סוגי הצרכנים ולכל סוגי האפליקציות.

האתגר הגדול היום: לסייע לעסקים ברמת הביניים ולעסקים קטנים לעבור לקונטיינרים. האפליקציות של היום ומחר תהיינה מבוססות קונטיינרים. כל האפליקציות תהיינה Native לענן. זה קל יותר ליישם כשאתה מדבר על אפליקציה חדשה. אבל מה עושים עם כל הקיים? לכן, חברה דוגמת רד האט בנתה כלים ב-OpenShift, שמאפשרים להריץ כל אפליקציה בצורה כזו, שהיא יכולה לרוץ בענן באופן טבעי – Native, והיא מבצעת היום השקעות ענק בעולם האפליקציות כדי להעביר אותן לעולם הקונטיינרים. זה מאפשר הרבה יכולות עסקיות ומאפשר הרבה אפשרויות, שלא היו קודם דוגמת: להעביר עומסים בין עננים, לאבטח טוב יותר,  לקיים יותר שרידות, והכי חשוב: לחסוך בהוצאות.

יש גופים גדולים, שהעבירו את כל האפליקציות שלהם לקונטיינרים. דוגמת דויטשה-בנק, ענק הבנקאות, שמרכזו בגרמניה, שמפעיל לא פחות מ-25 אלף קונטיינרים. הכל אצלו מופעל בקונטיינרים ובקוד פתוח, גם אפליקציות עסקיות וגם האפליקציות של מיקרוסופט.

לכן, מי שמגיע לעולם הקונטיינרים יכול להתקדם לעולם ה-Serverless, כי מערכת ה-OpenShift תומכת באופן שקוף גם בקונטיינרים וגם ב-Serverless. הכל במקביל והכל בעננים מרובים, לפי צרכי הלקוח הספציפי.

הגישה הזו מספקת יכולות ללקוחות לא 'להילכד' (Locked-In) אצל ספק אחד, לא להילכד אצל ספק שירותי ענן אחד. שירותי ה-Serverless מספקים עצמאות מלאה לעסק להחליט היכן המידע והאפליקציות שלו ישכנו. זו מהפכה אדירה ואנו רק בתחילת הדרך בתחום הזה. השוק מתחיל רק כעת לעכל את גודל המהפכה של הקונטיינרים וה-Serverless.

קל היום לפתח פתרונות ייחודיים לצרכים של כל שוק בזכות המעבר לקונטיינרים ותחילת המעבר ל-Serverless. ממשק המשתמש – GUI הוא היום הדפדפן וזה מה שכולם מכירים ולכן היום מאוד קל לתפעל לינוקס ויישומים מעל ללינוקס.

רד האט הגדירה מחדש Kubernetes ארגוני דרך אוטומציה עם Red Hat OpenShift 4 המפשטת פריסות ענן היברידי וריבוי עננים. הפלטפורמה מקדמת פרודוקטיביות מפתחים תוך צמצום מורכבויות תפעוליות עם אוטומציה בנויה בתוכה. הזמינות של הפתרון כבר קיימת אצל ספקי ענן ציבורי עיקריים, כולל AWS. היא מציעה הפצת לינוקס קלת-משקל, חסינה לגמרי ומותאמת לקונטיינרים.

הפלטפורמה החדשה תוכננה לספק חוויה דמוית-ענן ברחבי הענן ההיברידי ע"י הפצת עדכונים אוטומטיים ברחבי הטמעות Kubernetes בכל מקום. ביחד עם גמישות מפתחים מוגברת ומגיבה באמצעות Operators Kubernetes, הדבר עוזר להניח יסוד מאובטח ועקבי יותר עבור עומסי עבודה מוטי-ענן (Cloud-native) מודרניים ומתפתחים.

כ-1,000 ארגונים במגוון רחב של תחומים וברחבי העולם, משתמשים כבר ב-OpenShift להאצת פיתוח ואספקת יישומים. גרסאות של OpenShift לעסקים ברמת ה-SMB כבר מתחילים לצאת לשוק.

