מרכזיות לעסקים קטנים: סקירת היצרנים המובילים בשוק [2020]

מרכזיות לעסקים קטנים – זה לא בשמיים – מה יגרום לך לבחור במרכזיה וירטואלית לעסקים בענן (טיפים מוכחים)❓

טלפוני ip חדשים SNOM

מרכזיות לעסקים קטנים

אם חיפשתם מרכזיות לעסקים קטנים – אתם במקום המדויק!

 

כל מה שכל גולש, מנהל ובעל עסק צריכים ורוצים לדעת, על מרכזיות טלפוניה לעסקים ובענן:

 

  1. מה זה "שירותי ענן" ומרכזיה וירטואלית בענן?

שירותי ענן הם בדיוק כמו כל שירותי המחשוב והטלפוניה המוכרים של העסק, אולם הם לא מתבצעים מקומית (על שרתים מקומיים), אלא אצל ספק שירות חיצוני.

המונח ענן די מטעה, כי אין כאן שום ענן. זה רק ביטוי ציורי להמחשה, שזה נעשה במקום מרוחק.

 מדובר בשירותי מחשוב ותקשורת הניתנים ב-Data Center (דהיינו: מתקן של מערכות מחשוב) של ספק שירותי הענן, מתקן היכול להיות ממוקם בכל מקום בארץ, או ברחבי העולם. החיבור למתקנים הללו נעשה ברשת האינטרנט, ברשתות ייעודיות (סגורות) של ספקי תקשורת, או ברשתות של ספקי הענן עצמם, שבנו רשתות תקשורת עצמאיות כדי לשלוט גם על התעבורה לענן (ל-2 הכיוונים: מהעסק לענן ובחזרה).

יודגש, שאחת המטרות העיקריות, שהספקים של "שירותי תקשורת ומחשוב בענן" חרתו על דגלם, היא: לאפשר לכל לקוח עסקי שלהם, קטן כגדול, להתמקד בליבת העשייה שלו ולייצר לו שקט בעולם הטכנולוגי ובפלטפורמות השירותים. לכן, ההצלחה של שירותי ענן (מכל סוג), היא מדהימה ונמצאת בצמיחה מהירה ביותר.

בעלי עסקים צריכים לשאול את עצמם את השאלה החשובה הבאה: מה עוד אני יכול להוציא לענן? התשובה לשאלה הזו, במיוחד בעסקים קטנים עד בינוניים, היא: הכול.

אמנם, עסקים וארגונים זקוקים לשירותי מחשוב ותקשורת (לרבות טלפוניה) בכל פעילותם. אולם, מדובר בסעיפי הוצאה בלתי נשלטים. לכן, עסקים מוצפים כיום בשפע של פתרונות תקשורת ומחשוב מתקדמים, לרבות בענן. לשם כל השוק העסקי והארגוני הולך.

היום די ברור, שעסקים קטנים עד בינוניים לא צריכים לבנות את התשתיות שלהם על בסיס שרתים פיזיים ורכיבי רשת פיזיים. ספקי שירותי הענן יכולים לספק להם מהענן את כל מה שהם צריכים. הם יכולים לרכוש הכל במודל של השכרה, גם את שירותי הרשת. הספקים הללו מספקים להם על הענן את כל השירותים הקיימים והם כל הזמן מוסיפים עוד שירותים חדשים הנבנים מעל לענן.

למעשה, לא קיים אפילו יישום אחד, שנעשה בו כיום שימוש בעסק, שלא ניתן להפעיל אותו בענן. הכל ניתן להעברה לענן, אפילו מערכות כבדות דוגמת ERP, רכש והנהלת חשבונות.

צמצום CAPEX וה-OPEX של העסק במעבר לטכנולוגיות שירותי ענן הוא ברור וההחזר על ההשקעה – ROI נמדד בחודשים ספורים ולעיתים פחות. כיום, עסקים קטנים בכל העולם מעדיפים לרכוש חבילות מחשוב מענן במקום שירות יחיד של אפליקציה מקומית אצלם. הסיבות: רצון לגמישות, הקלה על ניהול שירותי המחשוב וחיסכון בהוצאות על רכישות ותחזוקה.

בנוסף, תחום ה-Mobile העסקי עובר לענן. יותר ויותר עסקים נסמכים על שירותים ניידים מבוססי ענן לביצוע מטלות יומיות. סנכרון מטלות, דוא"ל וקבצים בין שרתים למכשירי סלולר – סמארטפונים וגם טאבלטים, הפך למקובל כמעט בכל רבדי השוק. אנו נמצאים קצת מאחור בהשוואה לעולם המערבי, אבל זה מתפתח בדיוק בכיוון הזה גם בישראל.

 

  1. מה התחדש בתחום הטלפוניה העסקית בענן?

היות ומדובר בתחום המתפתח במהירות (כי אין חומרה פיזית אצל בעל העסק, הכל עבר להיות במערכות תוכנה ובשרתים וירטואליים הנמצאים אצל ספק שירותי הענן), ההתקדמות בתחום זה היא מהירה ביותר.

נציג כאן רק כמה חידושים מרכזיים:

