פתרונות תקשורת לעסקים – מדריך רכש

פתרונות תקשורת לעסקים קטנים – מדריך רכש 

5 הסודות שאף ספק תקשורת לא יספר לך לפני שאתה בוחר פתרון תקשורת לעסק.

איך לא נופלים בפח ובוחרים בפתרון התקשורת המתאים ביותר עבור הצרכים של העסק, מבלי לפשוט את הרגל? 

שירותי תקשורת לעסקים קטנים כגדולים הפכו, די מזמן, להיות בסיס לכל פעילות עסקית או ארגונית, כמעט בכל עסק בעולם כמו גם בארץ, וההוצאה בתחום זה נמצאת במגמת עליה מתמדת, כמעט בלתי נשלטת ע"י בעלי העסק ומנהליו. 

פתרונות תקשורת לעסקים קטנים

בעל עסק קטן הרוצה לבחור מרכזיה לעסק מבולבל ממגוון הפתרונות הקיימים בשוק. אנשי שיווק ממולחים מנסים לשכנע אותו, שהפתרון שלהם הוא "בדיוק בשבילו", ועלולים להכניס אותו לתוך "מלכודת דבש", שמתבררת רק אחרי שבעל העסק חותם על ההסכמים ומתחיל לשלם עבור השירותים, הרישיונות והציוד. 

הבחירה בספק המתאים אינה פשוטה ודורשת תהליכי ניתוח ובחירה מושכלת. הנקודה החשובה ביותר בבחירה היא הימנעות מ"חתונה קתולית", שנועלת את העסק לספק מסוים, לנצח. החתונה הזו הופכת די מהר לאסון. המחירים מטפסים לגובה מידי שנה והחמור מכל, כאשר הספק פושט רגל או נרכש \ נעלם, העסק נשאר ללא שירות, עם מערכות קנייניות, שיש צורך לזרוק אותן לפח ולהחליף אותן בחדשות, כשעוברים לספק אחר. רבים נופלים בבור הזה (ונלכדים ב"מלכודת הדבש"), בלי להרגיש. 

נציג כאן מהן השאלות, שכל בעל עסק, קטן כגדול, צריך לשאול, לצורך קבלת תשובות לשאלה המעסיקה אותו: מהו הפתרון התקשורתי המתאים עבור הצרכים של העסק שלו? 

פתרונות תקשורת לעסקים

פתרונות תקשורת לעסקים

אילו פתרונות יש בשוק לשירותי תקשורת לעסקים?  

בשוק יש כמה פתרונות, שאין בניהם שום קשר, שמבוססים על טכנולוגיות מדורות קודמים, מעורבבים בפתרונות עכשוויים וחדשים. 

ניתן לחלק את פתרונות תקשורת לעסקים באופן כללי לשני סוגים עיקריים: 

א. פתרונות תקשורת ב"חצר הלקוח". דהיינו: ציוד תקשורת (מרכזיה, נתב, מתגים, ועוד), מותקנים בבית העסק עצמו ("בחצר"). העסק משלם על הציוד (בשכירות או רכישה), משלם על השירותים, משלם על הרישיונות ומשלם על השדרוגים והעדכונים. יש כאן כמה מודלים לתחזוקה, שרובם אינם טובים כלכלית לעסק (למשל: "בנק שעות" לתחזוקה). 

ב. פתרונות תקשורת וירטואליים. כאן, "בחצר הלקוח" מותקן רק מה שהכרחי (למשל – טלפוני קצה), כל השאר, מצוי אצל ספק השירות. יש כאן כמה מודלים של שירות, החדש והמקובל ביותר כיום בעולם: שירות בענן. השירות מסופק על קו תקשורת ייעודי, או על רשת האינטרנט (יותר זול, אבל פחות בטוח ואמין). בגישה זו (בענן), הלקוח משלם דמי שירות חודשיים די נמוכים על כל סוגי השירותים וכל הטיפול בציוד, תחזוקתו, שדרוגו וכיו"ב היא באחריות של ספק השירות. התשלום כאן הוא על פי הצריכה בלבד.   

למרות היתרונות הכלכליים הברורים של שירותי טלפון בענן, עדיין רוב הלקוחות הקטנים בישראל בוחרים בפתרונות מהסוג הראשון: שירותים וציוד "בחצר הלקוח". יתרה מכך, רבים בוחרים בפתרון הבלתי מתאים והכי יקר כלכלית לטווח הזמן הארוך. רבים עושים טעויות בבחירת הפתרון ומשלמים על כך ביוקר במשך שנים. 

מדוע רוב עסקים בוחרים בפתרון הפחות כלכלי עבורם, בשירותי התקשורת לעסק?