כדי לענות לדרישות עסקיות חדשות, ארגונים מחפשים פתרונות לעומסי עבודה חדשים, החל מבינה מלאכותית (AI) עד לאינטרנט של דברים (IoT), כדי ליצור ולקדם יתרונות תחרותיים בשווקים צפופים. 

פריסות ענן היברידי וריבוי עננים הן עתה תקן תעשייה. IDC צופה, שבמהלך 2020 תהיה ליותר מ-90% מהארגונים הגלובליים אסטרטגיית ריבוי עננים. הפלטפורמה החדשה מפשטת פריסות ענן היברידי וריבוי עננים כדי להאיץ את האופן בו ארגונים מטמיעים יישומים חדשים, ומסייעת לארגונים להצליח ולבדל את עצמם בתוך מערך גדל מתמיד של שווקים תחרותיים. 

עתידו של IT ארגוני ועסקי מקודם ע"י מחשוב היברידי וריבוי עננים, עם Kubernetes הפועלת כגשר לקישור חלק של עומסי עבודה בין מרכזי נתונים באתרי לקוחות ועננים ציבוריים. Red Hat OpenShift 4 הופכת חזון זה של Kubernetes למציאות, ומציעה פלטפורמת Kubernetes ארגונית עקבית ובניהול עצמי עבור הענן ההיברידי. הפלטפורמה מקדמת פרודוקטיביות מפתחים ומשתמשים תוך צמצום מורכבויות תפעוליות. זאת, עם אוטומציה בנויה בתוכה, ומספקת פלטפורמת Kubernetes המשדרת מוכנות לייצור ולשירות לקוחות הקצה, עם חדשנות מוטת-ענן (Cloud-native).

 

  1. כמה מפסידים עסקים אם הם לא נערכים נכון לשירותי הענן?

חברת RightScale האמריקאית חקרה ובדקה את השאלה הזו (בארה"ב) ומצאה, שעסקים הפסידו כ-35% מחשבון שירותי הענן שלהם בגלל התנהלות לא מקצועית כלפי ספק שירותי הענן.

לגבי הסיבות לבזבוז של כסף על שירותי ענן לא נחוצים לעסקים ולארגונים, המחקר של RightScale מצביע על מקורות הבזבוז הבאים:

  • העסק משלם על שירותי ענן 24X7X365, בעוד שהעסק לא עובד סביב השעון וכל השנה. כך, שאין צורך בשירותי ענן סביב השעון – לכל השירותים.
  • העסק מזמין ומשלם על משאבים הרבה יותר ממה שהוא צריך, כתוצאה מהערכות מוטעות או מופרזות של הצרכים והעומסים הצפויים. נמצא, שהשימוש במשאבי CPU, זיכרון, אחסון וכיו"ב בענן, לא מגיע ל-40% ממה שמשלמים עליו וברוב המקרים זה 20% ממה שהוזמן ומשולם ע"י העסק.
  • עסקים אינם יודעים לנצל הזדמנויות של מבצעים והנחות, שספק שירותי הענן מספק מפעם לפעם, כדי להוזיל עלויות. אין מעקב אחרי המבצעים ותוכניות עם הנחות, ולכן העסק מפסיד כסף בכך, שהוא לא מנצל את המבצעים וההנחות הללו.
  • עסקים מחזיקים מאגרי מידע ישנים אצל ספק שירותי הענן, ללא כל שימוש, במקום להחזיק אותם על מערכת אחסון מקומית זולה, או על תשתיות ענן זולות מאוד המשמשות רק לצרכי אחסון של מידע היסטורי ישן. נמצא, שרק בסעיף הזה אפשר לחסוך 7% מהוצאות מחשוב הענן בגלל מאגרי מידע וגיבויים ישנים, שאין בהם כבר כל צורך בחיי היום-יום של העסק. מה שמכונה Disk Storage הוא אחד ההוצאות הכי בזבזניות של עסקים, שעברו לענן, בלי שהם מרגישים בכך.

7. מיהם ספקי שירותי ענן מתקדמים לעסקים המובילים בישראל?