  • תחום הסייבר (הגנת הסייבר) השתלב כחלק מובנה בתוך מערכות הטלפוניה, מה שהיה בעבר יקר עד בלתי אפשרי במערכות טלפוניה ומרכזיות מקומיות. התחום הזה מובל על ידי כמה חברות ענק ובראשן חברת פורטינט המרחיבה את פורטפוליו ה-FortiCloud של החברה ומתמקדת בתחום "האבטחה כשירות". פורטינט מספקת כלים, מכונה ווירטואלית, ענן מקומי ו-SaaS כחלק ממארג האבטחה של החברה. שירותי ה-FortiCloud כוללים את פתרונות ה-MaaS וה-SaaS הבאים: FortiGate Cloud – כלי ניהול פיירוול מבוסס-ענן; FortiAP – מספק גישה אלחוטית מאובטחת ומשולבת; FortiExtender – מאריך רשת תקשורת מרחבית (WAN) אלחוטי LTE המספק קישוריות סלולרית של 3G/4G לחיבור אמין לאינטרנט; FortiSwitch -מספק פתרון Ethernet מאובטח, פשוט וניתן להתאמה בעל אבטחה, ביצועים וניהול מצוינים; FortiManager – מציע ללקוחות יכולות ניהול אחודות ומבוססות אוטומציה; FortiPresence – מנתח נוכחות ואינטראקציה של לקוחות עם חיבור WiFi; FortiToken – מספק ניהול ענן מאובטח עם אימות דו-שלבי (2FA) עבור FortiGate;FortiCASB  – מספק ניתוח וניהול אבטחת ענן; FortiMail – שירות דואר אלקטרוני מאובטח; ו-FortiWeb – יישום ווב של פיירוול-כשירות מבוסס-ענן.
  • יכולות של מדידת ביצועים, למשל, של מוקדנים, מזכירות, טכנאים, תומכים, משווקים, מוכרים וכיו"ב, שמשתמשים ברשת התקשורת העסקית מול הלקוחות של העסק. אחד הפערים המרכזיים, שיש בחברות ובארגונים עסקיים, זה הפער בהבנה ובמדידת מדדי ביצוע, או מה שנקרא בשפה המקצועית המקובלת: KPI (ר"ת: Key (Performance Indicators – מדדים על פיהם אומד העסק את רמת ביצועיו ביחוד בתחום המכירות והתמיכה. כיום יש כלי KPI בענן, מסופקים כשירות (SaaS) כמו כל שירות בענן. למה? כי בראש ובראשונה השימוש בכלי KPI מאפשר שיפור ביצועים, ייעול תהליכים וזיהוי מגמות, אבל גם בקרב נציגי המכירות זה מעורר עניין, מייצר תחרות בריאה, מאפשר להם לדעת איפה הם נמצא ביחס לצוות ולאחרים ולא פחות – זו נקודות הערכה עבור ביצועיהם. מדדי ה-KPI הם חלק בלתי נפרד מתכנית העבודה, תכנית המכירות. ארגון עסקי, שמוכר ושאינו עובד על פי מדדים ביצועיים, נמצא באפלה, חי בתחושות ולא בעובדות ומן הסתם יורה לעצמו ברגל. מדדי ה-KPI מסייעים ומאפשרים להציב יעדים ברורים למחלקת המכירות, למחלקת התמיכה ולצוותי המכירות והתמיכה, להיות בהירים וממוקדים מצד אחד ומצד שני גם לנטר ולבקר בכל עת.
  • שימוש בכלי מדיה חברתית לתקשורת פנים ארגונית וגם כלפי חוץ. התחום הזה מתפתח במהירות ואין כל סיבה שכל עסק יבחר לעצמו את הפלטפורמה החברתית המתאימה לו (שמשתלבת גם במערכות האחרות, לרבות מערכות התקשורת, מערכות כרטיסי אשראי, מערכות ניהול ועוד), פלטפורמות מאוד נוחות להפעלה, מספקים רבים. זה בדיוק כמו הפעלת ווטסאפ – WhatsApp פרטי על הסמארטפון. מיקרוסופט היא כרגע מובילת שוק בתחום זה, עם מערכת סקייפ לעסקים, שמוחלפת ממש כעת במערכת Microsoft Teams. יש מערכות רבות מתחרות וטובות בשוק בתחום הזה, ומומלץ להתייעץ בטרם קבלת החלטה על המערכת שתופעל בעסק. סקירה על הכלים החברתיים המובילים לעסקים בישראל (מלבד מיקרוסופט) יש כאן.

 

  1. מה מטריד מנהלים ובעלי עסקים בתחום הטלפוניה העסקית?

עסקים בישראל מוצפים בשנים האחרונות בהצעות לרכוש פתרונות של מרכזיה טלפונית לעסק שלהם, בשפע של פתרונות, שיכולים לבלבל כל בעל עסק ומנהל בעסק, שאמור להחליט על רכישת מערכת כזו, או שדרוג של מערכת הטלפוניה העסקית, משום שהיא התיישנה ולא מספקת את צרכי העסק של היום ומחר.

הגישה המובילה כיום וגם מחר: מרכזיית IP בענן. חשוב להבין: יש הבדלים עצומים בין סוגי המרכזיות ובמיוחד בסעיף ההוצאות לעסק. לדוגמה: מרכזיה בענן נמכרת במחיר של פורט לחודש ועל פי צריכה בפועל (מודל הנקרא SaaS), כיום במחירים של הרבה פחות מ-10 ₪ לפורט, כולל כמעט הכל, ומה שחסר עולה במחיר אפסי לחודש, והעסק שולט על ההוצאות בצורה מלאה וזו למעשה ההוצאה העיקרית בתחום התקשורת הטלפונית (לרבות "קול סנטר" ו"שיחות ועידה").

מבחינת עלות לעסק, זו השיטה הזולה ביותר המביאה את הערכים המוספים המרביים לעסק. אולם, טרם הטמעת הגישה הזו יש לדאוג להתאמת הרשת העסקית הפנימית והחיבורים החיצוניים לסוג כזה של מרכזיה.

מנהלים ובעלי עסקים מוצפים במונחים מאוד מבלבלים ובכללם: IP-Centrex, VPS, מרכזיה בענן, Hosted PBX, מרכזיה מקומית, מרכזיה וירטואלית, מרכזיה בקוד פתוח אסטריסק, מרכזיית סיסקו (או: אוויה, תדיראן טלקום וכך הלאה), חיבורי IP-PRI ועוד.

עסקים רבים בישראל (בשונה מהעסקים ברחבי העולם המערבי וגם לא המערבי) עדיין רוכשים לעצמם מרכזיות טלפוניה פיזיות, שמותקנות בעסק וטלפוניים פיזיים המוצבים על השולחנות בעסקים. כיום, עסקים רוכשים רק טלפוני IP (ר"ת: Internet Protocol), לרבות בטכנולוגיית DECT (אלחוט), כדי לספק תאימות מרבית בין הטלפון על השולחן של העסק לבין המרכזיה של העסק.