הסיבה די ברורה: הם לא יודעים לשאול את השאלות הנכונות. הם מבצעים טעויות ונופלים ב"מלכודת דבש" של מבצעים זמניים הנראים אטרקטיביים. יש ספקים המספרים לבעל העסק, שאם הוא יבחר בפתרון בקוד פתוח לתקשורת (למשל: אסטריסק), אזי ההוצאות שלו תהיינה נמוכות יותר, מול פתרון קנייני או של מותג ידוע. זו כמובן אשליה. אין דבר כזה, בוודאי זה לא קיים, כשבוחנים את "עלות הבעלות הכוללת" – TCO של שירותי התקשורת של העסק ולאורך זמן.  

מהם הסודות שספקי התקשורת לא מספרים לבעלי העסקים בטרם בחירת הפתרון שלהם?

יש כמה סודות, שחשוב שבעל העסק יכיר. זאת, משום שהם מובילים את העסק ל"נפילה לבור" של הוצאות הולכות וגדלות. הוצאות התקשורת הן אוסף של סודות, שלא נגלים לבעל העסק, אלא אחרי שהוא נדרש לשלם עבורם. 

חברות טלפונים וסלולר

אלו הסודות העיקרים בתחום פתרונות תקשורת לעסקים: 

1. עלויות של רישיונות. הספקים לא מספרים לבעל העסק, שאחרי שהוא בחר בחיבור SIP (בבזק זה מכונה בשם המעט מטעה – IP-PRI), הוא צריך לרכוש רישיונות, כדי להשתמש בשירותי SIP. בלי הרישיונות הללו, החיבור שלו לרשת הספק – לא קיים. בנוסף, יש רישיונות ליישומים שונים שיש במרכזיה (CTI, CRM, ERP, BI, Voice Recognition, IVR, הקלטה) ועוד. עלויות כל הרישיונות הללו תהיה, לעיתים קרובות, גבוהה יותר מעלות המרכזיה. 

2. עלויות ציוד נלווה. כל ציוד תקשורת דורש ציוד נלווה כדי שבעל העסק יוכל לתפעל אותו לצרכיו. זה מתחיל ממכשירי הקצה (טלפונים, מסופונים, מחשבים וכיו"ב), עובר דרך רכיבי הרשת (מתגים, נתבים, מפצלים, כבילה, מערכות חשמל, אל פסק וכיו"ב) ומסתיים ברכיבים, שמגלים שהם חסרים רק אחרי ההתקנה. זה יכול להיות מצב, שבו צריכים להחליף את המודם, להחליף את שנאי החשמל הראשי ו\או לשדרג את רשת החשמל, לשדרג את רשת ה- LAN, לרכוש בציוד רזרבי וכך הלאה. אין סוף של ציוד נלווה, שהספק "חוגג" על כספו של הלקוח הנזקק לציוד הזה, כי בלעדיו שירותי התקשורת לא יתפקדו על פי צרכיו. 

יתר על כן, חובה לבדוק מה יקרה לכל הציוד הנלווה הזה – אם בעל העסק מחליט לנטוש את הספק ולעבור לספק תקשורת אחר. רבים לא מודעים לכך, אבל המעבר מבזק להוט או להיפך, מחייב לזרוק את כל הציוד ולהתקין ציוד חדש, כי אלו מערכות תשתית שונות לגמרי. כך גם קורה במעבר בין ספקים שונים אחרים שיש בשוק הישראלי.   

3. עלויות אבטחת המרכזיה וגיבוי. זה אחד הסעיפים הכי כבדים מבחינה כלכלית. מערכות תקשורת ללא הגנה על המרכזיה וגיבוי הן נקודת תורפה רצינית לעסק. העסק יכול, כבר ביום שלאחר התקנת המרכזיה, לסבול מהתקפות והפסדים של אלפי ₪ ביום. זאת, אם מערכי ההגנה לא יהיו מותקנים נכון, או לא יהיו בכלל. בנוסף, אם המערכת מתקלקלת או נופלת מכל סיבה שהיא, בהיעדר גיבוי, העסק פשוט משותק. הנזק כמובן גדול. 

4. מה רמת השירות (SLA) לשירותי התקשורת? עסקים רבים אינם בודקים את רמת השירות של ספק התקשורת ואינם מבקשים הסכם רמת שירות – SLA  מחייב. הסכם מחייב משמעו דבר אחד בלבד: ספק השירות מפצה (בכסף) את הלקוח, אם הוא לא עומד ברמת השירות המובטחת. רבים מסתפקים בהסכם הכולל סעיף של שירות (ללא כל פיצוי), מבלי לבדוק את הסעיף הזה לעומקו. את הבעיות מגלים כשצריכים באמת שירות, ו"נופלים בפח" כשמסתבר מה השירות לא כולל וכמה זה עולה לשלם עבור מה שהשירות אינו כולל. 