 

בשוק הישראלי יש ספקי אחסון רבים של בענן לעסקים, נציין רק את המובילים:

  1. אמזון – AWS (מובילת שוק עולמי וגם בישראל).
  2. גוגל – Google Cloud.
  3. מיקרוסופט – Azure.
  4. טריפל – סי (Triple-C).
  5. בזק – החברה הודיעה, שתקים בקרוב מתקני שירות חדשים בענן במתקני אחסון חדשים. מומלץ לעקוב אחרי הפתרונות הללו ברגע שיצאו לשוק.
  6. בזק בינלאומי – מציעה מגוון של שירותי ענן מתקדמים לעסקים ושירותי אחסון בענן. השירות הכי חדיש ופופולרי: BI-Cloud, מבוסס תשתיות של VMware.
  7. פרטנר – מציעה כמה פתרונות בענן. השירות הכי פופולרי כיום הוא CloudUp360.

בישראל יש כיום מעל ל-45 מתקני ענן ציבוריים המפוזרים ברחבי הארץ, חלקם הגדול הוא מתקנים גדולים ותת-קרקעיים כדי לספק מקסימום הגנה מפני כל צרה.

 זאת, בנוסף לעשרות שלוחות של עננים בינלאומיים של הספקים הגדולים (דוגמת אמזון, מיקרוסופט, גוגל, סיסקו ועוד), שלוחות הנמצאות אצל ספקי ענן וספקי תקשורת ישראליים. הספק הישראלי מקבל "הסמכה" מספק הענן העולמי כדי להחזיק ולנהל אצלו שלוחה עבור הלקוחות הישראליים, כדי שהתעבורה לענן העולמי תהיה מקומית ומהירה יותר.

כך, שמדובר בשוק מאוד תחרותי והכוח נמצא בידי הצרכן העסקי.

לכן, רצוי ומומלץ להיעזר ביועץ מומחה, שיודע מה השיגו עסקים מקבילים עם צרכים דומים, אצל אותו ספק שירות ענן. אפשר גם להתעניין בפורומים ובלוגים מקצועיים, כמה שילמו עסקים אחרים על אותם שירותים. חשוב לזכור את המוטו: "אל תהיה פראייר".

 8. מה מניע את התחום הזה?

 

הצורך להניע ולאחסן קבצים בסדרי גדול הולכים וגדלים. למשל: תמונות וסרטונים של מוצרים והדגמות שימוש במוצרים.

בנוסף, יש כיום צורך להגן על המידע כדי למנוע גניבתו, שינוי המידע, או שיבושו.

זאת, בנוסף לרגולציות החדשות, למשל, בתחום ההגנה על הפרטיות (דוגמת GDPR) ורגולציות חדשות לגבי מיקומם של קבצים בתעשיות רבות (למשל: יש צורך, שהקבצים יימצאו ויאוחסנו באותה מדינה. זה קורה בתחומים רבים כמו בתעשייה הפיננסית ובתעשיית הבריאות).

9. מהם השיקולים לבחירת מערכת לשירות עסקי בענן?

 

  • אבטחת מידע והגנת סייבר היא בראש הרשימה.
  • אמינות, שרידות.
  • מהירות ההעברה של הקבצים בתלות ברוחבי הפס של החיבור לרשת האינטרנט (או לרשת תקשורת פרטית, או רשת תקשורת אלחוטית או סלולרית).
  • קלות השימוש.
  • האם יש תמיכה בעברית (בתפריטים ובכלים)?
  • יכולת האצת ביצועים, במקרה של צורך להעברה מהירה של קובץ ליעד מסוים.
  • יכולת מעקב ובקרה אחרי ההעברות והאחסון.
  • קבלת דו"חות ונתונים בצורה ברורה ומהירה.
  • אי תלות בספק אחסון מידע אחד (מניעת תופעת "החתונה הקתולית").
  • ככל הניתן: תשלום על השירות רק על פי שימוש במודל SaaS (ר"ת: Software as a Service) וכיום מקובל שהתשלום יהיה על פי שימוש שעתי (יש ספקים שעברו לתשלום לפי שימוש לפי דקות). אין צורך לשלם על שירות, שלא נעשה בו שימוש, ולכן יש לדרוש, שהתשלום על אחסון בענן יהיה רק על פי שימוש בפועל, שנמדד ומוצג למשתמש באופן ברור. חברת RightScale האמריקאית חקרה ובדקה (בארה"ב) ומצאה, שנכון למחצית שנייה 2018, עסקים הפסידו כ-35% מחשבון שירותי הענן שלהם, בגלל התנהלות לא מקצועית כלפי ספק שירותי הענן.
  • יכולת התאמה לצרכים ספציפיים של עסק ספציפי.
  • יכולת העברה קלה של קבצי מידע בין עננים שונים. כיום זה צורך אקוטי, בגלל השימוש במספר עננים, מה שמכונה – Multi-Cloud. הנתונים, שנאספו ע"י חברת RightScale בארה"ב, מצביעים על כך, שכ-81% (!) מהארגונים, שהשתתפו בסקר, דיווח ושהם משתמשים ב-Multi-Cloud (כמה עננים בו זמנית, לצרכים שונים בכל ענן). כך שגישה זו היא הגישה המובילה כיום ובעתיד בשימוש בשירותי הענן.
  • תאימות לתקנים וסטנדרטים בינלאומיים ומקומיים.