קל ליפול בפח ול"חתונה קתולית" יקרה, כשיש שפע כזה של הצעות מתחרות בתחום המרכזיות לעסקים, הצעות, שרובן בכלל לא מתאים לצרכי העסקים של היום ומחר.

 

  1. מה זה מרכזיות וירטואליות?

המגוון והשונות של סוגי המרכזיות, שנמכרים בישראל לעסקים, הוא עצום. אולם, ניתן לחלק את התחום הזה ל-3 משפחות עיקריות של מרכזיות:

א. מרכזיות פיזיות (כיום מקובל בצורה של שרת או מתג), שמותקנות פיזית ב"חצרי הלקוח" (מכונה בשם On-Premise), ומצויות במשרדים של העסק, למשל, בארון התקשורת, או מותקנות בין מחשבי העסק.

ב. מרכזיות וירטואליות. המרכזיות הנפוצות במשפחה הזו הן מרכזיות IP-Centrex, וכן מרכזיות וירטואליות מסוגים שונים דוגמת מרכזיות מסוג VPS. כך, המרכזיה היא במתגים של ספק התקשורת המספק את השירות הזה לעסק על גבי תשתית ייעודית. כלומר: המרכזיה הפיזית עברה מהעסק לספק תקשורת והוא מנהל את המרכזיה עבור כל לקוחותיו.

בעבר שירות זה נקרא רק Centrex, אך עם המעבר לטכנולוגיות IP (ר"ת: Internet Protocol), גם שירות זה החל להיות מסופק בטכנולוגיית IP, ולכן הפך להיות IP-Centrex. אולם, במהות זה היה ונשאר "שירות וירטואלי". דהיינו: שירות מרוחק של מרכזיה הנמצאת אצל ספק התקשורת. בישראל, היו בעבר כמה ספקי תקשורת, שסיפקו שירות כזה, אבל בשנים האחרונות זה הצטמצם ל-2 ספקים גדולים: בזק (מובילת שוק) וסלקום.

רק בזק וסלקום שדרגו בשנים האחרונות את מערכות הסנטרקס שלהן. אולם, כל אחת ביצעה שדרוג בנתיב שדרוג שונה (בזק למעשה ביצעה שדרוג בפיתוח עצמי שלא מהיצרן המקורי של המתגים). כך, שאין כיום שום תאימות בין מערכות הסנטריקס של בזק לאלו של סלקום, שביצעה שדרוג דרך היצרן המקורי של המתגים.

מרכזיה וירטואלית מסופקת במודל עסקי לעיתים די דומה לענן, אבל יש הוצאות נוספות (דוגמת: הקלטות, "קול סנטר", נתב שיחות, "שיחות ועידה", אבטחת מידע ושרידות, חיבור לסלולר, חיבור ל- CRM או ERP, קו וציוד PRI ועוד). כך, שהשליטה על ההוצאות היא די בעייתית.

ג. מרכזיות בענן. כאן אין בכלל מרכזיה פיזית, כמו ב-2 הסוגים הקודמים, אלא מערכת תוכנה ומתגים, שנמצאת ב-Data Center מרוחק, מתקן של מערכות מחשוב, שיכול להיות בכל מקום בארץ, או ברחבי העולם. בישראל יש קרוב ל-50 מתקני ענן. כך, שהמבחר של שירותי ענן הוא עצום עם תחרות עזה ולכן הכוח נמצא בידי הלקוחות העסקיים.

במרכזיה פיזית בעסק, בשונה ממרכזיה בענן, אין מושג כזה (SaaS). יש עלות רכישה, שיכולה להיות עלות רכישה חד פעמית, או השכרה במודלים שונים של השכרה (דוגמת ליסינג), ומעבר לזה יש עלויות שוטפות כגון: ביטוח, חשמל, תחזוקה, רישיונות, הגנות, גיבויים, שרידות, אינטגרציה למערכות נוספות או מקבילות ועוד. בקיצור: "בור ללא תחתית".

 

  1. ממה יש להיזהר טרם בחירת מרכזיה לעסק?

עסקים רבים מדי בישראל נרתעים משום מה מהמעבר לענן ולחיבורי SIP-Trunk, למרות שהם כן מסכימים להתחבר בחיבורי  IP-PRIלמרכזיות סנטרקס וירטואליות של בזק (או סלקום). תשומת לב, שמבחינה טכנולוגית – זה אותו דבר.

לכן, יש בעלי עסקים ומנהלים הבוחרים (גם בגלל אי ההבנה הזו) לרכוש מרכזיית טלפון פיזית אצלם בעסק. כך, הם גם רוכשים פתרון ישן ומוגבל ביכולותיו וגם משלמים עליו פי כמה וכמה מהחלופות הקיימות של מרכזיות וירטואליות ובענן.

במציאות של השוק העסקי הישראלי, חלק לא קטן מבעלי העסקים בישראל, אינם מעכלים עדיין את העובדה, שהטלפון החכם – הסמארטפון, שיש להם ולעובדיהם ביד, יכול להיות גם השלוחה של הטלפון העסקי שלהם ומחובר למרכזיה העסקית, בדיוק כמו כל טלפון עסקי שולחני משוכלל, ואין צורך בכפילות הזו.

בנוסף, יש ספקים המציגים מרכזיות וירטואליות מסוג VPS כ"מרכזיות בענן", מה שאינו נכון. גם אין כל אפשרות טכנית קלה או מהירה להפוך "מרכזיית"VPS  ומרכזיית IP-Centrex ל"מרכזיה בענן", כי אלו 2 טכנולוגיות שונות, בדורות טכנולוגיים שונים.

בנוסף, בבחירת פתרון IP-Centrex, הלקוח העסקי נלכד ב"חתונה קתולית" עם ספק השירות. אי אפשר לעבור בין בזק לסלקום (או להיפך) בשירות .IP-Centrex גם אי אפשר לעבור משירות סנטרקס ישן או IP-Centrex היותר מתקדם, לשירות ענן חדיש. יש לזרוק הכל ולהתחיל מחדש, ממש מאפס, ולאבד את כל השקעות העבר בשירותי טלפוניה מסוג Centrex או IP-Centrex.