5. איך משלבים ציוד ואפליקציות ישנות עם הציוד והשירותים החדשים. כאן, הנפילה יכולה להיות חדה וכואבת. בכל עסק יש ציוד ותיק ומערכות תוכנה וחומרה ותיקות. חייבים לוודא איך משתלבות המערכות בשירותי תקשורת וציוד תקשורת חדשים. רבים טועים ומתעלמים מהצורך לשלב יכולות ואפליקציות חדשות עם שירותי המרכזיה ובכלל זה: שילוב מכשירי סלולר, שילוב מכשירי טלפון אנלוגיים, שירותי נוכחות (Presence) ושילוב מסרים מידיים (דוא"ל, צ'ט, SMS, רשתות חברתיות ועוד). השילוב, שייעשה מאוחר יותר, יהיה פשוט יקר. יקר מאוד.

יש גם תופעה של אי תכנון נכון של שילוב שירותי ערך מוסף למרכזיה ובראשם שירותי Call Center. גם שירותי Call Center דורשים ניתוח צרכים, בחירת טכנולוגיה ותיחור בין ספקים. כיום, יש נטייה בשוק למכור את מרכזיות IP לעסקים עם יכולות Call Center מובנות, כחלק בלתי נפרד משירותי המרכזיה. צריך לבחון אם שירותים אלו אכן מתאימים לצרכי העסק. בנוסף, סביב שירותי ה- Call Center יש אוסף שלם של שירותים נלווים ובכללם: שירותי הקלטה, CRM, IVR, BI, ERP, CTI, ניהול מוקדנים ועוד, שיש לנתח ולבחור אותם בהתאם לצרכי העסק כיום ובעתיד.    

בחירת פתרון תקשורת לעסק – טיפ:

למי, שמהסס להיכנס לעולם שירותי הענן בתחום שירותי התקשורת, מומלץ להתחיל "בקטן". דהיינו: לבחור סניף יחסית קטן ולהעביר את השירותים בו לענן, או לבחור קבוצה מוגדרת ומובחנת של עובדים ביחידה אורגנית אחת, שתקבל שירות בענן, כולל במכשירי הסלולר שלהם. 

מומלץ לנקוט בגישה האומרת בפשטות: אין צורך שכל עסק או ארגון יפתחו לעצמם אסטרטגיה של מעבר לענן, עם כל מיני בדיקות של ROI במעבר הזה. זה מיותר, יקר, ארוך וחסר כל טעם. פשוט צריך לעבור לענן וזהו. ללא אסטרטגיות גדולות, ניירות עמדה והשקעות ביועצים ואנליסטים מסוגים שונים ומשונים. אלו רק הוצאות מטרידות ומיותרות. לעומת זאת, צריך להשקיע בייעוץ במי לבחור ואיך מבצעים את המעבר: איך בוחרים ספק שירותי האבטחה בענן, מה רמת השרידות, רמת השירות (SLA) והאבטחה המתאימים לעסק, אילו שירותים לקבל מהענן וכיצד. 

צריך להתחיל בקטן, להתנסות וללמוד איך זה עובד, להפיק לקחים ולהשתפר, עם מבט רחב ומפוקח על המעבר המלא לענן, לאורך ציר זמן של שנה עד שנתיים. זה הכיוון. הטיפ החשוב ביותר כאן הוא: חובה להתנסות בשירותים של ספק שירותי תקשורת ובענן, גם אם זה נעשה בקנה מידה מצומצם. יש מספר ספקים בשוק וניתן לנסות יותר מספק אחד. ההתנסות בקנה מידה קטן בענן תוכל להוסיף מידע לתהליך קבלת ההחלטות הנכון של העסק.  

שורה תחתונה:

תכנון נכון של שירותי התקשורת היא חובה לכל בעל עסק מכל סדר גודל. בבחירת ספק שירותי התקשורת לעסק יש להשקיע מחשבה ולקבל החלטות רק לאחר הבנת הצרכים של העסק. מומלץ לבחון את החלופות השונות הקיימות כיום, שהן רבות, ולקבל החלטה המבוססת על ניתוח צרכים מול החלופות הקיימות בשוק. אנו, בכל מקרה, עומדים לרשותכם לסייע בבחינת החלופות השונות, הצגת יתרונות וחסרונות של כל חלופה, על מנת שתבחרו בחלופה האופטימלית מבחינתכם.

 

לקבלת שירות למרכזיות טלפון במחירים הנמוכים ביותר בשוק – לחץ כאן

 נמאס לך לחפש פתרון תקשורת לעסק? – לחץ כאן וקבל ייעוץ ובונוס חינם.

 

 לשיחה אישית ומיידית עם מהנדס תקשורת מיכאל פנחס חייג/י: 077-8123111

אם הקו תפוס, תתקשרו שוב או השאירו הודעה ואחזור אליכם בהקדם.

Shopping for bandwidth services for your business, important questions to ask:

פתרונות תקשורת לעסק – שאלות שיש לשאול – סקירת ווידאו 


VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 9.7/10 (6 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +3 (from 3 votes)
פתרונות תקשורת לעסקים – מדריך רכש, 9.7 out of 10 based on 6 ratings
פורסם בקטגוריה פתרונות תקשורת לעסקים, עם התגים , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *