שירותי מחשוב לעסקים קטנים – איך אפשר לחסוך בעלויות?

מרכזייה וירטואלית בענן

שירותי מחשוב לעסקים קטנים – איך אפשר לחסוך בעלויות?

 

עסקים קטנים מוצאים הון עתק עבור שירותי המחשוב הפועלים אצלם בעסק. 

 

כיצד ניתן לחסוך בעלויות ולהעלות את התפוקה בפעילות העסק?

 

שירותי מחשוב לעסקים קטנים עד בינוניים הם למעשה "בור תקציבי" בלי כל תחתית. חלק לא קטן מהעסקים מתפתים לחתום על הסכמים של "טיקטים": דהיינו: תשלום עבור כל קריאה (הנקראת טיקט) מול ספק שירותי המחשוב. או לחילופין לחתום על חוזי שירות דרקוניים לפי שעות מוגדרות מראש. בשני המקרים, מדובר בבזבוז מתמשך ומיותר של כסף.

הבעיה היותר מטרידה עסקים קטנים: מתי חובה להחליף את המחשוב בעסק? אין לשאלה תשובה חד משמעית. יש הדוגלים בשיטה של: If it still works, don't fix it. דהיינו: כל עוד זה עובד, שימשיך לעבוד.

לאחרונה הודיעה מיקרוסופט על מבצע מאוד אטרקטיבי ללקוחות פרטיים ולעסקים קטנים: שדרוג בחינם (לעד) ל"חלונות 10" לכל מי שיש ברשותו "חלונות 7" ו"חלונות 8 ו-8.1" (רק גרסאות חוקיות של התוכנה). במערכת החדשה יש גרסאות חינמיות של אופיס ועוד כלים חינמיים רבים. המטרה של מיקרוסופט: ללכוד כמה שיותר לקוחות אצלה. זו בהחלט הזדמנות חד-פעמית וכדאית, שתהיה בתוקף מ-29.7.15 למשך שנה.

אולם, לא ניתן לשדרג ל"חלונות 10" אם המחשב הנייח או הנייד בעסק הוא ישן. כ"כ, חלק מהפונקציות החדשות והמלהיבות ב"חלונות 10" דוגמת "העוזר האישי- קורטנה" ו"מערכות האבטחה, הגיבוי וההתאוששות", תלויות בחומרה מתקדמת במחשב. האפליקציות והפונקציות המתקדמות ב"חלונות 10" לא תפעלנה על חומרה ישנה.

מכאן, אנו חוזרים לשאלה: מתי חובה להחליף את המחשוב בעסק. התשובה לזה די ברורה, למי שרוצה להתקדם ל"חלונות 10" – עכשיו.

 

שירותי מחשוב לעסקים קטנים –איך אפשר לחסוך בעלויות?

יש חלופות לשדרוג רשת המחשוב בעסק?

בהחלט, יש כמה חלופות שכל בעל עסק צריך לקחת בחשבון:

א. לוותר על הבעלות והשליטה על המחשוב בעסק ולהעביר את הכל ל"מיקור חוץ", לחברה מתמחה בתחום זה. יש חברות רבות בשוק, שזה תחום עיסוקן. בעל עסק אמור לקדם את העסק שלו, לא לעסוק בענייני מחשוב. לכן, אין כל סיבה, שהמחשבים, תחזוקתם, שדרוגם וכיו"ב יהיו תחת הדאגה אישית שלו. ניתן להעביר את הכל למיקור חוץ (Outsourcing), בדיוק כמו שעסקים רבים החליפו את הרכב של העסק לרכב בליסינג. זה אותו עיקרון.

ב. לוותר בכלל על מחשבים בעסק ולעבור לשירותי מחשוב בענן ועבודה מרחוק על כל היישומים הדרושים לעסק. זה אפשרי בכמה תצורות, למשל:

1) תחנות עבודה רזות וזולות (למשל תחנות עבודה המבוססות על לינוקס או סיטריקס), שמחוברות לשירותים הנדרשים בענן דרך רשת האינטרנט או ברשת פרטית (למשל רשת MPLS או רשת מאובטחת מתחרה, דוגמת הרשת של אינטרנט בינת).

2) שימוש במחשבים קיימים (גם ישנים) כמסופים לשירותי הענן. כמעט כל מחשב ישן יכול להיות מסוף, שמריץ עליו גרסה רזה של VMware, או כל מערכת לקוח רזה אחרת (יש גרסאות רזות למיקרוסופט, גוגל, סיטריקס, לינוקס ועוד).

3) מעבר לעבודה במערכות המחשוב בענן באמצעות תחנות עבודה ניידות: טאבלטים, מחשבים ניידים קלים, מסופוני עבודה, סמארטפונים, פאבלטים וכיו"ב. דהיינו: המחשב השולחני ייעלם לחלוטין מהעסק והעבודה המחשובית תבוצע באמצעות מכשירים ניידים.