 

לקבלת הצעת מחיר עבור מרכזיות לעסקים קטנים ישירות למייל – השאירו פרטים כאן

מרכזיות לעסקים קטנים – תשובות קצרות לשאלות נפוצות:

 

  1. מה נדרש לבדוק טרם רכישת מרכזית IP בענן למשרד?

טרם הרכישה מומלץ לבצע את הפעולות והבדיקות הבאות:

  • לבדוק את צרכי העסק בתחום התקשורת והטלפוניה במבט של 5 שנים קדימה (לפחות).
  • השאלה הבסיסית הראשונה, שיש לשאול: האם בכלל יש צורך במרכזיה טלפונית (פיזית) בעסק והאם לא כדאי לחבר את הסמארטפונים של העובדים למרכזיה העסקית, שתהיה בענן?
  • להחליט אם העסק זקוק למערכות תקשורת (מרכזיות טלפון) מקומיות (On Premise), או וירטואליות (דוגמת IP-Centrex, Hosted PBX ו-VPS), או טלפוניה בענן.
  • להחליט אם בעסק יהיה שימוש כעת או בקרוב במערכות טלפוניה חברתיות – עסקיות דוגמת "סקייפ לעסקים" \ Microsoft Teams המשולבות עם "אופיס 365" שהיא המערכת המובילה בעולם (כאן) לתחום העבודה הקבוצתית והשיתופית (או מערכות חברתיות מספקים מתחרים הקיימים בתחום הזה). יש כיום התפתחויות מדהימות דוגמת הפתרון של חברת AI מקבוצת אודיוקודס (ויש עוד מתחרים במשבצת הזו).
  • להחליט מהן התכונות הנדרשות מהמרכזיה ומהטלפונים הנלווים למרכזיה לצרכי העבודה ובמיוחד בתחום "העבודה הקבוצתית" ומעבר ל"תקשורת אחודה".

 

  1. מה נדרש לבדוק ברכישת דגם מסוים של מרכזיה בענן למשרד?

  • תאימות מלאה לתקן SIP. זה תנאי בסיסי מחייב לכל מרכזית IP ולכל טלפון IP.
  • תמיכה מלאה בעברית (חובה, ברוב העסקים בישראל).
  • תאימות לסקייפ או Microsoft Teams (או למערכת VoIP אחרת) – בכל מקום, שבו כבר נעשה או ייעשה בקרוב שימוש ב-Office 365 (או כל מערכת מתחרה) ובשירותי הענן של מיקרוסופט (או של כל חברה מתחרה).
  • מערכת אבטחה והגנה מלאה ומקיפה מובנית במרכזיה, או כשירות נלווה למרכזיה.
  • רמת שרידות והתאוששות מתקלות (או מאסון) מהירה.
  • יכולת הקלטת שיחות מובנית (דרישה רגולטורית, שכבר קיימת בתחומי פעילות עסקית רבים בישראל, במיוחד בעסקים נותני שירות) ועמידה ב"חוק 6 הדקות", למי שהרגולציה הספציפית הזו חלה על מוקדי השירות שלו.
  • יכולות של Call Center בסיסיות עם ממשק CTI (נדרש בכל עסק המספק שירות ותמיכה טלפונית).
  • תמיכה ב"שיחות ועידה" מכל סוג לפי צרכי העסק.
  • יכולות של BI (ר"ת: Business Intelligence), כדי להפיק תועלת עסקית מהמרכזיה ויכולת ניתוח והסקת מסקנות מהתעבורה העוברת בה ומהמגעים הטלפוניים והאחרים (דוגמת צ'ט, דוא"ל, רשת חברתית ועוד), עם הלקוחות, ספקים ושותפים של העסק.
  • תאימות ומוכנות לטכנולוגיות טלפוניה חדשות (ובמיוחד טכנולוגיית WebRTC – טלפוניה ישירות מהדפדפן).
  • חיבור לנתב שיחות (אם נתב השיחות אינו חלק מובנה במרכזיה).
  • חיבור קל ומהיר לשלוחות סלולריות בסמארטפון (וברשתות WiFi, היכן שיש).
  • תכונות נוספות הנדרשות לפי צרכים ספציפיים של העסק ועובדיו: הקלטות חכמות, Click-To-Talk, חיבור למערכת CRM ו\או ERP, אפשרות לחיבור ל-LDAP עסקי, יכולת חיבור ל-Outlook או מערכת דוא"ל עסקי לרבות ג'ימייל בגרסה העסקית, אפשרות תמיכה מלאה ב"תקשורת אחודה" ( Unified Communication- UC), אפשרות לזיהוי קולי (ולניתוב שיחות קולי), אפשרות תמיכה מלאה ב"עבודה קבוצתית", אפשרות לניהול עצמי בפורטל אינטרנטי, כולל ניהול יכולות המתקדמות דוגמת: Fax2Mail, העברת הודעות תא קולי למייל, ניהול קל של המספרים והתאים הקוליים של כל העובדים, פורטל אישי לכל עובד בשליטתו המלאה, חיבור קל לשירותים נוספים ומקבילים ולמערכות מקבילות דוגמת: מערכות פיקוח ובקרת כניסה, מצלמות אבטחה, מערכות אבטחה אלקטרוניות, מערכות כיבוי אש וגילוי עשן, מערכות כריזה, מערכת בקרת כניסה ויציאה של עובדים, מערכת מעליות, מערכות שליטה של חדרי ישיבות, מערכת מולטימדיה עסקית, תמיכה בפורטל עסקי ללקוחות קיימים ופוטנציאליים, סנסורים של מערכות "בית ועסק חכם" ועוד.

אנו חיים בעולם, שבו כמעט כולם משתמשים בסמארטפון שלהם גם לצרכי העבודה, וזה כולל יישומים חברתיים דוגמת WhatsApp, רשתות חברתיות, דוא"ל, צ'טים, סקייפ (קול ו\או וידאו), וכיו"ב, בתוך מקום העבודה, בבית או בדרכים, בארץ וברחבי העולם.

 

  1. האם צריך תשתית נפרדת למחשוב ולטלפוניה?

לא. ספקי השירות הוותיקים מעוניינים להנציח את המצב, שבו לעסק יש לפחות 2 תשתיות (למחשוב ולטלפוניה).

ספק, שאינו מציע לעסק לעבור לתשתית אחת אחודה, אינו ראוי להיות הספק של העסק. זאת, כי טובת העסק כלל לא עומדת מול עיניו, מעניין אותו רק זרם ההכנסות, שהוא יכול להמשיך לקבל לנצח מהעסק.

 

  1. האם יש צורך בפתרון "קול סנטר" נפרד מהמרכזיה?

לא. זה אחד היתרונות בשירותי מרכזיה בענן. "הקול סנטר" אף הוא בענן.

השנה החולפת הייתה "שנת מפנה דרמטית" (במדינות המערב כמו גם בישראל), בכל הקשור לתחום מוקדי שירות לקוחות (Call Centers). הסיבה די ברורה: הלקוחות פונים למוקדי השירות כמעט רק מהסמארטפונים. לכן, הם מבקשים רמת שירות המתאימה לסמארטפונים. הלקוחות משתמשים ברשתות חברתיות ובכלים, שיש להן בסמארטפונים, ומצפים לקבל שירות גם ברשתות חברתיות ובכלים דומים. מול זה, הטכנולוגיות של תחום מוקדי השירות התפתחו במהירות והבשילו לפתרונות חדשים ומלהיבים.

כפי שכבר הודגש על ידינו לא אחת, הדרך היעילה והאפקטיבית ביותר לחסוך בהוצאות התקשורת והטלפוניה היא להפוך את כל ה-CAPEX ל-OPEX. דהיינו: להיפטר מציוד, תוכנות, תפעול, שדרוג ותחזוקה ע"י בעלי העסק. הייעוד והמיקוד של עסקים זה לעסוק בעסקים, במכירות ובשירות ללקוחותיהם, לא בעיסוק במחשוב, תקשורת ובציוד תקשורת וטלפוניה. לכן, את נושא התקשורת והטלפוניה לרבות ה"קול סנטר", אפשר להעביר באופן מלא ל"מיקור חוץ", לספק שירותי תקשורת בענן, מה שמספק את הכל לעסק, כחלק בלתי נפרד מהשירות (בד"כ בעלות מזערית, מול כל חלופה אפשרית).

 

טיפים נוספים בתחום רכישת מרכזיות לעסקים קטנים:

 

כמו בכל מערכת תקשורת, לניסיון ולהתמחות בתחום ספציפי יש יתרון, מאשר רכישה של עודפי ציוד בזול מהמזרח הרחוק.

כיום, לפני שרוכשים מרכזיה וטלפוני IP עסקיים, יש צורך לענות על השאלה: האם בכלל יש צורך במכשירים כאלה בעסק? התשובה לשאלה הזו לא תמיד פשוטה או ברורה לבעלי העסק. 

 בנוסף, יש לשקול גם את רמת האמינות של הספק והאם אפשר לקבל ממנו אחריות ושירות ברמה נאותה (SLA – "הסכם רמת שירות"), בלי להיות כבולים אליו לעולמים ב"חתונה קתולית".

 

  1. מה הבדלים בין שירות וירטואלי בענן לשירות וירטואלי מסוג VPS?

שרתים וירטואליים (VPS) אינם שירותי ענן וירטואליים. גם שירותי IP-Centrex המסופקים ע"י בזק וסלקום הם סוג של VPS.

ספקים רבים נוטים להטעות את הלקוחות העסקיים, שאין להם איש מקצוע בתוך העסק, ולטעון, ש-VPS זה שירות ענן. זה בדיוק כמו לטעון שמכונית פיאט 600 היא מרצדס 300. קוראים לזה "הטעיה צרכנית".

VPS וענן אלה 2 מושגים שונים לגמרי, שהתפתחו היסטורית זה אחר זה. שרתים וירטואליים נחוצים לצורך קיום שירותי ענן וירטואליים והם קדמו להם בעשור. כלומר: שירות ענן מכיל בתוכו VPS, אבל זה רק נדבך אחד ואפילו די שולי בשירות הענן. לא כל השירות.

שרתים וירטואליים קיימים מזה למעלה מ-3 עשורים, למעשה משנות ה-90 וקיבלו מקום בולט בשוק המחשוב עם ייסודה של VMware ב-1998, חברה, ששמה לה כמטרה לספק שרתים וירטואליים לכל בעלי העסקים והמחשבים העסקיים בעולם, מטרה, שהושגה על ידה במידה רבה, והיא מובילה עולמית וגם בישראל בתחום זה.

מאז, אפילו VMware זנחה (ומזמן) את תחום ה-VPS ומספקת רק שירותי ענן ופתרונות בענן, כשהלהיט של השנתיים האחרונות בעולם העסקי והארגוני ויהיה להיט גם בשנים הקרובות, אלה פתרונות מסוג של Multi-Cloud בעיקר עם היכולת לנוע באופן שקוף ומהיר בין עננים שונים. זאת, במטרה לחסוך בכסף, לעבוד יעיל יותר ולנצל טוב יותר את משאבי המחשוב הווירטואליים הקיימים בעננים השונים.

שירותי ענן במתכונת אותה אנו מכירים כיום: עננים פרטיים, ציבוריים, היברידיים (עננים מעורבים: חלק ענן פרטי וחלק ענן ציבורי, במקביל) ו"ריבוי עננים": Multi-Cloud (שימוש בכמה עננים מכמה סוגים בו זמנית), קיימים בעולם מעל ל-2 עשורים ובישראל רק קצת מעל לעשור. ההצלחה של שירותי ענן ציבוריים והיברידיים היא בת כ-15 שנים בלבד והגישה החדישה יותר של Multi-Cloud החלה להתפשט ולהיות שיטת השימוש בעננים הכי נפוצה בעולם כמו גם בישראל, רק ב-3-4 השנים האחרונות.