הנתונים של תכניות השימוש בשירותי ענן לעסקים (בארה"ב) לשנה הקרובה, לפי סוג השירות בענן, מצביע על כך בברור שהשירות המועדף ע"י בעלי ומנהלי עסקים הוא של Multi-Cloud כמופיע בתרשים הבא:

שירותי ענן לעסקים

10. מהם הבדלים בין שירות וירטואלי בענן לשירות וירטואלי מסוג VPS?

 

שרתים וירטואליים (VPS) אינם שירותי ענן וירטואליים. גם שירותי IP-Centrex המסופקים ע"י בזק וסלקום הם סוג של VPS.

ספקים רבים נוטים להטעות את הלקוחות העסקיים, שאין להם איש מקצוע בתוך העסק, ולטעון, ש-VPS זה שירות ענן. זה בדיוק כמו לטעון, שמכונית פיאט 600 היא מרצדס 300. קוראים לזה "הטעיה צרכנית".

VPS וענן אלה 2 מושגים שונים לגמרי, שהתפתחו היסטורית זה אחר זה. שרתים וירטואליים נחוצים לצורך קיום שירותי ענן וירטואליים והם קדמו להם בעשור. כלומר: שירות ענן מכיל בתוכו VPS, אבל זה רק נדבך אחד ואפילו די שולי בשירות הענן, זה ממש לא כל השירות ולא עיקר השירות.

שרתים וירטואליים (VPS) קיימים מזה למעלה מ-3 עשורים, למעשה משנות ה-90 וקיבלו מקום בולט בשוק המחשוב, עם ייסודה של VMware ב-1998, חברה, ששמה לה כמטרה לספק שרתים וירטואליים לכל בעלי העסקים והמחשבים העסקיים בעולם, מטרה, שהושגה על ידה במידה רבה, והיא מובילה עולמית וגם בישראל בתחום זה.

מאז, אפילו VMware זנחה (ומזמן) את תחום ה-VPS ומספקת רק שירותי ענן לעסקים ופתרונות בענן, כשהלהיט של השנתיים האחרונות בעולם העסקי והארגוני, שיהיה להיט גם בשנים הקרובות, אלה פתרונות מסוג של Multi-Cloud, בעיקר עם היכולת לנוע באופן שקוף ומהיר בין עננים שונים. זאת, במטרה לחסוך בכסף, לעבוד יעיל יותר ולנצל טוב יותר את משאבי המחשוב הווירטואליים המצויים בעננים השונים.

שירותי ענן מתקדמים לעסקים במתכונת אותה אנו מכירים כיום: עננים פרטיים, ציבוריים, היברידיים (עננים מעורבים: חלק ענן פרטי וחלק ענן ציבורי, במקביל) ו"ריבוי עננים" – Multi-Cloud (שימוש בכמה עננים מכמה סוגים בו זמנית), קיימים בעולם מעל ל-2 עשורים ובישראל רק קצת מעל לעשור. ההצלחה של שירותי ענן ציבוריים והיברידיים היא בת כ-15 שנים בלבד והגישה החדישה יותר של Multi-Cloud החלה להתפשט ולהיות שיטת השימוש בעננים הכי נפוצה בעולם כמו גם בישראל רק ב-3-4 השנים האחרונות.