כיום, ה-ROI (החזר ההשקעה) במעבר לעבודה בענן הוא ברור ועסקים רבים בעולם, כמו גם בישראל, בחרו לעבור לשירותי ענן. הפרודוקטיביות של העסק משתפרת עי"כ ללא היכר רק בגלל המעבר לשירותי ענן. גם שביעות הרצון של הלקוחות, העובדים, השותפים וכל שרשרת האספקה משתפרת במהלך הזה.

אולם, הבחירה בפתרון המתאים לכל עסק אינה תהליך פשוט או מהיר. יש צורך לנתח את צרכי העסק והעובדים בו, הידע והיכולות שלהם, התקציבים האפשריים והרצויים, התחשבות ותכנון התפתחות העסק וצרכיו, בחירה ותיחור בין ספקים וקבלת ההחלטה הנכונה התואמת את צרכי העסק ומביאה לידי מיצוי מרבי את החיסכון האפשרי בשירותי המחשוב לעסקים קטנים.

לכן, כמעט תמיד יש צורך ביועץ מחשוב חיצוני לעסק, שזה תחום התמחותו והידע העדכני מצוי בידו. קבלת החלטות ע"י בעלי העסק, שזה לא תחום התמחותם, יכולה להוביל לתוצאות שליליות עד כדי נפילת העסק ואבדן לקוחותיו בגלל החלטות שגויות בתחום מערכות המחשוב של העסק.

המעבר של שירותי מחשוב ותקשורת לעולם הבנוי סביב התפיסה של "מחשוב ענן" מתבצע בכל העולם כמו גם בישראל בהיקפים גדלים והולכים. במדינות רבות במערב כמעט כל מערכות המחשוב והתקשורת עברו לשירותים מבוססי ענן. בישראל, התחרות בשירותי ענן החלה, למעשה, רק ב-2013. עפ"י כל ההערכות, במהלך 2016 ו-2017 נראה את רוב העסקים בשוק הישראלי עוברים לשירותי ענן.

צמצום CAPEX וה-OPEX במעבר לטכנולוגיות שירותי ענן הוא ברור וההחזר על ההשקעה – ROI נמדד בחודשים ספורים ולעיתים פחות. חברת המחקר Alteva מציינת, שבשירותי ענן "עלות משתמש" – TCO היא בסביבות 250 עד 300 דולרים לשנה, בהשוואה לכ-2,000 דולרים לשנה למשתמש באותם שירותים המצויים פיזית בחצר העסק.

עפ"י מחקר של AMI, עסקים קטנים בארה"ב מעדיפים לרכוש חבילות מחשוב מענן, במקום שירות יחיד של אפליקציה מקומית אצלם. הסיבות: רצון לגמישות, הקלה על ניהול שירותי המחשוב וחיסכון בהוצאות על רכישות ותחזוקה. בנוסף, תחום ה-Mobile העסקי עובר לענן. יותר ויותר עסקים נסמכים על שירותים מבוססי ענן לביצוע מטלות יומיות. סנכרון מטלות, דוא"ל וקבצים בין שרתים למכשירי סלולר – סמארטפונים וגם טאבלטים, הפך למקובל כמעט בכל רבדי השוק. אנו נמצאים קצת מאחור בהשוואה לעולם המערבי, אבל זה מתפתח בדיוק בכיוון הזה גם בישראל.

 

שירותי מחשוב לעסקים קטנים – שורה תחתונה:

עסקים רבים מכל שכבות השוק יכולים להיכנס בשקט לבחינת פתרונות מחשוב מתקדמים, בין היתר בענן. חשוב להקפיד על הסכם רמת שירות – SLA בכל פתרון בו בוחרים, מכל סוג. הפתרונות, שקיימים כיום בשוק, זולים, יציבים, דוברי עברית, מכילים יכולות מתקדמות לרבות שילוב סלולר ו-UC (תקשורת מאוחדת), עבודה קבוצתית, מענה ל-BYOD (שימוש בסמארטפונים וטאבלטים פרטיים בעבודה), שילוב עם מערכות ישנות ומאובטחים לא פחות מפתרונות קנייניים.

 

נמאס לך לחפש ספק שירותי ענן וירטואלים לעסק? 

השאר תגובה

פוסטים נוספים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
חיפוש באתר

איזו מרכזיית טלפון העסק שלך באמת צריך?שלא ימכרו לך ציוד מיותר!

לייעוץ טלפוני חינם ממהנדס מומחה ולקבלת הצעת מחיר - לחצו כאן

או התקשרו 077-812-3111

פוסטים אחרונים

View michael pinchas's profile on LinkedIn

קטגוריות