כאמור, VPS הם רק שרתים וירטואליים, השלב שהקדים את הענן. מכאן, זו הטכנולוגיה הקודמת, שברוב העולם כבר לא קיימת כי היא התיישנה. זה בדיוק כמו להשתמש במערכת הפעלה חלונות XP על מחשבים נייחים ישנים בעולם של חלונות 10, מערכת הפועלת גם על מכשירים ניידים חדישים. בישראל מוכרים ספקים רבים למנהלים במגזר העסקי והארגוני שירות VPS כאילו זה שירות ענן וחלק מהם לא מתבייש להטעות את הלקוחות ולכנות את שירות ה-VPS כשירות ענן, מה שזה לא.

כמודגש לעיל, אין גם שום דרך טכנולוגית קלה (או בכלל) לשדרג שירותי VPS לשירות ענן. כך, שמי שבוחר בשירותי VPS נלכד ב"חתונה קתולית", שלא ניתן להשתחרר ממנה. זה הטריק של הספקים המציעים ללקוחות שירותי VPS. מאוד פשוט: ללכוד את הלקוחות ב"מלכודת עכברים" ואחרי כן להעלות מחירים בלי הגבלה, ללקוח השבוי.

 

  1. מה הגישה המובילה כיום בתחום השרתים הווירטואליים?

הגישה המובילה כיום וגם מחר: שרתים וגם מרכזיות IP בענן.

מבחינת עלות לעסק, זו, כאמור, השיטה הזולה ביותר המביאה את הערכים המוספים המרביים לעסק. אולם, טרם הטמעת הגישה הזו יש לדאוג להתאמת הרשת העסקית הפנימית והחיבורים החיצוניים לסוג כזה של מרכזיה.

 קל ליפול בפח ול"חתונה קתולית" יקרה של שירותי VPS, כשיש שפע כזה של הצעות מתחרות בתחום שירותי המחושב והמרכזיות לעסקים, קל להתפתות להצעות, שמכנים אותן במקום VPS רק כדי להטעות – "שירותי ענן", וקל  ליפול בפח כשמציעים ללקוחות העסקיים שירותים, שרובם בכלל לא מתאים לצרכי העסקים הקטנים עד הבינוניים של היום ומחר.

 

  1. מרכזיה בענן –  מהם טווחי המחירים בשוק?

מחירי מרכזיה בענן מתחילים במחיר של כ-8.5 ₪ לשלוחה, כולל הכל. בכמות גדולה של קווים ניתן לקבל מחירים טובים יותר מזה. מעל למחיר הזה יש את עליות הדקות של השיחות (דקות בתוך הרשת הן בחינם), וכן עלויות נלוות לפי צרכים מיוחדים של העסק (למשל חיבור המרכזיה למערכת CRM או למערכת ERP וכיו"ב).

 

  1. מרכזיה וירטואלית לעסקים בענן – מהו הדור הבא לשנת 2020 והלאה?

הדור הבא הם שירותי תקשורת מבוססת אינטרנט -WebRTC , כלומר: לא צריך מרכזיה, הכל מתבצע מתוך הדפדפן. שירותים כאלו החלו כבר בכל העולם וגם בישראל.

האם זה פתרון המתאים לכל עסק? בעיקרון – כן. זאת, משום שכיום מנהלים ועובדים בכל מקום משתמשים במכשירים ניידים (סמארטפונים וטאבלטים) והחיבור שלהם באופן שקוף ומאובטח למערכת הארגונית הוא צורך עסקי ותפעולי ממשי.

לכן, מומלץ "להתחיל בקטן" להתנסות בפתרון של מערכת WebRTC ליחידה אחת בארגון או לסניף אחד, או להחליף מרכזיה של עסק קטן בשירות WebRTC. מוצע לשקול להתנסות בכמה מערכות מתחרות ולקבל החלטה מושכלת איזו מערכת עונה בצורה מיטבית על צרכי העסק.

בעת קבלת ההחלטה על רכישת מרכזיית IP לעסק, יש לזכור, שהצרכים של משרד עורכי דין אינם דומים לצרכים של חנות רהיטים, רשת מרכולים, חברת הייטק, רשות מקומית, משרד של סוכני ביטוח ופיננסים, או משרד של רואי חשבון.

 

עסקים קטנים מוצפים בשפע של פתרונות שבדרך כלל אינם מותאמים לצרכיהם ואינם מספקים מענה לצורך האקוטי של חיסכון בהוצאות התקשורת.

אולם, התקשורת העסקית שינתה את פניה עם כניסת שירותי IP בטלפוניה בקוד פתוח ובענן, שמוזילים עלויות ומספקים יכולות מתקדמות.

בחירת מרכזיות טלפונים לעסקים קטנים הפכה לתהליך מורכב של שיקול דעת וקביעת המתווה לבחירה המתאימה ביותר לעסק ולתקציבו. לשאלה "כיצד לבחור מרכזיית טלפוניה לעסק" אין תשובה אחת ברורה. רבים מתפתים לא לשקול את כל החלופות ורוכשים מרכזיה לעסק קטן (פיזית) ממוכר אגרסיבי, שמסתובב בין העסקים ומוכר להם מרכזיות הנחזות כמרכזיות IP זולות להפליא (בד"כ עם שמות יוקרה, אבל כמעט כולן מיוצרות בסין, בד"כ באותו מפעל). 

טעמו המתוק של המחיר הנמוך נמוג הרבה לפני שמגלים את האיכות הנמוכה והמחיר היקר לאורך זמן של רכישה כזו. לא רק שהלקוח נלכד עם מרכזיה קניינית, טכנולוגיות ישנות ואיכויות שמע גרועות, אלא, בד"כ מרכזיה זו תתקלקל תוך כמה חודשים, מה שיגביר את התלות של הרוכש בחברה המוכרת. יש המוכרים ללקוחות פתאים מרכזיה בקוד פתוח – אסטריסק, המותקנת על מחשב אישי בתוספת כמה כרטיסים זולים מסין. זאת, ע"י הורדת תוכנת אסטריסק מהאינטרנט והתקנתה על המחשב. ברור שזה מתכון בטוח לכישלון. גם המתקין שמבטיח "הרים וגבעות" לעסק, ייעלם תוך זמן קצר אחרי ההתקנה הפיראטית הזו. קוד פתוח אין משמעותו קוד פרוץ ומופקר, ללא כיסוי תחזוקתי, התאמות מקומיות, הדרכה והטמעה, רמת שרות ואחריות, מגוף רציני מוכח ומוכר בשוק. די ברור היום, שיש לעבור לטכנולוגיות VoIP, אבל לא ברור איך, אצל מי, כמה זה יעלה ולמה. בכל מקרה, רכישת מרכזייה לעסק קטן שאינה IP מלאה, היא בבחינת זריקת כסף לפח.