כאמור, VPS הם רק שרתים וירטואליים, השלב שהקדים את הענן. מכאן, זו הטכנולוגיה הקודמת, שברוב העולם כבר לא קיימת כי היא התיישנה. זה בדיוק כמו להשתמש במערכת הפעלה חלונות XP על מחשבים נייחים ישנים בעולם של חלונות 10, מערכת הפועלת גם על מכשירים ניידים חדישים. בישראל מוכרים ספקים רבים למנהלים במגזר העסקי והארגוני שירות VPS כאילו זה שירות ענן וחלק מהם לא מתבייש להטעות את הלקוחות ולכנות את שירות ה-VPS כשירות ענן, מה שזה לא.

אין גם שום דרך טכנולוגית קלה (או בכלל) לשדרג שירותי VPS לשירות ענן. כך, שמי שבוחר בשירותי VPS נלכד ב"חתונה קתולית" שלא ניתן להשתחרר ממנה. זה הטריק של הספקים, שמציעים ללקוחות שירותי VPS. מאוד פשוט: ללכוד את הלקוחות ב"מלכודת עכברים" ואחרי כן להעלות מחירים בלי הגבלה ללקוח השבוי.

 

שירותי ענן לעסקים קטנים

11. איך מודדים ביצועים של הענן הציבורי?

 

ניתן להיעזר בשירותים של ThousandEyes, או של מי מהמתחרות הגדולות שלה דוגמת CloudSpector, WhatMatrix,RightScale , או אחד מספקי מדידת הביצועים הקיימים בישראל דוגמת "בינת אלקטרוניקה" או KeySight. אגב, לגוגל יש כלי חינמי לחלוטין לבדיקת ביצועי ענן ציבורי ומומלץ לשימוש ללקוחות שירותי גוגל.

עסקים קטנים ומשתמשים פרטיים יכולים להשתמש בכלי הבדיקות החינמי WireShark.

12. איך מבצעים את הבחירה בספק שירותי ענן מתקדמים לעסקים?

 

יש כיום רשימה עצומה של ספקי שירותי ענן, בארץ ובעולם. יש כבר בישראל לא פחות מ-45 מתקני ענן גדולים ומתחרים.

מכאן, שהבחירה אינה פשוטה: האם להסתמך על ספק שירותי ענן זול הנמצא בחו"ל, שלא ברור אם הקשר אליו יישמר בכל מצב (ומה זמן התגובה שלו לתקלות בשירות הנמצא מעבר לים, שלא לדבר על בעיית העברית והלוקליזציה של השירותים), או להסתמך על ספק מקומי הנמצא כאן דוגמת Triple C, או בזק, בזק בינלאומי, פרטנר, סלקום, הוט, Med-One ועוד. או לחילופין לבחור ספק שירותי ענן בינלאומי גדול, שיש לו נציגות מקומית, דוגמת שירותי העננים של: IBM, מיקרוסופט, VMware, SAP, סיסקו, HP ארגונים, אורקל, סאפ, סיילספורס, דל-EMC, אמזון – AWS, תדיראן-טלקום, ALE (אלקטל-לוסנט-ארגונים) ועוד, שירותים המסופקים בעיקר ע"י האינטגרטורים הגדולים (דוגמת בינת, טלדור, One1, נס, מלם-תים, ועוד), וספקי התקשורת המובילים בישראל (יש כיום 16 ספקים בעלי "רישיון כללי אחוד" ממשרד התקשורת, שמספקים שירותי ענן בתחומים מגוונים ויכולים לענות על כל צורך קיים או עתידי).

לכן, הבחירה בספק שירות ענן צריכה להתבצע רק אחרי ניתוח הצרכים של העסק.

לאחר ניתוח צרכי העסק, יש לשקול בבחירה בין ענן פרטי, ענן ציבורי, או ענן היברידי, או בגישת ה-Multi-Cloud, שהיא הגישה המומלצת, למי שצופה פני עתיד.