מרכזיות טלפונים לעסקים קטנים | מרכזיות לעסקים

מי הם השחקנים בשוק מרכזיות לעסקים קטנים?

 

בשוק הזה קיים, למעשה, מגוון רחב של פתרונות, שמנותחים בנפרד ובכלל זה:

א. פתרונות של הספקים המוכרים, חלקם ספקים של מרכזיות ארגוניות גדולות, שיש להם גם מרכזיות לעסקים קטנים: מרכזיות AVAYA/אוויה, מרכזיות קורל תדיראן טלקום, מרכזיות סיסקו/CISCO, מרכזיות פנסוניק, טלרד-קונג'י (וויזקום), LG, סימנס, ועוד. המובילה בשוק זה היא תדיראן טלקום, בין היתר, עם פתרון ה- Wholesale (פתרונות תקשורת כוללים מנוהלים מרחוק עם ליסינג תפעולי), ואחריה מרכזיית פנסוניק ו- LG. יודגש, שבשוק ה- SMB הישראלי יש עדיין מרכזיות אנלוגיות ישנות רבות, רבות מדי, לרבות מרכזיות יהלום LG  של בזקכל (לשעבר), מרכזיות נורטל (לשעבר) ו"מרכזיות כוכב" של טלרד –קונג'י (לשעבר).

ב. פתרונות IP-Centrex ו- IP-PRI. כיום מסופקים בעיקר ע"י קבוצת בזק.

ג. פתרונות בקוד פתוח בתקשורת (אסטריסק). כמות הספקים בתחום זה די גדולה.

ד. פתרונות בענן. כמות הספקים מתחילה להיות משמעותית.

ה. הפתרון של מיקרוסופט: Microsoft Lync 2010.

ו. פתרונות VoB לעסקים קטנים מאוד (SoHo). מסופקים בעיקר ע"י חברות ה- ISP.

 

מה הם ההבדלים בין כל הפתרונות למרכזיות טלפונים?

למעשה, אין כל מכנה משותף בין כל הפתרונות. כל עסק צריך להחליט על הפתרון המתאים לו ולצרכיו הספציפיים. עסקים רבים בחרו בפתרונות של IP-Centrex, מבלי להבין את ההשלכות הכוללות של ההחלטה ובחירה בחלופה הזו. כך גם רבים מתפתים לרכוש מרכזיות זולות של פנסוניק ו- LG. לטווח הארוך אין אלו הפתרונות הנכונים להשיג חיסכון בהוצאות התקשורת. ב"מדריך הרכש למרכזיות טלפון לעסקים" מצויים כל השיקולים שבעל עסק נדרש לשקול בבואו להחליט על המרכזיה והפתרון המתאים לצרכיו, גם לטווח ארוך.

התמורות והמהפכות, שעבר עולם התקשורת בעשור האחרון, לא פסחו גם על הטלפוניה הקווית, ומתבטאות בטכנולוגיית VoIP, קוד פתוח ופתרונות ענן, שמציגים תפיסה חדשה ורחבה לעולם תקשורת בכלל ולעולם העסקים בפרט. שילוב זה מעניק ללקוח כלי רב-גוני, שמאפשר לעסק ליהנות ממגוון עשיר וגמיש של תכונות ויכולות מתקדמות, שהיו עד עתה בלעדיות למרכזיות תקשורת גדולות, יקרות וייעודיות. זאת, תוך חיסכון עצום בעלויות התפעול והניהול לטווח הקצר ולטווח הארוך. שוק העסקים הקטנים עד הבינוניים (SMB) היה הראשון לאמץ גישות אלו, בגלל הרגישות הגבוהה של שוק זה להוצאות התקשורת.

מרכזיות לעסקים קטנים – איך בוחרים מרכזיית IP?

 

ארגונים גדולים שוכרים יועצים או חברת ייעוץ תקשורת כדי לקבל מענה לשאלה זו. יש ארגונים הנוקטים בכלל הוותיק, שהיה נפוץ בתעשייה לפני כמה עשורים: "עוד לא פיטרו את המנהל שבחר ב-IBM ". אזי, הם בוחרים במרכזיה לעסק קטן של סיסקו, תדיראן-טלקום או אוויה, ובזה מסתיים תהליך קבלת ההחלטות. עסקים קטנים עד בינוניים בוחרים במרכזיה לעסק קטן של פנסוניק או LG, וגם כן נמנעים מלבדוק חלופות. אם רוצים לבזבז את הכסף, זו בדיוק הדרך הבטוחה ללכת בה.

הדרך הנכונה לבחור מרכזיות טלפון לעסקים היא לבחור מה שמתאים, ויעלה הכי פחות כסף. כמובן, בלי להשתעבד לספק אחד ולמערכות קניינית ב"חתונה קתולית".

מגמות חדשות בתחום מרכזיות לעסקים קטנים וארגונים גדולים:

המגמות החדשות יותר בתחום המרכזיות לעסקים וארגונים חדשים טרם הגיעו לישראל, אבל הן תגענה (ככל הנראה במהלך 2013). המגמה הבולטת: מתן שירותים כוללים בענן או כ- Hosted ע"י ספק תקשורת משולב ענק. ניתחנו בנפרד את היתרונות של שילוב שירותי תקשורת מספק אחד גדול (Quadruple Play). דוגמאות בולטות מחו"ל: שירותי התקשורת לעסקים של ספקיות הבזק והסלולר האמריקאיות הענקיות AT&T ו- Verizon.

במקביל, המגמות החדשות של שירותי תקשורת בקוד פתוח (אסטריסק) ובענן הגיעו במהלך 2011 לארגונים ולעסקים ברמת הביניים – SME, לאחר הצלחה די יפה ברמת ה- SMB. במהלך 2012 ואילך נראה פתרונות אלו מתפשטים גם לתחום הארגונים והעסקים הגדולים.

מהם המאפיינים הבולטים כיום בעסקים קטנים בבחירת מרכזיות טלפונים לעסקים קטנים?

א. אין ברוב העסקים הקטנים עד הבינוניים הפרדה בין יחידות ה- IT לתקשורת.

ב. ההחלטות ביחס לשירותי תקשורת נקבעות רק לעיתים רחוקות במכרזים פתוחים.

ג. בד"כ אין אנשי מקצוע בתחום התקשורת.

ד. יש נטייה לקחת שירותי מיקור חוץ לתקשורת, אם כי הדבר דורש שכנוע עמוק של בעלי התפקידים והמנהלים.

ה. חבילות משולבות, One-Stop-Shop ו- One Bill מתחילות להיות משמעותיות לפלח שוק זה, אם כי לא תמיד בעדיפות גבוהה.

ו. יש לעיתים רחוקות חשיבות למענה לצרכים ייחודיים, כמו: חיבור סניפים מרוחקים, חיבורי VPN, חיבור עובדים ניידים, עבודה מרחוק, שילוב סמארטפונים וטאבלטים, שליטה מרחוק, אבטחה, תחזוקה מרחוק, וכיו"ב. שירותי Contact Centers משולבי CRM (ולעיתים גם BI ו- UC) תופסים בד"כ מקום פחות בולט בחברות בשוק זה, אם כי הם קיימים וחשובים לעסקים רבים בשוק ה- SMB.

ז. במגזר זה קיימים גם מתחמים הקרויים "בניינים חכמים" ו/או פרוייקטי הפעלה/נס"ר, שמקבלים שירותי תקשורת מאוחדים מספקי תשתיות תקשורת למתחמים שכאלו. הטלפוניה, האינטרנט ושירותי תקשורת נוספים ניתנים ע"י ספק מרכזי אחד לכל המשרדים והדירות בבניין, בד"כ ב- One Bill. בישראל יש כ- 350 מתחמים כאלו, וזה פלח שוק מעניין, שהולך ומתרחב.

ח. המחיר וקלות התפעול והשימוש הם הפרמטרים המרכזיים בפלח שוק זה. עדיין מעטים בשוק זה מבינים ומיישמים את היתרונות בשילוב (Convergence) בין רשתות הטלפוניה והאינטרנט Data.

ט. "נאמנות לקוח" היא ברמה די נמוכה במגזר ה- SMB ובעלי העסק לא יהססו להחליף ספק ומרכזיה, אם זה ייראה להם משתלם יותר. כ"כ הסכמי תחזוקה ארוכי טווח הם נדירים ובד"כ התחזוקה מתבצעת "לפי קריאה".

י. עסקים ברמת ה- SMB מסתייעים לעיתים רחוקות בשירותי יעוץ ותכנון תקשורת, לרבות שירותי בקרת עלויות התקשורת וביצוע אופטימיזציה בהם.

מי הם השחקנים בשוק המקומי של מרכזיות לעסקים קטנים?

 

כאמור, את המרכזיות הפיזיות, הקנייניות והיקרות מאוד (או הזולות מאוד) לא צריך לחפש. אנשי השיווק והמכירות שלהן מגיעים לעסקים בכל השוק ומנסים למכור את תוצרתם: סיסקו, אוויה, תדיראן-טלקום, פנסוניק, LG, טלרד-קונג'י (וויזקום), סימנס, ועוד. כמות המשווקים והמפיצים שלהן גדולה ומפוזרת בכל פינה והם מוכרים היטב בשוק.

השחקנים המוכרים בחלופות האחרות:

  • ספקי IP-Centrex: בזק (ובזק בינלאומי), נטוויז'ן סלקום וסמייל פרטנר.
  • ספקי מרכזיות בקוד פתוח: טיקל-רשתות, קסורקום, מידיקום, גטר-טק, בינת-סמך, קבוצת שטרודל, פוקוס-טלקום, יורוטק תקשורת, איזירן (לפתרונות Call Centers), מקשרון, אקספון-018, נס"ר להתיישבות (בעיקר לקיבוצים), ברידג'-טוק (לפתרונות שיחות ועידה), בזקום (לשיחות בינלאומיות), VoiceSpin, Voicenter, Voipli, PCS, The Flat Planet Phone, Kiwinet, IP Tech, AllegroNet, VoIP Store, Codefidence, SmartBase, Gama Operations (למערכות Unified Messaging), Innitel, ועוד.
  • ספקי מרכזיות בענן: The Flat Planet Phone, VoiceSpin, IsraelNumber, תדיראן-טלקום, Voicenter, בינת סמך, טיקל רשתות, קבוצת שטרודל, ועוד. בקרוב כנראה גם:PCS , ClubVPS, We!, קבוצת בזק, קבוצת הוט-מירס, קבוצת פרטנר-סמייל, קבוצת סלקום-נטוויז'ן ו- TripleC.

שורה תחתונה:

עסקים וארגונים קטנים יכולים להיכנס בשקט לבחינת פתרונות ב- VoIP, בין היתר בקוד פתוח בתקשורת, במיוחד בענן. הפתרונות, שיש כיום בשוק, זולים, יציבים, דוברי עברית, מכילים יכולות מתקדמות לרבות Call Canter, וידיאו חוזי, שילוב סלולר, BI, CRM, ו- UC, ומאובטחים לא פחות מפתרונות קנייניים. חשוב להקפיד על הסכם רמת שירות – SLA בכל פתרון בו בוחרים, מכל סוג.

לקבלת הצעות מחיר עבור מרכזיות לעסקים קטנים בחינם לחץ כאן!

 

לקבלת הצעת מחיר עבור מרכזיות לעסקים קטנים ישירות למייל – השאירו פרטים כאן

 

מרכזיות לעסקים קטנים / מרכזייה IP בענן – באיזו חלופה לבחור?

 

השאר תגובה

פוסטים נוספים