אנו עומדים לרשותכם לביצוע את תהליכי הניתוח הללו, שאמורים לתת תשובה ייחודית לכל עסק, לפי היקף ורמת הצרכים שלו, מול החיסכון בעלויות שישיג והיכולת שלו להשתנות, כדי לעבור לשירותי ענן לעסקים.

היום די ברור, שעסקים קטנים עד בינוניים לא צריכים לבנות את התשתיות שלהם על בסיס שרתים פיזיים ורכיבי רשת פיזיים. ספקי שירותי הענן יכולים לספק להם מהענן את כל מה שהם צריכים. הם יכולים לרכוש הכל במודל של השכרה, גם את שירותי הרשת. הספקים הללו מספקים להם על הענן את כל השירותים הקיימים והם כל הזמן מוסיפים עוד שירותים חדשים הנבנים מעל לענן.

למעשה, לא קיים אפילו יישום אחד, שנעשה בו כיום שימוש בעסק, שלא ניתן להפעיל אותו בענן. הכל ניתן להעברה לענן, אפילו מערכות כבדות דוגמת ERP, רכש והנהלת חשבונות.

צמצום CAPEX וה-OPEX במעבר לטכנולוגיות שירותי ענן מתקדמים לעסקים הוא ברור וההחזר על ההשקעה – ROI נמדד בחודשים ספורים ולעיתים פחות. כיום, עסקים קטנים בכל העולם מעדיפים לרכוש חבילות מחשוב מענן במקום שירות יחיד של אפליקציה מקומית אצלם. הסיבות: רצון לגמישות, הקלה על ניהול שירותי המחשוב וחיסכון בהוצאות על רכישות ותחזוקה.

בנוסף, תחום ה-Mobile העסקי עובר לענן. יותר ויותר עסקים נסמכים על שירותים ניידים מבוססי ענן לביצוע מטלות יומיות. סנכרון מטלות, דוא"ל וקבצים בין שרתים למכשירי סלולר – סמארטפונים וגם טאבלטים, הפך למקובל כמעט בכל רבדי השוק. אנו נמצאים קצת מאחור בהשוואה לעולם המערבי, אבל זה מתפתח בדיוק בכיוון הזה גם בישראל.

 

שורה תחתונה בתחום בחירת ספק שירותי ענן מתקדמים לעסקים:

 

למרות שעולם התקשורת נע מהר קדימה, הלקוחות העסקיים עדיין לא מכירים מספיק את היתרונות בשימוש בשירותי ענן לעסקים, לרבות השימוש בשירותי CDN ו-Proxy, לצורך מתן שירותים מהירים יותר על רשת האינטרנט.

לכן, מומלץ קודם להחלטה על בחירת ספק שירותי ענן לעסקים, לבצע ניתוח צרכים בסיוע אנשי מקצוע, כדי להגיע להחלטה מושכלת בנושא ולתחר בין הפתרונות השונים הקיימים בשוק בתחום זה. יש לבדוק אם הפתרון, שנבחר, תומך בכל סוגי השירותים הנחוצים לעסק, כדי לקבל את מירב היתרונות של פתרונות מלאים לפי הצרכים, תחת מעטפת שירות ותמיכה אחת.

בנוסף, יש לשקול גם את רמת האמינות של הספק והאם אפשר לקבל ממנו אחריות ושירות ברמה נאותה (SLA), בלי להיות כבולים אליו לעולמים ב"חתונה קתולית".

חשוב לזכור, שהצרכים של משרד עורכי דין אינם דומים בכלל לצרכים של רשת מרכולים, חנות רהיטים, חברת הייטק, רשות מקומית, חברת הובלות, משרד מומחי ביטוח ופיננסים, או של משרד רואי חשבון.

✅ לקבלת ייעוץ טלפוני חינם בנושא "שירותי ענן מתקדמים לעסקים" כמענה לצרכים של העסק שלך – הירשם כאן.

 

לקבלת הצעת מחיר עבור שירותי ענן מתקדמים לעסקים – השאירו פרטים כאן

 

 How to Create a Multi-Cloud Strategy

 

השאר תגובה

פוסטים נוספים